Teacher as a CoachLaajuus (5 cr)
Code: AJ00CL94
Credits
5 op
Teaching language
- Finnish
Responsible person
- Arja Pakkala
Objective
Opintokokonaisuuden avulla pohdit ja reflektoit omaa ammattipedagogista kehittymistäsi ja tutustut ja syvennyt ammattipedagogiseen tietoon.
Tällä valinnaisella opintojaksolla perehdyt valmentavaan opettajuuteen, sen taustalta löytyvään pedagogiseen ajatteluun ja siinä sovellettaviin osallistaviin ohjausmenetelmiin. Verkkokurssilla laajennat ja rikastat pedagogista ajatteluasi vuorovaikutteisesti kurssin aktiviteeteissa, suunnittelet valmentavan opettajuuden toteutusta sekä reflektoit omaa osaamistasi.
Työpaikalla tapahtuva oppiminen on ammatillisen koulutuksen tärkeä osa-alue nyt ja tulevaisuudessa, ja se edellyttää erityistä paneutumista valmentavaan otteeseen sekä vahvaa verkostomaista ja kehittävää työotetta.
Tässä opintojaksokokonaisuudessa työskentelet itsenäisesti tietoa hakien ja ryhmässä tietoa reflektoiden. Opintojakso koostuu yksilö- ja ryhmätehtävistä.
Opintojakson osaamiset
Tällä opintojaksolla edistetään ja arvioidaan ammattipedagogista osaamista, kehittämisosaamista ja reflektio-osaamista.
Opintojakson osaamistavoite
Tunnet valmentavaan opettajuuteen soveltuvia menetelmiä ja lähestymistapoja. Osaat soveltaa niitä oppimisen ohjaamisessa. Osaat valita tarkoituksenmukaiset valmentamisen menetelmät sekä perustella valitsemasi menetelmät pedagogisesti. Pystyt perustelemaan omaa käyttöteoriaasi, arvoja, asenteita sekä omia ajattelu- ja toimintamalleja tutkimuksiin perustuen. Omaa työtäsi ja opetusalasi työkulttuuria osaat kehittää valmentavaan suuntaan.
Ammattipedagoginen osaaminen tarkoittaa opettajan tietämystä ammatillista osaamista ja oppimista koskevista teoreettisista, eettisistä ja filosofisista lähtökohdista. Ammattipedagoginen osaaminen merkitsee taitoa ohjata oppijoiden ammatillisten tietojen ja taitojen oppimista sekä itsesäätelytaitojen kehittymistä työelämän ja ammattialan vaatimusten sekä opetusta määrittävien asiakirjojen mukaisesti. Opettaja toimii kriittisesti, kehittävästi ja luovasti oman alansa pedagogisissa toimintaympäristöissä.
Kehittämisosaaminen tarkoittaa opettajan kykyä kehittää yhdessä muiden kanssa omaa ja yhteisönsä toimintaa sekä oppimiskulttuuria sekä tahtoa ja taitoa kehittää ammatillista oppimista, työelämää ja yrittäjyyttä alueellisella, valtakunnallisella ja kansainvälisellä tasolla. Se merkitsee myös kykyä hankkia tietoa ammatillisen oppimisen ja työelämän kehittämistarpeista ja niiden perusteista, ja käyttää sitä oppimisen edistämiseksi. Hän toimii kulloinkin tarkoituksenmukaisten kumppanuussuhteiden verkostoissa innovatiivisella ja ratkaisukeskeisellä tavalla erilaisia menetelmiä hyödyntäen.
Reflektio-osaaminen tarkoittaa opettajan kykyä tunnistaa ja kriittisesti arvioida omaan opettajuuteensa liittyviä peruskäsityksiään, arvojaan ja asenteitaan sekä omia ajattelu- ja toimintamallejaan. Hän kykenee tarvittaessa mukauttamaan omaa toimintaansa saamansa palautteen pohjalta. Hän arvioi oman ajattelunsa ja toimintansa eettisiä lähtökohtia ja pystyy kehittämään niitä sen perusteella.
Content
Tällä opintojaksolla tavoitteena olevan osaamisen hankit tekemällä opintojakson oppimistehtävät.
Assessment criteria, approved/failed
Arviointi on osaamistavoitteisiin perustuvaa ja laadullista. Osaamisen arviointi on kriteeriperustaista ja arviointipäätöksen tekee opettajakorkeakoulun kouluttaja, kun kaikki oppimistehtävät on tehty. Arviointiaineiston muodostavat opintojakson oppimistehtävät, oppimispiirityöskentely, opintojakson kokoava itsearviointi ja palautteet.
Tällä opintojaksolla arvioidaan ammattipedagogista osaamista, kehittämisosaamista ja reflektio-osaamista.
Enrollment
06.06.2024 - 25.06.2024
Timing
06.06.2024 - 30.11.2024
Number of ECTS credits allocated
5 op
Virtual portion
5 op
Mode of delivery
Online learning
Campus
Main Campus
Teaching languages
- Finnish
Seats
0 - 30
Degree programmes
- School of Professional Teacher Education
Teachers
- Arja Pakkala
Groups
-
AJA21SJJAmmatillinen opettajankoulutus
-
AJA21SJSAmmatillinen opettajankoulutus
-
AJA21SJHKAmmatillinen opettajankoulutus
-
AJA21SJHAmmatillinen opettajankoulutus
-
AJA21SJAAmmatillinen opettajankoulutus
-
AJA21SJFAmmatillinen opettajankoulutus
-
AJA21SJBAmmatillinen opettajankoulutus
-
AJA24SJSAmmatillinen opettajankoulutus
-
AJA24SJHAmmatillinen opettajankoulutus
-
AJA24SJCAmmatillinen opettajankoulutus
-
AJA24SJPAmmatillinen opettajankoulutus
-
AJA24SJBAmmatillinen opettajankoulutus
-
AJA24SJAAmmatillinen opettajankoulutus
-
AJA24SJJAmmatillinen opettajankoulutus
-
AJA24SJFAmmatillinen opettajankoulutus
-
AJA23SJFAmmatillinen opettajankoulutus
-
AJA23SJPAmmatillinen opettajankoulutus
-
AJA23SJHAmmatillinen opettajankoulutus
-
AJA21SJVOAmmatillinen opettajankoulutus
-
AJA23SJAAmmatillinen opettajankoulutus
-
AJA21SJVIAmmatillinen opettajankoulutus
-
AJA23SJSAmmatillinen opettajankoulutus
-
AJA21SJVNAmmatillinen opettajankoulutus
-
AJA21SJVVAmmatillinen opettajankoulutus
-
AJA21SJVUAmmatillinen opettajankoulutus
-
AJA21SJVYAmmatillinen opettajankoulutus
-
AJA22SJHAmmatillinen opettajankoulutus
-
AJA22SJSAmmatillinen opettajankoulutus
-
AJA21SJVMAmmatillinen opettajankoulutus
-
AJA22SJFAmmatillinen opettajankoulutus
-
AJA22SJPAmmatillinen opettajankoulutus
-
AJA22SJAAmmatillinen opettajankoulutus
-
AJA21SJVAAmmatillinen opettajankoulutus
-
AJA21SJVAmmatillinen opettajankoulutus
-
AJA21SJVEAmmatillinen opettajankoulutus
Objectives
Opintokokonaisuuden avulla pohdit ja reflektoit omaa ammattipedagogista kehittymistäsi ja tutustut ja syvennyt ammattipedagogiseen tietoon.
Tällä valinnaisella opintojaksolla perehdyt valmentavaan opettajuuteen, sen taustalta löytyvään pedagogiseen ajatteluun ja siinä sovellettaviin osallistaviin ohjausmenetelmiin. Verkkokurssilla laajennat ja rikastat pedagogista ajatteluasi vuorovaikutteisesti kurssin aktiviteeteissa, suunnittelet valmentavan opettajuuden toteutusta sekä reflektoit omaa osaamistasi.
Työpaikalla tapahtuva oppiminen on ammatillisen koulutuksen tärkeä osa-alue nyt ja tulevaisuudessa, ja se edellyttää erityistä paneutumista valmentavaan otteeseen sekä vahvaa verkostomaista ja kehittävää työotetta.
Tässä opintojaksokokonaisuudessa työskentelet itsenäisesti tietoa hakien ja ryhmässä tietoa reflektoiden. Opintojakso koostuu yksilö- ja ryhmätehtävistä.
Opintojakson osaamiset
Tällä opintojaksolla edistetään ja arvioidaan ammattipedagogista osaamista, kehittämisosaamista ja reflektio-osaamista.
Opintojakson osaamistavoite
Tunnet valmentavaan opettajuuteen soveltuvia menetelmiä ja lähestymistapoja. Osaat soveltaa niitä oppimisen ohjaamisessa. Osaat valita tarkoituksenmukaiset valmentamisen menetelmät sekä perustella valitsemasi menetelmät pedagogisesti. Pystyt perustelemaan omaa käyttöteoriaasi, arvoja, asenteita sekä omia ajattelu- ja toimintamalleja tutkimuksiin perustuen. Omaa työtäsi ja opetusalasi työkulttuuria osaat kehittää valmentavaan suuntaan.
Ammattipedagoginen osaaminen tarkoittaa opettajan tietämystä ammatillista osaamista ja oppimista koskevista teoreettisista, eettisistä ja filosofisista lähtökohdista. Ammattipedagoginen osaaminen merkitsee taitoa ohjata oppijoiden ammatillisten tietojen ja taitojen oppimista sekä itsesäätelytaitojen kehittymistä työelämän ja ammattialan vaatimusten sekä opetusta määrittävien asiakirjojen mukaisesti. Opettaja toimii kriittisesti, kehittävästi ja luovasti oman alansa pedagogisissa toimintaympäristöissä.
Kehittämisosaaminen tarkoittaa opettajan kykyä kehittää yhdessä muiden kanssa omaa ja yhteisönsä toimintaa sekä oppimiskulttuuria sekä tahtoa ja taitoa kehittää ammatillista oppimista, työelämää ja yrittäjyyttä alueellisella, valtakunnallisella ja kansainvälisellä tasolla. Se merkitsee myös kykyä hankkia tietoa ammatillisen oppimisen ja työelämän kehittämistarpeista ja niiden perusteista, ja käyttää sitä oppimisen edistämiseksi. Hän toimii kulloinkin tarkoituksenmukaisten kumppanuussuhteiden verkostoissa innovatiivisella ja ratkaisukeskeisellä tavalla erilaisia menetelmiä hyödyntäen.
Reflektio-osaaminen tarkoittaa opettajan kykyä tunnistaa ja kriittisesti arvioida omaan opettajuuteensa liittyviä peruskäsityksiään, arvojaan ja asenteitaan sekä omia ajattelu- ja toimintamallejaan. Hän kykenee tarvittaessa mukauttamaan omaa toimintaansa saamansa palautteen pohjalta. Hän arvioi oman ajattelunsa ja toimintansa eettisiä lähtökohtia ja pystyy kehittämään niitä sen perusteella.
Content
Tällä opintojaksolla tavoitteena olevan osaamisen hankit tekemällä opintojakson oppimistehtävät.
Time and location
Opintojaksoon kuuluu yksi pakollinen yhteinen aloituswebinaari (ti 20.8.2024 klo 16-18), muuten opiskelu tapahtuu itsenäisesti ja oppimispiirissä. Oppimispiiri voi kokoontua haluamassaan ympäristössä.
Opintojakson suorittaminen alkaa itseohjautuvasti jo ennen aloituswebinaaria.Kesä-heinäkuun aikana ei ole tarjolla ohjausta. Moodle-työtila aukeaa opintojakson alussa.
Ennen aloituswebinaaria teet orientoivan ennakkotehtävän Moodlen ohjeiden mukaan. Aloituswebinaarin jälkeen lukupiirit työskentelevät yhteistoiminnallisesti Moodlen tehtäväohjeiden mukaan ja kouluttajat ohjaavat työskentelyä.
Learning materials and recommended literature
Jokainen osallistuja tai työskentelypari valitsee yhden (1) valmentavaan opettajuuteen liittyvän aihekokonaisuuden, johon perehtyy kirjallisuuden ja internet-lähteiden avulla. Lähteiden tulee perustua tutkittuun tietoon, käytännön tueksi voi etsiä erilaisia menetelmäoppaita teemaan liittyen.
Alla lista kirjoista, mistä tietoa eri kokonaisuuksista voi löytyä. (muitakin löytämiään lähteitä saa käyttää). Lisää tietolähteitä ja linkkejä löytyy Moodlesta.
Lähteitä (kirjallisuutta ja internet-lähteitä, aakkosjärjestyksessä tekijän mukaan):
Avola, Pauliina & Pentikäinen, Viivi. 2019. Kukoistava kasvatus. Positiivisen pedagogiikan ja laaja-alaisen hyvinvointiopetuksen käsikirja. BeeHappy publishing
Duodecim Terveyskirjasto.Luonteenvahvuudet. 4.2.23. https://www.terveyskirjasto.fi/dlk01323/luonteenvahvuudet?q=luonteenvahvuudet
https://www.viacharacter.org/www/Reports-Courses-Resources/VIA-Video-Resources/Video-Resources
Ernamo, Heini, Jormakka, Maija, Kontunen, Maija. 2022. Positiivinen pedagogiikka edellyttää opettajalta omien tunnetaitojen säätelykykyä. Talk. Turku AMK. https://talk.turkuamk.fi/taide/positiivinen-pedagogiikka-edellyttaa-opettajalta-omien-tunnetaitojen-saatelykykya/
Kupias, P. & Peltola, R. 2019. Oppiminen työssä. Gaudeamus
Pakkala Arja 2020. Valmentava ote opettajan toimintatapana. Teoksessa Risku P., Laitinen-Väänänen S., Ojala A., Tiihonen A., Torvinen H. (Eds.)., (2020). Tulevaisuuden opettajuus, In: Jyväskylän ammattikorkeakoulun julkaisuja, Jyväskylän ammattikorkeakoulu, 122–136. http://urn.fi/URN:ISBN:978-951-830-572-2
Pakkala, Arja 2020. Wbl-tutors’ expectations and experienced benefits of the tutor training. InThe Publication Kaikkonen L. & Maunonen-Eskelinen I. (Eds.). (2020) Does The Tandem Approach Work? Research on the experimentation testin the professional development model for tutors in work-based learning in the Baltic countries. In: Publications of JAMK University of Applied Sciences 277, 69–76.
Educational Unit: School of Professional Teacher Education, http://urn.fi/URN:ISBN:978-951-830-558-6
Pakkala, Arja, Väänänen, Ilkka, Brauer, Sanna, Karapalo, Teppo, Virkki-Hatakka, Terhi, & Kettunen, Jaana, 2019. Työelämäpedagogiikka korkeakoulutuksessa – Hyväksi havaittuja ja kehitteillä olevia käytänteitä. Ammattikasvatuksen aikakauskirja, 21(4), 62–72. https://akakk.fi/ammattikasvatuksen-aikakauskirja-04-2019/
Pakkala Arja 2017. Opettajan roolin muutos ja valmentava opettajuus. Teoksessa Hakala Anne, Ikonen Hannu, Pakkala Arja & Pintilä Tytti (toim.) 2017. Koulutuksen kehittämisen katsaus 2016. Pedagentit monimuotokoulutuksen mentoreina, s. 20–27. Jamkin julkaisu 231. https://urn.fi/URN:ISBN:978-951-830-448-0
Ranta, Samuli 2020. Positiivinen pedagogiikka suomalaisessa varhaiskasvatuksessa ja esiopetuksessa. Lapin yliopisto 2020. https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-337-217-7
Ranta, Samuli 2020. Positiivinen pedagogiikka suomalaisessa varhaiskasvatuksessa ja esiopetuksessa. Lapin yliopisto 2020. https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-337-217-7
Uusitalo-Malmivaara, L. (toim.) 2023. Positiivisen psykologian voima. PS-kustannus
Wenström, S. 2022. Kaikilla vahvuuksilla. Opas laajan vahvuusnäkemyksen käyttöön opetuksessa. PS-kustannus
Ylisuvanto, Asta. 2020. Valmentava opettajuus toisen asteen ammatillisessa koulutuksessa. Lapin Amk. https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020120726562
Teaching methods
The course is implemented only in Finnish.
Student workload
Tämä opintojakso on 5 opintopisteen laajuinen. Sinulle on varattu erilaisiin tehtäviin laskennallisesti 135 tunnin työskentelymahdollisuus. Opintojakson todellinen kuormittavuus riippuu lähtökohdistasi ja niihin perustuvista oppimistehtävien työllistävyydestä.
Further information for students
Arviointi on osaamistavoitteisiin perustuvaa ja laadullista. Osaamisen arviointi on kriteeriperustaista ja arviointipäätöksen tekee opettajakorkeakoulun kouluttaja, kun kaikki oppimistehtävät on tehty. Arviointiaineiston muodostavat opintojakson oppimistehtävät, opintojakson kokoava itsearviointi ja palautteet.
Lisätietoa kurssin opinnoista, tehtävistä ja toteutuksesta löydät moodlealueelta.
Evaluation scale
Pass/Fail
Evaluation criteria, pass/failed
Arviointi on osaamistavoitteisiin perustuvaa ja laadullista. Osaamisen arviointi on kriteeriperustaista ja arviointipäätöksen tekee opettajakorkeakoulun kouluttaja, kun kaikki oppimistehtävät on tehty. Arviointiaineiston muodostavat opintojakson oppimistehtävät, oppimispiirityöskentely, opintojakson kokoava itsearviointi ja palautteet.
Tällä opintojaksolla arvioidaan ammattipedagogista osaamista, kehittämisosaamista ja reflektio-osaamista.
Enrollment
22.01.2024 - 29.01.2024
Timing
01.02.2024 - 31.05.2024
Number of ECTS credits allocated
5 op
Virtual portion
5 op
Mode of delivery
Online learning
Campus
Main Campus
Teaching languages
- Finnish
Seats
25 - 25
Degree programmes
- School of Professional Teacher Education
Teachers
- Arja Pakkala
Groups
-
AJA21SJJAmmatillinen opettajankoulutus
-
AJA21SJSAmmatillinen opettajankoulutus
-
AJA21SJHKAmmatillinen opettajankoulutus
-
AJA21SJHAmmatillinen opettajankoulutus
-
AJA21SJAAmmatillinen opettajankoulutus
-
AJA21SJFAmmatillinen opettajankoulutus
-
AJA21SJBAmmatillinen opettajankoulutus
-
AJA23SJFAmmatillinen opettajankoulutus
-
AJA23SJPAmmatillinen opettajankoulutus
-
AJA23SJHAmmatillinen opettajankoulutus
-
AJA23SJAAmmatillinen opettajankoulutus
-
AJA21SJVOAmmatillinen opettajankoulutus
-
AJA23SJSAmmatillinen opettajankoulutus
-
AJA21SJVIAmmatillinen opettajankoulutus
-
AJA21SJVNAmmatillinen opettajankoulutus
-
AJA21SJVVAmmatillinen opettajankoulutus
-
AJA22SJHAmmatillinen opettajankoulutus
-
AJA21SJVUAmmatillinen opettajankoulutus
-
AJA21SJVYAmmatillinen opettajankoulutus
-
AJA22SJSAmmatillinen opettajankoulutus
-
AJA22SJFAmmatillinen opettajankoulutus
-
AJA21SJVMAmmatillinen opettajankoulutus
-
AJA22SJPAmmatillinen opettajankoulutus
-
AJA22SJAAmmatillinen opettajankoulutus
-
AJA21SJVAAmmatillinen opettajankoulutus
-
AJA21SJVAmmatillinen opettajankoulutus
-
AJA21SJVEAmmatillinen opettajankoulutus
Objectives
Opintokokonaisuuden avulla pohdit ja reflektoit omaa ammattipedagogista kehittymistäsi ja tutustut ja syvennyt ammattipedagogiseen tietoon.
Tällä valinnaisella opintojaksolla perehdyt valmentavaan opettajuuteen, sen taustalta löytyvään pedagogiseen ajatteluun ja siinä sovellettaviin osallistaviin ohjausmenetelmiin. Verkkokurssilla laajennat ja rikastat pedagogista ajatteluasi vuorovaikutteisesti kurssin aktiviteeteissa, suunnittelet valmentavan opettajuuden toteutusta sekä reflektoit omaa osaamistasi.
Työpaikalla tapahtuva oppiminen on ammatillisen koulutuksen tärkeä osa-alue nyt ja tulevaisuudessa, ja se edellyttää erityistä paneutumista valmentavaan otteeseen sekä vahvaa verkostomaista ja kehittävää työotetta.
Tässä opintojaksokokonaisuudessa työskentelet itsenäisesti tietoa hakien ja ryhmässä tietoa reflektoiden. Opintojakso koostuu yksilö- ja ryhmätehtävistä.
Opintojakson osaamiset
Tällä opintojaksolla edistetään ja arvioidaan ammattipedagogista osaamista, kehittämisosaamista ja reflektio-osaamista.
Opintojakson osaamistavoite
Tunnet valmentavaan opettajuuteen soveltuvia menetelmiä ja lähestymistapoja. Osaat soveltaa niitä oppimisen ohjaamisessa. Osaat valita tarkoituksenmukaiset valmentamisen menetelmät sekä perustella valitsemasi menetelmät pedagogisesti. Pystyt perustelemaan omaa käyttöteoriaasi, arvoja, asenteita sekä omia ajattelu- ja toimintamalleja tutkimuksiin perustuen. Omaa työtäsi ja opetusalasi työkulttuuria osaat kehittää valmentavaan suuntaan.
Ammattipedagoginen osaaminen tarkoittaa opettajan tietämystä ammatillista osaamista ja oppimista koskevista teoreettisista, eettisistä ja filosofisista lähtökohdista. Ammattipedagoginen osaaminen merkitsee taitoa ohjata oppijoiden ammatillisten tietojen ja taitojen oppimista sekä itsesäätelytaitojen kehittymistä työelämän ja ammattialan vaatimusten sekä opetusta määrittävien asiakirjojen mukaisesti. Opettaja toimii kriittisesti, kehittävästi ja luovasti oman alansa pedagogisissa toimintaympäristöissä.
Kehittämisosaaminen tarkoittaa opettajan kykyä kehittää yhdessä muiden kanssa omaa ja yhteisönsä toimintaa sekä oppimiskulttuuria sekä tahtoa ja taitoa kehittää ammatillista oppimista, työelämää ja yrittäjyyttä alueellisella, valtakunnallisella ja kansainvälisellä tasolla. Se merkitsee myös kykyä hankkia tietoa ammatillisen oppimisen ja työelämän kehittämistarpeista ja niiden perusteista, ja käyttää sitä oppimisen edistämiseksi. Hän toimii kulloinkin tarkoituksenmukaisten kumppanuussuhteiden verkostoissa innovatiivisella ja ratkaisukeskeisellä tavalla erilaisia menetelmiä hyödyntäen.
Reflektio-osaaminen tarkoittaa opettajan kykyä tunnistaa ja kriittisesti arvioida omaan opettajuuteensa liittyviä peruskäsityksiään, arvojaan ja asenteitaan sekä omia ajattelu- ja toimintamallejaan. Hän kykenee tarvittaessa mukauttamaan omaa toimintaansa saamansa palautteen pohjalta. Hän arvioi oman ajattelunsa ja toimintansa eettisiä lähtökohtia ja pystyy kehittämään niitä sen perusteella.
Content
Tällä opintojaksolla tavoitteena olevan osaamisen hankit tekemällä opintojakson oppimistehtävät.
Time and location
Opintojaksoon kuuluu yksi pakollinen yhteinen aloituswebinaari (to 15.2.2024 klo 16-18), muuten opiskelu tapahtuu itsenäisesti ja oppimispiirissä. Oppimispiiri voi kokoontua haluamassaan ympäristössä.
Opintojakson suorittaminen alkaa itseohjautuvasti jo ennen aloituswebinaaria. Moodle-työtila aukeaa opintojakson alussa.
Ennen aloituswebinaaria teet orientoivan ennakkotehtävän Moodlen ohjeiden mukaan. Aloituswebinaarin jälkeen lukupiirit työskentelevät yhteistoiminnallisesti Moodlen tehtäväohjeiden mukaan ja kouluttajat ohjaavat työskentelyä.
Learning materials and recommended literature
Jokainen osallistuja tai työskentelypari valitsee yhden (1) valmentavaan opettajuuteen liittyvän aihekokonaisuuden, johon perehtyy kirjallisuuden ja internet-lähteiden avulla. Lähteiden tulee perustua tutkittuun tietoon, käytännön tueksi voi etsiä erilaisia menetelmäoppaita teemaan liittyen.
Alla lista kirjoista, mistä tietoa eri kokonaisuuksista voi löytyä. (muitakin löytämiään lähteitä saa käyttää). Lisää tietolähteitä ja linkkejä löytyy Moodlesta.
Lähteitä (kirjallisuutta ja internet-lähteitä, aakkosjärjestyksessä tekijän mukaan):
Avola, Pauliina & Pentikäinen, Viivi. 2019. Kukoistava kasvatus. Positiivisen pedagogiikan ja laaja-alaisen hyvinvointiopetuksen käsikirja. BeeHappy publishing
Duodecim Terveyskirjasto.Luonteenvahvuudet. 4.2.23. https://www.terveyskirjasto.fi/dlk01323/luonteenvahvuudet?q=luonteenvahvuudet
https://www.viacharacter.org/www/Reports-Courses-Resources/VIA-Video-Resources/Video-Resources
Ernamo, Heini, Jormakka, Maija, Kontunen, Maija. 2022. Positiivinen pedagogiikka edellyttää opettajalta omien tunnetaitojen säätelykykyä. Talk. Turku AMK. https://talk.turkuamk.fi/taide/positiivinen-pedagogiikka-edellyttaa-opettajalta-omien-tunnetaitojen-saatelykykya/
Kupias, P. & Peltola, R. 2019. Oppiminen työssä. Gaudeamus
Pakkala Arja 2020. Valmentava ote opettajan toimintatapana. Teoksessa Risku P., Laitinen-Väänänen S., Ojala A., Tiihonen A., Torvinen H. (Eds.)., (2020). Tulevaisuuden opettajuus, In: Jyväskylän ammattikorkeakoulun julkaisuja, Jyväskylän ammattikorkeakoulu, 122–136. http://urn.fi/URN:ISBN:978-951-830-572-2
Pakkala, Arja 2020. Wbl-tutors’ expectations and experienced benefits of the tutor training. InThe Publication Kaikkonen L. & Maunonen-Eskelinen I. (Eds.). (2020) Does The Tandem Approach Work? Research on the experimentation testin the professional development model for tutors in work-based learning in the Baltic countries. In: Publications of JAMK University of Applied Sciences 277, 69–76.
Educational Unit: School of Professional Teacher Education, http://urn.fi/URN:ISBN:978-951-830-558-6
Pakkala, Arja, Väänänen, Ilkka, Brauer, Sanna, Karapalo, Teppo, Virkki-Hatakka, Terhi, & Kettunen, Jaana, 2019. Työelämäpedagogiikka korkeakoulutuksessa – Hyväksi havaittuja ja kehitteillä olevia käytänteitä. Ammattikasvatuksen aikakauskirja, 21(4), 62–72. https://akakk.fi/ammattikasvatuksen-aikakauskirja-04-2019/
Pakkala Arja 2017. Opettajan roolin muutos ja valmentava opettajuus. Teoksessa Hakala Anne, Ikonen Hannu, Pakkala Arja & Pintilä Tytti (toim.) 2017. Koulutuksen kehittämisen katsaus 2016. Pedagentit monimuotokoulutuksen mentoreina, s. 20–27. Jamkin julkaisu 231. https://urn.fi/URN:ISBN:978-951-830-448-0
Ranta, Samuli 2020. Positiivinen pedagogiikka suomalaisessa varhaiskasvatuksessa ja esiopetuksessa. Lapin yliopisto 2020. https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-337-217-7
Ranta, Samuli 2020. Positiivinen pedagogiikka suomalaisessa varhaiskasvatuksessa ja esiopetuksessa. Lapin yliopisto 2020. https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-337-217-7
Uusitalo-Malmivaara, L. (toim.) 2023. Positiivisen psykologian voima. PS-kustannus
Wenström, S. 2022. Kaikilla vahvuuksilla. Opas laajan vahvuusnäkemyksen käyttöön opetuksessa. PS-kustannus
Ylisuvanto, Asta. 2020. Valmentava opettajuus toisen asteen ammatillisessa koulutuksessa. Lapin Amk. https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020120726562
Teaching methods
The course is implemented only in Finnish.
Student workload
Tämä opintojakso on 5 opintopisteen laajuinen. Sinulle on varattu erilaisiin tehtäviin laskennallisesti 135 tunnin työskentelymahdollisuus. Opintojakson todellinen kuormittavuus riippuu lähtökohdistasi ja niihin perustuvista oppimistehtävien työllistävyydestä.
Further information for students
Arviointi on osaamistavoitteisiin perustuvaa ja laadullista. Osaamisen arviointi on kriteeriperustaista ja arviointipäätöksen tekee opettajakorkeakoulun kouluttaja, kun kaikki oppimistehtävät on tehty. Arviointiaineiston muodostavat opintojakson oppimistehtävät, opintojakson kokoava itsearviointi ja palautteet.
Lisätietoa kurssin opinnoista, tehtävistä ja toteutuksesta löydät moodlealueelta
Evaluation scale
Pass/Fail
Evaluation criteria, pass/failed
Arviointi on osaamistavoitteisiin perustuvaa ja laadullista. Osaamisen arviointi on kriteeriperustaista ja arviointipäätöksen tekee opettajakorkeakoulun kouluttaja, kun kaikki oppimistehtävät on tehty. Arviointiaineiston muodostavat opintojakson oppimistehtävät, oppimispiirityöskentely, opintojakson kokoava itsearviointi ja palautteet.
Tällä opintojaksolla arvioidaan ammattipedagogista osaamista, kehittämisosaamista ja reflektio-osaamista.