Synnyttävän naisen ja perheen kätilötyöLaajuus (5 op)
Tunnus: SHKS8100
Laajuus
5 op
Opetuskieli
- suomi
Osaamistavoitteet
Opiskelija ymmärtää synnytyksen fysiologisen kulun ja siinä tapahtuvat poikkeamat. Hän hallitsee synnytyksen aikaiset näyttöön perustuvat seuranta-, tutkimus-, ohjaus-, ja hoitomenetelmät. Opiskelija osaa luoda turvallisen ja luottamuksellisen yhteistyösuhteen synnyttäjän ja perheen kanssa ja hallitsee syntymän aikaisen voimavaralähtöisen ja perhekeskeisen kätilötyön. Hän ymmärtää synnytyskokemuksen merkityksen naisen, syntyvän lapsen ja perheen hyvinvoinnille ja tunnistaa oman vastuunsa synnytyskokemuksen muodostumisessa.
Sisältö
Nais- ja perhelähtöisyys
Monikulttuurisuus
Turvallinen ja luottamuksellinen yhteistyösuhde
Kätilön rooli syntymän hoidossa
Fysiologinen synnytys
Synnytyksen riskitekijät ja häiriöt synnytyksen kulussa
Synnytyksen edistymisen ja sikiön voinnin seurantamenetelmät
Synnytyksen aikainen kivun lievitys
Synnytyksen aikaisen kätilötyön kliiniset taidot matalan ja korkean riskin syntymän hoidossa
Vastasyntyneen ensihoito ja seuranta
Suunnitellun kotisynnytyksen kriteerit
Esitietovaatimukset
Opiskelija hallitsee hoitotyön koulutusohjelma asiakaslähtöisen- ja terveyttä ja toimintakykyä edistävän hoitotyön ammattiopintojen teoreettisen ja kliinisen osaamisen.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Erinomainen (5)
Opiskelija osoittaa hallitsevansa synnyttävän naisen ja perheen kätilötyön näyttöön perustuvan tietoperustan. Hän osaa arvioida sitä kriittisesti ja luovaa ajattelua osoittaen. Opiskelija osaa ratkaista synnyttävän perheen kätilötyön oppimistehtäviä kehittävästi luoden uusia toimintatapoja. Hän osaa jakaa hankkimaansa tietoa erinomaisesti jäsennellen ja kätilötyön tuleviin tarpeisiin kytkien. Kätilötyöhön liittyvät tehtävät ovat loogisia ja opiskelija osaa yhdistää asioita johdonmukaisesti ja erinomaisesti perustellen.
Kiitettävä (4)
Opiskelija osoittaa hallitsevansa synnyttävän naisen ja perheen kätilötyön näyttöön perustuvan tietoperustan. Hän osaa arvioida sitä kriittisesti. Opiskelija osaa ratkaista synnyttävän perheen kätilötyön oppimistehtäviä kehittävästi. Hän osaa jakaa hankkimaansa tietoa jäsennellen ja kätilötyön tuleviin tarpeisiin kytkien. Kätilötyöhön liittyvät tehtävät ovat loogisia ja opiskelija osaa yhdistää asioita johdonmukaisesti ja perustellen.
Hyvä (3)
Opiskelija osoittaa tietävänsä synnyttävän naisen ja perheen kätilötyön näyttöön perustuvan tietoperustan. Hän osaa arvioida sitä toteavasti. Opiskelija osaa ratkaista synnyttävän perheen kätilötyön oppimistehtäviä mutta kehittävä näkökulma jää puutteelliseksi. Hän osaa jakaa hankkimaansa tietoa kätilötyön nykyisiin tietotarpeisiin kytkien. Kätilötyöhön liittyvät tehtävät ovat loogisia ja opiskelija osaa yhdistää asioita perustellen.
Tyydyttävä (2)
Opiskelija osoittaa tuntevansa synnyttävän naisen ja perheen kätilötyön perustiedot. Hän arvioi omaa osaamistaan pinnallisesti. Opiskelija osaa ratkaista synnyttäneen perheen kätilötyön oppimistehtäviä mutta kehittävä näkökulma puuttuu. Hän osaa jakaa hankkimaansa tietoa kätilötyön nykyisiin tietotarpeisiin kytkien. Kätilötyöhön liittyvät tehtävät ovat epäloogisia ja asioiden perustelu niukkaa.
Välttävä(1)
Opiskelija osoittaa tuntevansa synnyttävän naisen ja perheen kätilötyön perustiedot. Hän arvioi omaa osaamistaan erittäin pinnallisesti tai arviointi puuttuu kokonaan. Opiskelija osaa ratkaista synnyttävän perheen kätilötyön oppimistehtäviä pinnallisesti. Hän osaa jakaa hankkimaansa tietoa mutta yhteys kätilötyön tietotarpeisiin on niukkaa. Kätilötyöhön liittyvät tehtävät ovat epäloogisia ja asioiden perustelu puuttuu.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Hyvä (3) Opiskelija osoittaa tietävänsä synnyttävän naisen ja perheen kätilötyön näyttöön perustuvan tietoperustan. Hän osaa arvioida sitä toteavasti. Opiskelija osaa ratkaista synnyttävän perheen kätilötyön oppimistehtäviä mutta kehittävä näkökulma jää puutteelliseksi. Hän osaa jakaa hankkimaansa tietoa kätilötyön nykyisiin tietotarpeisiin kytkien. Kätilötyöhön liittyvät tehtävät ovat loogisia ja opiskelija osaa yhdistää asioita perustellen.
Kiitettävä (4) Opiskelija osoittaa hallitsevansa synnyttävän naisen ja perheen kätilötyön näyttöön perustuvan tietoperustan. Hän osaa arvioida sitä kriittisesti. Opiskelija osaa ratkaista synnyttävän perheen kätilötyön oppimistehtäviä kehittävästi. Hän osaa jakaa hankkimaansa tietoa jäsennellen ja kätilötyön tuleviin tarpeisiin kytkien. Kätilötyöhön liittyvät tehtävät ovat loogisia ja opiskelija osaa yhdistää asioita johdonmukaisesti ja perustellen.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Erinomainen (5) Opiskelija osoittaa hallitsevansa synnyttävän naisen ja perheen kätilötyön näyttöön perustuvan tietoperustan. Hän osaa arvioida sitä kriittisesti ja luovaa ajattelua osoittaen. Opiskelija osaa ratkaista synnyttävän perheen kätilötyön oppimistehtäviä kehittävästi luoden uusia toimintatapoja. Hän osaa jakaa hankkimaansa tietoa erinomaisesti jäsennellen ja kätilötyön tuleviin tarpeisiin kytkien. Kätilötyöhön liittyvät tehtävät ovat loogisia ja opiskelija osaa yhdistää asioita johdonmukaisesti ja erinomaisesti perustellen.
Ilmoittautumisaika
01.11.2022 - 05.01.2023
Ajoitus
09.01.2023 - 31.07.2024
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
1 op
Toteutustapa
80 % Lähiopetus, 20 % Verkko-opetus
Yksikkö
Hyvinvointiyksikkö
Toimipiste
Lutakon kampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Kätilö (AMK)
Opettaja
- Christina Mantsinen
- Siru Lehto
- Riina Sahlman
Ryhmät
-
SOK20K1Kätilö (AMK)
Tavoitteet
Opiskelija ymmärtää synnytyksen fysiologisen kulun ja siinä tapahtuvat poikkeamat. Hän hallitsee synnytyksen aikaiset näyttöön perustuvat seuranta-, tutkimus-, ohjaus-, ja hoitomenetelmät. Opiskelija osaa luoda turvallisen ja luottamuksellisen yhteistyösuhteen synnyttäjän ja perheen kanssa ja hallitsee syntymän aikaisen voimavaralähtöisen ja perhekeskeisen kätilötyön. Hän ymmärtää synnytyskokemuksen merkityksen naisen, syntyvän lapsen ja perheen hyvinvoinnille ja tunnistaa oman vastuunsa synnytyskokemuksen muodostumisessa.
Sisältö
Nais- ja perhelähtöisyys
Monikulttuurisuus
Turvallinen ja luottamuksellinen yhteistyösuhde
Kätilön rooli syntymän hoidossa
Fysiologinen synnytys
Synnytyksen riskitekijät ja häiriöt synnytyksen kulussa
Synnytyksen edistymisen ja sikiön voinnin seurantamenetelmät
Synnytyksen aikainen kivun lievitys
Synnytyksen aikaisen kätilötyön kliiniset taidot matalan ja korkean riskin syntymän hoidossa
Vastasyntyneen ensihoito ja seuranta
Suunnitellun kotisynnytyksen kriteerit
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Klemetti, R. & Hakulinen-Viitanen, T. (toim.) 2013. Äitiysneuvolaopas. Suosituksia äitiysneuvolatoimintaan. THL. Klemetti, R. & Raussi-Lehto, E. (toim.) 2014. Edistä, ehkäise, vaikuta. Seksuaali- ja lisääntymistervyden toimintaohjelma 2014-2020. THL. Paananen, U.& Pietiläinen,S. & Raussi-Lehto, E. & Väyrynen, P. &Äimälä, Ä-M (toim) Kätilötyö, 2015.Edita.Ylikorkiala O & Kauppila A (toim.)2011. Naistentaudit jasynnytykset. Duodecim. KTG, verkkokurssi. Duodecim.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Tutustuminen synnytysosastoon. WS-tehtävät.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Kirjalliset tentit:
Matalan riskin syntymän hoito 1/2023
Korkean riskin tentti 9/2023
Vaihtoehtoiset suoritustavat
Matalan riskin synnytyksen hoidon verkko-opiskelu, kontaktiopiskelu ja opintojaksotehtävät.Kontaktiopetukseen ja kirjallisuuteen perustuva koe, aktiivinen osallistuminen oman alan ammattikohtaisten tiimien dialogitreeneihin ja harjoittelu lab-ympäristössä. Yhteensä 81 t Korkean riskin syntymän hoidon verkko-opiskelu, kontaktiopiskelu ja opintojaksotehtävät. Kirjallisuuteen perustuva koe, aktiivinen osallistuminen oman alan ammattikohtaisten tiimien dialogitreeneihin ja harjoittelu lab-ympäristössä. Yhteensä 54
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
135 t
Sisällön jaksotus
Matalan riskin syntymän hoito 3 op kevät 2023
Korkean riskin syntymän hoito 2 op syksy 2023
Lisätietoja opiskelijoille
Numeeriset arvioitavat kokonaisuudet ovat:
matalan riskin tentti 25%
matalan riskin ws-tehtävä 25%
korkean riskin tentti 25%
korkean riskin ws-tehtävä 25%
Arviointiasteikko
0-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Erinomainen (5)
Opiskelija osoittaa hallitsevansa synnyttävän naisen ja perheen kätilötyön näyttöön perustuvan tietoperustan. Hän osaa arvioida sitä kriittisesti ja luovaa ajattelua osoittaen. Opiskelija osaa ratkaista synnyttävän perheen kätilötyön oppimistehtäviä kehittävästi luoden uusia toimintatapoja. Hän osaa jakaa hankkimaansa tietoa erinomaisesti jäsennellen ja kätilötyön tuleviin tarpeisiin kytkien. Kätilötyöhön liittyvät tehtävät ovat loogisia ja opiskelija osaa yhdistää asioita johdonmukaisesti ja erinomaisesti perustellen.
Kiitettävä (4)
Opiskelija osoittaa hallitsevansa synnyttävän naisen ja perheen kätilötyön näyttöön perustuvan tietoperustan. Hän osaa arvioida sitä kriittisesti. Opiskelija osaa ratkaista synnyttävän perheen kätilötyön oppimistehtäviä kehittävästi. Hän osaa jakaa hankkimaansa tietoa jäsennellen ja kätilötyön tuleviin tarpeisiin kytkien. Kätilötyöhön liittyvät tehtävät ovat loogisia ja opiskelija osaa yhdistää asioita johdonmukaisesti ja perustellen.
Hyvä (3)
Opiskelija osoittaa tietävänsä synnyttävän naisen ja perheen kätilötyön näyttöön perustuvan tietoperustan. Hän osaa arvioida sitä toteavasti. Opiskelija osaa ratkaista synnyttävän perheen kätilötyön oppimistehtäviä mutta kehittävä näkökulma jää puutteelliseksi. Hän osaa jakaa hankkimaansa tietoa kätilötyön nykyisiin tietotarpeisiin kytkien. Kätilötyöhön liittyvät tehtävät ovat loogisia ja opiskelija osaa yhdistää asioita perustellen.
Tyydyttävä (2)
Opiskelija osoittaa tuntevansa synnyttävän naisen ja perheen kätilötyön perustiedot. Hän arvioi omaa osaamistaan pinnallisesti. Opiskelija osaa ratkaista synnyttäneen perheen kätilötyön oppimistehtäviä mutta kehittävä näkökulma puuttuu. Hän osaa jakaa hankkimaansa tietoa kätilötyön nykyisiin tietotarpeisiin kytkien. Kätilötyöhön liittyvät tehtävät ovat epäloogisia ja asioiden perustelu niukkaa.
Välttävä(1)
Opiskelija osoittaa tuntevansa synnyttävän naisen ja perheen kätilötyön perustiedot. Hän arvioi omaa osaamistaan erittäin pinnallisesti tai arviointi puuttuu kokonaan. Opiskelija osaa ratkaista synnyttävän perheen kätilötyön oppimistehtäviä pinnallisesti. Hän osaa jakaa hankkimaansa tietoa mutta yhteys kätilötyön tietotarpeisiin on niukkaa. Kätilötyöhön liittyvät tehtävät ovat epäloogisia ja asioiden perustelu puuttuu.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Hyvä (3) Opiskelija osoittaa tietävänsä synnyttävän naisen ja perheen kätilötyön näyttöön perustuvan tietoperustan. Hän osaa arvioida sitä toteavasti. Opiskelija osaa ratkaista synnyttävän perheen kätilötyön oppimistehtäviä mutta kehittävä näkökulma jää puutteelliseksi. Hän osaa jakaa hankkimaansa tietoa kätilötyön nykyisiin tietotarpeisiin kytkien. Kätilötyöhön liittyvät tehtävät ovat loogisia ja opiskelija osaa yhdistää asioita perustellen.
Kiitettävä (4) Opiskelija osoittaa hallitsevansa synnyttävän naisen ja perheen kätilötyön näyttöön perustuvan tietoperustan. Hän osaa arvioida sitä kriittisesti. Opiskelija osaa ratkaista synnyttävän perheen kätilötyön oppimistehtäviä kehittävästi. Hän osaa jakaa hankkimaansa tietoa jäsennellen ja kätilötyön tuleviin tarpeisiin kytkien. Kätilötyöhön liittyvät tehtävät ovat loogisia ja opiskelija osaa yhdistää asioita johdonmukaisesti ja perustellen.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Erinomainen (5) Opiskelija osoittaa hallitsevansa synnyttävän naisen ja perheen kätilötyön näyttöön perustuvan tietoperustan. Hän osaa arvioida sitä kriittisesti ja luovaa ajattelua osoittaen. Opiskelija osaa ratkaista synnyttävän perheen kätilötyön oppimistehtäviä kehittävästi luoden uusia toimintatapoja. Hän osaa jakaa hankkimaansa tietoa erinomaisesti jäsennellen ja kätilötyön tuleviin tarpeisiin kytkien. Kätilötyöhön liittyvät tehtävät ovat loogisia ja opiskelija osaa yhdistää asioita johdonmukaisesti ja erinomaisesti perustellen.
Esitietovaatimukset
Opiskelija hallitsee hoitotyön koulutusohjelma asiakaslähtöisen- ja terveyttä ja toimintakykyä edistävän hoitotyön ammattiopintojen teoreettisen ja kliinisen osaamisen.
Ilmoittautumisaika
01.11.2021 - 09.01.2022
Ajoitus
10.01.2022 - 31.12.2022
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Hyvinvointiyksikkö
Toimipiste
Lutakon kampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Kätilö (AMK)
Opettaja
- Riina Sahlman
Tavoitteet
Opiskelija ymmärtää synnytyksen fysiologisen kulun ja siinä tapahtuvat poikkeamat. Hän hallitsee synnytyksen aikaiset näyttöön perustuvat seuranta-, tutkimus-, ohjaus-, ja hoitomenetelmät. Opiskelija osaa luoda turvallisen ja luottamuksellisen yhteistyösuhteen synnyttäjän ja perheen kanssa ja hallitsee syntymän aikaisen voimavaralähtöisen ja perhekeskeisen kätilötyön. Hän ymmärtää synnytyskokemuksen merkityksen naisen, syntyvän lapsen ja perheen hyvinvoinnille ja tunnistaa oman vastuunsa synnytyskokemuksen muodostumisessa.
Sisältö
Nais- ja perhelähtöisyys
Monikulttuurisuus
Turvallinen ja luottamuksellinen yhteistyösuhde
Kätilön rooli syntymän hoidossa
Fysiologinen synnytys
Synnytyksen riskitekijät ja häiriöt synnytyksen kulussa
Synnytyksen edistymisen ja sikiön voinnin seurantamenetelmät
Synnytyksen aikainen kivun lievitys
Synnytyksen aikaisen kätilötyön kliiniset taidot matalan ja korkean riskin syntymän hoidossa
Vastasyntyneen ensihoito ja seuranta
Suunnitellun kotisynnytyksen kriteerit
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Klemetti, R. & Hakulinen-Viitanen, T. (toim.) 2013. Äitiysneuvolaopas. Suosituksia äitiysneuvolatoimintaan. THL. Klemetti, R. & Raussi-Lehto, E. (toim.) 2014. Edistä, ehkäise, vaikuta. Seksuaali- ja lisääntymistervyden toimintaohjelma 2014-2020. THL. Paananen, U.& Pietiläinen,S. & Raussi-Lehto, E. & Väyrynen, P. &Äimälä, Ä-M (toim) Kätilötyö, 2015.Edita.Ylikorkiala O & Kauppila A (toim.)2011. Naistentaudit jasynnytykset. Duodecim.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Tutustuminen synnytysosastoon. WS-tehtävät.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Kirjalliset tentit:
Matalan riskin syntymän hoito 1/2022
Korkean riskin tentti 9/2022
Vaihtoehtoiset suoritustavat
Matalan riskin synnytyksen hoidon verkko-opiskelu, kontaktiopiskelu ja opintojaksotehtävät.Kontaktiopetukseen ja kirjallisuuteen perustuva koe, aktiivinen osallistuminen oman alan ammattikohtaisten tiimien dialogitreeneihin ja harjoittelu lab-ympäristössä. Yhteensä 81 t Korkean riskin syntymän hoidon verkko-opiskelu, kontaktiopiskelu ja opintojaksotehtävät. Kirjallisuuteen perustuva koe, aktiivinen osallistuminen oman alan ammattikohtaisten tiimien dialogitreeneihin ja harjoittelu lab-ympäristössä. Yhteensä 54
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
135 t
Sisällön jaksotus
Matalan riskin syntymän hoito 3 op kevät 2022
Korkean riskin syntymän hoito 2 op syksy 2022
Lisätietoja opiskelijoille
Numeeriset arvioitavat kokonaisuudet ovat:
matalan riskin tentti 25%
matalan riskin ws-tehtävä 25%
korkean riskin tentti 25%
korkean riskin ws-tehtävä 25%
Arviointiasteikko
0-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Erinomainen (5)
Opiskelija osoittaa hallitsevansa synnyttävän naisen ja perheen kätilötyön näyttöön perustuvan tietoperustan. Hän osaa arvioida sitä kriittisesti ja luovaa ajattelua osoittaen. Opiskelija osaa ratkaista synnyttävän perheen kätilötyön oppimistehtäviä kehittävästi luoden uusia toimintatapoja. Hän osaa jakaa hankkimaansa tietoa erinomaisesti jäsennellen ja kätilötyön tuleviin tarpeisiin kytkien. Kätilötyöhön liittyvät tehtävät ovat loogisia ja opiskelija osaa yhdistää asioita johdonmukaisesti ja erinomaisesti perustellen.
Kiitettävä (4)
Opiskelija osoittaa hallitsevansa synnyttävän naisen ja perheen kätilötyön näyttöön perustuvan tietoperustan. Hän osaa arvioida sitä kriittisesti. Opiskelija osaa ratkaista synnyttävän perheen kätilötyön oppimistehtäviä kehittävästi. Hän osaa jakaa hankkimaansa tietoa jäsennellen ja kätilötyön tuleviin tarpeisiin kytkien. Kätilötyöhön liittyvät tehtävät ovat loogisia ja opiskelija osaa yhdistää asioita johdonmukaisesti ja perustellen.
Hyvä (3)
Opiskelija osoittaa tietävänsä synnyttävän naisen ja perheen kätilötyön näyttöön perustuvan tietoperustan. Hän osaa arvioida sitä toteavasti. Opiskelija osaa ratkaista synnyttävän perheen kätilötyön oppimistehtäviä mutta kehittävä näkökulma jää puutteelliseksi. Hän osaa jakaa hankkimaansa tietoa kätilötyön nykyisiin tietotarpeisiin kytkien. Kätilötyöhön liittyvät tehtävät ovat loogisia ja opiskelija osaa yhdistää asioita perustellen.
Tyydyttävä (2)
Opiskelija osoittaa tuntevansa synnyttävän naisen ja perheen kätilötyön perustiedot. Hän arvioi omaa osaamistaan pinnallisesti. Opiskelija osaa ratkaista synnyttäneen perheen kätilötyön oppimistehtäviä mutta kehittävä näkökulma puuttuu. Hän osaa jakaa hankkimaansa tietoa kätilötyön nykyisiin tietotarpeisiin kytkien. Kätilötyöhön liittyvät tehtävät ovat epäloogisia ja asioiden perustelu niukkaa.
Välttävä(1)
Opiskelija osoittaa tuntevansa synnyttävän naisen ja perheen kätilötyön perustiedot. Hän arvioi omaa osaamistaan erittäin pinnallisesti tai arviointi puuttuu kokonaan. Opiskelija osaa ratkaista synnyttävän perheen kätilötyön oppimistehtäviä pinnallisesti. Hän osaa jakaa hankkimaansa tietoa mutta yhteys kätilötyön tietotarpeisiin on niukkaa. Kätilötyöhön liittyvät tehtävät ovat epäloogisia ja asioiden perustelu puuttuu.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Hyvä (3) Opiskelija osoittaa tietävänsä synnyttävän naisen ja perheen kätilötyön näyttöön perustuvan tietoperustan. Hän osaa arvioida sitä toteavasti. Opiskelija osaa ratkaista synnyttävän perheen kätilötyön oppimistehtäviä mutta kehittävä näkökulma jää puutteelliseksi. Hän osaa jakaa hankkimaansa tietoa kätilötyön nykyisiin tietotarpeisiin kytkien. Kätilötyöhön liittyvät tehtävät ovat loogisia ja opiskelija osaa yhdistää asioita perustellen.
Kiitettävä (4) Opiskelija osoittaa hallitsevansa synnyttävän naisen ja perheen kätilötyön näyttöön perustuvan tietoperustan. Hän osaa arvioida sitä kriittisesti. Opiskelija osaa ratkaista synnyttävän perheen kätilötyön oppimistehtäviä kehittävästi. Hän osaa jakaa hankkimaansa tietoa jäsennellen ja kätilötyön tuleviin tarpeisiin kytkien. Kätilötyöhön liittyvät tehtävät ovat loogisia ja opiskelija osaa yhdistää asioita johdonmukaisesti ja perustellen.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Erinomainen (5) Opiskelija osoittaa hallitsevansa synnyttävän naisen ja perheen kätilötyön näyttöön perustuvan tietoperustan. Hän osaa arvioida sitä kriittisesti ja luovaa ajattelua osoittaen. Opiskelija osaa ratkaista synnyttävän perheen kätilötyön oppimistehtäviä kehittävästi luoden uusia toimintatapoja. Hän osaa jakaa hankkimaansa tietoa erinomaisesti jäsennellen ja kätilötyön tuleviin tarpeisiin kytkien. Kätilötyöhön liittyvät tehtävät ovat loogisia ja opiskelija osaa yhdistää asioita johdonmukaisesti ja erinomaisesti perustellen.
Esitietovaatimukset
Opiskelija hallitsee hoitotyön koulutusohjelma asiakaslähtöisen- ja terveyttä ja toimintakykyä edistävän hoitotyön ammattiopintojen teoreettisen ja kliinisen osaamisen.
Ilmoittautumisaika
02.11.2020 - 30.11.2020
Ajoitus
01.08.2020 - 31.07.2022
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
1 op
Toteutustapa
80 % Lähiopetus, 20 % Verkko-opetus
Yksikkö
Hyvinvointiyksikkö
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
25 - 25
Koulutus
- Kätilö (AMK)
Opettaja
- Riina Sahlman
Ryhmät
-
SOK18K1Kätilö
Tavoitteet
Opiskelija ymmärtää synnytyksen fysiologisen kulun ja siinä tapahtuvat poikkeamat. Hän hallitsee synnytyksen aikaiset näyttöön perustuvat seuranta-, tutkimus-, ohjaus-, ja hoitomenetelmät. Opiskelija osaa luoda turvallisen ja luottamuksellisen yhteistyösuhteen synnyttäjän ja perheen kanssa ja hallitsee syntymän aikaisen voimavaralähtöisen ja perhekeskeisen kätilötyön. Hän ymmärtää synnytyskokemuksen merkityksen naisen, syntyvän lapsen ja perheen hyvinvoinnille ja tunnistaa oman vastuunsa synnytyskokemuksen muodostumisessa.
Sisältö
Nais- ja perhelähtöisyys
Monikulttuurisuus
Turvallinen ja luottamuksellinen yhteistyösuhde
Kätilön rooli syntymän hoidossa
Fysiologinen synnytys
Synnytyksen riskitekijät ja häiriöt synnytyksen kulussa
Synnytyksen edistymisen ja sikiön voinnin seurantamenetelmät
Synnytyksen aikainen kivun lievitys
Synnytyksen aikaisen kätilötyön kliiniset taidot matalan ja korkean riskin syntymän hoidossa
Vastasyntyneen ensihoito ja seuranta
Suunnitellun kotisynnytyksen kriteerit
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Klemetti, R. & Hakulinen-Viitanen, T. (toim.) 2013. Äitiysneuvolaopas. Suosituksia äitiysneuvolatoimintaan. THL. Klemetti, R. & Raussi-Lehto, E. (toim.) 2014. Edistä, ehkäise, vaikuta. Seksuaali- ja lisääntymistervyden toimintaohjelma 2014-2020. THL. Paananen, U.& Pietiläinen,S. & Raussi-Lehto, E. & Väyrynen, P. &Äimälä, Ä-M (toim) Kätilötyö, 2015.Edita.Ylikorkiala O & Kauppila A (toim.)2011. Naistentaudit jasynnytykset. Duodecim.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Tutustuminen synnytysosastoon. WS-tehtävät.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Kirjalliset tentit:
Matalan riskin syntymän hoito 27.1.2021
Korkean riskin tentti 9/2021
Vaihtoehtoiset suoritustavat
Matalan riskin synnytyksen hoidon verkko-opiskelu, kontaktiopiskelu ja opintojaksotehtävät.Kontaktiopetukseen ja kirjallisuuteen perustuva koe, aktiivinen osallistuminen oman alan ammattikohtaisten tiimien dialogitreeneihin ja harjoittelu lab-ympäristössä. Yhteensä 81 t Korkean riskin syntymän hoidon verkko-opiskelu, kontaktiopiskelu ja opintojaksotehtävät. Kirjallisuuteen perustuva koe, aktiivinen osallistuminen oman alan ammattikohtaisten tiimien dialogitreeneihin ja harjoittelu lab-ympäristössä. Yhteensä 54
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
135 t
Sisällön jaksotus
Matalan riskin syntymän hoito 3 op kevät 2021
Korkean riskin syntymän hoito 2 op syksy 2021
Lisätietoja opiskelijoille
Numeeriset arvioitavat kokonaisuudet ovat:
matalan riskin tentti 25%
matalan riskin ws-tehtävä 25%
korkean riskin tentti 25%
korkean riskin ws-tehtävä 25%
Arviointiasteikko
0-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Erinomainen (5)
Opiskelija osoittaa hallitsevansa synnyttävän naisen ja perheen kätilötyön näyttöön perustuvan tietoperustan. Hän osaa arvioida sitä kriittisesti ja luovaa ajattelua osoittaen. Opiskelija osaa ratkaista synnyttävän perheen kätilötyön oppimistehtäviä kehittävästi luoden uusia toimintatapoja. Hän osaa jakaa hankkimaansa tietoa erinomaisesti jäsennellen ja kätilötyön tuleviin tarpeisiin kytkien. Kätilötyöhön liittyvät tehtävät ovat loogisia ja opiskelija osaa yhdistää asioita johdonmukaisesti ja erinomaisesti perustellen.
Kiitettävä (4)
Opiskelija osoittaa hallitsevansa synnyttävän naisen ja perheen kätilötyön näyttöön perustuvan tietoperustan. Hän osaa arvioida sitä kriittisesti. Opiskelija osaa ratkaista synnyttävän perheen kätilötyön oppimistehtäviä kehittävästi. Hän osaa jakaa hankkimaansa tietoa jäsennellen ja kätilötyön tuleviin tarpeisiin kytkien. Kätilötyöhön liittyvät tehtävät ovat loogisia ja opiskelija osaa yhdistää asioita johdonmukaisesti ja perustellen.
Hyvä (3)
Opiskelija osoittaa tietävänsä synnyttävän naisen ja perheen kätilötyön näyttöön perustuvan tietoperustan. Hän osaa arvioida sitä toteavasti. Opiskelija osaa ratkaista synnyttävän perheen kätilötyön oppimistehtäviä mutta kehittävä näkökulma jää puutteelliseksi. Hän osaa jakaa hankkimaansa tietoa kätilötyön nykyisiin tietotarpeisiin kytkien. Kätilötyöhön liittyvät tehtävät ovat loogisia ja opiskelija osaa yhdistää asioita perustellen.
Tyydyttävä (2)
Opiskelija osoittaa tuntevansa synnyttävän naisen ja perheen kätilötyön perustiedot. Hän arvioi omaa osaamistaan pinnallisesti. Opiskelija osaa ratkaista synnyttäneen perheen kätilötyön oppimistehtäviä mutta kehittävä näkökulma puuttuu. Hän osaa jakaa hankkimaansa tietoa kätilötyön nykyisiin tietotarpeisiin kytkien. Kätilötyöhön liittyvät tehtävät ovat epäloogisia ja asioiden perustelu niukkaa.
Välttävä(1)
Opiskelija osoittaa tuntevansa synnyttävän naisen ja perheen kätilötyön perustiedot. Hän arvioi omaa osaamistaan erittäin pinnallisesti tai arviointi puuttuu kokonaan. Opiskelija osaa ratkaista synnyttävän perheen kätilötyön oppimistehtäviä pinnallisesti. Hän osaa jakaa hankkimaansa tietoa mutta yhteys kätilötyön tietotarpeisiin on niukkaa. Kätilötyöhön liittyvät tehtävät ovat epäloogisia ja asioiden perustelu puuttuu.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Hyvä (3) Opiskelija osoittaa tietävänsä synnyttävän naisen ja perheen kätilötyön näyttöön perustuvan tietoperustan. Hän osaa arvioida sitä toteavasti. Opiskelija osaa ratkaista synnyttävän perheen kätilötyön oppimistehtäviä mutta kehittävä näkökulma jää puutteelliseksi. Hän osaa jakaa hankkimaansa tietoa kätilötyön nykyisiin tietotarpeisiin kytkien. Kätilötyöhön liittyvät tehtävät ovat loogisia ja opiskelija osaa yhdistää asioita perustellen.
Kiitettävä (4) Opiskelija osoittaa hallitsevansa synnyttävän naisen ja perheen kätilötyön näyttöön perustuvan tietoperustan. Hän osaa arvioida sitä kriittisesti. Opiskelija osaa ratkaista synnyttävän perheen kätilötyön oppimistehtäviä kehittävästi. Hän osaa jakaa hankkimaansa tietoa jäsennellen ja kätilötyön tuleviin tarpeisiin kytkien. Kätilötyöhön liittyvät tehtävät ovat loogisia ja opiskelija osaa yhdistää asioita johdonmukaisesti ja perustellen.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Erinomainen (5) Opiskelija osoittaa hallitsevansa synnyttävän naisen ja perheen kätilötyön näyttöön perustuvan tietoperustan. Hän osaa arvioida sitä kriittisesti ja luovaa ajattelua osoittaen. Opiskelija osaa ratkaista synnyttävän perheen kätilötyön oppimistehtäviä kehittävästi luoden uusia toimintatapoja. Hän osaa jakaa hankkimaansa tietoa erinomaisesti jäsennellen ja kätilötyön tuleviin tarpeisiin kytkien. Kätilötyöhön liittyvät tehtävät ovat loogisia ja opiskelija osaa yhdistää asioita johdonmukaisesti ja erinomaisesti perustellen.
Esitietovaatimukset
Opiskelija hallitsee hoitotyön koulutusohjelma asiakaslähtöisen- ja terveyttä ja toimintakykyä edistävän hoitotyön ammattiopintojen teoreettisen ja kliinisen osaamisen.