Skip to main content

Working Ability and Working Life in the FutureLaajuus (5 cr)

Code: SZXX2025

Credits

5 op

Teaching language

  • Finnish

Responsible person

  • Satu Tuomimäki

Objective

Purpose of the course
During the course, you will acquire the basic competence in changes of the world of work and work ability.

Course competences
Rehabilitation planning competence

Intended learning of the course
You can describe changes in the world of work and work and the factors affecting them. You identify factors and situations through which changes in the world of work affect work ability and changes in the work ability. You can apply the information about the changes in rehabilitation work that maintains practical work ability.

Content

Trends of change in the world of work. Situations and challenges related to changes in the world of work and work itself. Changing practices of the world of work. Management of work ability in a changing world of work. New forms of work. Reforming competences.

Assessment criteria, approved/failed

You recognise changes in work and the world of work and factors affecting them. You understand how the changes affect work ability and existing tasks. You know how to apply the information about the changes in rehabilitation work that maintains practical work ability.

Enrollment

01.08.2024 - 22.08.2024

Timing

28.10.2024 - 18.12.2024

Number of ECTS credits allocated

5 op

Mode of delivery

Face-to-face

Unit

School of Health and Social Studies

Teaching languages
  • Finnish
Seats

20 - 20

Degree programmes
  • Bachelor's Degree Programme in Rehabilitation Counselling
  • Bachelor's Degree Programme in Occupational Therapy
  • Bachelor's Degree Programme in Social Services
  • Bachelor's Degree Programme in Physiotherapy
Teachers
  • Satu Tuomimäki
Teacher in charge

Satu Tuomimäki

Groups
  • SKO22SM
    Kuntoutuksen ohjaaja (AMK)
  • ZJA24SSTKKU
    Avoin AMK, sote, Työkykykuntoutus

Objectives

Purpose of the course
During the course, you will acquire the basic competence in changes of the world of work and work ability.

Course competences
Rehabilitation planning competence

Intended learning of the course
You can describe changes in the world of work and work and the factors affecting them. You identify factors and situations through which changes in the world of work affect work ability and changes in the work ability. You can apply the information about the changes in rehabilitation work that maintains practical work ability.

Content

Trends of change in the world of work. Situations and challenges related to changes in the world of work and work itself. Changing practices of the world of work. Management of work ability in a changing world of work. New forms of work. Reforming competences.

Learning materials and recommended literature

Alasoini Tuomo 2018: Digitalisaatiolla työn uudelleenajatteluun. Millaista tutkimusta ja kehittämistä tarvitaan? Työterveyslaitos.

Alasoini Tuomo ym. 2023. Työelämän kehittäminen kolmikantaisessa yhteistyössä: TYÖ2030-ohjelma. Työterveyslaitos.

Heiskanen Tuula, Syvänen Sirpa & Rissanen Tapio (toim.) 2019: Mihin työelämä on menossa? – tutkimuksen näkökulmiaTampere: Tampere University Press 2019.

Juvonen-Posti P (2018) Work-related rehabilitation for strenghtening working careers. A multiperspective and mixed methods study of its mechanisms. Acta Universitas Ouluensis D Medica 1468. University of Oulu, Oulu 2018.

Järvikoski A, Takala E-P, Juvonen-Posti P, Härkäpää K. Työkyvyn käsite ja työkykymallit kuntoutuksen tutkimuksessa ja käytännöissä. Kelan sosiaali- ja terveysturvan tutkimuksia 2018.

Kokkinen Lauri (toim.) Hyvinvointia työstä 2030-luvulla. Skenaarioita suomalaisen työelämän kehityksestä. Työterveyslaitos. Helsinki.

Kolari Jukka & Kallio Aleksi 2023. Tekoäly 123: Matkaopas tulevaisuuteen.

Mäkikangas Anne, Mauno Saija & Feldt Taru (toim.): Tykkää työstä –Työhyvinvoinnin psykologiset perusteet. PS-kustannus, 2017. Osviitta 2, 40.

Pehkonen Irmeli, Turunen Jarno, Juvonen-Posti Pirjo, Henriksson, Lea; Vihtonen, Tiina; Seppänen, Johanna; Liira, Juha; Uitti, Jukka; Leino, Timo (2017) Yhteistyöllä tulosta työkykyjohtamisessa: Moniaineisto- ja monimenetelmätutkimus.

Pyöriä Pasi (toim.) 2017: Työelämän myytit ja todellisuus. Gaudeamus.

Sutela Hanna, Pärnänen Anna & Keyriläinen Marianne 2019: Digialan työelämä – työolotutkimuksen tuloksia 1977-2018. Helsinki.

Työelämä 2025 - Työelämän ja työympäristön muutosten vaikutukset työsuojeluun ja työhyvinvointiin. STM. Työsuojeluosasto. Helsinki 2015.

Työympäristön ja työhyvinvoinnin linjaukset vuoteen 2030. Turvallisia ja terveellisiä työoloja sekä työkykyä kaikille. Sosiaali- ja terveysministeriön julkaisuja 2019:3.

Tietoa työkyvystä 1/2020. Työn murros ja työkyky - näkökulmia ja välineitä työkykyjohtamisen tueksi. Varma.

Zeuge ym. (2020). Leading Virtual Teams – A Literature Review. : (PDF) Leading Virtual Teams -A Literature Review (researchgate.net)

Teaching methods

Tällä opintojaksolla on opetus- ja oppimismenetelmänä flipped learning.
Opintojakson toteutus: verkkoluennot, webinaarit, oppimistehtävät, erilaiset verkkopedagogiset menetelmät.

Student workload

Opetus koostuu kontaktiopetuksesta verkossa, oppimistehtävistä ja itsenäisestä opiskelusta: pienryhmätehtävät (1,5 op) osallistuminen kontaktiopetukseen verkossa (0,5 op) itsenäinen opiskelu (3 op)

Yhteensä 135 h:
- Verkkoluennot 8 h
- Oppimistehtävät 46 h,
- Itsenäinen opiskelu 81 h

Content scheduling

Opintojakso toteutetaan webinaareina.

Further information for students

CampusOnline 10
Open University 10

Evaluation scale

Pass/Fail

Evaluation criteria, pass/failed

You recognise changes in work and the world of work and factors affecting them. You understand how the changes affect work ability and existing tasks. You know how to apply the information about the changes in rehabilitation work that maintains practical work ability.

Enrollment

01.08.2023 - 24.08.2023

Timing

30.10.2023 - 19.12.2023

Number of ECTS credits allocated

5 op

Virtual portion

5 op

Mode of delivery

Online learning

Unit

School of Health and Social Studies

Teaching languages
  • Finnish
Seats

0 - 10

Degree programmes
  • Bachelor's Degree Programme in Rehabilitation Counselling
  • Bachelor's Degree Programme in Occupational Therapy
  • Bachelor's Degree Programme in Social Services
  • Bachelor's Degree Programme in Physiotherapy
Teachers
  • Satu Tuomimäki
Groups
  • ZJA23SSTKKU
    Avoin AMK, sote, Työkykykuntoutus
  • SKO21SM
    Kuntoutuksen ohjaaja (AMK)

Objectives

Purpose of the course
During the course, you will acquire the basic competence in changes of the world of work and work ability.

Course competences
Rehabilitation planning competence

Intended learning of the course
You can describe changes in the world of work and work and the factors affecting them. You identify factors and situations through which changes in the world of work affect work ability and changes in the work ability. You can apply the information about the changes in rehabilitation work that maintains practical work ability.

Content

Trends of change in the world of work. Situations and challenges related to changes in the world of work and work itself. Changing practices of the world of work. Management of work ability in a changing world of work. New forms of work. Reforming competences.

Learning materials and recommended literature

Alasoini Tuomo 2018: Digitalisaatiolla työn uudelleenajatteluun. Millaista tutkimusta ja kehittämistä tarvitaan? Työterveyslaitos.

Alasoini Tuomo ym. 2023. Työelämän kehittäminen kolmikantaisessa yhteistyössä: TYÖ2030-ohjelma. Työterveyslaitos.

Heiskanen Tuula, Syvänen Sirpa & Rissanen Tapio (toim.) 2019: Mihin työelämä on menossa? – tutkimuksen näkökulmiaTampere: Tampere University Press 2019.

Juvonen-Posti P (2018) Work-related rehabilitation for strenghtening working careers. A multiperspective and mixed methods study of its mechanisms. Acta Universitas Ouluensis D Medica 1468. University of Oulu, Oulu 2018.

Järvikoski A, Takala E-P, Juvonen-Posti P, Härkäpää K. Työkyvyn käsite ja työkykymallit kuntoutuksen tutkimuksessa ja käytännöissä. Kelan sosiaali- ja terveysturvan tutkimuksia 2018.

Kokkinen Lauri (toim.) Hyvinvointia työstä 2030-luvulla. Skenaarioita suomalaisen työelämän kehityksestä. Työterveyslaitos. Helsinki.

Kolari Jukka & Kallio Aleksi 2023. Tekoäly 123: Matkaopas tulevaisuuteen.

Mäkikangas Anne, Mauno Saija & Feldt Taru (toim.): Tykkää työstä –Työhyvinvoinnin psykologiset perusteet. PS-kustannus, 2017. Osviitta 2, 40.

Pehkonen Irmeli, Turunen Jarno, Juvonen-Posti Pirjo, Henriksson, Lea; Vihtonen, Tiina; Seppänen, Johanna; Liira, Juha; Uitti, Jukka; Leino, Timo (2017) Yhteistyöllä tulosta työkykyjohtamisessa: Moniaineisto- ja monimenetelmätutkimus.

Pyöriä Pasi (toim.) 2017: Työelämän myytit ja todellisuus. Gaudeamus.

Sutela Hanna, Pärnänen Anna & Keyriläinen Marianne 2019: Digialan työelämä – työolotutkimuksen tuloksia 1977-2018. Helsinki.

Työelämä 2025 - Työelämän ja työympäristön muutosten vaikutukset työsuojeluun ja työhyvinvointiin. STM. Työsuojeluosasto. Helsinki 2015.

Työympäristön ja työhyvinvoinnin linjaukset vuoteen 2030. Turvallisia ja terveellisiä työoloja sekä työkykyä kaikille. Sosiaali- ja terveysministeriön julkaisuja 2019:3.

Tietoa työkyvystä 1/2020. Työn murros ja työkyky - näkökulmia ja välineitä työkykyjohtamisen tueksi. Varma.

Zeuge ym. (2020). Leading Virtual Teams – A Literature Review. : (PDF) Leading Virtual Teams -A Literature Review (researchgate.net)

Teaching methods

Tällä opintojaksolla on opetus- ja oppimismenetelmänä flipped learning.
Opintojakson toteutus: verkkoluennot, webinaarit, oppimistehtävät, erilaiset verkkopedagogiset menetelmät.

Student workload

Opetus koostuu kontaktiopetuksesta verkossa, oppimistehtävistä ja itsenäisestä opiskelusta: pienryhmätehtävät (1,5 op) osallistuminen kontaktiopetukseen verkossa (0,5 op) itsenäinen opiskelu (3 op)

Yhteensä 135 h:
- Verkkoluennot 8 h
- Oppimistehtävät 46 h,
- Itsenäinen opiskelu 81 h

Content scheduling

Opintojakso toteutetaan webinaareina.

Further information for students

CampusOnline 10
Open University 10

Evaluation scale

Pass/Fail

Evaluation criteria, pass/failed

You recognise changes in work and the world of work and factors affecting them. You understand how the changes affect work ability and existing tasks. You know how to apply the information about the changes in rehabilitation work that maintains practical work ability.

Enrollment

01.08.2022 - 25.08.2022

Timing

31.10.2022 - 21.12.2022

Number of ECTS credits allocated

5 op

Virtual portion

5 op

Mode of delivery

Online learning

Unit

School of Health and Social Studies

Teaching languages
  • Finnish
Seats

0 - 10

Degree programmes
  • Bachelor's Degree Programme in Rehabilitation Counselling
  • Bachelor's Degree Programme in Occupational Therapy
  • Bachelor's Degree Programme in Social Services
  • Bachelor's Degree Programme in Physiotherapy
Teachers
  • Satu Tuomimäki
Groups
  • ZJA22SSTKKU
    Avoin AMK, sote, Työkykykuntoutus

Objectives

Purpose of the course
During the course, you will acquire the basic competence in changes of the world of work and work ability.

Course competences
Rehabilitation planning competence

Intended learning of the course
You can describe changes in the world of work and work and the factors affecting them. You identify factors and situations through which changes in the world of work affect work ability and changes in the work ability. You can apply the information about the changes in rehabilitation work that maintains practical work ability.

Content

Trends of change in the world of work. Situations and challenges related to changes in the world of work and work itself. Changing practices of the world of work. Management of work ability in a changing world of work. New forms of work. Reforming competences.

Learning materials and recommended literature

Järvikoski A, Takala E-P, Juvonen-Posti P, Härkäpää K. Työkyvyn käsite ja työkykymallit kuntoutuksen tutkimuksessa ja käytännöissä. Kelan sosiaali- ja terveysturvan tutkimuksia 2018.

Aalto Anna - Mari, Heponiemi Tarja, Elovainio Marko, Vehko Tuulikki, Syrjä Vesa: Työssä, hyvinvoinnissa ja työkyvyssä tapahtuneet muutokset työhönkuntoutujilla. Työhönkuntoutumisen kehittämishankkeen toisen vaiheen (TK2) tuloksia. Kuntoutus 3/2015, s. 11-27. https://kuntoutussaatio.fi/assets/files/2016/08/tiivistelma-kuntoutus-2015-3-1.pdf​

Eheä yhteiskunta ja kestävä hyvinvointi, STM 22/2018, http://julkaisut.valtioneuvosto.fi/bitstream/handle/10024/160904/22_TUKA_STM_WEB.pdf
Strategia 2030, https://stm.fi/strategia

Työelämä 2025 - Työelämän ja työympäristön muutosten vaikutukset työsuojeluun ja työhyvinvointiin, http://julkaisut.valtioneuvosto.fi/handle/10024/70339

Työympäristön ja työhyvinvoinnin linjaukset vuoteen 2030. Turvallisia ja terveellisiä työoloja sekä työkykyä kaikille. Sauni, Riitta (2019-03-15) http://julkaisut.valtioneuvosto.fi/handle/10024/161450

Vahala, M. 2017. Digitalisaatio sote-uudistuksessa. 19.4.2017. https://alueuudistus.fi/documents/1477425/2096487/Digitalisaatio+ja+sote-uudistus.pdf/e6f03071-7e04-412e-b321-ef22174c0fc5/Digitalisaatio+ja+sote-uudistus.pdf.pdf.

Teaching methods

Tällä opintojaksolla opetus- ja oppimismenetelminä flipped learning.
Opintojakson toteutus: verkkoluennot, webinaarit, oppimistehtävät, erilaiset verkkopedagogiset menetelmät.

Student workload

Opetus koostuu kontaktiopetuksesta verkossa, oppimistehtävistä ja itsenäisestä opiskelusta: pienryhmätehtävät (3 op) osallistuminen kontaktiopetukseen verkossa (0,5 op) itsenäinen opiskelu (1,5 op)

Yhteensä 135 h:
- Verkkoluennot 8 h
- Oppimistehtävät 81 h,
- Itsenäinen opiskelu 46 h

Content scheduling

Opintojakso toteutetaan webinaareina, jossa neljän eri webinaarin aikana (2-3 tuntia/webinaari) perehdyt työelämän muutoksesta johtuviin työnvaatimusten muutoksiin, tuot esille työkyvylle asetettavia uusia haasteita sekä pohdit pienryhmässä työelämän muutokseen liittyviä eettisiä asioita.

Further information for students

CampusOnline 10
Open University 10

Evaluation scale

Pass/Fail

Evaluation criteria, pass/failed

You recognise changes in work and the world of work and factors affecting them. You understand how the changes affect work ability and existing tasks. You know how to apply the information about the changes in rehabilitation work that maintains practical work ability.