• Mielenterveys- ja päihdetyön erityiskysymykset (YS00BN84-3001),
         08.08.2022 – 16.12.2022,  5 op  (YSY20ST, ...) — Lähiopetus, Verkko-opetus +-
    Osaamistavoitteet
    Opintojakson tarkoituksena on syventää ymmärrystä mielenterveys- ja päihdetyön erityiskysymyksistä.

    Opintojakson jälkeen osaat arvioida kriittisesti mielenterveys- ja päihdetyön alueella omaa spesifiä osaamisaluettasi (esimerkiksi lastenpsykiatria, oikeuspsykiatria, mielenterveyttä edistävä toiminta) suhteessa sitä ohjaaviin säädöksiin, lakeihin ja suosituksiin. Tunnistat oman spesifin osaamisalueesi kehittämisen kohteita ja osaat tarkastella näitä kriittisesti näyttöön perustuvaa tietoa hyödyntäen. Lisäksi osaat kuvata kehittämisehdotuksia ja toimintasuunnitelman näiden toteuttamiseksi käytännössä omalla spesifillä osaamisalueellaan
    Sisältö
    - Spesifiä mielenterveys- ja päihdetyön alueen toimintaa ohjaavat säädökset, lait ja suositukset (opiskelijan nykyisen työn mukaisesti)
    - Spesifin osaamisalueen käytäntöjä koskeva näyttöön perustuva tieto
    - Kehittämisehdotuksista toimintasuunnitelmaan ja käytännön toteutukseen Peppa –mallin mukaan
    Arviointikriteerit
    Arviointikriteeri - arvosana 1 ja 2
    Opintojakson arvosana muodostuu opintojakson kirjallisen tehtävän perusteella. Tehtävien arvoinnissa käytetään mielenterveys- päihdetyön opintokokonaisuuden yhteisiä arviointikriteereitä. Mikäli opiskelija ei osallistu intensiivipäiville, arvosana alenee yhdellä numerolla.

    Saadaksesi arvosanan 1 tai 2 kykenet hakemaan tietoa opintojakson aihealueeseen liittyen ja käyttämään kansallisia ja kansainvälisiä lähteitä. Kykenet soveltamaan kuvailevalla tasolla keräämäänsä tietoa nykyisten käytäntöjen ja toimintatapojen tarkastelussa, mutta et osoita aihealueen kriittistä arviointia. Osallistumisesi opintojaksolle on vaihtelevaa ja kirjallisissa tehtävissä tuotat vain osin tutkimusperustaista asiantuntijatekstiä.
    Arviointikriteeri - arvosana 3 ja 4
    Opintojen arvosana muodostuu opintojakson kirjallisten tehtävien perusteella. Tehtävien arvoinnissa käytetään mielenterveys- päihdetyön opintokokonaisuuden yhteisiä arviointikriteereitä. Mikäli opiskelija ei osallistu intensiivipäiville, arvosana alenee yhdellä numerolla.

    Saadaksesi arvosanan 3 tai 4 kykenet hakemaan näyttöön perustuvaa tietoa sekä kansallisista, että kansainvälisistä tietolähteistä sekä arvioimaan lähteitä kriittisellä otteella. Osaat tehdä analyysiä ja synteesiä aihealueesta ja osoitat kykeneväsi käyttämään hankkimaasi tietoa nykyisten toimintatapojen kriittisessä arvioinnissa ja kehittämisessä. Osallistumisesi opintojaksolla kokonaisuutena on aktiivista ja ammatillista. Kirjallisissa tehtävissä tuotat tutkimusperustaista asiantuntijatekstiä.
    Arviointikriteeri - arvosana 5
    Opintojen arvosana muodostuu opintojakson kirjallisten tehtävien perusteella. Tehtävien arvoinnissa käytetään mielenterveys- päihdetyön opintokokonaisuuden yhteisiä arviointikriteereitä. Mikäli opiskelija ei osallistu intensiivipäiville, arvosana alenee yhdellä numerolla.

    Saadaksesi arvosanan 5 kykenet hakemaan näyttöön perustuvaa tietoa useista kansallisista ja kansainvälisistä tiedonlähteistä, arvioimaan tutkimuksia kriittisellä otteella ja muodostamaan kerätystä tiedosta synteesin. Osoitat syvällisen näkemyksen aihealueesta ja kykenet kriittisesti arvioimaan nykyisiä käytäntöjä ja luomaan uusia, tutkimukseen perustuvia toimintatapoja. Osallistumisesi opintojaksolla kokonaisuutena on aktiivista ja ammatillista. Kirjallisissa tehtävissä tuotat selkeää, tutkimusperustaista asiantuntijatekstiä.
    Lisätietoja opiskelijalle
    Opintojakson järjestää Oulun ammattikorkeakoulu

    Opetuskieli

    Suomi

    Aika ja paikka

    Intensiivipäivät 27.-28.9.2022 Oulun ammattikorkeakoulussa.

    Opetusmenetelmät ja ohjaus

    Ennakkotehtävä, kaksi peräkkäistä intensiivipäivää Oulussa (sisältää luentoja, ryhmätöitä), kirjallinen tehtävä

    Opettaja

    Katja Kokkinen

    Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

    Kirjasta Santos, JC. & Cutcliffe, JR. 2018. European Psychiatric/Mental Health Nursing in the 21st Century. A Person-Centered Evidence-Based Approach. Springer International Publishing Switzerland. Soveltuvin osin.
    Ahonen P. (2012) Kliininen asiantuntija. Uutta osaamista ylemmästä ammattikorkeakoulu tutkinnosta. Raportteja 130 Turun Ammattikorkeakoulu. Tampereen yliopistopaino 2012 http://julkaisut.turkuamk.fi/isbn9789522162588.pdf
    Bovero M, Giacomo C, Ansari M, Roulin MJ (2018). Role of advanced nurse practitioners in the care pathway for children diagnosed with leukemia. European Journal of Oncological Nursing. Oct; 36:68-74. doi: 10.1016/j.ejon.2018.08.002. Epub 2018 Aug 25.
    Tölli S, Kontio R, Partanen P, Häggman-Laitila, A. (2021) Conceptual framework for a comprehensive competence in managing challenging behaviour: The views of trained instructors. Journal of Mental Health Nursing, 2021;00:1–14. https://doi.org/10.1111/ jpm.12722

    Opettaja

    Katja Kokkinen

    Ajoitus

    08.08.2022 - 16.12.2022

    Opiskelijan oppimistehtävät ja ajankäyttö

    Ennakkotehtävä 1 op, intensiivipäivät 1 op, opintojakson kirjallinen tehtävä 3 op

    Ilmoittautumisaika

    01.08.2022 - 04.09.2022

    Aikataulu

    Opintojakson ennakkotehtävä annetaan noin kuukausi ennen intensiivipäiviä. Kirjallinen tehtävä annetaan intensiivipäivillä.

    Ryhmä
    • YSY20ST
    • YSY20SK
    • YSY21SK
    • YSY21ST
    Paikkoja

    0 - 20

    Arviointimenetelmät

    Opintojakso on osa Mielenterveys- ja päihdetyön syventävät YAMK-opinnot opintokokonaisuutta eikä sitä voi suorittaa erillisenä.

    Tutkinto-ohjelma

    Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK (YAMK)

    Toteutustapa

    Lähiopetus, Verkko-opetus

    Virtuaaliosuus

    3 op

    Opintopistemäärä
    • 5 op
    Vastuuyksikkö

    Hyvinvointiyksikkö