Siirry suoraan sisältöön

Matkailun palvelujärjestelmätLaajuus (10 op)

Opintojakson tunnus: MMTI2000

Opintojakson perustiedot


Laajuus
10 op
Opetuskieli
suomi

Osaamistavoitteet

Opiskelija ymmärtää turismiteollisuuden palvelujen merkityksen toimintaympäristön näkökulmasta. Opiskelija sisäistää palvelujärjestelmän eri osa-alueiden tietoaineksen:
•palvelun, tuotteen ja tuotteistamisen,
•palveluntuotantojärjestelmän,
•palvelukulttuurin ja
•palvelulaadun sekä
osaa soveltaa tietoainesta yritysten palvelujärjestelmien analysoinnissa ja toiminnassa.
•hyödyntää teknologiaa prosesseissa.
•Hän osaa johtaa majoitus-, ohjelma- ja tapahtumapalvelujärjestelmän arvontuottoa.
Opiskelija ymmärtää yrityksen turismiyritysten ydin- ja tukiprosessien toiminnan merkityksen palvelu- ja tuotantotoiminnan laatuun sekä tuloksellisuuteen. Hän osaa kuvata prosesseja ja niiden verkkoja teknologiaa hyödyntäen. Hän ymmärtää palvelumuotoilun periaatteet ja osaa hyödyntää palvelumuotoilun perustyökaluja.

Sisältö

•palvelutiede
•palveluliiketoiminta
•majoitus-, tapahtuma- ja ohjelmapalvelutoiminta
•asiakasosaamisen hyödyntäminen
•palvelujärjestelmät
•prosessiosaaminen ja – työkalut.
•arvontuotto palvelujärjestelmissä ja -prosesseissa
•palvelulaadun arviointi ja kehittäminen
•palvelumuotoilun perustyökalut

Esitietovaatimukset

Opiskelija ymmärtää palvelutoimintaan liittyvät käsitteet sekä asiakasosaamisen perusteet. Hän hallitsee palveluliiketoiminnan periaatteet ja ymmärtää niihin vaikuttavien tekijöiden syy – seuraussuhteita. Opiskelija ymmärtää turismiteollisuuden peruskäsitteet ja ilmiöt sekä teollisuuden rakenteita.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

1(Välttävä)
Opiskelija ymmärtää palvelujärjestelmiin ja prosessiajatteluun liittyvät käsitteet. Opiskelija tunnistaa turismini palvelujärjestelmän sekä ydin- ja tukiprosessien eri tekijät ja osaa arvioida niiden laatua asiakasnäkökulmasta. Opiskelija osaa kuvata matkailuyritysten prosesseja ja tunnistaa palvelumuotoilun työkaluja. Opiskelija osaa arvioida ohjelma-, tapahtuma- ja majoituspalvelujärjestelmien eroja ja yhtäläisyyksiä.
2(Tyydyttävä)
Opiskelija hallitsee matkailuyritysten palvelujärjestelmiin ja prosessiajatteluun liittyvät käsitteet. Hän tunnistaa palvelujärjestelmän sekä ydin- ja tukiprosessien eri tekijät ja osaa arvioida eri tekijöiden laatua yritys- ja asiakasnäkökulmasta. Hän osaa hyödyntää palvelumuotoilun työkaluja. Opiskelija osaa kuvata prosesseja visio-ohjelmalla.
Opiskelija osaa arvioida ohjelma-, tapahtuma- ja majoituspalvelujärjestelmien eroja ja yhtäläisyyksiä.
3(Hyvä)
Opiskelija on sisäistänyt matkailuyritysten palvelujärjestelmiin ja prosessiajatteluun liittyvät käsitteet. Hän osaa rakentaa palvelujärjestelmiä sekä kuvata ydin- ja tukiprosesseja palvelumuotoilu- ja prosessityökaluja hyödyntäen. Hän osaa analysoida ja kehittää palvelujärjestelmien laatua yritys- ja asiakasnäkökulmasta. Opiskelija osaa arvioida ohjelma-, tapahtuma- ja majoituspalvelujärjestelmien eroja ja yhtäläisyyksiä. Hän ymmärtää matkailupalvelujen kehittämisen kansantaloudellisen merkityksen.
4 (Kiitettävä)
Opiskelija on sisäistänyt matkailuyritysten palvelujärjestelmiin sekä prosessiajatteluun liittyvät käsitteet. Hän osaa kehittää palvelujärjestelmien arvontuottoa sekä ydin- ja tukiprosessien tehokkuutta palvelumuotoilu- ja prosessityökaluja hyödyntäen. Opiskelija osaa arvioida ohjelma-, tapahtuma- ja majoituspalvelujärjestelmien eroja ja yhtäläisyyksiä. Hän ymmärtää palvelujen merkityksen globaaleilla turismimarkkinoilla.
5 (Erinomainen)
Opiskelija on sisäistänyt matkailuyritysten palvelujärjestelmiin sekä prosessiajatteluun liittyvät käsitteet. Hän osaa kehittää innovatiivisia palvelujärjestelmiä sekä niihin liittyviä ydin- ja tukiprosesseja, jotka tuottavat arvoa optimaalisesti. Hän käyttää palvelumuotoilu- ja prosessityökaluja luovasti ja tehokkaasti. Hän ymmärtää digitaalisuuden merkityksen palvelujärjestelmissä. Opiskelija osaa arvioida ohjelma-, tapahtuma- ja majoituspalvelujärjestelmien eroja ja yhtäläisyyksiä. Hän ymmärtää matkailu palvelujen merkityksen globaaleilla turismimarkkinoilla.
0-5

Siirry alkuun