Siirry suoraan sisältöön

MarkkinointitutkimusLaajuus (5 op)

Tunnus: HTLM2004

Laajuus

5 op

Opetuskieli

  • suomi

Osaamistavoitteet

Opiskelija tuntee markkinointitutkimukseen liittyvät keskeiset teoriat ja käsitteet ja ymmärtää niiden sisällöt. Opiskelija ymmärtää markkinointitutkimuksen merkityksen markkinoinnin suunnittelussa ja johtamisessa sekä osaa hyödyntää markkinointitutkimusta markkinoinnin suunnittelussa ja johtamisessa. Hän osaa laatia markkinointitutkimussuunnitelman ja valita soveltuvat tutkimusmenetelmät sekä perustella tekemänsä ratkaisut. Opiskelija osaa laatia tutkimusraportin sekä esitellä tulokset.

Sisältö

Tutkimuksen rooli päätöksentekoprosessissa, ongelman määrittäminen, tutkimussuunnitelman laatiminen, kvalitatiivinen ja kvantitatiivinen tutkimusote, tiedonkeruu-, otanta- ja analysointimenetelmät sekä tutkitun tiedon tulkinta, raportointi ja esittely.

Esitietovaatimukset

Markkinoinnin perusteet

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Välttävä 1
Opiskelija tunnistaa puutteellisesti markkinointitutkimusprosessin eri vaiheet. Markkinointitutkimussuunnitelman laatiminen on hänelle haastavaa ja hän tarvitsee ohjausta työssään. Opiskelija ei kykene toteuttamaan markkinointitutkimusprojektia eikä analyysiraporttia yksin eikä kykene viestimään tutkimuksen keskeistä sisältöä. Opiskelija osallistuu ryhmän työskentelyyn puutteellisesti. Hän ei osaa arvioida osaamistaan.

Tyydyttävä 2
Opiskelija osaa markkinointitutkimusprosessin eri vaiheet vain osittain ja markkinointitutkimussuunnitelman laatiminen on hänelle haastavaa. Opiskelija ei kykene toteuttamaan markkinointitutkimusprojektia eikä analyysiraporttia yksin tai kattavasti. Keskeisen sisällön viestiminen on puutteellista. Opiskelija osallistuu ryhmän työskentelyyn osin puutteellisesti. Hänellä on puutteita itsearvioinnissa.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Hyvä 3
Opiskelija ymmärtää markkinointitutkimuksen merkityksen yrityksen liiketoiminnassa. Opiskelija hallitsee tutkimusprosessin eri vaiheet ja osaa soveltaa niitä yritysten tutkimustarpeiden ratkaisemiseksi. Opiskelija osaa laatia tarpeeseen soveltuvan markkinointitutkimussuunnitelman. Opiskelija kykenee toteuttamaan markkinointitutkimusprojektin. Opiskelija osaa tuottaa analyysiraportin sekä viestiä raportin keskeisen sisällön. Opiskelija osallistuu yhteistyöhön melko aktiivisesti ja vuorovaikutteisesti. Opiskelija kykenee oman osaamisensa realistiseen arviointiin.

Kiitettävä 4
Opiskelija ymmärtää markkinointitutkimuksen merkityksen yrityksen strategisessa päätöksenteossa ja johtamisessa. Opiskelija hallitsee tutkimusprosessin eri vaiheet ja ymmärtää eri tutkimusmenetelmien soveltuvuuden erilaisten liikkeenjohdon ongelmien ratkaisemisessa. Opiskelija osaa laatia tarpeeseen soveltuvan markkinointitutkimussuunnitelman. Opiskelija kykenee toteuttamaan markkinointitutkimusprojektin itsenäisesti ja perustellen ratkaisujaan. Opiskelija osaa tuottaa luotettavan analyysiraportin sekä viestiä selkeästi raportin keskeisen sisällön. Opiskelija osallistuu aktiivisesti ja vuorovaikutteisesti yhteistyöhön. Opiskelija kykenee oman osaamisensa monipuoliseen arviointiin sekä kehittämiseen.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Erinomainen 5
Opiskelija ymmärtää markkinointitutkimuksen merkityksen yrityksen strategisessa päätöksenteossa ja johtamisessa. Opiskelija hallitsee tutkimusprosessin eri vaiheet kattavasti ja ymmärtää eri tutkimusmenetelmien soveltuvuuden erilaisten liikkeenjohdon ongelmien ratkaisemisessa. Opiskelija osaa laatia tarpeeseen soveltuvan markkinointitutkimussuunnitelman itsenäisesti sekä teoreettista tietämystä että luovuutta osoittaen. Opiskelija kykenee toteuttamaan markkinointitutkimusprojektin itsenäisesti tehden perusteltuja päätöksiä sekä tuottaen innovatiivisia ratkaisuja. Opiskelija osaa tuottaa luotettavan ja pätevän analyysiraportin sekä viestiä selkeästi raportin keskeisen sisällön esittäen kehittämisehdotuksia. Opiskelija osallistuu aktiivisesti ja vuorovaikutteisesti yhteistyöhön. Opiskelijalla on myönteinen asenne. Opiskelija kykenee oman osaamisensa kriittiseen ja monipuoliseen arviointiin sekä kehittämiseen.