Siirry suoraan sisältöön

Perhe- ja verkostokeskeinen vuorovaikutus mielenterveys- ja päihdetyössäLaajuus (5 op)

Opintojakson tunnus: YSAM0800

Opintojakson perustiedot


Laajuus
5 op
Opetuskieli
suomi

Osaamistavoitteet

Opiskelija:

-osaa kriittisesti arvioida ja kehittää kommunikaatio- ja vuorovaikutustaitojaan perhe- ja verkostokeskeisessä työskentelyssä
- hallitsee näyttöön perustuvien menetelmien käytön perhe- ja verkostokeskeisestä vuorovaikutuksesta ja arvioi niiden vaikuttavuutta
- osaa suunnitella ja kehittää kliinisenä asiantuntijana vuorovaikutusta perhe- ja verkostokeskeisesti terveyttä edistäen

Sisältö

- Perhe- ja verkostokeskeinen työskentely mielenterveys- ja päihdetyössä
- Perhe- ja verkostokeskeiset menetelmät mielenterveys- ja päihdetyössä
- Kliininen asiantuntijuus perhe- ja verkostokeskeisen vuorovaikutuksen näkökulmasta

Esitietovaatimukset

AMK-tutkinto
Mielenterveys- ja päihdehäiriöiden tunnistaminen, arviointi ja lääketieteellinen hoito sekä farmakologia 5 op
Asiakaskeskeinen vuorovaikutus 5 op

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Kirjalliset tehtävä arvioidaan numeraalisesti.
Erinomainen (5)
Opiskelija osaa kriittisesti arvioida ja kehittää omia kommunikaatio ja vuorovaikutustaitojaan perhe- ja verkostokeskeisessä työskentelyssä. Opiskelija hallitsee näyttöön perustuvien menetelmien käytön perhe- ja verkostokeskeisestä vuorovaikutuksesta ja arvioi niiden vaikuttavuutta. Opiskelija osaa suunnitella ja kehittää vuorovaikutusta perhe- ja verkostokeskeisesti terveyttä edistäen. Opiskelija soveltaa tietoa kriittisesti eri näkökulmista argumentoiden ja perustellen. Opiskelija osoittaa tiedon syvällistä analysointia, vertailua ja arviointia eri näkökulmista lähdemateriaalia monipuolisesti, hyödyntäen myös monipuolisesti kansainvälisiä tietolähteitä. Kirjallisissa tehtävissä opiskelija noudattaa JAMK:n kirjallisen työn ohjeita.
Kiitettävä (4)
Opiskelija osaa arvioida ja kehittää omia kommunikaatio ja vuorovaikutustaitojaan perhe- ja verkostokeskeisessä työskentelyssä. Opiskelija osoittaa hallitsevansa jonkin verran näyttöön perustuvien menetelmien käytön perhe- ja verkostokeskeisestä vuorovaikutuksesta ja pohtii niiden vaikuttavuutta. Opiskelija suunnittelee ja kehittää vuorovaikutusta perhe- ja verkostokeskeisesti terveyttä edistäen. Opiskelija analysoi ja yhdistelee tietoa tuomalla esille eri näkökulmia sekä vertailemalla niiden eroja ja yhtäläisyyksiä. Opiskelija pystyy luomaan aiheesta oman ajattelun kautta jäsentyneen kokonaisuuden lähdemateriaalia monipuolisesti, käyttäen kansainvälisiä tietolähteitä. Kirjallisissa tehtävissä opiskelija noudattaa pääosin JAMK:n kirjallisen työn ohjeita.
Hyvä (3)
Opiskelija arvioi ja kehittää omia kommunikaatio ja vuorovaikutustaitojaan perhe- ja verkostokeskeisessä työskentelyssä. Opiskelija käyttää jonkin verran näyttöön perustuvia menetelmiä perhe- ja verkostokeskeisestä vuorovaikutuksesta ja pohtii niiden merkitystä. Opiskelija suunnittelee vuorovaikutusta perhe- ja verkostokeskeisesti terveyttä edistäen. Opiskelija soveltaa tietoa ja tuo esille useita olennaisia asioita perustellusti. Opiskelija osoittaa omaa pohdintaa tai käyttää havainnollistavia esimerkkejä lähdemateriaaliin perustuen, käyttäen jonkin verran kansainvälisiä tietolähteitä. Kirjallisissa tehtävissä opiskelija noudattaa osittain JAMK:n kirjallisen työn ohjeita.
Tyydyttävä (2)
Opiskelija arvioi omia kommunikaatio ja vuorovaikutustaitojaan perhe- ja verkostokeskeisessä työskentelyssä. Opiskelija käyttää vähän näyttöön perustuvia menetelmiä perhe- ja verkostokeskeisestä vuorovaikutuksesta ja tuo esiin niiden merkityksen. Opiskelija suunnittelee jonkin verran vuorovaikutusta perhe- ja verkostokeskeisesti terveyttä edistäen. Opiskelija ymmärtää käsiteltävän asian kannalta olennaisia asioita. Esimerkit osoittavat omaa ajattelua, mutta yhteydet teoriatiedon ja esimerkkien välillä ovat puutteelliset. Sisältö on niukka eikä rajausta ole perusteltu. Kansainvälisiä lähteitä ei ole juurikaan hyödynnetty. Kirjallisissa tehtävissä opiskelija noudattaa vain osin JAMK:n kirjallisen työn ohjeita.
Välttävä (1)
Opiskelija perustelee omia kommunikaatio ja vuorovaikutustaitojaan perhe- ja verkostokeskeisessä työskentelyssä. Opiskelija käyttää niukasti näyttöön perustuvia menetelmiä perhe- ja verkostokeskeisestä vuorovaikutuksesta eikä tuo esiin vaikuttavuutta. Opiskelija suunnittelee niukasti vuorovaikutusta perhe- ja verkostokeskeisesti terveyttä edistäen. Opiskelija tuo esiin käsiteltävän asian kannalta joitakin olennaisia asioita luettelomaisesti tai lähteitä toistaen. Tehtävästä puuttuu selkeä näkökulma ja niiden esitystapa on pinnallinen. Oma ajattelu puuttuu, joten yhteyksiä esitettyjen asioiden välillä ei tule esiin. Myöskään kansainvälisyys ei näy tehtävissä. Kirjallisissa tehtävissä opiskelija noudattaa puutteellisesti JAMK:n kirjallisen työn ohjeita.
Hylätty (0)
Opiskelija ei perustele omia kommunikaatio ja vuorovaikutustaitojaan perhe- ja verkostokeskeisessä työskentelyssä. Opiskelija ei käytä näyttöön perustuvia menetelmiä perhe- ja verkosto

Siirry alkuun