• Osaajana kehittyminen (ZZPP0500-9S0Y2),
         01.08.2019 – 30.06.2023,  5 op  (LMS19S1) — Lähiopetus +-
    Osaamistavoitteet
    Opiskelija saa valmiudet amk-opiskeluun ja kiinnittyy osaksi opiskelu- ja toimintaympäristöä.

    Opiskelija osaa hankkia ja analysoida tietoa koskien amk-opintoja, ammattialaa ja oman alansa ammatillisia vaihtoehtoja.

    Opiskelija kykenee arvioimaan osaamistaan, asettamaan ammatillisia tavoitteita, tekemään opintoihinsa liittyviä valintoja ja saattamaan niitä käytäntöön.

    Opiskelija saa valmiuksia työnhakuun sekä tiedostaa jatko-opiskelumahdollisuudet.
    Edeltävä osaaminen
    -
    Sisältö
    1. vuosi
    PEREHTYMINEN JAMKIN OPPIMIS- JA TOIMINTAYMPÄRISTÖÖN
    Opiskelija tekee ennakkotehtävän.
    Opiskelija osallistuu orientaatiopäiviin ja yhteisiin informaatiotilaisuuksiin ja kirjaston tiedonhankintakoulutuksiin.
    Opiskelija osallistuu pienryhmäryhmätyöskentelyyn (vertaistutortoiminta).
    Opiskelija tiedostaa oman asemansa ja oikeutensa oppimis- ja toimintaympäristössä ja toimii eettisten ohjeiden mukaisesti.

    OMA OSAAMINEN - PORTFOLION ALOITTAMINEN
    • Opiskelija tunnistaa omat lähtökohtansa: millainen olen? mitä osaan? missä verkostoissa toimin? *
    • Opiskelija kuvaa lähtökohtien pohjalta nykytilanteen ja pohtii ammatillisia kiinnostuksen kohteitaan ja kehittämistarpeitaan.*
    • Opiskelija määrittää portfoliolleen rakenteen ja toteutustavan sekä ensimmäisen version sisällöstä huomioiden yllämainitut.

    URASUUNNITTELU
    • Opiskelija tuntee työ- ja koulutusmahdollisuuksiaan, pohtii ammatillisia tavoitteitaan ja suunnittelee niitä tukevia valintoja.
    • Opiskelija vastaa urasuunnitelma I kysymyksiin ennen opettajatutorin kanssa käymää henkilökohtaista HOPS-keskusteluaan.

    OPINTOJEN SUUNNITTELU (HOPS)
    • Opiskelija laatii henkilökohtaisen opiskelusuunnitelman (HOPS:in) ottaen huomioon urasuunnitelmansa ja portfolionsa, osallistuu opettajatutorin järjestämään henkilökohtaiseen HOPS-keskusteluun. Opiskelija tekee opintojaksoilmoittautumiset (ASIO) ja tarvittaessa hyväksilukemista koskevat anomukset.

    2. vuosi
    OMA OSAAMINEN - VÄLIPORTFOLIO
    • Opiskelija työstää portfoliotaan opiskelun aikana kertyneestä osaamisestaan, tuotoksistaan ja saamistaan palautteista. Portfoliossaan opiskelija kykenee reflektoimaan ja kuvaamaan osaamistaan sekä ammatti-identiteettinsä kehittymistä.
    • Opiskelija kehittää portfolion visuaalista ja sisällöllistä rakennetta kohti näyteportfoliota.

    URASUUNNITTELU
    • Opiskelija päivittää ja pohtii ammatillisia tavoitteitaan ja niiden edistymistä osana opintoja ja tekee niitä tukevia opintoihin liittyviä jatkovalintoja.
    • Opiskelija vastaa urasuunnitelma II kysymyksiin ennen opettajatutorin kanssa käymää henkilökohtaista HOPS-keskusteluaan.

    OPINTOJEN SUUNNITTELU (HOPS)
    • Opiskelija päivittää HOPS:iaan ja miettii tutkintonsa kokonaisuutta esimerkiksi yrittäjyyden ja kansainvälistymisen tuomia mahdollisuuksia osana opintojaan.
    • Opiskelija osallistuu opettajatutorin järjestämään henkilökohtaiseen HOPS-keskusteluun.

    3.-4. vuosi
    OMA OSAAMINEN – NÄYTEPORTFOLIO
    • Opiskelija viimeistelee työ- tai jatko-opiskelupaikan hakuun tarvittavan näyteportfolion sisällyttäen siihen myös työssä, harrastuksissa ja muissa opinnoissa saavuttamansa osaamisen.

    URASUUNNITTELU
    • Opiskelija valmistautuu työ- tai jatko-opiskelupaikan hakemiseen ja rekrytointitilanteisiin hyödyntäen tarjolla olevia tapahtumia ja infoja sekä Optima-työtilaan koottua aineistoa.
    • Opiskelija vastaa urasuunnitelma III kysymyksiin ennen opettajatutorin kanssa käymää viimeistä henkilökohtaista HOPS-keskusteluaan.


    OPINTOJEN SUUNNITTELU (HOPS)
    • Opiskelija tekee tavoiteajassa valmistumiseen tähtäävän suunnitelman opintojen loppuunsaattamiseksi.
    • Opiskelija tekee opintojen kokonaisarvioinnin vastaamalla AVOP-palautteeseen.
    • Opiskelija osallistuu opettajatutorin järjestämään henkilökohtaiseen HOPS-keskusteluun.
    Arviointikriteerit
    Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
    1. vuosi
    • Opiskelija tekee ennakkotehtävän.
    • Opiskelija osallistuu orientaatiopäiviin ja yhteisiin informaatiotilaisuuksiin ja kirjaston tiedonhankintakoulutuksiin.
    • Opiskelija tekee alakohtaisen tutustumistehtävän / osallistuu ammattialaan liittyvään projektiin.
    • Opiskelija kiinnittyy opintoihinsa ja tunnistaa omat ohjaustarpeensa. Opiskelija on päämäärätietoinen ja hän opiskelee tavoitteellisesti. Hän osaa toimia JAMKin oppimis- ja toimintaympäristössä tuntien oikeutensa ja velvollisuutensa sekä eettiset ohjeet.
    • Opiskelija osallistuu pienryhmäryhmätyöskentelyyn (vertaistutortoiminta).


    2. vuosi
    • Opiskelija osaa hankkia ja analysoida tietoa koskien amk-opintoja, ammattialaa ja oman alansa eri ammatillisia vaihtoehtoja.
    • Opiskelija kykenee arvioimaan osaamistaan, asettamaan ammatillisia tavoitteita, tekemään opintoihinsa liittyviä valintoja ja saattamaan niitä käytäntöön.
    • Hän osoittaa nämä osaamisensa laatimassaan väliportfoliossa.

    3.-4. vuosi
    • Hän kykenee itsenäisesti ja vastuullisesti asettamaan tavoitteita omalle ammatilliselle urakehitykselleen.
    • Opiskelija osaa arvioida kriittisesti omaa kertynyttä osaamistaan suhteessa tavoittelemiinsa työtehtäviin ja vaatimustasoon sekä tutkinnon osaamistavoitteisiin.
    • Opiskelija saa valmiuksia työnhakuun sekä tiedostaa kehittämistarpeensa ja jatko-opiskelumahdollisuudet.

    Hän osoittaa nämä osaamisensa laatimassaan näyteportfoliossa.

    Opetuskieli

    Suomi

    Opetusmenetelmät ja ohjaus

    opintojen ohjausta ryhmässä ja yksilöohjauksena, oman osaamisen reflektointi, itsenäinen opiskelu

    Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

    optima.jamk.fi

    Opettaja

    Jaana Auer

    Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

    Opintojaksolla ei ole tenttiä. Arviointi perustuu kontakteilla/verkkosessioissa läsnäoloon ja tehtävien tekemiseen.

    Ajoitus

    01.08.2019 - 30.06.2023

    Opiskelijan oppimistehtävät ja ajankäyttö

    Opiskelijan työ koostuu seuraavista osista: kontaktitunnit /verkkovälitteiset tapaamiset 60 h, itsenäinen työskentely 75 h. Yhteensä 135 h

    Ryhmä
    • LMS19S1
    Toteutuksen valinnaiset oppimistavat

    • Ennakkotehtävä
    • Opintojaksoon sisältyvään kontaktiopetukseen / verkkovälitteisiin tapaamisiin osallistuminen
    • Alakohtaiset tehtävät / tutustuminen / projekti
    • Pienryhmätyöskentelyyn osallistuminen
    • Henkilökohtaisen opiskelusuunnitelman (HOPS) laadinta ja sen päivitykset sisältäen opintojen loppuunsaattamisen suunnitelman
    • Urasuunnitelman laadinta ja sen päivitykset
    • Henkilökohtaiset HOPS-keskustelut
    • Portfolion laadinta ja viimeistely
    Suosittelemme ja ohjaamme kaikkia opiskelijoita vastaamaan opintojen lopuksi/loppuvaiheessa AVOP-palautekyselyyn.

    Arviointimenetelmät

    Huom. opintojaksokuvausta on muutettu tavoitteiden, sisältöjen, suoritusten ja arviointimenetelmien osalta 29.6.2016.

    Tutkinto-ohjelma

    Maaseutuelinkeinot (AMK)

    Toteutustapa

    Lähiopetus

    Opintopistemäärä
    • 5 op
    Vastuuyksikkö

    TA16 - Biotalousinstituutti