Siirry suoraan sisältöön

Kehittämismenetelmät ja toiminnan arviointiLaajuus (5 op)

Opintojakson tunnus: YTTJ0800

Opintojakson perustiedot


Laajuus
5 op
Opetuskieli
suomi

Osaamistavoitteet

Opiskelija
- ymmärtää tutkimustyön tärkeyden osana ammatillista asiantuntijuutta
- osaa hyödyntää tutkimuksellista otetta kehittämistoiminnassa
- tuntee tutkimusprosessin eri vaiheet osana kehittämistä
- tunnistaa omaan työhönsä parhaiten soveltuvia tutkimusmenetelmiä ja osaa käyttää niitä
- osaa laatia tutkimuksellisen rakenteen mukaisen raportin
- tuntee määrällisen ja laadullisen tutkimuksen perusteet sekä osaa käyttää niiden keskeisiä menetelmiä
- osaa tehdä kehittämis- ja toimintatutkimusta
- osaa hankkia sekä jäsentää asiantuntijuusaluettaan koskevaa tutkimustietoa
- kykenee kriittisesti arvioimaan tietoa ja lähteitä sekä osaa soveltaa niitä omassa tutkimus- ja kehittämistyössään
- ymmärtää tutkimusetiikan merkityksen omassa tutkimus- ja kehittämistoiminnassaan
- tunnistaa oman oppimistarpeensa sekä osaa asettaa itselleen realistiset oppimistavoitteet nyt ja tulevaisuudessa.

Sisältö

Tutkimuksellinen ote kehittämistoiminnassa.
Tutkimusprosessin vaiheet ja tutkimuksellinen raportointi.
Tutkimus- ja kehittämisaiheen määrittely ja rajaus.
Määrällinen ja laadullisen tutkimukset periaatteet ja tekniikat.
Kehittämistyön/tutkimuksen keskeiset periaatteet ja menetelmät.
Tiedonhankinta ja sen luotettavuuden arviointi.
Aineiston keruun ja tiedon käsittelyn keskeiset menetelmät.
Tutkimusetiikka, tutkimuksen luotettavuus.
Opintojen tavoitteet. Oppimisprosessi ja eri oppimistyylit. Henkilökohtainen opintosuunnitelma. Oman oppimisen ja oppimisprosessin arviointi sekä jatkosuunnitelmat. Koulutuksen sisällön ja toteuttamisen arviointi.

Esitietovaatimukset

Opiskelija hallitsee ammattialan laaja-alaiset perustiedot.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Tunnistaa omaan työhönsä parhaiten soveltuvia tutkimusmenetelmiä ja osaa käyttää niitä sekä raportoida hyväksytysti.
Aineistot osoittavat, että opiskelija
- tunnistaa oman oppimistarpeensa sekä osaa asettaa itselleen realistiset oppimistavoitteet
- pystyy muodostamaan todenmukaisen kuvan omasta oppimisestaan arvioiden tiedollista ja taidollista kehittymistään suhteessa asettamiinsa omiin ja työyhteisön tavoitteisiin
- osaa arviointien pohjalta pohtia osaamisensa kehittämistarpeita tulevaisuudessa.

Siirry alkuun