Toiminnan ja osallistumisen arviointiLaajuus (5 op)
Opintojakson tunnus: SZZZ1523
Opintojakson perustiedot
- Laajuus
- 5 op
- Opetuskieli
- suomi
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa soveltaa asiakastyöhön teoreettista osaamistaan ja luotettavia arvioinnin menetelmiä. Opiskelija osaa ottaa huomioon asiakkaan oman näkökulman toiminnan ja osallistumisen arviointiprosessissa ja kykenee tukemaan asiakkaan itsearvioinnin onnistumista. Opiskelija osaa arvioida kriittisesti erilaisten toimintakyvyn arvioinnin tapojen tuottamaa tietoa. Hän osaa kriittisesti valita asiakasarviointiin luotettavimmat ja soveltuvimmat arviointimenetelmät suhteessa arviointiprosessin tavoitteisiin ja moniammatillisen työryhmän työnjaon mukaisesti. Opiskelija tunnistaa ja ymmärtää arvioinnin luotettavuuteen vaikuttavat tekjät.
Sisältö
Mitattavan ilmiön käsitteellistäminen.
Operationalisointi.
Arviointimenetlmien kohdentuminen, rakenne ja osiot.
Vaidliteetti ja reliabiliteetti käsitteiden syventäminen.
Mittaaminen ihmistieteissä ja modernit testiteoriat.
Esitietovaatimukset
Opiskelija tuntee asiakkaan arviointiprosessin eri vaiheet. Opiskelija hallitsee yksilön toiminnan tai toimintakyvyn arviointiin liittyvät perusteet. Hänellä on käytännön kokemusta asiakasarvioinnista ja joidenkin arviointimenetelmien käytöstä.
Opiskelijalla on riittävät tiedonhankintataidot.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opintojakson arviointi tapahtuu opettajan arviointina, vertaisarviointina, itsearviointina pohjautue seuraaviin kriteereihin.
5 (erinomainen) Opiskelija soveltaa hyvin asiakasarviointiin teoreettista osaamistaan ja pohtii kriittisesti tarkastelemiensa arviointi menetelmien kohdentuvuutta ja luotettavuutta. Hän osaa perustellusti valita asiakasarviointiin luotettavimmat ja soveltuvimmat arviointimenetelmät suhteessa arviointiprosessin tavoitteisiin moniammatillisen työryhmän työnjaon mukaisesti. Opiskelija argumentoi asiakkaan oman käsityksen/näkökulman merkitystä toiminnan ja osallistumisen arviointiprosessissa ja kykenee tuomaan esiin asiakkaan itsearviointiin vaikuttavia tekijöitä. Opiskelija osaa arvioida kriittisesti valitsemiensa toimintakyvyn arvioinnin tapojen tuottamaa tietoa. Opiskelija tarkastelee monipuolisesti arvioinnin luotettavuuteen vaikuttavia tekjöitä.
4 (kiitettävä) Opiskelija soveltaa asiakasarviointiin teoreettista osaamistaan ja kuvaa tarkastelemiensa arviointi menetelmien kohtentuvuutta ja luotettavuutta tutkimuksiin perustuen. Hän osaa valita asiakasarviointiin luotettavimmat ja soveltuvimmat arviointimenetelmät suhteessa arviointiprosessin tavoitteisiin. Opiskelija huomioi asiakkaan oman käsityksen/näkökulman toiminnan ja osallistumisen arviointiprosessissa. Opiskelija osaa arvioida valitsemiensa toimintakyvyn arvioinnin tapojen tuottamaa tietoa. Opiskelija tunnistaa ja tarkastelee arvioinnin luotettavuuteen vaikuttavia tekjöitä.
3 (hyvä) Opiskelija soveltaa asiakasarviointiin teoreettista osaamistaan ja kuvaa arviointi menetelmien luotettavuus tutkimuksia. Hän valitsee asiakasarviointiin soveltuvat arviointimenetelmät suhteessa arviointiprosessin tavoitteisiin. Opiskelija huomioi asiakkaan oman käsityksen/näkökulman toiminnan ja osallistumisen arviointiprosessissa. Opiskelija kuvaa valitsemiensa toimintakyvyn arvioinnin tapojen tuottamaa tietoa. Opiskelija tunnistaa arvioinnin luotettavuuteen vaikuttavia tekjöitä.
2 (tyydyttävä) Opiskelija soveltaa asiakasarviointiin teoreettista osaamistaan ja kuvaa arviointi menetelmien luotettavuus tutkimuksia. Hän valitsee asiakasarviointiin soveltuvat arviointimenetelmät. Opiskelija kuvaa osittain asiakkaan oman käsityksen/näkökulman toiminnan ja osallistumisen arviointiprosessissa. Opiskelija kuvaa valitsemiensa toimintakyvyn arvioinnin tapojen tuottamaa tietoa. Opiskelija tunnistaa ja tarkastelee arvioinnin luotettavuuteen vaikuttavia tekjöitä.
1 (välttävä) Opiskelija soveltaa asiakasarviointiin teoreettista osaamistaan ja kuvaa arviointi menetelmien luotettavuus tutkimuksia. Hän valitsee tarkasteluun asiakasarviointiin tarkoitetut arviointimenetelmät. Opiskelija kuvaa valitsemiensa toimintakyvyn arvioinnin tapojen tuottamaa tietoa. Opiskelija tunnistaa ja tarkastelee arvioinnin luotettavuuteen vaikuttavia tekjöitä.
Hylätty 0 Opiskelija ei kykene soveltamaan asiakasarviointiin teoreettista osaamistaan. Opiskelija kuvaa epäloogisesti valitsemiensa toimintakyvyn arvioinnin tapojen tuottamaa tietoa. Opiskelijaei kykene tunnistamaan arvioinnin luotettavuuteen vaikuttavia tekjöitä.