Siirry suoraan sisältöön

Toimitilapalvelujen johtaminenLaajuus (10 op)

Opintojakson tunnus: MMPT1500

Opintojakson perustiedot


Laajuus
10 op
Opetuskieli
suomi

Osaamistavoitteet

OPERATIIVINEN JOHTAMINEN
Opiskelija
- tuntee esimiestoiminnan eri osaamisalueet ja ymmärtää
esimiesroolille asetetut vaatimukset toimitilapalvelujohtamisen yrityksen
johtamisessa
- ymmärtää esimiesroolin ja erilaisten johtamistapojen merkityksen liiketoiminnan menestystekijänä ja
hyvinvoivan työyhteisön kehittäjänä
- tuntee keskeisiä työlainsäädännön määräyksiä sekä Kiinteistöalan työehtosopimusten pääperiaatteet ja osaa
soveltaa niitä tarkoituksenmukaisesti käytäntöön
- osaa reflektoida omia esimiesvalmiuksiaan ja omaa valmiudet toimia esimiehenä

TOIMITILAPALVELUJEN JOHTAMINEN

-Opiskelijalla on valmiuksia toimitilajohtamisessa: toimitilojen hankkimisessa, kehittämisessä sekä kiinteistö- ja käyttäjäpalveluiden järjestämisessä vastuullisen liiketoiminnan otteella
-osaa analysoida eri tilapalvelujen järjestämisen vaihtoehtoja ja hänellä on valmiuksia suunnitella yrityksen sisäisiä palvelujärjestelmiä
-osaa tulkita suunnitteluohjelmien raportteja ohjauksessa
-tuntee sopimuksenmukaisen palvelun käynnistämismenettelyn ja sopimuksenaikaisen yhteistyön
-osaa muodostaa käyttäjälähtöisen kannattavan palvelupaketin
-osaa toimia vuorovaikutteisesti toiminnan kehittämisessä
-pystyy arvioimaan organisaation toimitilatarpeita
yrityksen ydinliiketoiminnan ja tilapalvelujen näkökulmasta sekä vertailemaan erilaisia toimitilaratkaisuja
-kykenee toimimaan tarkoituksenmukaisesti toimitilastrategioiden suunnittelussa

Sisältö

OPERATIIVINEN JOHTAMINEN
- johtajuus ja esimiesroolin vaatimukset sekä omat valmiudet toimitilapalvelujenjohtamisen yrityksessä
-erilaisia johtamisen näkökulmia (esim. muutosjohtaminen, tiimijohtaminen, hyvinvointijohtaminen, osaamisen johtaminen, ikäjohtaminen, monikulttuurisen työyhteisön johtaminen)
-johtamisen etiikka ja johtamista säätelevä keskeinen työlainsäädäntö ja alan työehto-sopimusten keskeinen sisältö
-työvoiman käytön suunnittelu ja työvuorolistojen tekeminen
-henkilöstö- ja asiakasturvallisuuden johtaminen
TOIMITILAPALVELUJEJOHTAMINEN
-tilapalvelujen järjestämisen vaihtoehdot
-käyttäjälähtöinen ja kannattava tilapalvelu
-vuorovaikutteiset menetelmät tilapalvelun kehittämisessä
-yhteistyö ja seurantajärjestelmät sopimuksen aikana
-toimitilojen kehittäminen
-toimitilajohtamisen työkaluja
-toimitilajohtamisen tietojärjestelmät
-toimitilastrategiatyö

Esitietovaatimukset

Matkailu- ja ravitsemisalan toimintaympäristön sekä liiketoiminnan tuntemus
Matkailu- ja ravitsemisalan toimintaympäristöosaaminen
matkailu- ja ravitsemisalan liiketoimintaosaaminen
Käyttäjälähtöisten tilojen osaaminen

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

OPERATIIVINEN JOHTAMINEN
Restonmitutkinnon tuottaman osaamisen yleiset arviointikriteerit ovat web-sivuilla (http://www.jamk.fi/opiskelijoille/opinto-opa s). Opintojakson oppimistulokset arvioidaan suhteessa kunkin opintojakson osaamistavoitteisiin tietojen, taitojen ja yleisten pätevyyksien perusteella (Kansallinen ja eurooppalainen laatujärjestelmä NQF/EQF, taso 6).

Erinomainen 5: Opiskelija osoittaa kokonaisvaltaista johtajuuden ja esimiesroolin ymmärtämistä ja osaa arvioida kriittisesti ja analyyttisesti erilaisten johtamismenetelmien merkitystä liiketoiminnan ja työyhteisön hyvinvoinnin kannalta erilaisissa johtamistilanteissa. Opiskelija osaa soveltaa erinomaisesti työlainsäädännön ja työehtosopimusten määräyksiä käytännön harjoitteissa. Yrittäjämäinen työote näkyy.

Kiitettävä 4: Opiskelija ymmärtää johtajuuden ja esimiesroolin merkityksen liiketoiminnan ja työyhteisön hyvinvoinnin kannalta. Hän osaa analysoida erilaisten johtamistapojen ja - menetelmien vaikuttavuutta. Opiskelija osaa soveltaa työlainsäädäntöä ja työehtosopimussäädöksiä kiitettävästi käytännön harjoitteissa. Opiskelija osoittaa yrittäjämäistä asennetta.

Hyvä 3: Opiskelija ymmärtää esimiesroolin ja erilaisten johtamismenetelmien merkityksen esimiestyössä ja omaa jossakin määrin kriittistä ajattelua erilaisten johtamistapojen arvioinnissa. Hän tuntee työlainsäädäntöä ja työehtosopimusmääräyksiä ja osaa soveltaa niitä tarkoituksenmukaisesti käytännön harjoitteissa.

Tyydyttävä 2: Opiskelija tuntee esimiesrooliin liittyviä tehtäviä ja erilaisia johtamisen näkökulmia ja ymmärtää niiden merkityksen esimiestyössä. Hän pystyy ohjatusti soveltamaan työlainsäädäntöä ja työehtosopimusmääräyksiä käytännön harjoitteissa.

Välttävä 1: Opiskelija tietää esimiesrooliin kuuluvia tehtäviä ja erilaisia johtamisen näkökulmia. Hän tuntee jossakin määrin henkilöstöjohtamista säätelevää lainsäädäntöä ja matkailualan työehtosopimusmääräyksiä

TOIMITILAJOHTAMINEN
Restonmitutkinnon tuottaman osaamisen yleiset arviointikriteerit ovat web-sivuilla (http://www.jamk.fi/opiskelijoille/opinto-opa s). Opintojakson oppimistulokset arvioidaan suhteessa kunkin opintojakson osaamistavoitteisiin tietojen, taitojen ja yleisten pätevyyksien perusteella (Kansallinen ja eurooppalainen laatujärjestelmä NQF/EQF, taso 6).

1 (välttävä)

Opiskelija
-opiskelija tunnistaa sopimuksen mukaisen palvelun käynnistämismenettelyn ja sopimuksenmukaisen yhteistyön ja siihen kuuluvat osatekijät

- tunnistaa toimitilajohtamisen: toimitilojen hankkimisen, kehittämisen sekä kiinteistö- ja käyttäjäpalveluiden järjestämisen vastuullisesti


2 (tyydyttävä)

-osaa toimia vuorovaikutteisesti toiminnan kehittämisessä
-tuntee toimitilajohtamisen suunnittelua ja toimitilastrategioiden suunnittelun periaatteet

3 (hyvä)

Opiskelija hallitsee arvosanaan 1-2 vaadittavan ydinosaamisen lisäksi alla olevat ja kykenee soveltamaan oppimaansa

Opiskelija

-ymmärtää ja osaa toimia asianmukaisesti toimitilajohtamisessa
-opiskelija ymmärtää ja osaa toimia asianmukaisesti sopimuksen mukaisen palvelun käynnistämismenettelyssä ja sopimuksenaikaisessa yhteistyössä

4(kiitettävä)

-opiskelija osaa suunnitella ja panna käytäntöön toimitilastrategioita
-osaa toimia rakentavasti vuorovaikutteisessa toiminnan kehittämisessä

5 (erinomainen)

Opiskelija hallitsee arvosanaan 3 (hyvä) - 4 (kiitettävä) vaadittavan ydinosaamisen lisäksi alla olevat ja kykenee soveltamaan oppimaansa
-opiskelija osaa analysoida ja kehittää sopimuksen mukaisen palvelun käynnistämismenettelyä ja sopimuksen aikaista yhteistyötä yrittäjämäisesti
-opiskelija osaa arvioida vuorovaikutteisen kehittämisen vaikuttavuutta
-opiskelija osaa arvioida ja kehittää toimitilastrategioita ja toimia kansainvälisessä yrityksessä

Siirry alkuun