Siirry suoraan sisältöön

Itsensä johtaminenLaajuus (5 op)

Tunnus: HTLH2001

Laajuus

5 op

Opetuskieli

  • suomi

Osaamistavoitteet

Opiskelija tietää, miten voi johtaa itseään. Opiskelija pystyy asettamaan tavoitteita omaan kehittymiseensä liittyen, motivoimaan itseään niiden saavuttamiseksi, aikatauluttamaan ja toteuttamaan tavoitteita. Opiskelija kykenee vahvistamaan itsetuntoaan ja itsetuntemustaan. Opiskelija ymmärtää, mistä tekijöistä henkilökohtainen hyvinvointi muodostuu ja kykenee kehittämään sitä. Opiskelija pystyy parantamaan ajankäyttöään, stressinhallintaansa ja muutosvalmiuttaan. Opiskelija kehittyy tunteidensa hallinnassa ja vuorovaikutustyylissään.

Sisältö

Tavoitteellisuus, motivaatio, itsetuntemus, itsetunto, itsekuri ja niiden kehittäminen. Henkilökohtaisen hyvinvoinnin osa-alueet. Stressin ja ajankäytön hallinta, tunneälykkyys, tunteiden hallinta, tunnelukkojen kehittäminen, muutosvalmius ja muutosten hallinta. Henkilökohtainen vuorovaikutus ja viestintä.

Esitietovaatimukset

Liiketalouden perusosaaminen

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

5 (erinomainen): Opiskelijalla on selkeä ura- ja oppimistavoite ja vahva halu itsensä kehittämiseen. Hänellä on erittäin selkeä käsitys henkilökohtaisista itsensä johtamisen taidoistaan. Hän tunnistaa henkilökohtaista hyvinvointiaan vahvistavat ja uhkaavat tekijät ja kykenee johtamaan itseään tavoitteellisesti.
Hän ymmärtää tunnetyöskentelyn periaatteet kääntäen ne voimavaraksi. Hänellä on vastuullinen, muita arvostava vuorovaikutus- ja toimintatapa. Hän kykenee hahmottamaan nykytilanteensa, nimeämään keskeisimmät kehityskohtansa ja laatimaan suunnitelman niiden toteuttamiseksi.
4 (kiitettävä): Opiskelijalla on suhteellisen selkeä ura- ja oppimistavoite ja aitoa halua itsensä kehittämiseen. Hänellä on hyvä käsitys henkilökohtaisista itsensä johtamisen taidoistaan. Hän tunnistaa henkilökohtaista hyvinvointiaan vahvistavia ja uhkaavia tekijöitä, ja kykenee nimeämään keskeisiä itsensä johtamisen tavoitteita. Hän ymmärtää tunnetyöskentelyn periaatteet. Hänellä on suhteellisen vastuullinen, muita arvostava vuorovaikutus- ja toimintatapa. Hän kykenee hahmottamaan nykytilannettaan, nimeämään tärkeimpiä kehityskohtiaan ja laatimaan suunnitelman niiden toteuttamiseksi.
3 (hyvä): Opiskelijalla on ura- tai oppimistavoitteita ja orientaatiota itsensä kehittämiseen. Hänellä on näkemyksiä henkilökohtaisista itsensä johtamisen taidoistaan. Hän tunnistaa joitakin henkilökohtaista hyvinvointiaan vahvistavia ja uhkaavia tekijöitä. Hän ymmärtää tunnetyöskentelyn periaatteita. Hänen vuorovaikutustapansa on asiallinen. Hän kykenee hahmottamaan nykytilannettaan, nimeämään joitakin kehityskohtiaan ja laatimaan karkean suunnitelman niiden toteuttamiseksi.
2 (tyydyttävä): Opiskelijalla on ajatuksia tavoitteellisuudesta ja itsensä kehittämisestä. Hänellä on ymmärrystä itsensä johtamisen merkityksestä. Hän tunnistaa osittain henkilökohtaista hyvinvointiaan vahvistavia ja uhkaavia tekijöitä. Hänen käsityksensä tunnetyöskentelystä on melko kapea-alaista. Hänellä on tilaa kehittyä vuorovaikutuksessaan. Hän hahmottaa vain 1-2 itsensä johtamisen kehityskohtaa.
1 (välttävä): Opiskelijalla on yksittäisiä tavoitteita. Hänellä on suhteellisen suppea käsitys itsensä johtamisen ja työyhteisötaitojen merkityksestä. Hän tunnistaa yksittäisiä henkilökohtaisia hyvinvointitekijöitä. Hänellä on paljon tilaa kehittyä vuorovaikutuksessaan. Hän hahmottaa itsensä johtamisen kehityskohtia rajatusti.
0 (hylätty): Opiskelija ei pysty rakentamaan tavoitteita. Hän ei kykene hahmottamaan käsitystä itsensä johtamisen merkityksestä. Hän ei kykene tunnistamaan yksittäisiä henkilökohtaisia hyvinvointitekijöitä. Hänellä on runsaasti kehitettävää vuorovaikutuksessaan. Hän ei kykene hahmottamaan itsensä johtamisen kehityskohtia.