Siirry suoraan sisältöön

Ohjauksen teoreettinen viitekehys (10 op)

Toteutuksen tunnus: AO00BC94-3001

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

03.08.2020 - 30.08.2020

Ajoitus

01.08.2020 - 31.07.2023

Opintopistemäärä

10 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Ammatillinen opettajakorkeakoulu

Toimipiste

Lutakon kampus

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

0 - 50

Koulutus

  • Opinto-ohjaajankoulutus

Opettaja

  • Seija Koskela
  • Virpi Koskelo
  • Pirjo Hänninen
  • Riikka Michelsson
  • Mervi Pasanen

Ryhmät

  • AJO20SO
    Opinto-ohjaajan koulutus

Tavoitteet

Opintojakson tarkoitus

Tällä opintojaksolla perehdyt ohjauksen peruskäsitteistöön ja ammattieettisiin periaatteisiin. Lisäksi syvennyt ohjauksen teoreettisiin lähestymistapoihin ja rakennat omaa ohjauksen käyttöteoriaasi. Tämän opintojakso johdattaa sinua tutkimaan ohjausta ilmiönä ja haastavat sinua myös arvioimaan omia lähtökohtiasi opinto-ohjaajana toimiselle.


Opintojakson osaamiset

Tällä opintojaksolla kehität

ohjausosaamistasi, jolla tarkoitetaan opinto-ohjaajan tietoisuutta toimintansa taustalla olevista ohjauksen teoreettisista ja filosofisista lähtökohdista. Se on myös kykyä suunnitella, toteuttaa, arvioida, kehittää ja uudistaa ohjausta sekä taitoa hyödyntää ohjaustyössään uuden teknologian tuomia mahdollisuuksia mielekkäällä tavalla.

asiakasosaamistasi, jolla tarkoitetaan opinto-ohjaajan taitoa tunnistaa asiakkaiden yksilöllisiä ohjaustarpeita ja huomioida ne ohjauksen suunnittelussa, toteutuksessa ja arvioinnissa.

vuorovaikutusosaamistasi, jolla tarkoitetaan opinto-ohjaajan taitoa toimia erilaissa vuorovaikutussuhteissa myönteisellä ja mielekkäällä tavalla.

reflektio-osaamistasi, jolla tarkoitetaan opinto-ohjaajan kykyä tunnistaa ja kriittisesti arvioida omaan ohjaajuuteensa liittyviä peruskäsityksiään, arvojaan ja asenteitaan sekä omia ajattelu- ja toimintamallejaan. Se tarkoittaa myös kykyä arvioida oman toiminnan ja ajattelun eettisiä lähtökohtia sekä kykyä arvioida oman osaamisen ja ammatillisen identiteetin kehittymistä.


Opintojakson osaamistavoite

Ymmärrät ohjauksen peruskäsitteistön, ammattieettiset periaatteet ja ohjauksen sisältöalueet. Tunnet ohjauksen ja uraohjauksen keskeisiä teoreettisia lähestymistapoja ja osaat arvioida eri lähestymistapojen soveltuvuutta ja toimivuutta erilaisissa ohjaustilanteissa. Sinulla on valmiuksia kehittää monipuolista ja joustavaa käyttöteoriaa oman ohjaustoimintansa taustalle ja tueksi. Osaat perustella tekemäsi ratkaisut asiakaslähtöisesti ja omaan käyttöteoriaasi perustuen.

Sisältö

Ohjaus käsitteenä ja ilmiönä, uraohjaus, ohjauksen teoreettiset lähestymistavat, ohjauk-sen ja opinto-ohjaajan ammattietiikka.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Ohjausajattelu:

Cedefop 2009. Professionalising career guidance. Practitioner competences and qualification routes in Europe. Luxemburg: Cedefop panorama series; 164. http://cedefop.eu- ropa.eu/EN/news/4362.aspx

Hooley, T., Sultana, R. G, & Thomsen, R. (ed.) 2018. Career Guidance for Social Justice. Conten- sting Neoliberalism. London: Routledge. Taylor & Francis Group.

Niles, S. G., & Harris - Bolwlsbey, JA. 2013. Career Development Interventions in the 21st Century (5th ed.) Upper Saddle River, NJ: Pearson.

Onnismaa, J. 2011. Ohjaus- ja neuvontatyö: aikaa, huomiota ja kunnioitusta. 3. painos. Helsinki: Gaudeamus.

Pirttiniemi, J., Kasurinen, H., Kettunen, J., Merimaa, E. & Vuorinen, R. (toim.) 2018. OPO 2. Opinto-ohjaajan käsikirja. Helsinki: Opetushallitus.

Thomsen, R. 2012. Career guidance in communities. Aarhus: Aarhus University Press. Vehviläinen, S. 2014. Ohjaustyön opas. Yhteistyössä kohti toimijuutta. Helsinki: Gau-deamus.

Ohjauksen etiikka:

Hallamaa, J. 2017. Yhdessä toimimisen etiikka. Helsinki: Gaudeamus.
Hyvän ohjauksen kriteerit. Hyvän ohjauksen kriteerit perusopetukseen, lukio-koulutukseen ja ammatilliseen koulutukseen. Opetushallitus 2014. matilliseen koulutukseen. Opetushallitus 2014.

Juutilainen, P-K., Pasanen, H. & Alanko-Turunen, M. (toim.) 2014. Arvokas ohjaus. Haaga-Helian ammattikorkeakoulun julkaisuja.

Suomen opinto-ohjaajat SOPO ry. 2009. Eettiset periaatteet. Opinto-ohjaajan työn eettiset periaatteet.

Ohjauksen lähestymistavat:

Helander, J. & Seinä, S. 2005. Mielen malleista ohjaustodellisuuteen – ohjausteoriat opinto-ohjaajankoulutuksessa. Teoksessa J. Lerkkanen (toim.) Opinto-ohjauksen tarkoitus. Jyväskylän ammattikorkeakoulun julkaisuja 51. Jyväskylä: Jyväskylän yliopistopaino, 13-18.

Nota, L., & Rossier, J. (Eds.) 2015. Handbook of Life Design. From practice to theory and from theory to practice. Hogerefge Publishing.

Ojanen, S. 2006. Ohjauksesta oivallukseen. Ohjausteorian kehittelyä. Saarijärvi: Palmenia-kustannus.

Sosiodynaaminen lähestymistapa:

Peavy, R. V. 2006. Sosiodynaamisen ohjauksen opas. Helsinki: Psykologienkustannus.

Peavy, R. V. 2001. Elämäni työkirja. Ohjaajien opaskirja konstruktivististen periaatteiden soveltamiseen koulutuksessa ja ohjaustyössä. Helsinki: Psykologien kustannus.

Peavy, R. V. 1999. Sosiodynaaminen ohjaus. Konstruktivistinen näkökulma 21. vuosisadan ohjaustyöhön. Helsinki: Psykologien Kustannus Oy.

Kognitiivinen lähestymistapa:

Lerkkanen, J., Kivelä, K., Peterson, G.W., & Sampson, J.P. 2016. The Role of Dysfunctional Career Thoughts and Indecision in Determining Guidance Needs. The Canadian Journal of Career Development, 15 (2). http://cjcdonline.ca/download/role-dysfunctional-career-thoughts-indecision- determining-guidance-needs/

Sampson, J.P. jr, Reardon, R. C., Peterson, G.W. & Lenz, J.G. 2004. Career Counseling & Services. A Cognitive Information Processing Approach. Belmont: Brooks & Cole.

Ratkaisusuuntautunut lähestymistapa

Furman, B. & Ahola, T.2007. Onnistuminen on joukkuelaji. Reteaming – valmentajan käsikirja. Helsinki: Lyhytterapiainstituutti Oy.

Malinen, T. 2008. Luova tila – ratkaisukeskeisestä ja narratiivisesta työtavasta. Helsinki: Lyhytterapiainstituutti Oy.

Mattila, A. S. 2006. Näkökulman vaihtamisen taito. Porvoo: WSOY.

O´Connell. 2005. Solution-Focused Therapy. London: Sage Publications.

Uusitalo-Malmivaara, L. (toim.) 2014. Positiivisen psykologian voima. Jyväskylä: PS-kustannus.

Opetusmenetelmät

Opintojakso toteutetaan monimuotoisesti ja se perustuu ohjauspäivillä tapahtuvaan työskentelyyn, itsenäiseen työskentelyyn ja oppimispiirityöskentelyyn.

Vaihtoehtoiset suoritustavat

Osaamisen hankkiminen:
Voit hankkia tässä opintojaksossa tavoitteena olevan osaamisen osallistumalla ohjauspäiviin ja tekemällä opintojaksolle kuuluvat oppimistehtävät. Olet voinut jo hankkia, tai parhaillaan olla hankkimassa, tässä opintojaksossa tavoitteena olevaa osaamista esimerkiksi aikaisempien koulutusten tai työkokemuksen kautta.

Osaamisen osoittaminen:
Tässä opintojaksossa tavoitteena olevan osaamisen osoitat ohjauspäiviin osal-listumalla sekä suorittamalla hyväksytysti opintojaksoon sisältyvät oppimisteh-tävät. Sinulla on myös mahdollisuus hyväksilukea tähän opintojaksoon sellaista opintojakson tavoitteiden mukaista osaamista, jota olet aiemmin hankkinut muissa opinnoissa, työelämässä tai muissa yhteyksissä. Kun haluat hyväksilukea opintojakson, lähetä Opinto-ohjaajakoulutuksen hyväksilukuhakemus ja todistus tai selvitys aiemmin hankitusta osaamisesta kouluttajallesi.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opintojakson laajuus on yhteensä 270 h (10 op x 27 h opiskelijan työtä).

Sisällön jaksotus

Opintojakso alkaa 2.6.2020.

Lisätietoja opiskelijoille

Arviointi on osaamistavoitteisiin pohjautuvaa ja laadullista. Oppimisprosessi arvioinnin välineitä ovat oppimistehtävät. Osaamisen arviointi on kriteeriperusteista ja arviointipäätöksen tekee opettajakorkeakoulun kouluttaja, kun kaikki oppimistehtävät on tehty. Arviointiaineiston muodostavat opintojakson oppimistehtävät sekä ohjauspäivien aikana osoitettu osaaminen.

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Hyväksyttävän tason arviointikriteerit ovat

Ohjausosaaminen:
tunnet ohjauksen peruskäsitteistön ja ohjauksen sisältöalueet, tunnistat oman toimintasi taustalla olevat ohjauksen teoreettiset ja filosofis-eettiset lähtökohdat sekä osaat yhdis-tää ohjausta koskevaa kokemuksellista tietoa teoreettiseen tietoon siten, että ne muo-dostavat eheän kokonaisuuden, ohjaajan oman käyttöteorian.

Asiakasosaaminen:
Osaat soveltaa ohjausteoreettista osaamistasi erilaisissa ohjaustilanteissa.

Vuorovaikutusosaaminen:
Osaat toimia erilaissa vuorovaikutussuhteissa myönteisellä ja mielekkäällä tavalla.

Reflektio-osaaminen:
Tunnistat ohjaajuuteesi liittyviä peruskäsityksiäsi, arvojasi ja asenteitasi sekä omia ajattelu- ja toimintamallejasi ja osaat arvioida niitä kriittisesti. Osaat arvioida oman toimintasi ja ajattelusi eettisiä lähtökohtia sekä oman osaa-misesi ja ammatillisen identiteetin kehittymistä.