• Itsensä johtaminen (HL00BD01-3026),
         29.08.2022 – 23.10.2022,  4 op  (ZJA22SH5, ...) — Verkko-opetus +-
    Osaamistavoitteet
    Opintojakson tarkoitus
    Itsensä johtaminen on koko elämänmittaisen kehittymisen perusta ja siitä on konkreettista hyötyä opinnoissa, työelämässä ja henkilökohtaisessa elämässä. Itsensä johtaminen on eri tutkimustenkin mukaan yksi tulevaisuuden työelämän tärkeimmistä osaamisista. Taitava itsensä johtaminen on myös esimiestyössä onnistumisen tae.

    Opintojakson osaamiset
    Oppimisen ja tiedonhallinnan osaaminen
    Yrittäjyys-, innovaatio- ja työyhteisöosaaminen

    Opintojakson osaamistavoite
    Ymmärrät itsensä johtamisen teorioiden ja työkalujen merkityksen. Osaat asettaa opiskeluun, työhön ja henkilökohtaiseen elämääsi liittyviä tavoitteita. Pääset alkuun  itsetuntemuksessa ja  kykenet vahvistamaan itsetuntoa. Tunnistat fyysisen, psyykkisen, henkisen, sosiaalisen ja ammatillisen hyvinvoinnin osa-alueet. Tunnistat ajankäyttöön liittyviä asioita,  stressitekijöitä ja palautumistapoja. Ymmärrät henkilökohtaisen kehittymisen mahdollisuuksia.
    Sisältö
    Tavoitteellisuus
    Motivaatio
    Itsetuntemus
    Itsetunto
    Itseluottamus
    Henkilökohtaisen hyvinvoinnin osa-alueet (psyykkinen, fyysinen, henkinen, sosiaalinen, ammatillinen)
    Ajankäytön hallinta
    Stressinhallinta

    Työkalut
    Käytetään erilaisia analysointityökaluja itsensä johtamisen kehittämiseksi.
    Arviointikriteerit
    Arviointikriteeri - arvosana 1 ja 2
    Välttävä 1
    Ymmärrät itsensä johtamisen teorioiden ja työkalujen merkityksen. Osaa asettaa opiskeluun, työhön ja henkilökohtaiseen elämään liittyviä tavoitteita. Pääset alkuun  itsetuntemuksessa ja  kykenet vahvistamaan itsetuntoa. Tunnistat fyysisen, psyykkisen, henkisen, sosiaalisen ja ammatillisen hyvinvoinnin osa-alueet. Tunnistat ajankäyttöön liittyviä asioita,  stressitekijöitä ja palautumistapoja. Ymmärrät henkilökohtaisen kehittymisen mahdollisuuksia. Vuorovaikutus ryhmässä vaatii kehittymistä. Annettujen aikataulujen puitteissa toimiminen vaatii kehittymistä.

    Tyydyttävä 2
    Osaat käyttää itsensä johtamisen teorioita ja työkaluja. Osaat asettaa opiskeluun, työhön ja henkilökohtaiseen elämään liittyviä tavoitteita. Osaat hyödyntää teorioita itsetuntemuksen ja  itsetunnon vahvistamisessa. Ymmärrät fyysisen, psyykkisen, henkisen, sosiaalisen ja ammatillisen hyvinvoinnin osa-alueiden merkityksen. Kykenet suunnittelemaan ajankäyttöä,  huomioimaan stressitekijöitä ja palautumistapoja. Ymmärrät henkilökohtaisen kehittymisen mahdollisuuksia. Vuorovaikutus ryhmässä vaatii kehittymistä. Annettujen aikataulujen puitteissa toimiminen vaatii kehittymistä.
    Arviointikriteeri - arvosana 3 ja 4
    Hyvä 3
    Osaat käyttää itsensä johtamisen teorioita ja työkaluja. Osaat asettaa opiskeluun, työhön ja henkilökohtaiseen elämään liittyviä tavoitteita. Osaat hyödyntää teorioita itsetuntemuksen ja  itsetunnon vahvistamisessa. Analysoit fyysisen, psyykkisen, henkisen, sosiaalisen ja ammatillisen hyvinvoinnin osa-alueita omassa elämässäsi. Kykenet suunnittelemaan ja priorisoimaan ajankäyttöäsi,  huomioimaan stressitekijöitä ja palautumistapoja. Osaat suunnitella henkilökohtaista kehittymistäsi tavoitteellisesti. Osaat kehittää ja ohjata sekä omaa että ryhmän vuorovaikutusta ja ilmapiiriä. Osaat toimia vastuullisesti annettujen aikataulujen puitteissa.

    Kiitettävä 4
    Osaa vertailla itsensä johtamisen teorioita ja peilata niihin omaa itsensä johtamistasi. Osaat asettaa opiskeluun, työhön ja henkilökohtaiseen elämään liittyviä tavoitteita ja tehdä suunnitelman tavoitteiden saavuttamiseksi. Osaat hyödyntää teorioita itsetuntemuksen ja  itsetunnon vahvistamisessa. Osaat analysoida ja tehdä johtopäätöksiä fyysisen, psyykkisen, henkisen, sosiaalisen ja ammatillisen hyvinvoinnin osa-alueista omassa elämässäsi. Kykenet suunnittelemaan ja priorisoimaan perustellen ajankäyttöä,  huomioimaan stressitekijöitä ja palautumistapoja. Osaat suunnitella henkilökohtaista kehittymistäsi tavoitteellisesti. Osaat kehittää ja ohjata sekä omaa että ryhmän vuorovaikutusta ja ilmapiiriä. Osaat toimia vastuullisesti annettujen aikataulujen puitteissa.
    Arviointikriteeri - arvosana 5
    Erinomainen 5
    Osaa vertailla itsensä johtamisen teorioita ja peilata niihin omaa itsensä johtamistasi. Osaat asettaa opiskeluun, työhön ja henkilökohtaiseen elämään liittyviä tavoitteita ja tehdä perustellun suunnitelman tavoitteiden saavuttamiseksi. Osaat hyödyntää teorioita itsetuntemuksen ja  itsetunnon vahvistamisessa. Osaat kehittää fyysisen, psyykkisen, henkisen, sosiaalisen ja ammatillisen hyvinvoinnin osa-alueita omassa elämässäsi. Kykenet suunnittelemaan ja priorisoimaan perustellen ajankäyttöäsi,  huomioimaan stressitekijöitäsi ja kehittää palautumistasi. Osaat suunnitella henkilökohtaista kehittymistäsi tavoitteellisesti. Osaat kehittää ja ohjata sekä omaa että ryhmän vuorovaikutusta ja ilmapiiriä. Osaat toimia vastuullisesti annettujen aikataulujen puitteissa.

    Opetuskieli

    Suomi

    Opetusmenetelmät ja ohjaus

    Opintojaksolla opetus etenee teemoittain/moduuleittain.
    Käänteinen oppiminen
    Vuorovaikutteinen alustus teemoihin ja oppimistehtäviin
    Itsenäinen opiskelu ja teemakohtaiset oppimistehtävät
    Ryhmäkeskustelut ja vertaisoppiminen
    Vertaispalaute
    Itsereflektio
    Henkilökohtainen toiminta- ja kehityssuunnitelma
    Oppimisen portfolio rakentuu teemakohtaisista oppimistehtävistä sisältäen henkilökohtaisen toiminta- ja kehityssuunnitelman.

    Opintojakson aikana saa ohjausta seuraavasti:
    Alustukset teemoihin ja oppimistehtäviin
    Ryhmäkeskustelujen ohjaus
    Vertaiskeskustelut
    Vertaispalaute
    Henkilökohtainen palaute portfoliosta

    Opintojakson arvosana muodostuu henkilökohtaisessa portfoliossa osoitetun osaamisen perusteella. Portfoliota tehdään koko opintojakson ajan.

    Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

    Sydänmaanlakka, P. 2008. Älykäs itsensä johtaminen. Helsinki: Talentum.
    Salmimies, R. 2008. Onnistu itsesi johtamisessa. Helsinki: WSOYpro.
    Goleman, D. 2006. Tunneäly työelämässä. Helsinki: Otava.
    Leppänen, M. & Rauhala, I. 2012. Johda ihmistä: psykologiaa johtajille. Helsinki: Talentum.
    Perttula, J. & Syväjärvi, A. 2012. Johtamisen psykologia. Jyväskylä: PS-Kustannus.
    Lisämateriaali:
    Kohtakangas, Krista Kohtakangas. 2019. Välittävä johtajuus ja armollinen itsensä johtaminen konkurssin tai alasajon tehneiden yrittäjien kokemuksissa. Väitöskirja. Rovaniemi: Lapin yliopisto.

    Opettaja

    Laura Sjöman

    Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

    Teemakohtaiset oppimistehtävät tehdään ja palautetaan opintojakson aikana.
    Ryhmäkeskusteluihin osallistutaan opintojakson aikataulussa joko webinaareissa tai muulla sovitulla tavalla.
    Henkilökohtaisen portfolion palautus on 23.10.2022.
    Henkilökohtaisen portfolion uusintakerrat ovat 4.12.2022 ja 8.1.2023.

    Ajoitus

    29.08.2022 - 23.10.2022

    Opiskelijan oppimistehtävät ja ajankäyttö

    Valmistautuminen webinaareihin teemakohtaisin oppimistehtävin 48 h
    Vuorovaikutteiset ja yhteistoiminnalliset webinaarit 12 h
    Henkilökohtaisen tehtävän tekeminen 48 h

    Aikataulu

    Opintojaksolla vuorottelevat itsenäiset oppimistehtävät sekä vuorovaikutteiset ja yhteistoiminnalliset webinaarit ryhmäkeskusteluineen.
    Koko opintojakson ajan tehdään itsenäisesti henkilökohtaista oppimisen portfoliota, joka muodostuu teemakohtaisista oppimistehtävistä sekä toiminta- ja kehityssuunnitelmasta.

    Ryhmä
    • ZJA22SH5
    • ZJA22SH1
    Toteutuksen valinnaiset oppimistavat

    Hyväksilukeminen (korvaaminen ja sisällyttäminen)
    Muulla tavoin hankitun osaamisen tunnistaminen ja tunnustaminen
    Opinnollistaminen
    Tarkemmat ohjeet löytyvät tutkintosäännöstä ja opinto-oppaasta.

    Arviointimenetelmät

    Avoin AMK 40 (johtamisen paketti)
    Opintojakson arviointimenetelmiä ovat:
    Oman osaamisen arviointi oppimisen portfolioon liittyen.
    Vertaisarviointi teemakohtaisiin oppimistehtäviin liittyen.
    Opettajan palaute oppimisen portfoliosta.
    Osaamisen arviointi, palaute ja opintojakson arvosana oppimisen portfolion perusteella.

    Tutkinto-ohjelma

    Tiimiakatemia (AMK), Liiketalous (AMK)

    Toteutustapa

    Verkko-opetus

    Virtuaaliosuus

    4 op

    Opintopistemäärä
    • 4 op
    Vastuuyksikkö

    Liiketoimintayksikkö