Siirry suoraan sisältöön

Synnyttävän naisen ja perheen kätilötyöLaajuus (5 op)

Tunnus: SHKS8100

Laajuus

5 op

Opetuskieli

  • suomi

Osaamistavoitteet

Opiskelija ymmärtää synnytyksen fysiologisen kulun ja siinä tapahtuvat poikkeamat. Hän hallitsee synnytyksen aikaiset näyttöön perustuvat seuranta-, tutkimus-, ohjaus-, ja hoitomenetelmät. Opiskelija osaa luoda turvallisen ja luottamuksellisen yhteistyösuhteen synnyttäjän ja perheen kanssa ja hallitsee syntymän aikaisen voimavaralähtöisen ja perhekeskeisen kätilötyön. Hän ymmärtää synnytyskokemuksen merkityksen naisen, syntyvän lapsen ja perheen hyvinvoinnille ja tunnistaa oman vastuunsa synnytyskokemuksen muodostumisessa.

Sisältö

Nais- ja perhelähtöisyys
Monikulttuurisuus
Turvallinen ja luottamuksellinen yhteistyösuhde
Kätilön rooli syntymän hoidossa
Fysiologinen synnytys
Synnytyksen riskitekijät ja häiriöt synnytyksen kulussa
Synnytyksen edistymisen ja sikiön voinnin seurantamenetelmät
Synnytyksen aikainen kivun lievitys
Synnytyksen aikaisen kätilötyön kliiniset taidot matalan ja korkean riskin syntymän hoidossa
Vastasyntyneen ensihoito ja seuranta
Suunnitellun kotisynnytyksen kriteerit

Esitietovaatimukset

Opiskelija hallitsee hoitotyön koulutusohjelma asiakaslähtöisen- ja terveyttä ja toimintakykyä edistävän hoitotyön ammattiopintojen teoreettisen ja kliinisen osaamisen.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Erinomainen (5)
Opiskelija osoittaa hallitsevansa synnyttävän naisen ja perheen kätilötyön näyttöön perustuvan tietoperustan. Hän osaa arvioida sitä kriittisesti ja luovaa ajattelua osoittaen. Opiskelija osaa ratkaista synnyttävän perheen kätilötyön oppimistehtäviä kehittävästi luoden uusia toimintatapoja. Hän osaa jakaa hankkimaansa tietoa erinomaisesti jäsennellen ja kätilötyön tuleviin tarpeisiin kytkien. Kätilötyöhön liittyvät tehtävät ovat loogisia ja opiskelija osaa yhdistää asioita johdonmukaisesti ja erinomaisesti perustellen.
Kiitettävä (4)
Opiskelija osoittaa hallitsevansa synnyttävän naisen ja perheen kätilötyön näyttöön perustuvan tietoperustan. Hän osaa arvioida sitä kriittisesti. Opiskelija osaa ratkaista synnyttävän perheen kätilötyön oppimistehtäviä kehittävästi. Hän osaa jakaa hankkimaansa tietoa jäsennellen ja kätilötyön tuleviin tarpeisiin kytkien. Kätilötyöhön liittyvät tehtävät ovat loogisia ja opiskelija osaa yhdistää asioita johdonmukaisesti ja perustellen.

Hyvä (3)
Opiskelija osoittaa tietävänsä synnyttävän naisen ja perheen kätilötyön näyttöön perustuvan tietoperustan. Hän osaa arvioida sitä toteavasti. Opiskelija osaa ratkaista synnyttävän perheen kätilötyön oppimistehtäviä mutta kehittävä näkökulma jää puutteelliseksi. Hän osaa jakaa hankkimaansa tietoa kätilötyön nykyisiin tietotarpeisiin kytkien. Kätilötyöhön liittyvät tehtävät ovat loogisia ja opiskelija osaa yhdistää asioita perustellen.
Tyydyttävä (2)
Opiskelija osoittaa tuntevansa synnyttävän naisen ja perheen kätilötyön perustiedot. Hän arvioi omaa osaamistaan pinnallisesti. Opiskelija osaa ratkaista synnyttäneen perheen kätilötyön oppimistehtäviä mutta kehittävä näkökulma puuttuu. Hän osaa jakaa hankkimaansa tietoa kätilötyön nykyisiin tietotarpeisiin kytkien. Kätilötyöhön liittyvät tehtävät ovat epäloogisia ja asioiden perustelu niukkaa.

Välttävä(1)
Opiskelija osoittaa tuntevansa synnyttävän naisen ja perheen kätilötyön perustiedot. Hän arvioi omaa osaamistaan erittäin pinnallisesti tai arviointi puuttuu kokonaan. Opiskelija osaa ratkaista synnyttävän perheen kätilötyön oppimistehtäviä pinnallisesti. Hän osaa jakaa hankkimaansa tietoa mutta yhteys kätilötyön tietotarpeisiin on niukkaa. Kätilötyöhön liittyvät tehtävät ovat epäloogisia ja asioiden perustelu puuttuu.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Hyvä (3) Opiskelija osoittaa tietävänsä synnyttävän naisen ja perheen kätilötyön näyttöön perustuvan tietoperustan. Hän osaa arvioida sitä toteavasti. Opiskelija osaa ratkaista synnyttävän perheen kätilötyön oppimistehtäviä mutta kehittävä näkökulma jää puutteelliseksi. Hän osaa jakaa hankkimaansa tietoa kätilötyön nykyisiin tietotarpeisiin kytkien. Kätilötyöhön liittyvät tehtävät ovat loogisia ja opiskelija osaa yhdistää asioita perustellen.
Kiitettävä (4) Opiskelija osoittaa hallitsevansa synnyttävän naisen ja perheen kätilötyön näyttöön perustuvan tietoperustan. Hän osaa arvioida sitä kriittisesti. Opiskelija osaa ratkaista synnyttävän perheen kätilötyön oppimistehtäviä kehittävästi. Hän osaa jakaa hankkimaansa tietoa jäsennellen ja kätilötyön tuleviin tarpeisiin kytkien. Kätilötyöhön liittyvät tehtävät ovat loogisia ja opiskelija osaa yhdistää asioita johdonmukaisesti ja perustellen.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Erinomainen (5) Opiskelija osoittaa hallitsevansa synnyttävän naisen ja perheen kätilötyön näyttöön perustuvan tietoperustan. Hän osaa arvioida sitä kriittisesti ja luovaa ajattelua osoittaen. Opiskelija osaa ratkaista synnyttävän perheen kätilötyön oppimistehtäviä kehittävästi luoden uusia toimintatapoja. Hän osaa jakaa hankkimaansa tietoa erinomaisesti jäsennellen ja kätilötyön tuleviin tarpeisiin kytkien. Kätilötyöhön liittyvät tehtävät ovat loogisia ja opiskelija osaa yhdistää asioita johdonmukaisesti ja erinomaisesti perustellen.

Ilmoittautumisaika

01.11.2022 - 05.01.2023

Ajoitus

09.01.2023 - 31.07.2024

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

1 op

Toteutustapa

80 % Lähiopetus, 20 % Verkko-opetus

Yksikkö

Hyvinvointiyksikkö

Toimipiste

Lutakon kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Kätilö (AMK)
Opettaja
  • Christina Mantsinen
  • Siru Lehto
  • Riina Sahlman
Ryhmät
  • SOK20K1
    Kätilö (AMK)

Tavoitteet

Opiskelija ymmärtää synnytyksen fysiologisen kulun ja siinä tapahtuvat poikkeamat. Hän hallitsee synnytyksen aikaiset näyttöön perustuvat seuranta-, tutkimus-, ohjaus-, ja hoitomenetelmät. Opiskelija osaa luoda turvallisen ja luottamuksellisen yhteistyösuhteen synnyttäjän ja perheen kanssa ja hallitsee syntymän aikaisen voimavaralähtöisen ja perhekeskeisen kätilötyön. Hän ymmärtää synnytyskokemuksen merkityksen naisen, syntyvän lapsen ja perheen hyvinvoinnille ja tunnistaa oman vastuunsa synnytyskokemuksen muodostumisessa.

Sisältö

Nais- ja perhelähtöisyys
Monikulttuurisuus
Turvallinen ja luottamuksellinen yhteistyösuhde
Kätilön rooli syntymän hoidossa
Fysiologinen synnytys
Synnytyksen riskitekijät ja häiriöt synnytyksen kulussa
Synnytyksen edistymisen ja sikiön voinnin seurantamenetelmät
Synnytyksen aikainen kivun lievitys
Synnytyksen aikaisen kätilötyön kliiniset taidot matalan ja korkean riskin syntymän hoidossa
Vastasyntyneen ensihoito ja seuranta
Suunnitellun kotisynnytyksen kriteerit

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Klemetti, R. & Hakulinen-Viitanen, T. (toim.) 2013. Äitiysneuvolaopas. Suosituksia äitiysneuvolatoimintaan. THL. Klemetti, R. & Raussi-Lehto, E. (toim.) 2014. Edistä, ehkäise, vaikuta. Seksuaali- ja lisääntymistervyden toimintaohjelma 2014-2020. THL. Paananen, U.& Pietiläinen,S. & Raussi-Lehto, E. & Väyrynen, P. &Äimälä, Ä-M (toim) Kätilötyö, 2015.Edita.Ylikorkiala O & Kauppila A (toim.)2011. Naistentaudit jasynnytykset. Duodecim. KTG, verkkokurssi. Duodecim.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Tutustuminen synnytysosastoon. WS-tehtävät.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Kirjalliset tentit:
Matalan riskin syntymän hoito 1/2023
Korkean riskin tentti 9/2023

Vaihtoehtoiset suoritustavat

Matalan riskin synnytyksen hoidon verkko-opiskelu, kontaktiopiskelu ja opintojaksotehtävät.Kontaktiopetukseen ja kirjallisuuteen perustuva koe, aktiivinen osallistuminen oman alan ammattikohtaisten tiimien dialogitreeneihin ja harjoittelu lab-ympäristössä. Yhteensä 81 t Korkean riskin syntymän hoidon verkko-opiskelu, kontaktiopiskelu ja opintojaksotehtävät. Kirjallisuuteen perustuva koe, aktiivinen osallistuminen oman alan ammattikohtaisten tiimien dialogitreeneihin ja harjoittelu lab-ympäristössä. Yhteensä 54

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

135 t

Sisällön jaksotus

Matalan riskin syntymän hoito 3 op kevät 2023
Korkean riskin syntymän hoito 2 op syksy 2023

Lisätietoja opiskelijoille

Numeeriset arvioitavat kokonaisuudet ovat:
matalan riskin tentti 25%
matalan riskin ws-tehtävä 25%
korkean riskin tentti 25%
korkean riskin ws-tehtävä 25%

Arviointiasteikko

0-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Erinomainen (5)
Opiskelija osoittaa hallitsevansa synnyttävän naisen ja perheen kätilötyön näyttöön perustuvan tietoperustan. Hän osaa arvioida sitä kriittisesti ja luovaa ajattelua osoittaen. Opiskelija osaa ratkaista synnyttävän perheen kätilötyön oppimistehtäviä kehittävästi luoden uusia toimintatapoja. Hän osaa jakaa hankkimaansa tietoa erinomaisesti jäsennellen ja kätilötyön tuleviin tarpeisiin kytkien. Kätilötyöhön liittyvät tehtävät ovat loogisia ja opiskelija osaa yhdistää asioita johdonmukaisesti ja erinomaisesti perustellen.
Kiitettävä (4)
Opiskelija osoittaa hallitsevansa synnyttävän naisen ja perheen kätilötyön näyttöön perustuvan tietoperustan. Hän osaa arvioida sitä kriittisesti. Opiskelija osaa ratkaista synnyttävän perheen kätilötyön oppimistehtäviä kehittävästi. Hän osaa jakaa hankkimaansa tietoa jäsennellen ja kätilötyön tuleviin tarpeisiin kytkien. Kätilötyöhön liittyvät tehtävät ovat loogisia ja opiskelija osaa yhdistää asioita johdonmukaisesti ja perustellen.

Hyvä (3)
Opiskelija osoittaa tietävänsä synnyttävän naisen ja perheen kätilötyön näyttöön perustuvan tietoperustan. Hän osaa arvioida sitä toteavasti. Opiskelija osaa ratkaista synnyttävän perheen kätilötyön oppimistehtäviä mutta kehittävä näkökulma jää puutteelliseksi. Hän osaa jakaa hankkimaansa tietoa kätilötyön nykyisiin tietotarpeisiin kytkien. Kätilötyöhön liittyvät tehtävät ovat loogisia ja opiskelija osaa yhdistää asioita perustellen.
Tyydyttävä (2)
Opiskelija osoittaa tuntevansa synnyttävän naisen ja perheen kätilötyön perustiedot. Hän arvioi omaa osaamistaan pinnallisesti. Opiskelija osaa ratkaista synnyttäneen perheen kätilötyön oppimistehtäviä mutta kehittävä näkökulma puuttuu. Hän osaa jakaa hankkimaansa tietoa kätilötyön nykyisiin tietotarpeisiin kytkien. Kätilötyöhön liittyvät tehtävät ovat epäloogisia ja asioiden perustelu niukkaa.

Välttävä(1)
Opiskelija osoittaa tuntevansa synnyttävän naisen ja perheen kätilötyön perustiedot. Hän arvioi omaa osaamistaan erittäin pinnallisesti tai arviointi puuttuu kokonaan. Opiskelija osaa ratkaista synnyttävän perheen kätilötyön oppimistehtäviä pinnallisesti. Hän osaa jakaa hankkimaansa tietoa mutta yhteys kätilötyön tietotarpeisiin on niukkaa. Kätilötyöhön liittyvät tehtävät ovat epäloogisia ja asioiden perustelu puuttuu.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Hyvä (3) Opiskelija osoittaa tietävänsä synnyttävän naisen ja perheen kätilötyön näyttöön perustuvan tietoperustan. Hän osaa arvioida sitä toteavasti. Opiskelija osaa ratkaista synnyttävän perheen kätilötyön oppimistehtäviä mutta kehittävä näkökulma jää puutteelliseksi. Hän osaa jakaa hankkimaansa tietoa kätilötyön nykyisiin tietotarpeisiin kytkien. Kätilötyöhön liittyvät tehtävät ovat loogisia ja opiskelija osaa yhdistää asioita perustellen.
Kiitettävä (4) Opiskelija osoittaa hallitsevansa synnyttävän naisen ja perheen kätilötyön näyttöön perustuvan tietoperustan. Hän osaa arvioida sitä kriittisesti. Opiskelija osaa ratkaista synnyttävän perheen kätilötyön oppimistehtäviä kehittävästi. Hän osaa jakaa hankkimaansa tietoa jäsennellen ja kätilötyön tuleviin tarpeisiin kytkien. Kätilötyöhön liittyvät tehtävät ovat loogisia ja opiskelija osaa yhdistää asioita johdonmukaisesti ja perustellen.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Erinomainen (5) Opiskelija osoittaa hallitsevansa synnyttävän naisen ja perheen kätilötyön näyttöön perustuvan tietoperustan. Hän osaa arvioida sitä kriittisesti ja luovaa ajattelua osoittaen. Opiskelija osaa ratkaista synnyttävän perheen kätilötyön oppimistehtäviä kehittävästi luoden uusia toimintatapoja. Hän osaa jakaa hankkimaansa tietoa erinomaisesti jäsennellen ja kätilötyön tuleviin tarpeisiin kytkien. Kätilötyöhön liittyvät tehtävät ovat loogisia ja opiskelija osaa yhdistää asioita johdonmukaisesti ja erinomaisesti perustellen.

Esitietovaatimukset

Opiskelija hallitsee hoitotyön koulutusohjelma asiakaslähtöisen- ja terveyttä ja toimintakykyä edistävän hoitotyön ammattiopintojen teoreettisen ja kliinisen osaamisen.

Ilmoittautumisaika

01.11.2021 - 09.01.2022

Ajoitus

10.01.2022 - 31.12.2022

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Hyvinvointiyksikkö

Toimipiste

Lutakon kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Kätilö (AMK)
Opettaja
  • Riina Sahlman

Tavoitteet

Opiskelija ymmärtää synnytyksen fysiologisen kulun ja siinä tapahtuvat poikkeamat. Hän hallitsee synnytyksen aikaiset näyttöön perustuvat seuranta-, tutkimus-, ohjaus-, ja hoitomenetelmät. Opiskelija osaa luoda turvallisen ja luottamuksellisen yhteistyösuhteen synnyttäjän ja perheen kanssa ja hallitsee syntymän aikaisen voimavaralähtöisen ja perhekeskeisen kätilötyön. Hän ymmärtää synnytyskokemuksen merkityksen naisen, syntyvän lapsen ja perheen hyvinvoinnille ja tunnistaa oman vastuunsa synnytyskokemuksen muodostumisessa.

Sisältö

Nais- ja perhelähtöisyys
Monikulttuurisuus
Turvallinen ja luottamuksellinen yhteistyösuhde
Kätilön rooli syntymän hoidossa
Fysiologinen synnytys
Synnytyksen riskitekijät ja häiriöt synnytyksen kulussa
Synnytyksen edistymisen ja sikiön voinnin seurantamenetelmät
Synnytyksen aikainen kivun lievitys
Synnytyksen aikaisen kätilötyön kliiniset taidot matalan ja korkean riskin syntymän hoidossa
Vastasyntyneen ensihoito ja seuranta
Suunnitellun kotisynnytyksen kriteerit

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Klemetti, R. & Hakulinen-Viitanen, T. (toim.) 2013. Äitiysneuvolaopas. Suosituksia äitiysneuvolatoimintaan. THL. Klemetti, R. & Raussi-Lehto, E. (toim.) 2014. Edistä, ehkäise, vaikuta. Seksuaali- ja lisääntymistervyden toimintaohjelma 2014-2020. THL. Paananen, U.& Pietiläinen,S. & Raussi-Lehto, E. & Väyrynen, P. &Äimälä, Ä-M (toim) Kätilötyö, 2015.Edita.Ylikorkiala O & Kauppila A (toim.)2011. Naistentaudit jasynnytykset. Duodecim.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Tutustuminen synnytysosastoon. WS-tehtävät.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Kirjalliset tentit:
Matalan riskin syntymän hoito 1/2022
Korkean riskin tentti 9/2022

Vaihtoehtoiset suoritustavat

Matalan riskin synnytyksen hoidon verkko-opiskelu, kontaktiopiskelu ja opintojaksotehtävät.Kontaktiopetukseen ja kirjallisuuteen perustuva koe, aktiivinen osallistuminen oman alan ammattikohtaisten tiimien dialogitreeneihin ja harjoittelu lab-ympäristössä. Yhteensä 81 t Korkean riskin syntymän hoidon verkko-opiskelu, kontaktiopiskelu ja opintojaksotehtävät. Kirjallisuuteen perustuva koe, aktiivinen osallistuminen oman alan ammattikohtaisten tiimien dialogitreeneihin ja harjoittelu lab-ympäristössä. Yhteensä 54

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

135 t

Sisällön jaksotus

Matalan riskin syntymän hoito 3 op kevät 2022
Korkean riskin syntymän hoito 2 op syksy 2022

Lisätietoja opiskelijoille

Numeeriset arvioitavat kokonaisuudet ovat:
matalan riskin tentti 25%
matalan riskin ws-tehtävä 25%
korkean riskin tentti 25%
korkean riskin ws-tehtävä 25%

Arviointiasteikko

0-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Erinomainen (5)
Opiskelija osoittaa hallitsevansa synnyttävän naisen ja perheen kätilötyön näyttöön perustuvan tietoperustan. Hän osaa arvioida sitä kriittisesti ja luovaa ajattelua osoittaen. Opiskelija osaa ratkaista synnyttävän perheen kätilötyön oppimistehtäviä kehittävästi luoden uusia toimintatapoja. Hän osaa jakaa hankkimaansa tietoa erinomaisesti jäsennellen ja kätilötyön tuleviin tarpeisiin kytkien. Kätilötyöhön liittyvät tehtävät ovat loogisia ja opiskelija osaa yhdistää asioita johdonmukaisesti ja erinomaisesti perustellen.
Kiitettävä (4)
Opiskelija osoittaa hallitsevansa synnyttävän naisen ja perheen kätilötyön näyttöön perustuvan tietoperustan. Hän osaa arvioida sitä kriittisesti. Opiskelija osaa ratkaista synnyttävän perheen kätilötyön oppimistehtäviä kehittävästi. Hän osaa jakaa hankkimaansa tietoa jäsennellen ja kätilötyön tuleviin tarpeisiin kytkien. Kätilötyöhön liittyvät tehtävät ovat loogisia ja opiskelija osaa yhdistää asioita johdonmukaisesti ja perustellen.

Hyvä (3)
Opiskelija osoittaa tietävänsä synnyttävän naisen ja perheen kätilötyön näyttöön perustuvan tietoperustan. Hän osaa arvioida sitä toteavasti. Opiskelija osaa ratkaista synnyttävän perheen kätilötyön oppimistehtäviä mutta kehittävä näkökulma jää puutteelliseksi. Hän osaa jakaa hankkimaansa tietoa kätilötyön nykyisiin tietotarpeisiin kytkien. Kätilötyöhön liittyvät tehtävät ovat loogisia ja opiskelija osaa yhdistää asioita perustellen.
Tyydyttävä (2)
Opiskelija osoittaa tuntevansa synnyttävän naisen ja perheen kätilötyön perustiedot. Hän arvioi omaa osaamistaan pinnallisesti. Opiskelija osaa ratkaista synnyttäneen perheen kätilötyön oppimistehtäviä mutta kehittävä näkökulma puuttuu. Hän osaa jakaa hankkimaansa tietoa kätilötyön nykyisiin tietotarpeisiin kytkien. Kätilötyöhön liittyvät tehtävät ovat epäloogisia ja asioiden perustelu niukkaa.

Välttävä(1)
Opiskelija osoittaa tuntevansa synnyttävän naisen ja perheen kätilötyön perustiedot. Hän arvioi omaa osaamistaan erittäin pinnallisesti tai arviointi puuttuu kokonaan. Opiskelija osaa ratkaista synnyttävän perheen kätilötyön oppimistehtäviä pinnallisesti. Hän osaa jakaa hankkimaansa tietoa mutta yhteys kätilötyön tietotarpeisiin on niukkaa. Kätilötyöhön liittyvät tehtävät ovat epäloogisia ja asioiden perustelu puuttuu.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Hyvä (3) Opiskelija osoittaa tietävänsä synnyttävän naisen ja perheen kätilötyön näyttöön perustuvan tietoperustan. Hän osaa arvioida sitä toteavasti. Opiskelija osaa ratkaista synnyttävän perheen kätilötyön oppimistehtäviä mutta kehittävä näkökulma jää puutteelliseksi. Hän osaa jakaa hankkimaansa tietoa kätilötyön nykyisiin tietotarpeisiin kytkien. Kätilötyöhön liittyvät tehtävät ovat loogisia ja opiskelija osaa yhdistää asioita perustellen.
Kiitettävä (4) Opiskelija osoittaa hallitsevansa synnyttävän naisen ja perheen kätilötyön näyttöön perustuvan tietoperustan. Hän osaa arvioida sitä kriittisesti. Opiskelija osaa ratkaista synnyttävän perheen kätilötyön oppimistehtäviä kehittävästi. Hän osaa jakaa hankkimaansa tietoa jäsennellen ja kätilötyön tuleviin tarpeisiin kytkien. Kätilötyöhön liittyvät tehtävät ovat loogisia ja opiskelija osaa yhdistää asioita johdonmukaisesti ja perustellen.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Erinomainen (5) Opiskelija osoittaa hallitsevansa synnyttävän naisen ja perheen kätilötyön näyttöön perustuvan tietoperustan. Hän osaa arvioida sitä kriittisesti ja luovaa ajattelua osoittaen. Opiskelija osaa ratkaista synnyttävän perheen kätilötyön oppimistehtäviä kehittävästi luoden uusia toimintatapoja. Hän osaa jakaa hankkimaansa tietoa erinomaisesti jäsennellen ja kätilötyön tuleviin tarpeisiin kytkien. Kätilötyöhön liittyvät tehtävät ovat loogisia ja opiskelija osaa yhdistää asioita johdonmukaisesti ja erinomaisesti perustellen.

Esitietovaatimukset

Opiskelija hallitsee hoitotyön koulutusohjelma asiakaslähtöisen- ja terveyttä ja toimintakykyä edistävän hoitotyön ammattiopintojen teoreettisen ja kliinisen osaamisen.

Ilmoittautumisaika

02.11.2020 - 30.11.2020

Ajoitus

01.08.2020 - 31.07.2022

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

1 op

Toteutustapa

80 % Lähiopetus, 20 % Verkko-opetus

Yksikkö

Hyvinvointiyksikkö

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

25 - 25

Koulutus
  • Kätilö (AMK)
Opettaja
  • Riina Sahlman
Ryhmät
  • SOK18K1
    Kätilö

Tavoitteet

Opiskelija ymmärtää synnytyksen fysiologisen kulun ja siinä tapahtuvat poikkeamat. Hän hallitsee synnytyksen aikaiset näyttöön perustuvat seuranta-, tutkimus-, ohjaus-, ja hoitomenetelmät. Opiskelija osaa luoda turvallisen ja luottamuksellisen yhteistyösuhteen synnyttäjän ja perheen kanssa ja hallitsee syntymän aikaisen voimavaralähtöisen ja perhekeskeisen kätilötyön. Hän ymmärtää synnytyskokemuksen merkityksen naisen, syntyvän lapsen ja perheen hyvinvoinnille ja tunnistaa oman vastuunsa synnytyskokemuksen muodostumisessa.

Sisältö

Nais- ja perhelähtöisyys
Monikulttuurisuus
Turvallinen ja luottamuksellinen yhteistyösuhde
Kätilön rooli syntymän hoidossa
Fysiologinen synnytys
Synnytyksen riskitekijät ja häiriöt synnytyksen kulussa
Synnytyksen edistymisen ja sikiön voinnin seurantamenetelmät
Synnytyksen aikainen kivun lievitys
Synnytyksen aikaisen kätilötyön kliiniset taidot matalan ja korkean riskin syntymän hoidossa
Vastasyntyneen ensihoito ja seuranta
Suunnitellun kotisynnytyksen kriteerit

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Klemetti, R. & Hakulinen-Viitanen, T. (toim.) 2013. Äitiysneuvolaopas. Suosituksia äitiysneuvolatoimintaan. THL. Klemetti, R. & Raussi-Lehto, E. (toim.) 2014. Edistä, ehkäise, vaikuta. Seksuaali- ja lisääntymistervyden toimintaohjelma 2014-2020. THL. Paananen, U.& Pietiläinen,S. & Raussi-Lehto, E. & Väyrynen, P. &Äimälä, Ä-M (toim) Kätilötyö, 2015.Edita.Ylikorkiala O & Kauppila A (toim.)2011. Naistentaudit jasynnytykset. Duodecim.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Tutustuminen synnytysosastoon. WS-tehtävät.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Kirjalliset tentit:
Matalan riskin syntymän hoito 27.1.2021
Korkean riskin tentti 9/2021

Vaihtoehtoiset suoritustavat

Matalan riskin synnytyksen hoidon verkko-opiskelu, kontaktiopiskelu ja opintojaksotehtävät.Kontaktiopetukseen ja kirjallisuuteen perustuva koe, aktiivinen osallistuminen oman alan ammattikohtaisten tiimien dialogitreeneihin ja harjoittelu lab-ympäristössä. Yhteensä 81 t Korkean riskin syntymän hoidon verkko-opiskelu, kontaktiopiskelu ja opintojaksotehtävät. Kirjallisuuteen perustuva koe, aktiivinen osallistuminen oman alan ammattikohtaisten tiimien dialogitreeneihin ja harjoittelu lab-ympäristössä. Yhteensä 54

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

135 t

Sisällön jaksotus

Matalan riskin syntymän hoito 3 op kevät 2021
Korkean riskin syntymän hoito 2 op syksy 2021

Lisätietoja opiskelijoille

Numeeriset arvioitavat kokonaisuudet ovat:
matalan riskin tentti 25%
matalan riskin ws-tehtävä 25%
korkean riskin tentti 25%
korkean riskin ws-tehtävä 25%

Arviointiasteikko

0-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Erinomainen (5)
Opiskelija osoittaa hallitsevansa synnyttävän naisen ja perheen kätilötyön näyttöön perustuvan tietoperustan. Hän osaa arvioida sitä kriittisesti ja luovaa ajattelua osoittaen. Opiskelija osaa ratkaista synnyttävän perheen kätilötyön oppimistehtäviä kehittävästi luoden uusia toimintatapoja. Hän osaa jakaa hankkimaansa tietoa erinomaisesti jäsennellen ja kätilötyön tuleviin tarpeisiin kytkien. Kätilötyöhön liittyvät tehtävät ovat loogisia ja opiskelija osaa yhdistää asioita johdonmukaisesti ja erinomaisesti perustellen.
Kiitettävä (4)
Opiskelija osoittaa hallitsevansa synnyttävän naisen ja perheen kätilötyön näyttöön perustuvan tietoperustan. Hän osaa arvioida sitä kriittisesti. Opiskelija osaa ratkaista synnyttävän perheen kätilötyön oppimistehtäviä kehittävästi. Hän osaa jakaa hankkimaansa tietoa jäsennellen ja kätilötyön tuleviin tarpeisiin kytkien. Kätilötyöhön liittyvät tehtävät ovat loogisia ja opiskelija osaa yhdistää asioita johdonmukaisesti ja perustellen.

Hyvä (3)
Opiskelija osoittaa tietävänsä synnyttävän naisen ja perheen kätilötyön näyttöön perustuvan tietoperustan. Hän osaa arvioida sitä toteavasti. Opiskelija osaa ratkaista synnyttävän perheen kätilötyön oppimistehtäviä mutta kehittävä näkökulma jää puutteelliseksi. Hän osaa jakaa hankkimaansa tietoa kätilötyön nykyisiin tietotarpeisiin kytkien. Kätilötyöhön liittyvät tehtävät ovat loogisia ja opiskelija osaa yhdistää asioita perustellen.
Tyydyttävä (2)
Opiskelija osoittaa tuntevansa synnyttävän naisen ja perheen kätilötyön perustiedot. Hän arvioi omaa osaamistaan pinnallisesti. Opiskelija osaa ratkaista synnyttäneen perheen kätilötyön oppimistehtäviä mutta kehittävä näkökulma puuttuu. Hän osaa jakaa hankkimaansa tietoa kätilötyön nykyisiin tietotarpeisiin kytkien. Kätilötyöhön liittyvät tehtävät ovat epäloogisia ja asioiden perustelu niukkaa.

Välttävä(1)
Opiskelija osoittaa tuntevansa synnyttävän naisen ja perheen kätilötyön perustiedot. Hän arvioi omaa osaamistaan erittäin pinnallisesti tai arviointi puuttuu kokonaan. Opiskelija osaa ratkaista synnyttävän perheen kätilötyön oppimistehtäviä pinnallisesti. Hän osaa jakaa hankkimaansa tietoa mutta yhteys kätilötyön tietotarpeisiin on niukkaa. Kätilötyöhön liittyvät tehtävät ovat epäloogisia ja asioiden perustelu puuttuu.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Hyvä (3) Opiskelija osoittaa tietävänsä synnyttävän naisen ja perheen kätilötyön näyttöön perustuvan tietoperustan. Hän osaa arvioida sitä toteavasti. Opiskelija osaa ratkaista synnyttävän perheen kätilötyön oppimistehtäviä mutta kehittävä näkökulma jää puutteelliseksi. Hän osaa jakaa hankkimaansa tietoa kätilötyön nykyisiin tietotarpeisiin kytkien. Kätilötyöhön liittyvät tehtävät ovat loogisia ja opiskelija osaa yhdistää asioita perustellen.
Kiitettävä (4) Opiskelija osoittaa hallitsevansa synnyttävän naisen ja perheen kätilötyön näyttöön perustuvan tietoperustan. Hän osaa arvioida sitä kriittisesti. Opiskelija osaa ratkaista synnyttävän perheen kätilötyön oppimistehtäviä kehittävästi. Hän osaa jakaa hankkimaansa tietoa jäsennellen ja kätilötyön tuleviin tarpeisiin kytkien. Kätilötyöhön liittyvät tehtävät ovat loogisia ja opiskelija osaa yhdistää asioita johdonmukaisesti ja perustellen.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Erinomainen (5) Opiskelija osoittaa hallitsevansa synnyttävän naisen ja perheen kätilötyön näyttöön perustuvan tietoperustan. Hän osaa arvioida sitä kriittisesti ja luovaa ajattelua osoittaen. Opiskelija osaa ratkaista synnyttävän perheen kätilötyön oppimistehtäviä kehittävästi luoden uusia toimintatapoja. Hän osaa jakaa hankkimaansa tietoa erinomaisesti jäsennellen ja kätilötyön tuleviin tarpeisiin kytkien. Kätilötyöhön liittyvät tehtävät ovat loogisia ja opiskelija osaa yhdistää asioita johdonmukaisesti ja erinomaisesti perustellen.

Esitietovaatimukset

Opiskelija hallitsee hoitotyön koulutusohjelma asiakaslähtöisen- ja terveyttä ja toimintakykyä edistävän hoitotyön ammattiopintojen teoreettisen ja kliinisen osaamisen.