Siirry suoraan sisältöön

Manuaalinen terapiaLaajuus (3 op)

Opintojakson tunnus: SFTS1505

Opintojakson perustiedot


Laajuus
3 op
Opetuskieli
suomi
Vastuuhenkilö
Eeva Helminen
Anu Myllyharju-Puikkonen

Osaamistavoitteet

Opiskelija

o osaa tutkia ja arvioida ihmisen nivel- ja hermo-lihastoimintaa ja osaa nivelmobilisaation ja stabiloinnin perusteet
o tietää mobilisoinnin indikaatiot ja kontraindikaatiot
o osaa käyttää mobilisaatiota ja stabilointia raajojen ja rangan nivelissä
o osaa hieronnan ja pehmytkudoskäsit-telyn perusteet

Sisältö

Ala- yläraajojen ja rangan nivelten mobilisaatio. Stabilointi (teippaus), hieronta.

Esitietovaatimukset

Anatomia ja fysiologia.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Erinomainen (5) Opiskelija omaa erit-täin laajat tiedot ja taidot manuaalisessa terapiassa ja hän perustelee toimintaansa, yhdistelee ja soveltaa tietoja ja taitoja sekä toimii tiimissä rakentavasti. Näyttökokeessa ohjaus ja manuaalinen työskentely on taitavaa ja johtopäätökset perusteltu-ja. Hän huomioi työskentelyssään ergono-mian, pystyy kehittävään itsearvioin-tiin ja vertaisarviointiin. Hän osoit-taa kirjallisissa tehtävissä kykyä kuva-ta ja perustella aihealueen ilmiöitä kriittisesti oman pohdinnan kautta, hyö-dyntämällä monipuolisesti ja asianmu-kaisesti näyttöön perustuvia lähteitä. Opiskelija noudattaa Jamkin kirjallisen työn ohjeita

Kiitettävä (4) Opiskelija omaa laajat tiedot ja taidot manuaalisessa terapias-sa, perustelee toimintaansa ja pyrkii yhdistelemään ja soveltamaan tietoja ja taitoja sekä toimii tiimissä rakentavasti. Näyttökokeessa ohjaus ja manuaalinen työskentely on taitavaa ja johtopäätökset perusteltuja. Hän huomioi työskentelyssään ergonomian, pystyy kehittävään itsearviointiin ja vertaisarviointiin. Hän osoittaa kirjallisissa tehtävissä kykyä kuvata ja perustella aihealueen ilmiötä kriittisesti oman pohdinnan kautta ja hyödyntämällä monipuolisesti ja asian-mukaisesti näyttöön perustuvia läh-teitä. Opiskelija noudattaa Jamkin kir-jallisen työn ohjeita

o Hyvä (3) Opiskelija omaa hyvät tiedot ja taidot manuaalisessa terapiassa, perustelee toimintaansa, pyrkii yhdistelemään ja soveltamaan tietoja ja taitoja sekä toimii tiimissä rakenta-vasti. Näyttökokeessa hänen ohjauk-sensa ja manuaalinen työskentelynsä on sujuvaa, johtopäätökset oikeita, hän huomioi ergonomian toiminnoissaan. Hän pystyy itsearviointiin ja vertaisar-viointiin. Hän osoittaa kirjallisissa tehtävissä kykyä kuvata ja perustella aihealueen ilmiöitä hyödyntämällä moni-puolisesti ja asianmukaisesti näyttöön perustuvia lähteitä. Opiskelija noudat-taa Jamkin kirjallisen työn ohjeita

o Tyydyttävä (2) Opiskelija toimii tiimissä rakentavasti. Opiskelijan tieto koostuu irrallisista, joskin asiaan kuuluvista yksityiskohdista manuaalisessa terapiassa. Näyttökokeessa ohjauksessa sekä manuaalisessa työskentelyssä on epävarmuutta ja ergonomiassa puutteita sekä johtopäätösten teossa on vaikeuksia. Hän arvioi itseään ja opiskelijatovereitaan. Opiskelija on tehnyt sovitut tehtävät. Hänen tehtä-vistään löytyy vähän yhteyksiä esitet-tyjen asioiden välille, pohdinta jää niukaksi. Kuitenkin alan kirjallisuutta on referoitu ja lähdeviitteitä käytet-ty. Opiskelija noudattaa Jamkin kirjallisen työn ohjeita

o Välttävä (1) Opiskelija toimii tiimissä rakentavasti. Opiskelijan tieto koostuu irrallisista, joskin asiaan kuuluvista yksityiskohdista manuaalisessa terapiassa . Näyttökokeessa ohjauksessa ja manuaalisessa työskentelyssä on epävarmuutta ja ergonomiassa puutteita, johtopäätösten teossa on vaikeuksia. Hän arvioi itseään ja opiskelijatove-reitaan. Opiskelija on tehnyt sovitut tehtävät. Hänen tehtävistään löytyy vähän yhteyksiä esitettyjen asioiden välille, pohdinta jää niukaksi. Kuitenkin alan kirjallisuutta on referoitu ja lähdeviitteitä käytetty.

Hylätty (0) Opiskelijan ei toimi tiimissä rakentavasti. Opiskelijan tieto on puutteellista manuaalisessa terapiassa . Näyttökokeessa toiminta ja manuaalinen työskentely on epäloogista ja epävarmaa, hän ei huomioi ergonomiaa. Opiskelija ei kykene itsearviointiin. Kirjallisissa tehtävissä opiskelija ei ole perehtynyt työssä esiintyvään aihealueeseen ja esitetyt asiat ovat luentomateriaalia toistavaa, irrallisia tai asiaan kuulumattomia, lähteiden käyttö jää irralliseksi. Mikä tahansa edellä mainituista kriteereistä voi johtaa hylkäykseen.

Siirry alkuun