Suomi
Opintojakso toteutetaan monimuotoisesti ja se perustuu ohjauspäivillä tapahtuvaan työskentelyyn, itsenäiseen työskentelyyn ja oppimispiirityöskentelyyn.
Ohjausajattelu:
Cedefop 2009. Professionalising career guidance. Practitioner competences and qualification routes in Europe. Luxemburg: Cedefop panorama series; 164. http://cedefop.eu- ropa.eu/EN/news/4362.aspx
Hooley, T., Sultana, R. G, & Thomsen, R. (ed.) 2018. Career Guidance for Social Justice. Conten- sting Neoliberalism. London: Routledge. Taylor & Francis Group.
Niles, S. G., & Harris - Bolwlsbey, JA. 2013. Career Development Interventions in the 21st Century (5th ed.) Upper Saddle River, NJ: Pearson.
Onnismaa, J. 2011. Ohjaus- ja neuvontatyö: aikaa, huomiota ja kunnioitusta. 3. painos. Helsinki: Gaudeamus.
Pirttiniemi, J., Kasurinen, H., Kettunen, J., Merimaa, E. & Vuorinen, R. (toim.) 2018. OPO 2. Opinto-ohjaajan käsikirja. Helsinki: Opetushallitus.
Thomsen, R. 2012. Career guidance in communities. Aarhus: Aarhus University Press. Vehviläinen, S. 2014. Ohjaustyön opas. Yhteistyössä kohti toimijuutta. Helsinki: Gau-deamus.
Ohjauksen etiikka:
Hallamaa, J. 2017. Yhdessä toimimisen etiikka. Helsinki: Gaudeamus.
Hyvän ohjauksen kriteerit. Hyvän ohjauksen kriteerit perusopetukseen, lukio-koulutukseen ja ammatilliseen koulutukseen. Opetushallitus 2014. matilliseen koulutukseen. Opetushallitus 2014.
Juutilainen, P-K., Pasanen, H. & Alanko-Turunen, M. (toim.) 2014. Arvokas ohjaus. Haaga-Helian ammattikorkeakoulun julkaisuja.
Suomen opinto-ohjaajat SOPO ry. 2009. Eettiset periaatteet. Opinto-ohjaajan työn eettiset periaatteet.
Ohjauksen lähestymistavat:
Helander, J. & Seinä, S. 2005. Mielen malleista ohjaustodellisuuteen – ohjausteoriat opinto-ohjaajankoulutuksessa. Teoksessa J. Lerkkanen (toim.) Opinto-ohjauksen tarkoitus. Jyväskylän ammattikorkeakoulun julkaisuja 51. Jyväskylä: Jyväskylän yliopistopaino, 13-18.
Nota, L., & Rossier, J. (Eds.) 2015. Handbook of Life Design. From practice to theory and from theory to practice. Hogerefge Publishing.
Ojanen, S. 2006. Ohjauksesta oivallukseen. Ohjausteorian kehittelyä. Saarijärvi: Palmenia-kustannus.
Sosiodynaaminen lähestymistapa:
Peavy, R. V. 2006. Sosiodynaamisen ohjauksen opas. Helsinki: Psykologienkustannus.
Peavy, R. V. 2001. Elämäni työkirja. Ohjaajien opaskirja konstruktivististen periaatteiden soveltamiseen koulutuksessa ja ohjaustyössä. Helsinki: Psykologien kustannus.
Peavy, R. V. 1999. Sosiodynaaminen ohjaus. Konstruktivistinen näkökulma 21. vuosisadan ohjaustyöhön. Helsinki: Psykologien Kustannus Oy.
Kognitiivinen lähestymistapa:
Lerkkanen, J., Kivelä, K., Peterson, G.W., & Sampson, J.P. 2016. The Role of Dysfunctional Career Thoughts and Indecision in Determining Guidance Needs. The Canadian Journal of Career Development, 15 (2). http://cjcdonline.ca/download/role-dysfunctional-career-thoughts-indecision- determining-guidance-needs/
Sampson, J.P. jr, Reardon, R. C., Peterson, G.W. & Lenz, J.G. 2004. Career Counseling & Services. A Cognitive Information Processing Approach. Belmont: Brooks & Cole.
Ratkaisusuuntautunut lähestymistapa
Furman, B. & Ahola, T.2007. Onnistuminen on joukkuelaji. Reteaming – valmentajan käsikirja. Helsinki: Lyhytterapiainstituutti Oy.
Malinen, T. 2008. Luova tila – ratkaisukeskeisestä ja narratiivisesta työtavasta. Helsinki: Lyhytterapiainstituutti Oy.
Mattila, A. S. 2006. Näkökulman vaihtamisen taito. Porvoo: WSOY.
O´Connell. 2005. Solution-Focused Therapy. London: Sage Publications.
Uusitalo-Malmivaara, L. (toim.) 2014. Positiivisen psykologian voima. Jyväskylä: PS-kustannus.
Virpi Koskelo, Pirjo Hänninen, Riikka Michelsson, Mervi Pasanen
Lutakon kampus
01.08.2020 - 31.07.2023
Opintojakson laajuus on yhteensä 270 h (10 op x 27 h opiskelijan työtä).
03.08.2020 - 30.08.2020
Opintojakso alkaa 2.6.2020.
Osaamisen hankkiminen:
Voit hankkia tässä opintojaksossa tavoitteena olevan osaamisen osallistumalla ohjauspäiviin ja tekemällä opintojaksolle kuuluvat oppimistehtävät. Olet voinut jo hankkia, tai parhaillaan olla hankkimassa, tässä opintojaksossa tavoitteena olevaa osaamista esimerkiksi aikaisempien koulutusten tai työkokemuksen kautta.
Osaamisen osoittaminen:
Tässä opintojaksossa tavoitteena olevan osaamisen osoitat ohjauspäiviin osal-listumalla sekä suorittamalla hyväksytysti opintojaksoon sisältyvät oppimisteh-tävät. Sinulla on myös mahdollisuus hyväksilukea tähän opintojaksoon sellaista opintojakson tavoitteiden mukaista osaamista, jota olet aiemmin hankkinut muissa opinnoissa, työelämässä tai muissa yhteyksissä. Kun haluat hyväksilukea opintojakson, lähetä Opinto-ohjaajakoulutuksen hyväksilukuhakemus ja todistus tai selvitys aiemmin hankitusta osaamisesta kouluttajallesi.
0 - 50
Arviointi on osaamistavoitteisiin pohjautuvaa ja laadullista. Oppimisprosessi arvioinnin välineitä ovat oppimistehtävät. Osaamisen arviointi on kriteeriperusteista ja arviointipäätöksen tekee opettajakorkeakoulun kouluttaja, kun kaikki oppimistehtävät on tehty. Arviointiaineiston muodostavat opintojakson oppimistehtävät sekä ohjauspäivien aikana osoitettu osaaminen.
Opinto-ohjaajankoulutus
Lähiopetus
Ammatillinen opettajakorkeakoulu