Matkailu- ja palveluliiketoiminnan johtaminen (YAMK)
Osaamiskuvaus
Tutkinto-ohjelmassa kehitetään palveluliiketoiminnan johtamisosaamista painottaen johtajuutta sekä strategista ajattelua. Matkailu- ja palveluliiketoiminnan johtamisen tutkinto-ohjelmasta valmistunut YAMK-restonomi osaa kehittää ja johtaa tulevaisuuden palveluita vastuullisesti ja tuloksellisesti kansainvälisessä ja digitaalisessa toimintaympäristössä. Hän osaa soveltaa asiantuntijuusalueensa (esim. matkailupalvelut, ruokapalvelut, toimitilapalvelut, kuluttajapalvelut tai muu palveluliiketoiminta) tutkimustietoa ja ennakoida alan sekä työelämän muutoksia.
Koulutuksen sisältö ja osaamisen rakentuminen
Matkailu- ja palveluliiketoiminnan johtamisen tutkinto-ohjelman tuottama osaaminen rakentuu Yhteisestä Master-osaamisesta (20 op), Asiantuntijan ydinosaamisesta (50 op) ja Täydentävästä osaamisesta (15 op). Yhteinen Master-osaaminen rakentuu Tutkimus - ja kehittämistoiminta -moduulista (15 op) ja Johtaminen -moduulista (10 op). Asiantuntijan ydinosaaminen sisältää Palveluliiketoiminnan johtaminen -moduulista (20 op) ja Opinnäytetyöstä (30 op). Täydentävän osaamisen moduuli (15 op) laajentaa ja syventää osaamista.
Opintojen joustava toteuttaminen
Opinnot toteutetaan joustavasti monimuotokoulutuksena, pääsääntöisesti verkko-opintoina, joten opiskelu onnistuu riippumatta siitä, missä asuin- tai työpaikkasi sijaitsee. Osaamisperusteiset moduuleihin jaetut opintokokonaisuudet mahdollistavat yksilölliset opintopolut sekä tukevat osaamisen kehittymistä oman henkilökohtaisen suunnitelman ja urakehityksen mukaisesti. Ohjaus- ja tukipalveluiden avulla tuetaan opiskelijaa opintojen aikana tavoitteena ylläpitää ja vahvistaa opiskelijan hyvinvointia.
Tutkinnossa opitaan hyödyntämään digitaalisia ja vuorovaikutteisia työvälineitä ja sosiaalista mediaa. Verkko-opiskelu sisältää mm. verkkokeskusteluja ryhmän tai ohjaajan kanssa, tehtävien ja raporttien palautusta verkko-oppimisympäristöön, videoluentoja, omatoimista lähdemateriaaliin tutustumista ja vaikkapa webinaariin osallistumista. Verkko-opiskelu soveltuu itseohjautuvalle ja omasta osaamisen kehittymisestä kiinnostuneelle opiskelijalle. Opiskelijaryhmän toiveet huomioidaan toteutustavoissa. Lisäksi opiskelijaryhmät tapaavat verkko-oppimisympäristöissä tai voivat myös omatoimisesti sopia tapaamisia, niin halutessaan sekä oman valinnan mukaan osallistua myös erillisestä maksusta opintomatkoille.
Opiskelijalle on tarjolla vaihtoehtoisia tai vapaasti valittavia opintoja myös suomalaisissa ja ulkomaisissa kumppanikorkeakouluissa, esimerkiksi muissa ammattikorkeakouluissa (CampusOnline-tarjonta), yliopistoissa ja EduFutura-yhteistyöoppilaitoksissa (Jyväskylän yliopisto ja Gradia). Opinnot on suunniteltu niin, että opiskelu on mahdollista ympärivuotisesti esim. Summer School- ja CampusOnline-opintotarjonnan avulla sekä edistämällä opinnäytetyötä. Tutkinto-ohjelmassa on täysin englanninkielisiä opintojaksoja ja opintojaksot sisältävät kansainvälistä englanninkielistä opiskelumateriaalia. Opintoja voidaan suorittaa kansainvälisissä yhteistyöoppilaitoksissamme esim. opiskelijavaihtona, lähtemällä 1-2 viikon mittaiselle opintomatkalle tai osallistumalla JAMKin järjestämille intensiivikursseille. Joustavuutta ja kansainvälisyyttä tarjotaan myös Summer School-opintotarjonnan muodossa Jyväskylässä.
Opintoihin tuo joustavuutta aikaisemman osaamisen ja opintosuoritusten hyväksilukeminen osaksi tutkintoa (Tutkintosääntö 17 §). Jyväskylän ammattikorkeakoulussa osaamisen tunnistaminen ja tunnustaminen jaetaan korkeakouluopintojen hyväksilukemiseen (korvaaminen ja sisällyttäminen), muulla tavoin hankitun osaamisen tunnistamiseen ja tunnustamiseen ja opinnollistamiseen työssä ja projekti- tai vapaaehtoistoiminnassa. Muualla suoritettujen korkeakouluopintojen hyväksilukemisella voidaan korvata tutkinto-ohjelmassa olevia kokonaisia moduuleita tai erillisiä opintojaksoja tai sisällyttää niitä osaksi tutkintoa. Opiskelijalla tulee olla todistus tai muu dokumentti, jolla hän osoittaa suorittaneensa opinnot. Muualla hankittua osaamista voi kuvata ja näyttää toteen, jolloin osaaminen voidaan hyväksyä osaksi opintoja. Muualla suoritettujen opintojen tulee olla EQF 7-tasoisia. Lisätietoja opinto-oppaassa.
Työelämäläheinen oppiminen
Opinnot ovat kytkettävissä täysin oman työn ja organisaation kehittämiseen ja/tai osallistua JAMKin TKI-projekteihin. Opintojaksoilla ja opinnäytetyössä kehitetään omaa osaamista ja työtehtävää, organisaatiota ja työelämää. Lähes jokaisessa opintojaksossa toteutetaan työelämän kehittämisprojekti. YAMK-opiskelijaryhmä, joka koostuu eri alojen osaajista maantieteellisesti eri alueilta, tukee yhteisöllistä oppimista.
Tutkinto mahdollistaa oman yritystoiminnan kehittämisen opintojaksoilla, opinnäytetyössä sekä JAMKin ja Jyväskylän yritystehtaan ura- ja yrittäjyysopintojen tarjonnan kautta.
Uramahdollisuudet ja työllistyminen
Tutkinto-ohjelmasta valmistuneet toimivat vaativissa palvelualan asiantuntija- tai esimiestehtävissä tai yrittäjinä sekä julkisella että yksityisellä sektorilla. Osa valmistuneista on jatkanut opintojaan ammatillisen opettajakorkeakoulun pedagogisilla opinnoilla. He ovat sijoittuneet pääsääntöisesti toisen asteen opetustehtäviin. Osa on aloittanut uutta yritystoimintaa tai kehittänyt olemassa olevaa yritystään.
Valmistuneiden tehtävänimikkeitä ovat esimerkiksi asiantuntija, suunnittelija, palvelujohtaja, toimitilapalvelujen johtaja, liikelaitosjohtaja, asiakkuuspäällikkö, palvelupäällikkö, kehittämispäällikkö tai projektipäällikkö.
Kelpoisuudet
YAMK-tutkinto avaa uusia uramahdollisuuksia, sillä saat kelpoisuuden julkiseen virkaan tai toimeen, jonka vaatimuksena on ylempi korkeakoulututkinto.
Jatko-opinnot
Valmistunut opiskelija voi hakeutua yliopistojen tieteellisiin tai taiteellisin jatko-opintoihin (37 §/558/2009) sekä ammatillisen opettajakorkeakoulun opintoihin. Opintoja voi jatkaa myös hakeutumalla esimerkiksi vastaaviin jatkokoulutusohjelmiin ulkomaisissa korkeakouluissa. Ammattikorkeakoulu tarjoaa myös täydennyskoulutusmahdollisuuksia erikoistumiskoulutuksissa, avoimessa ammattikorkeakoulussa, verkko-opintoportaalissa (CampusOnline) ja työelämäperusteisessa täydennyskoulutuksessa.
Koulutuksen suunnittelu
Matkailu- ja palveluliiketoiminnan johtamisen tutkinto-ohjelmaa kehitetään yhdessä työelämän yhteistyökumppaneiden kanssa. Työelämästä koostuva neuvottelukunta tukee korkeakoulun ja yksikön kilpailukykyä toimintaympäristössä mm. osallistumalla aktiivisesti koulutussuunnitteluun. Neuvottelukunta koostuu alueen avainyhteistyökumppaneista. He tuovat näkemyksensä tutkintoon johtavan koulutuksen, erikoistumisopintojen, TKI-työn ja täydennyskoulutuksen kehittämisestä sekä työmarkkinoiden heikoista signaaleista. Neuvottelukunnassa opetussuunnitelmia käsitellään vuosittain prosessina, jossa jäsenet osallistuvat työelämän ennakointitiedon tunnistamiseen sekä opetussuunnitelman arviointiin. Työssäkäyvät YAMK-opiskelijat ja alumnit osallistuvat aktiivisesti vuoropuheluun koulutuksen kehittämistä tukien esim. eri palautekanavien kautta. YAMK-opiskelijoiden näkemys tulevaisuuden työelämän osaamistarpeista on kerätty haastattelu- ja kyselytutkimuksen avulla.
Tutkinto-ohjelman opetussuunnitelman osaamistavoitteet on johdettu Liiketoimintayksikön kokoaman toimintaympäristöanalyysin, JAMKin strategian sekä yksikön ydinosaamisalueiden pohjalta. Osaamisperusteisen uuden opetussuunnitelman kehittämisessä on hyödynnetty sekä kansallista että kansainvälistä ennakointietoa ja korkeakoulutuksen arviointiaineistoja (mm. EPAS, KARVI) sekä JAMKin yksiköiden yhteisen YAMK-kehittämisfoorumin kautta. Restonomi ylempi AMK-tutkinto-ohjelmaa on kehitetty Työelämäpedagogiikka korkeakoulutuksessa – Asiantuntijuus, toimijuus ja työelämätaidot –hankkeessa. Kansainvälisen osaamisen ennakointi tapahtuu osaltaan vertailemalla JAMKin kumppanuuskorkeakoulujen koulutusten sisältöjä ja vierailevien opettajien asiantuntemusta.
Vastuuhenkilö
Törn-Laapio Anne
Lehtori, Matkailu ja palvelut sekä YAMK
+358406350609
etunimi.sukunimi@jamk.fi