Akuutti ja operatiivinen hoitotyöLaajuus (4 op)
Tunnus: SHZC1510
Laajuus
4 op
Opetuskieli
- suomi
Osaamistavoitteet
Tuntee turvallisen operatiivisen ja akuuttihoitotyön lähtökohdat, periaatteet ja prosessit.
Omaa perusvalmiudet perioperatiivisen hoitotyön toteuttamiseen.
Tunnistaa elimistön yleisiä akuutteja häiriöitä sekä tarkkailee ja hoitaa äkillisesti sairastunutta potilasta. Hallitsee lääkehoidon toteutuksen edellyttämän lääkelaskennan ja turvallisen lääkehoidon. Omaa perustiedot tärkeimmistä hoitoteknologisista laitteista.
Sisältö
Akuutit häiriöt, hoidon tarpeen arviointi (triage), kirurgisen potilaan hoitopolut, kirurginen hoitoprosessi, perioperatiivinen hoitotyö, potilasturvallisuuteen liittyvät toimintamallit ja lainsäädäntö, kirurgisen potilaan ravitsemus, kirurginen haavanhoito, akuutin kivunhoito, hoitoon liittyvien infektioiden torjunta, kirurgisen potilaan ohjaus, jatkohoito ja kuntoutus, nestehoito, verensiirrot
Esitietovaatimukset
Opiskelija hallitsee terveyden edistämisen ja ennaltaehkäisevän hoitotyön perusteet ja keskeiset menetelmät sekä kansansairauksien hoitotyön ja mielenterveys-,päihde- ja kriisihoitotyön.
Opiskelija tuntee näyttöön perustuvan päätöksenteon lähtökohdat.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Erinomainen (5)
Opiskelija:
Omaa kattavat tiedolliset valmiudet akuutista ja operatiivisesta hoitotyöstä. Osaa selittää ja perustella monipuolisesti keskeisten akuuttien ja kirurgisesti hoidettavien sairauksien etiologian, vaaratekijät sekä sairauden mukanaan tuomat muutokset. Osaa analysoida ja perustella hoito-, palvelu- ja kuntoutusketjujen sekä hoitomallien merkityksen osana potilaan kuntouttavaa ja terveyttä edistävää kokonaishoitoa. Osoittaa oppimistehtävissä osoittaa tiedon syvällistä pohdintaa, vertailua ja arviointia eri näkökulmista lähdemateriaalia monipuolisesti käyttäen. Esittää pohdinnassa omia kehittämisajatuksia. Noudattaa kirjallisissa tehtävissä JAMK:n kirjallisen työn ohjeita.
Kiitettävä (4)
Opiskelija:
Omaa kattavat tiedolliset valmiudet akuutista ja perioperatiivisesta hoitotyöstä. Selittää perustellen akuuttien ja kirurgisesti hoidettavien sairauksien etiologian, vaaratekijät sekä sairauden mukanaan tuomat muutokset. Pystyy analysoimaan hoito-palvelu- ja kuntoutusketjujen sekä hoitomallien merkitystä osana potilaan kuntouttavaa ja terveyttä edistävää kokonaishoitoa. Analysoi ja yhdistelee oppimistehtävissä tietoa tuomalla esille eri näkökulmia sekä vertailee niiden eroja ja yhtäläisyyksiä ja pystyy luomaan aiheesta oman ajattelun kautta jäsentyneen kokonaisuuden lähdemateriaalia monipuolisesti käyttäen. Noudattaa kirjallisissa tehtävissä JAMK:n kirjallisen työn ohjeita.
Hyvä (3)
Opiskelija:
Omaa tiedolliset valmiudet akuutista ja perioperatiivisesta hoitotyöstä. Osaa selittää akuuttien ja kirurgisesti hoidettavien sairauksien etiologian, vaaratekijät sekä sairauden mukanaan tuomat muutokset. Pystyy selittämään hoito-palvelu- ja kuntoutusketjujen sekä hoitomallien merkityksen osana potilaan kuntouttavaa ja terveyttä edistävää kokonaishoitoa. Soveltaa oppimistehtävissä tietoa ja tuo esille useita olennaisia asioita perustellusti. Osoittaa omaa pohdintaa tai käyttää havainnollistavia esimerkkejä lähdemateriaaliin perustuen. Noudattaa kirjallisissa tehtävissä JAMK:n kirjallisen työn ohjeita.
Tyydyttävä (2)
Opiskelija:
Omaa tiedolliset valmiudet akuuteista ja kirurgisesti hoidettavista sairauksista. Osaa nimetä akuuttien ja kirurgisesti hoidettavien sairauksien etiologiaan, vaaratekijöihin sekä sairauden mukanaan tuomiin muutoksiin liittyvät keskeiset asiat. Pystyy antamaan esimerkin hoito-palvelu- ja kuntoutusketjusta sekä hoitomallien merkityksestä osana potilaan kuntouttavaa ja terveyttä edistävää kokonaishoitoa. Ymmärtää oppimistehtävissä käsiteltävän asian kannalta olennaisia asioita. Esimerkit osoittavat omaa ajattelua, mutta yhteydet teoriatiedon ja esimerkkien välillä ovat puutteelliset. Sisältö on niukka eikä rajausta ole perusteltu. Noudattaa kirjallisissa tehtävissä pääosin JAMK:n kirjallisen työn ohjeita.
Välttävä (1)
Opiskelija:
Omaa tiedolliset perusvalmiudet akuuteista ja kirurgisesti hoidettavista sairauksista. Pystyy luettelemaan akuuttien ja kirurgisesti hoidettavien sairauksien etiologiaan, vaaratekijöihin sekä sairauden mukanaan tuomiin muutoksiin liittyvät keskeiset asiat. Tuo esille hoito-palvelu- ja kuntoutusketjujen sekä hoitomallien merkityksen osana potilaan kuntouttavaa ja terveyttä edistävää kokonaishoitoa. Tuo oppimistehtävissä esiin tuo esiin käsiteltävän asian kannalta joitakin olennaisia asioita luettelomaisesti tai lähteitä toistaen. Tehtävästä puuttuu selkeä näkökulma ja esitystapa on pinnallinen. Oma ajattelu puuttuu, joten yhteyksiä esitettyjen asioiden välillä ei tule esiin. Noudattaa kirjallisissa tehtävissä puutteellisesti JAMK:n kirjallisen työn ohjeita.
Ilmoittautumisaika
01.11.2021 - 09.01.2022
Ajoitus
14.03.2022 - 20.05.2022
Opintopistemäärä
4 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Hyvinvointiyksikkö
Toimipiste
Lutakon kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 30
Koulutus
- Sairaanhoitaja (AMK)
Opettaja
- Pirkko Ratinen
- Tuija Hakala
- Sinikka Holma
- Salla Grommi
Vastuuopettaja
Sinikka Holma
Ryhmät
-
SAR20K1Sairaanhoitaja
Tavoitteet
Tuntee turvallisen operatiivisen ja akuuttihoitotyön lähtökohdat, periaatteet ja prosessit.
Omaa perusvalmiudet perioperatiivisen hoitotyön toteuttamiseen.
Tunnistaa elimistön yleisiä akuutteja häiriöitä sekä tarkkailee ja hoitaa äkillisesti sairastunutta potilasta. Hallitsee lääkehoidon toteutuksen edellyttämän lääkelaskennan ja turvallisen lääkehoidon. Omaa perustiedot tärkeimmistä hoitoteknologisista laitteista.
Sisältö
Akuutit häiriöt, hoidon tarpeen arviointi (triage), kirurgisen potilaan hoitopolut, kirurginen hoitoprosessi, perioperatiivinen hoitotyö, potilasturvallisuuteen liittyvät toimintamallit ja lainsäädäntö, kirurgisen potilaan ravitsemus, kirurginen haavanhoito, akuutin kivunhoito, hoitoon liittyvien infektioiden torjunta, kirurgisen potilaan ohjaus, jatkohoito ja kuntoutus, nestehoito, verensiirrot
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Korte, A. , Kinnunen, T., Palovaara, M & Perttunen, J. 2016.
Perioperatiivinen hoitotyö. Sanoma Pro Oy. Helsinki. Sivut: 8-196.
Ahonen,O., Blek-Vehkaluoto, M., Buure,T., Ekola,S., Partamies,S. &Suolsaari,V. 2019. Kliininen hoitotyö. Sanoma Pro Oy. Helsinki. Sivut: 91-123,309-329,486-509,522-542,656-665,676-688 ja 698-708.
Opetusmenetelmät
Lähiopetus
Itsenäinen opiskelu
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Ilmoitetaan opintojakson aloituksen yhteydessä oppimisympäristössä. Uusinnat tutkintosäännön mukaan.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
4 op=108h opiskelua
Lähiopetus ( 54h) 2op
Itsenäinen opiskelu (54h) 2op
Arviointiasteikko
0-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Erinomainen (5)
Opiskelija:
Omaa kattavat tiedolliset valmiudet akuutista ja operatiivisesta hoitotyöstä. Osaa selittää ja perustella monipuolisesti keskeisten akuuttien ja kirurgisesti hoidettavien sairauksien etiologian, vaaratekijät sekä sairauden mukanaan tuomat muutokset. Osaa analysoida ja perustella hoito-, palvelu- ja kuntoutusketjujen sekä hoitomallien merkityksen osana potilaan kuntouttavaa ja terveyttä edistävää kokonaishoitoa. Osoittaa oppimistehtävissä osoittaa tiedon syvällistä pohdintaa, vertailua ja arviointia eri näkökulmista lähdemateriaalia monipuolisesti käyttäen. Esittää pohdinnassa omia kehittämisajatuksia. Noudattaa kirjallisissa tehtävissä JAMK:n kirjallisen työn ohjeita.
Kiitettävä (4)
Opiskelija:
Omaa kattavat tiedolliset valmiudet akuutista ja perioperatiivisesta hoitotyöstä. Selittää perustellen akuuttien ja kirurgisesti hoidettavien sairauksien etiologian, vaaratekijät sekä sairauden mukanaan tuomat muutokset. Pystyy analysoimaan hoito-palvelu- ja kuntoutusketjujen sekä hoitomallien merkitystä osana potilaan kuntouttavaa ja terveyttä edistävää kokonaishoitoa. Analysoi ja yhdistelee oppimistehtävissä tietoa tuomalla esille eri näkökulmia sekä vertailee niiden eroja ja yhtäläisyyksiä ja pystyy luomaan aiheesta oman ajattelun kautta jäsentyneen kokonaisuuden lähdemateriaalia monipuolisesti käyttäen. Noudattaa kirjallisissa tehtävissä JAMK:n kirjallisen työn ohjeita.
Hyvä (3)
Opiskelija:
Omaa tiedolliset valmiudet akuutista ja perioperatiivisesta hoitotyöstä. Osaa selittää akuuttien ja kirurgisesti hoidettavien sairauksien etiologian, vaaratekijät sekä sairauden mukanaan tuomat muutokset. Pystyy selittämään hoito-palvelu- ja kuntoutusketjujen sekä hoitomallien merkityksen osana potilaan kuntouttavaa ja terveyttä edistävää kokonaishoitoa. Soveltaa oppimistehtävissä tietoa ja tuo esille useita olennaisia asioita perustellusti. Osoittaa omaa pohdintaa tai käyttää havainnollistavia esimerkkejä lähdemateriaaliin perustuen. Noudattaa kirjallisissa tehtävissä JAMK:n kirjallisen työn ohjeita.
Tyydyttävä (2)
Opiskelija:
Omaa tiedolliset valmiudet akuuteista ja kirurgisesti hoidettavista sairauksista. Osaa nimetä akuuttien ja kirurgisesti hoidettavien sairauksien etiologiaan, vaaratekijöihin sekä sairauden mukanaan tuomiin muutoksiin liittyvät keskeiset asiat. Pystyy antamaan esimerkin hoito-palvelu- ja kuntoutusketjusta sekä hoitomallien merkityksestä osana potilaan kuntouttavaa ja terveyttä edistävää kokonaishoitoa. Ymmärtää oppimistehtävissä käsiteltävän asian kannalta olennaisia asioita. Esimerkit osoittavat omaa ajattelua, mutta yhteydet teoriatiedon ja esimerkkien välillä ovat puutteelliset. Sisältö on niukka eikä rajausta ole perusteltu. Noudattaa kirjallisissa tehtävissä pääosin JAMK:n kirjallisen työn ohjeita.
Välttävä (1)
Opiskelija:
Omaa tiedolliset perusvalmiudet akuuteista ja kirurgisesti hoidettavista sairauksista. Pystyy luettelemaan akuuttien ja kirurgisesti hoidettavien sairauksien etiologiaan, vaaratekijöihin sekä sairauden mukanaan tuomiin muutoksiin liittyvät keskeiset asiat. Tuo esille hoito-palvelu- ja kuntoutusketjujen sekä hoitomallien merkityksen osana potilaan kuntouttavaa ja terveyttä edistävää kokonaishoitoa. Tuo oppimistehtävissä esiin tuo esiin käsiteltävän asian kannalta joitakin olennaisia asioita luettelomaisesti tai lähteitä toistaen. Tehtävästä puuttuu selkeä näkökulma ja esitystapa on pinnallinen. Oma ajattelu puuttuu, joten yhteyksiä esitettyjen asioiden välillä ei tule esiin. Noudattaa kirjallisissa tehtävissä puutteellisesti JAMK:n kirjallisen työn ohjeita.
Esitietovaatimukset
Opiskelija hallitsee terveyden edistämisen ja ennaltaehkäisevän hoitotyön perusteet ja keskeiset menetelmät sekä kansansairauksien hoitotyön ja mielenterveys-,päihde- ja kriisihoitotyön.
Opiskelija tuntee näyttöön perustuvan päätöksenteon lähtökohdat.
Ilmoittautumisaika
01.11.2021 - 09.01.2022
Ajoitus
03.01.2022 - 11.03.2022
Opintopistemäärä
4 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Hyvinvointiyksikkö
Toimipiste
Lutakon kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 20
Koulutus
- Sairaanhoitaja (AMK)
Opettaja
- Pirkko Ratinen
- Niilo Kuokkanen
- Tuija Hakala
- Sinikka Holma
- Salla Grommi
Vastuuopettaja
Sinikka Holma
Ryhmät
-
SAR20KMSairaanhoitaja
Tavoitteet
Tuntee turvallisen operatiivisen ja akuuttihoitotyön lähtökohdat, periaatteet ja prosessit.
Omaa perusvalmiudet perioperatiivisen hoitotyön toteuttamiseen.
Tunnistaa elimistön yleisiä akuutteja häiriöitä sekä tarkkailee ja hoitaa äkillisesti sairastunutta potilasta. Hallitsee lääkehoidon toteutuksen edellyttämän lääkelaskennan ja turvallisen lääkehoidon. Omaa perustiedot tärkeimmistä hoitoteknologisista laitteista.
Sisältö
Akuutit häiriöt, hoidon tarpeen arviointi (triage), kirurgisen potilaan hoitopolut, kirurginen hoitoprosessi, perioperatiivinen hoitotyö, potilasturvallisuuteen liittyvät toimintamallit ja lainsäädäntö, kirurgisen potilaan ravitsemus, kirurginen haavanhoito, akuutin kivunhoito, hoitoon liittyvien infektioiden torjunta, kirurgisen potilaan ohjaus, jatkohoito ja kuntoutus, nestehoito, verensiirrot
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Korte, A. , Kinnunen, T., Palovaara, M & Perttunen, J. 2016. Perioperatiivinen hoitotyö. Sanoma Pro Oy. Helsinki. Sivut: 8-196.
Ahonen,O., Blek-Vehkaluoto, M., Buure,T., Ekola,S., Partamies,S. &Suolsaari,V. 2019. Kliininen hoitotyö. Sanoma Pro Oy. Helsinki. Sivut: 91-123,309-329,486-509,522-542,656-665,676-688 ja 698-708.
Opetusmenetelmät
Lähiopetus
Etäopetus
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Ilmoitetaan opintojakson aloituksen yhteydessä oppimisympäristössä. Uusinnat tutkintosäännön mukaan.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
4 op=108t opiskelua
Lähiopetus 1op
PBL -työskentely verkossa 2 op
Itsenäinen opiskelu 1 op
Arviointiasteikko
0-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Erinomainen (5)
Opiskelija:
Omaa kattavat tiedolliset valmiudet akuutista ja operatiivisesta hoitotyöstä. Osaa selittää ja perustella monipuolisesti keskeisten akuuttien ja kirurgisesti hoidettavien sairauksien etiologian, vaaratekijät sekä sairauden mukanaan tuomat muutokset. Osaa analysoida ja perustella hoito-, palvelu- ja kuntoutusketjujen sekä hoitomallien merkityksen osana potilaan kuntouttavaa ja terveyttä edistävää kokonaishoitoa. Osoittaa oppimistehtävissä osoittaa tiedon syvällistä pohdintaa, vertailua ja arviointia eri näkökulmista lähdemateriaalia monipuolisesti käyttäen. Esittää pohdinnassa omia kehittämisajatuksia. Noudattaa kirjallisissa tehtävissä JAMK:n kirjallisen työn ohjeita.
Kiitettävä (4)
Opiskelija:
Omaa kattavat tiedolliset valmiudet akuutista ja perioperatiivisesta hoitotyöstä. Selittää perustellen akuuttien ja kirurgisesti hoidettavien sairauksien etiologian, vaaratekijät sekä sairauden mukanaan tuomat muutokset. Pystyy analysoimaan hoito-palvelu- ja kuntoutusketjujen sekä hoitomallien merkitystä osana potilaan kuntouttavaa ja terveyttä edistävää kokonaishoitoa. Analysoi ja yhdistelee oppimistehtävissä tietoa tuomalla esille eri näkökulmia sekä vertailee niiden eroja ja yhtäläisyyksiä ja pystyy luomaan aiheesta oman ajattelun kautta jäsentyneen kokonaisuuden lähdemateriaalia monipuolisesti käyttäen. Noudattaa kirjallisissa tehtävissä JAMK:n kirjallisen työn ohjeita.
Hyvä (3)
Opiskelija:
Omaa tiedolliset valmiudet akuutista ja perioperatiivisesta hoitotyöstä. Osaa selittää akuuttien ja kirurgisesti hoidettavien sairauksien etiologian, vaaratekijät sekä sairauden mukanaan tuomat muutokset. Pystyy selittämään hoito-palvelu- ja kuntoutusketjujen sekä hoitomallien merkityksen osana potilaan kuntouttavaa ja terveyttä edistävää kokonaishoitoa. Soveltaa oppimistehtävissä tietoa ja tuo esille useita olennaisia asioita perustellusti. Osoittaa omaa pohdintaa tai käyttää havainnollistavia esimerkkejä lähdemateriaaliin perustuen. Noudattaa kirjallisissa tehtävissä JAMK:n kirjallisen työn ohjeita.
Tyydyttävä (2)
Opiskelija:
Omaa tiedolliset valmiudet akuuteista ja kirurgisesti hoidettavista sairauksista. Osaa nimetä akuuttien ja kirurgisesti hoidettavien sairauksien etiologiaan, vaaratekijöihin sekä sairauden mukanaan tuomiin muutoksiin liittyvät keskeiset asiat. Pystyy antamaan esimerkin hoito-palvelu- ja kuntoutusketjusta sekä hoitomallien merkityksestä osana potilaan kuntouttavaa ja terveyttä edistävää kokonaishoitoa. Ymmärtää oppimistehtävissä käsiteltävän asian kannalta olennaisia asioita. Esimerkit osoittavat omaa ajattelua, mutta yhteydet teoriatiedon ja esimerkkien välillä ovat puutteelliset. Sisältö on niukka eikä rajausta ole perusteltu. Noudattaa kirjallisissa tehtävissä pääosin JAMK:n kirjallisen työn ohjeita.
Välttävä (1)
Opiskelija:
Omaa tiedolliset perusvalmiudet akuuteista ja kirurgisesti hoidettavista sairauksista. Pystyy luettelemaan akuuttien ja kirurgisesti hoidettavien sairauksien etiologiaan, vaaratekijöihin sekä sairauden mukanaan tuomiin muutoksiin liittyvät keskeiset asiat. Tuo esille hoito-palvelu- ja kuntoutusketjujen sekä hoitomallien merkityksen osana potilaan kuntouttavaa ja terveyttä edistävää kokonaishoitoa. Tuo oppimistehtävissä esiin tuo esiin käsiteltävän asian kannalta joitakin olennaisia asioita luettelomaisesti tai lähteitä toistaen. Tehtävästä puuttuu selkeä näkökulma ja esitystapa on pinnallinen. Oma ajattelu puuttuu, joten yhteyksiä esitettyjen asioiden välillä ei tule esiin. Noudattaa kirjallisissa tehtävissä puutteellisesti JAMK:n kirjallisen työn ohjeita.
Esitietovaatimukset
Opiskelija hallitsee terveyden edistämisen ja ennaltaehkäisevän hoitotyön perusteet ja keskeiset menetelmät sekä kansansairauksien hoitotyön ja mielenterveys-,päihde- ja kriisihoitotyön.
Opiskelija tuntee näyttöön perustuvan päätöksenteon lähtökohdat.