MuutosjohtaminenLaajuus (5 op)
Tunnus: HBH31800
Laajuus
5 op
Opetuskieli
- suomi
Osaamistavoitteet
Opiskelija ymmärtää muutosjohtamisen merkityksen organisaation tuloksellisessa johtamisessa. Hän kykenee suunnittelemaan ja toteuttamaan organisaation muutoksia käyttäen muutosjohtamisen hallinnan työkaluja, sekä johtamaan jatkuvassa muutoksessa. Opiskelija ymmärtää viestinnän ja tunteiden merkityksen muutosjohtamisessa ja tietää keinoja henkilöstön sitouttamiseksi muutoksiin.
Sisältö
Muutos työelämän ilmiönä. Organisaatio, työ ja esimiestyö muutoksessa. Muutosvalmius, muutoksen vaiheet, muutosprosessin tuloksellinen hallinta ja käytännön työkalut. Muutoksen johtaminen yksilö-, ryhmä- ja organisaatiotasolla. Esimies muutosten johtajana ja edistäjänä. Tunteiden huomiointi, sitouttaminen ja muutosviestintä.
Esitietovaatimukset
Liiketalouden perusosaaminen
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
5 (erinomainen): Opiskelija osoittaa kokonaisvaltaista muutosteemojen hallintaa ja ymmärtää niiden yhteyden organisaation tuloksellisuuteen. Opiskelija tunnistaa muutosjohtamisen osa-alueet ja kokonaisuuden. Hän tietää muutoskykyisen yksilön ja organisaation edellytykset. Hän ymmärtää esimiestyön merkityksen muutoksen läpiviennissä ja tuntee muutosjohtamisen työkalut. Opiskelija kykenee laatimaan muutosprojektin ”tiekartan”, joka sisältää muutostarpeiden ja suunnan selkiyttämisen, muutostavoitteiden määrittämisen, tehtävät, vastuujaon ja oppimiskohdat sekä aikataulun. Opiskelija ymmärtää yksilöiden tunteiden merkityksen muutoksessa ja tietää muutokseen sitouttamisen keinot. Hän hallitsee aktiivisen ja asiallisen vuorovaikutuksen muutostilanteissa ja -projekteissa.
4 (kiitettävä): Opiskelija osoittaa kiitettävää muutosteemojen hallintaa ja ymmärtää niiden yhteyden organisaation tuloksellisuuteen. Opiskelija tunnistaa muutosjohtamisen osa-alueet ja kokonaisuuden. Hän tietää muutoskykyisen yksilön ja organisaation edellytyksiä. Hän ymmärtää esimiestyön merkityksen muutoksen läpiviennissä ja tuntee muutosjohtamisen työkaluja. Opiskelija kykenee laatimaan muutosprojektin ”tiekartan”, joka sisältää muutostarpeiden ja suunnan selkiyttämisen, muutostavoitteiden määrittämisen, tehtävät, vastuujaon ja oppimiskohdat sekä aikataulun. Opiskelija ymmärtää yksilöiden tunteiden merkitystä muutoksessa ja tietää muutokseen sitouttamisen keinoja. Hän hallitsee aktiivisen ja asiallisen vuorovaikutuksen muutostilanteissa ja -projekteissa.
3 (hyvä): Opiskelija osoittaa hyvää muutosteemojen hallintaa ja hahmottaa niiden yhteyttä organisaation tuloksellisuuteen. Opiskelija tunnistaa muutosjohtamisen osa-alueita osana kokonaisuutta. Hän tunnistaa muutoskykyisen yksilön ja organisaation edellytyksiä. Hän ymmärtää esimiestyön merkitystä muutoksen läpiviennissä ja tietää joitakin muutosjohtamisen työkaluja. Opiskelija kykenee laatimaan tuettuna muutosprojektin ”tiekarttaa”. Opiskelija ymmärtää yksilöiden tunteiden merkitystä ja joitakin sitouttamisen keinoja muutoksessa. Hän omaa asiallisen vuorovaikutustavan muutostilanteissa ja -projekteissa.
2 (tyydyttävä): Opiskelija osoittaa tyydyttävää muutosteemojen hallintaa. Opiskelija tunnistaa joitakin muutosjohtamiseen liittyviä teemoja. Hänellä on rajallista ymmärrystä esimiestyön merkityksestä muutoksen läpiviennissä. Opiskelija ymmärtää jonkin verran yksilöiden tunteiden merkityksestä ja sitouttamisen keinoja rajallisesti. Hän pystyy toimimaan vuorovaikutuksessa muutostilanteissa ja -projekteissa.
1 (välttävä): Opiskelija osoittaa vain välttävää muutosteemojen hallintaa. Opiskelija tunnistaa rajoitetusti muutosjohtamiseen liittyviä teemoja. Hänellä on hyvin rajallista ymmärrystä esimiestyön merkityksestä muutoksen läpiviennissä. Opiskelija ymmärtää suppeasti yksilöiden tunteiden merkityksestä ja sitouttamisen keinoja rajallisesti. Hänellä on vielä tilaa kehittyä vuorovaikutukseen liittyen muutostilanteissa ja -projekteissa.
0 (hylätty): Opiskelija ei osoita muutosteemojen hallintaa. Opiskelija ei tunnista muutosjohtamiseen liittyviä teemoja. Hänellä ei ole ymmärrystä esimiestyön merkityksestä muutoksen läpiviennissä. Opiskelija ei ymmärrä yksilöiden tunteiden merkitystä ja sitouttamisen keinoja. Hänellä runsaasti kehitettävää vuorovaikutukseen liittyen muutostilanteissa ja -projekteissa.