• Digitaalinen ohjaustyö kuntoutus- ja sosiaalialalla (SZXX2022-3006),
         10.01.2022 – 20.05.2022,  5 op  (ZJA21SSA, ...) — Verkko-opetus +-
    Osaamistavoitteet
    Opintojakson kuvaus:
    Digitaalisuuden myötä kuntoutuksen toimintaympäristöt ovat muuttuneet ja tulevat muuttumaan tulevina vuosina. Tämä muutos haastaa sekä kuntoutuksen ammattilaisten että kuntoutujien osaamisen siitä, miten toimitaan turvallisesti ja tarkoituksenmukaisesti erilaisissa digitaalisissa ympäristöissä ja yhteisöissä.

    Tavoitteet
    Opintojakson jälkeen osaat määritellä sosiaaliset digitaaliset verkostot asiakastyössä ja oman ammattialasi näkökulmasta sekä hyödyntää digitaalisen verkostotyön ympäristöjä ja työmenetelmiä työssäsi. Tiedät, kuinka voit arvioida ja edistää kuntoutujan taitoja ja tietoja toimia turvallisesti erilaisissa digitaalisissa ympäristöissä. Tiedät kuinka ohjata kuntoutujaa toimimaan erilaisissa digitaalisissa palveluissa.
    Sisältö
    Opintojaksolla tutustutaan keskeisiin kuntoutus- ja sosiaalialan digitaalisiin toimintaympäristöihin ja palveluihin ja näiden muodostamiin verkostoihin. Opintojaksolla perehdytään kybermaailman turvallisuuteen ja opitaan, miten tietoturvaan ja kyberturvaan liittyviä asioita tulee huomioida sekä omassa toiminnassa että kuntoutujaa ohjatessa, eettisyys huomioiden. Digitaalisten palveluiden yhteydessä opitaan myös, miten saavutettavuutta ja käytettävyyttä voidaan arvioida pohdittaessa kuntoutujan tarpeisiin ja käyttökokemuksiin parhaiten soveltuvien ratkaisuiden käyttöönottoa.

    Digitaalisissa ympäristöissä toimiviin vertaisalustoihin tutustutaan opintojakson aikana ja tarkastellaan ammattilaisen roolia kuntoutujan ohjaamisessa vertaistyöskentelyyn verkkoympäristössä. Opintojaksolla perehdytään digisyrjäytymiseen ilmiönä sekä tunnistetaan keinoja digisyrjäytymisen ennaltaehkäisyyn. Opintojaksolla tarkastellaan tekijöitä, jotka vaikuttavat asiakkaan mahdollisuuksiin ja edellytyksiin osallistua digitaalisesti toteutettuun palveluun tai ohjaustilanteeseen.
    Arviointikriteerit
    Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
    ARVIOINTI: HYVÄKSYTTY
    Opiskelija tunnistaa yhteiskunnallisen digitalisaation sekä digitaaliset palvelut ja toimintaympäristöt osaksi omaa ammatillista toimintaa. Hän osaa nimetä ja jäsentää keskeisiä kuntoutus- ja sosiaalialan digitaalisia toimintaympäristöjä, palveluja ja näiden muodostamia verkostoja.

    Opiskelija tietää kyberturvallisuuden käsitteenä ja osaa nimetä kuntoutus- ja sosiaalialan keskeisiä kyberturvallisuutta vaarantavia tekijöitä. Hän osaa myös selittää kyber- ja tietoturvaan liittyviä asioita, jotka tulee huomioida sekä omassa toiminnassa että kuntoutujaa ohjatessa. Hän tunnistaa digitaalisen ohjaustyön eettisyyteen liittyviä kysymyksiä, ja osaa huomioida näitä asiakastyössä.

    Opiskelija osaa selittää saavutettavuuden sekä Design for all -käsitteet. Opiskelija tietää, miten lainsäädäntö ohjaa saavutettavuuden toteutumista julkisissa ja yksityisissä sote-alan palveluissa. Hän osaa jäsentää ja arvioida asiakkaille tarjottavien ratkaisujen ja palvelujen saavutettavuutta ja käytettävyyttä sekä tehdä ehdotuksia asiakaslähtöisistä palveluratkaisuista.

    Opiskelija osaa kuvata ja jäsentää ammatillisia digitaalisia sosiaalisia verkostoja ja digitaalista vertaistukea tarjoavia palveluja. Hän tunnistaa ammattilaisen roolin kuntoutujan ohjaamisessa vertaistyöskentelyyn verkkoympäristössä ja omaa menetelmiä asiakkaiden ohjaamiseen digitaalisissa verkostoissa. Opiskelija ymmärtää digisyrjäytymisen ilmiön sekä tunnistaa keinoja sen ennaltaehkäisyyn. Opiskelija osaa huomioida ja edistää asiakkaiden mahdollisuuksia ja edellytyksiä digitaalisesti toteutettuun ohjaus- tai kuntoutuspalveluun osallistumiseksi.

    Opetuskieli

    Suomi

    Aika ja paikka

    Opintojakso toteutetaan pääasiassa aikatulun mukaisina webinaareina. Yhden webinaarin osalta järjestetään mahdollisuus digitaalisiin ohjasutyön välineisiin tutustumiseen Jamk kampuksella.

    Opetusmenetelmät ja ohjaus

    Opintojakso toteutuu pääosin verkko-opiskeluna, joka sisältää ryhmän yhteisiä, vuorovaikutteisia webinaareja, itsenäistä oppimistehtävien työstämistä sekä verkkomateriaaleihin tutustumista.
    Opintojakson suoritus muodostuu webinaareihin osallistumisesta, itsenäisten oppimistehtävien tekemisestä sekä vertaisarvioitavan harjoitustyön suorittamisesta.

    Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

    Opintojakson materiaalit annetaan opintojakson aikana Moodle oppimisympäristössä.

    Opettaja

    Emmi Ritvos, Liisa Mattila

    Ajoitus

    10.01.2022 - 20.05.2022

    Opiskelijan oppimistehtävät ja ajankäyttö

    Opintojakso sisältää:

    - kontaktiopetusta ja yhdessä oppimista 15 tuntia
    - itsenäistä materiaaleihin perehtymistä 30 tuntia
    - verkkokurssin oppimistehtävien tekemistä 40
    - harjoitustehtävien tekeminen ja vertaisarviointi 50 tuntia

    Ilmoittautumisaika

    01.11.2021 - 09.01.2022

    Ryhmä
    • ZJA21SSA
    • SKO20SM
    Toteutuksen valinnaiset oppimistavat

    Ohjaustilanteen toteutuksen voi suorittaa myös aidossa asiakastilanteessa, webinaarin sijasta.

    Paikkoja

    12 - 30

    Arviointimenetelmät

    Opintojakson suoritukset arvioidaan seuraavasti:
    - kontaktiopetus ja yhdessä oppiminen osallistumiskertojen perusteella, 80% läsnäolo edellytetään.
    - itsenäinen materiaaleihin perehtyminen toteutuu opiskelijan itsearviointina.
    - harjoitustehtävät arvioidaan erillisten arviointikriteerien mukaisesti asteikolla hyväksytty- hylätty
    -vertaispalaute arvioidaan asteikolla hyväksytty- hylätty

    Avoimen amk:n paikat (5) Alkio-opiston opiskelijoille.

    Tutkinto-ohjelma

    Kuntoutuksen ohjaaja (AMK), Toimintaterapeutti (AMK), Sosionomi (AMK), Fysioterapeutti (AMK)

    Toteutustapa

    Verkko-opetus

    Virtuaaliosuus

    5 op

    Opintopistemäärä
    • 5 op
    Vastuuyksikkö

    Hyvinvointiyksikkö