Siirry suoraan sisältöön

Palvelumuotoiluprosessi (10 op)

Toteutuksen tunnus: MZMI2000-3002

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

02.11.2020 - 30.11.2020

Ajoitus

16.01.2021 - 17.05.2021

Opintopistemäärä

10 op

Virtuaaliosuus

10 op

Toteutustapa

Verkko-opetus

Yksikkö

Liiketoimintayksikkö

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

0 - 40

Koulutus

  • Matkailu- ja palveluliiketoiminta (AMK)

Opettaja

  • Anne-Maria Raitio
  • Tarja Viitanen

Ryhmät

  • MPT19S1M
    Palveluliiketoiminta
  • ZJA21KM
    Avoin AMK, marata

Tavoitteet

Opiskelija hallitsee palvelumuotoiluprosessin eri vaiheet ja niissä käytettävät palvelumuotoilun tutkimus- ja kehittämistyökalut. Hän arvioi palvelutuotteiden käytettävyyttä, arvontuottoa, elämyksellisyyttä sekä yhteyttä yrityksen brändiin. Hän osaa edistää omaa luovuuttaan ja innovoida asiakaskeskeisiä palvelukokonaisuuksia. Hän hallitsee projektissa toimimisen.

Sisältö

Palvelumuotoiluprosessi
Palvelumuotoilun ja innovaatiotoiminnan työkalut
Projektityöskentely
Elämyksellisyys ja tarinallistaminen
Luovat menetelmät

Aika ja paikka

21.1.2021 - 31.5.21
Optima -oppimisympäristö

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Tuulaniemi, J. 2011. Palvelumuotoilu. Helsinki: Talentum
Koivisto, M., Säynäkangas, J., Forsberg, S. 2019. Palvelumuotoilun bisneskirja. Alma Talent.
Kalliomäki, A. 2014. Tarinallistaminen: Palvelukokemuksen punainen lanka. Talentum.
https://issuu.com/st_moritz/docs/pa2servicedesign/4


https://janet.finna.fi/Record/jamk.992445554806251
https://janet.finna.fi/Record/jamk.993471004806251

Opetusmenetelmät

Webinaarit
Oppimistehtävät
Itsenäinen opiskelu
Ryhmätyöskentely
Workshopit

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Vierailevat luennoitsijat

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Verkkotentti vk 5-8 aikana.
Opiskelijalla on mahdollisuus uusia tentti kaksi kertaa. Uusintakerrat sovitaan ryhmän kanssa

Vaihtoehtoiset suoritustavat

Hyväksilukeminen (korvaaminen ja sisällyttäminen)
Muulla tavoin hankitun osaamisen tunnistaminen ja tunnustaminen
Opinnollistaminen
Tarkemmat ohjeet löytyvät tutkintosäännöstä ja opinto-oppaasta.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Projektityöskentely (150 h) luennot( 60 h) Itsenäinen opiskelu (60 h)

Lisätietoja opiskelijoille

Ohjaava palaute, kehittävä arviointi
Vertaispalaute, vertaisarviointi
Itsearviointi
Avoin AMK 5

Arviointiasteikko

0-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Arviointiasteikko 0-5
1 (Välttävä)
Hän tunnistaa palvelumuotoiluprosessin ja käyttää työkaluja ohjatusti. Opiskelija osaa arvioida palvelutuotteiden asiakaskeskeisyyttä ja innovatiivisuutta. Opiskelija työskentelee projektissa mutta ei saavuta tavoitteita.
2 (Tyydyttävä)
Opiskelija ymmärtää palvelumuotoiluprosessin ja osaa käyttää perustyökaluja. Hän arvioi palvelutuotteiden menestystekijöitä. Hän osaa työskennellä projektissa, on yhteistyökykyinen ja hoitaa roolinsa mukaiset tehtävänsä. Hän tunnistaa luovan toimintansa esteitä.
3 (hyvä)
Opiskelija on sisäistänyt palvelumuotoiluprosessin ja osaa käyttää työkaluja monipuolisesti. Opiskelija pyrkii arvioimaan palvelutuotteisiin liittyviä menestystekijöitä ja innovaation mahdollisuuksia. Hän hallitsee projektityöskentelyn ja työskentelee tehokkaasti projektin tavoitteiden saavuttamiseksi. Hän osaa kehittää luovuuttaan.
4 (kiitettävä)
Hän on sisäistänyt palvelumuotoiluprosessin, hallitsee työkaluja luovasti ja monipuolisesti. Opiskelija osaa arvioida palvelutuotteisiin liittyviä menestystekijöitä ja innovatiivisuutta. Hän ratkaisee ongelmia luovasti ja vastuullisesti. Hän osaa toimia projektissa vastuullisesti. Hän osaa kehittää luovuuttaan.
5 (Erinomainen)
Hän osaa muokata palvelumuotoiluprosessia ja käyttää palvelumuotoilutyökaluja perustellusti ja luovasti. Opiskelija osaa arvioida palvelutuotteen menestystekijöitä kriittisesti. Hän toimii vastuullisesti ja osaa ennakoida projektiin ja sen tulokseen liittyviä ongelmia. Hän osaa johtaa projekteja tehokkaasti ja innostavasti, hyödyntää ryhmän osaamista optimaalisesti ja ratkaisee ongelmia luovasti.

Hyväksilukeminen Hyväksilukemisen menettelytavat kuvataan tutkintosäännössä ja opinto-oppaassa. Opintojakson opettaja antaa lisätietoa mahdollisista opintojakson erityiskäytänteistä.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

3 (hyvä)
Opiskelija on sisäistänyt palvelumuotoiluprosessin ja osaa käyttää työkaluja monipuolisesti. Opiskelija pyrkii arvioimaan palvelutuotteisiin liittyviä menestystekijöitä ja innovaation mahdollisuuksia. Hän hallitsee projektityöskentelyn ja työskentelee tehokkaasti projektin tavoitteiden saavuttamiseksi. Hän osaa kehittää luovuuttaan.
4 (kiitettävä)
Hän on sisäistänyt palvelumuotoiluprosessin, hallitsee työkaluja luovasti ja monipuolisesti. Opiskelija osaa arvioida palvelutuotteisiin liittyviä menestystekijöitä ja innovatiivisuutta. Hän ratkaisee ongelmia luovasti ja vastuullisesti. Hän osaa toimia projektissa vastuullisesti. Hän osaa kehittää luovuuttaan.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

5 (Erinomainen)
Hän osaa muokata palvelumuotoiluprosessia ja käyttää palvelumuotoilutyökaluja perustellusti ja luovasti. Opiskelija osaa arvioida palvelutuotteen menestystekijöitä kriittisesti. Hän toimii vastuullisesti ja osaa ennakoida projektiin ja sen tulokseen liittyviä ongelmia. Hän osaa johtaa projekteja tehokkaasti ja innostavasti, hyödyntää ryhmän osaamista optimaalisesti ja ratkaisee ongelmia luovasti.

Esitietovaatimukset

Opiskelija hallitsee liiketoiminta-, palvelu- ja tuotantoprosessien johtamisen perusteet sekä osaa arvioida toimintaympäristön tarjoamia mahdollisuuksia ja haasteita. Hän osaa arvioida matkailu-, ravitsemis- ja toimitilapalvelujen kannattavuutta ja asiakaslähtöisyyttä.