Siirry suoraan sisältöön

Motorinen kehitys ja oppiminenLaajuus (3 op)

Opintojakson tunnus: SFTS1504

Opintojakson perustiedot


Laajuus
3 op
Opetuskieli
suomi
Vastuuhenkilö
Tiina Kuukkanen
Pirjo Hynynen

Osaamistavoitteet

Opiskelija
• hallitsee lapsuudesta vanhuuteen tapahtuvan psykomotorisen kehityksen ja siihen vaikuttavat tekijät.
• osaa itsenäisesti hakea ja käyttää motoriseen kehitykseen ja oppimiseen liittyvää tietoa hyödyntäen monipuolisesti näyttöön perustuvia lähteitä.
• tietää motorisen oppimisen periaatteet ja sovellutukset fysioterapiaan.
• osaa huomioida em. asiat ohjatessaan yksilöitä, perheitä tai ryhmiä.

Sisältö

•Vauva-, leikki- ja kouluikäisen kehitys
•Nuoruusiän kehitys
•Ikääntyminen ja toimintakyky
•Motoriseen oppimiseen liittyvät käsitteet ja teoriat
•Motorisen oppimisen tasot ja vaiheet
•Motoriseen oppimiseen liittyvät tekijät

Esitietovaatimukset

-

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Päiväopetus:
Erinomainen (5)
-Opiskelija osallistuu aktiivisesti seminaareihin ja harjoituksiin. Harjoitustyössään hän osaa yhdistellä oppimiaan asioita ja tarkastelee niitä kriittisesti analysoiden. Hän käyttää käsitteitä jäsentyneesti. Hän käsittelee opintojakson aikana esitettyjä aihealueita (motorisen kehityksen ja oppimisen osa-alueilta) huolellisesti perustellen, näyttöön perustuvia lähteitä käyttäen ja mahdollisesti videoanalysointia tms. hyväksikäyttäen. Harjoitustehtävän esitys on havainnollinen, selkeä ja hyvin jäsennelty.

Kiitettävä (4)
-Opiskelija osallistuu aktiivisesti seminaareihin ja harjoituksiin. Harjoitustyössään hän osaa yhdistellä oppimiaan asioita ja käyttää käsitteitä jäsentyneesti. Hän käsittelee opintojakson aikana esitettyjä aihealueita (motorisen kehityksen ja oppimisen osa-alueilta) huolellisesti perustellen, näyttöön perustuvia lähteitä käyttäen ja mahdollisesti videoanalysointia tms. hyväksikäyttäen. Harjoitustehtävän esitys on havainnollinen ja hyvin jäsennelty.

Hyvä (3)
-Opiskelija osallistuu aktiivisesti seminaareihin ja harjoituksiin. Harjoitustehtävässä hän on käsitellyt opintojaksoon liittyviä olennaisia asioita sekä motorisen kehityksen että oppimisen näkökulmasta ja tuntee käyttämänsä käsitteet. Harjoitustehtävässä on pyritty perustelemaan esiin nostettuja asioita näyttöön perustuvia lähteitä käyttäen. Lähteiden käyttö on suppeampaa. Mahdollista videoanalysointia tms. on käytetty myös suppeammin. Esitys on havainnollinen ja selkeä.

Tyydyttävä (2)
-Opiskelija osallistuu aktiivisesti seminaareihin ja harjoituksiin. Harjoitustehtävässä on esitetty asiaankuuluvia, mutta irrallisia asioita. Siinä on käytetty joko vähän tai vanhoja tai toissijaisia lähteitä. Kokonaisuus ei ole johdonmukainen. Videohavainnointia tms. ei ole hyödynnetty kirjallisessa raportissa. Esitys on hajanainen.

Välttävä (1)
-Opiskelija osallistuu seminaareihin ja harjoituksiin. Harjoitustehtävässä on esitetty irrallisia asioita. Siinä on käytetty erittäin vähän tai vanhoja tai toissijaisia lähteitä. Kokonaisuus jää hahmottumatta. Videohavainnointia tai muuta havainnollistamista ei ole hyödynnetty kirjallisessa raportissa tai esityksessä. Esitys on hajanainen eikä siitä välity ”punaista lankaa”.

Hylätty (0)
-Opiskelijan osallistuminen on vähäistä.
Harjoitustehtävässä on selkeitä puutteita esim. lähteiden käyttö, epätarkkuutta esitetyissä asioissa, motorisen kehityksen tai oppimisen osa-alueen käsittely puuttuu kokonaan. Tehtävä palautetaan myöhässä ja esitys on keskeneräinen. Hylätyn harjoitustehtävän jälkeen uusintamahdollisuus on tenttiminen.
Monimuoto-opetus: Tenttivastaukset arvioidaan asteikolla 0-5.

Siirry alkuun