Siirry suoraan sisältöön

Suorituskyvyn johtaminen (5 op)

Toteutuksen tunnus: HBH22100-3001

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

04.01.2021 - 10.01.2021

Ajoitus

11.01.2021 - 21.05.2021

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

3 op

Toteutustapa

40 % Lähiopetus, 60 % Verkko-opetus

Yksikkö

Liiketoimintayksikkö

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

0 - 37

Koulutus

  • Liiketalous (AMK)

Opettaja

  • Riku Ojanperä

Ryhmät

  • HTL19S1
    Liiketalous
  • HTLJOH
    Uudistuva johtaminen, liiketalous
  • ZJA21KH
    Avoin AMK, lita

Tavoitteet

Opiskelija tuntee organisaation suorituskykyyn vaikuttavat tekijät ja osaa hyödyntää niitä käytännön johtamisessa. Opiskelija osaa tarkastella suorituskyvyn johtamista kokonaisuutena. Opiskelija tuntee yleisimmät suorituskyvyn mittaamisessa käytettävät menetelmät. Opiskelija ymmärtää mittareiden merkityksen suorituskyvyn johtamisessa ja osaa valita sopivat mittarit erilaisiin suorituskyvyn analysointitilanteisiin. Opiskelija ymmärtää laatujohtamisen merkityksen ja periaatteet sekä niiden vaikutuksen organisaation suorituskykyyn.

Sisältö

Suorituskyvyn osatekijät
Suorituskyvyn johtamisen näkökulmat
Suorituskyvyn analysointi ja mittaaminen sekä yleisimmät mittausmenetelmät
Laatujohtaminen
Prosessijohtaminen

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Gallery, Michael E., Carey, Stephen C. 2013. Outcomes, Performance, Structure (OPS) : Three Keys to Organizational Excellence. ASQ Quality Press.
Kauhanen, J. 2010. Suorituksen johtaminen ja palkitseminen.Infor. Vantaa.
Lecklin, O. 2006. Laatu yrityksen menestystekijänä. Helsinki: Talentum.
Lönnqvist, A., Kujansivu, P., Antikainen, R. 2006. Suorituskyvyn mittaaminen. Tunnusluvut asiantuntijaorganisaation johtamisvälineenä. Helsinki: Edita.
Ukko, J., Karhu, J., Pekkola, S., Rantanen, H & Tenhunen, J. 2007. Suorituskyky nousuun!: hyödynnä henkilöstösi osamainen. Tykes: Kansallinen kehittämisohjelma.
Ukko, J. 2009. Managing Through Measurement: A framework for successful operative level performance management. Lappeenranta University of Technology.

Opetusmenetelmät

Käänteinen oppiminen, ryhmätyöskentely, esitykset ja opponoinnit, henkilökohtaiset tehtävät

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Ilmoitetaan kurssin alkaessa.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Oppitunnit 30h
Harjoitustyöt 75h
Itsenäinen työskentely 30h
Yhteensä 135h

Sisällön jaksotus

Opintojakso sisältää yhden laajan ryhmätyön, jonka työstäminen aloitetaan tammikuun lopulla ja se palautetaan maalis-huhtikuun vaihteen tienoilla. Ryhmätöiden esitykset pidetään alustavan aikataulun mukaan huhtikuussa. Viikottain pidettävät kontaktitunnit perustuvat käänteinen luokkahuone -menetelmään eli opiskelijoiden tulee perehtyä ennakkomateriaaleihin ennen niitä. Opintojakso sisältää lisäksi henkilökohtaisen oppimistehtävän, jota voi työstää koko opintojakson ajan.

Lisätietoja opiskelijoille

Avoin amk 3

Arviointiasteikko

0-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

5 (erinomainen) Opiskelija tuntee organisaation suorituskyvyn osatekijät ja erilaiset näkökulmat. Hän osaa hyödyntää kriittisesti aihealueeseen liittyviä teorioita ja malleja organisaation liiketoimintaprosessien kehittämisessä ja päätöksenteossa. Opiskelija osaa tarkastella ja kehittää liiketoimintaprosesseja taloudellisesti kannattavasti erilaisten mittausmenetelmien avulla monipuolisesti. Hän ymmärtää mittareiden merkityksen suorituskyvyn johtamisessa ja osaa valita sopivat mittarit erilaisiin suorituskyvyn analysointitilanteisiin. Opiskelija kantaa vastuuta sekä oman että ryhmän toimintatapojen kehittymisestä. Opiskelija kykenee suorituskykyyn liittyvien asioiden kriittiseen ja analyyttiseen tarkasteluun.
4 (kiitettävä) Opiskelija ymmärtää ja osaa arvioida organisaation suorituskykyyn liittyviä teorioita, osatekijöitä ja menetelmiä sekä perustella niiden käyttöä liiketoimintaprosessien kehittämisen välineenä. Hän osaa soveltaa teoriatason ymmärrystään käytännön tasolla. Hän osaa hyödyntää akateemista lähdeaineistoa (tieteellisiä artikkeleita ja/tai väitöskirjoja) kehittämistyössä ja kykenee analysoimaan ja toteuttamaan organisaation suorituskykyyn liittyviä kehittämistöitä. Opiskelija kykenee oman osaamisensa kriittiseen ja monipuoliseen arviointiin sekä toimintatapojen kehittämiseen.
3 (hyvä) Opiskelija tuntee suorituskyvyn johtamiseen liittyviä teorioita ja osatekijöitä ja ymmärtää niiden yhteyden omaan työhönsä. Hän osaa hyödyntää analysoitua tietoa ja perustella kehittämiseen liittyvät toimenpide-ehdotukset. Opiskelija kykenee tutkimaan ja arvioimaan yrityksen suorituskykyä, toimintaprosesseja ja mittausmenetelmiä pinnallisesti. Opiskelija osallistuu yhteistyöhön melko aktiivisesti ja sitoutuneesti. Hän kykenee oman osaamisensa realistiseen arviointiin.
2 (tyydyttävä) Opiskelija tuntee suorituskyvyn johtamiseen liittyvät keskeiset käsitteet, teoriat ja menetelmät sekä ymmärtää niiden yhteyden käytännön johtamisen kysymyksiin. Opiskelija osallistuu ryhmän työskentelyyn puutteellisesti. Hänen itsearviointinsa on myös puutteellista.
1 (välttävä) Opiskelija tietää suorituskyvyn johtamiseen liittyvät keskeiset käsitteet ja periaatteet. Opiskelija omaa vähäiset perusvalmiudet suorituskyvyn johtamiseen, joten hän tarvitsee ohjausta työssään. Opiskelija osallistuu ryhmän työskentelyyn puutteellisesti.
0 (hylätty) Opiskelija ei hahmota suorituskyvyn johtamiseen liittyviä keskeisiä käsitteitä, teorioita eikä menetelmiä. Opiskelijalla ei ole valmiuksia työskennellä suorituskyvyn johtamiseen liittyvissä tehtävissä osoittamansa osaamisen perusteella. Opiskelija ei ole kykenevä sujuvaan yhteistyöhön. Hän ei osaa arvioida osaamistaan.

Esitietovaatimukset

Johtamisen perusteet