Siirry suoraan sisältöön

TeemaopinnotLaajuus (10 op)

Tunnus: AO00CQ53

Laajuus

10 op

Opetuskieli

  • suomi

Osaamistavoitteet

Opintojakson tarkoitus

Teemaopinnot laajentavat ja syventävät opiskelijan ohjausosaamista henkilökohtaisen opiskelusuunnitelman mukaisesti.

Opintojakson osaamiset
Tällä opintojaksolla kehität ammatilliseen kehittymiseen liittyvää reflektio-osaamistasi.

Opintojakson osaamistavoitteet
Opintojakson suoritettuasi olet syventänyt ohjauksellista osaamistasi omien ammatillisten ja henkilökohtaisten kehittymistarpeidesi mukaisesti

Sisältö

Teemaopinnot syventävät ja laajentavat ohjausosaamistasi henkilökohtaisen kehittymissuunnitelmasi mukaisesti. Sisältö määrittyy täsmällisemmin valitsemiesi teemojen perusteella.

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Hyväksyttävän tason arviointikriteerit ovat seuraavat:

Ammatillinen kehittyminen ja reflektio-osaaminen
• Olet syventänyt ohjausalan asiantuntijuuttasi henkilökohtaisen suunnitelmansa mukaisesti

Muut arviointikriteerit ilmoitetaan kunkin teemaopintojakson yhteydessä.

Ajoitus

04.09.2024 - 03.09.2027

Opintopistemäärä

10 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Ammatillinen opettajakorkeakoulu

Toimipiste

Pääkampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

50 - 50

Koulutus
  • Opinto-ohjaajankoulutus
Opettaja
  • Päivi Kauppila
  • Pirjo Hänninen
  • Pasi Savonmäki
  • Riikka Michelsson
Ryhmät
  • AJO24SJO
    Opinto-ohjaajan koulutus

Tavoitteet

Opintojakson tarkoitus

Teemaopinnot laajentavat ja syventävät opiskelijan ohjausosaamista henkilökohtaisen opiskelusuunnitelman mukaisesti.

Opintojakson osaamiset
Tällä opintojaksolla kehität ammatilliseen kehittymiseen liittyvää reflektio-osaamistasi.

Opintojakson osaamistavoitteet
Opintojakson suoritettuasi olet syventänyt ohjauksellista osaamistasi omien ammatillisten ja henkilökohtaisten kehittymistarpeidesi mukaisesti

Sisältö

Teemaopinnot syventävät ja laajentavat ohjausosaamistasi henkilökohtaisen kehittymissuunnitelmasi mukaisesti. Sisältö määrittyy täsmällisemmin valitsemiesi teemojen perusteella.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Kirjallisuus ja oppimateriaali ilmoitetaan toteutussuunnitelmassa kunkin teemaopintojakson yhteydessä.

Opetusmenetelmät

Tarjottavat teemaopintojaksot ja niiden työskentelytavat ilmoitetaan kunkin lukuvuoden toteutussuunnitelmassa.

Vaihtoehtoiset suoritustavat

Osaamisen hankkiminen:
Voit hankkia tässä opintojaksossa tavoitteena olevan osaamisen osallistumalla lähiopiskelupäiviin ja tekemällä opintojaksolle kuuluvat oppimistehtävät. Olet voinut jo hankkia, tai parhaillaan olla hankkimassa, tässä opintojaksossa tavoitteena olevaa osaamista esimerkiksi aikaisempien koulutusten tai työkokemuksen kautta.

Osaamisen osoittaminen:
Tässä opintojaksossa tavoitteena olevan osaamisen osoitat lähiopiskelupäiviin osallistumalla sekä suorittamalla hyväksytysti opintojaksoon sisältyvät oppimistehtävät. Sinulla on myös mahdollisuus hyväksilukea tähän opintojaksoon sellaista opintojakson tavoitteiden mukaista osaamista, jota olet aiemmin hankkinut muissa opinnoissa, työelämässä tai muissa yhteyksissä. Kun haluat hyväksilukea opintojakson, lähetä Opinto-ohjaajakoulutuksen hyväksilukuhakemus ja todistus tai selvitys aiemmin hankitusta osaamisesta kouluttajallesi

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opintojakson laajuus on yhteensä 2 x 135 h (5 op x 27 h opiskelijan työtä).

Lisätietoja opiskelijoille

Arvioinnin perustana ovat opinto-ohjaajankoulutuksen opetussuunnitelmassa esitetyt osaamistavoitteet ja arviointikriteerit sekä opiskelijan henkilökohtaiset tavoitteet. Arviointi on luonteeltaan kehittävää ja avointa opiskelijoiden ja kouluttajien välistä jatkuvaa vuoropuhelua.
Osaamistavoitteet ovat oppimisen ohjaamisen ja arvioinnin lähtökohta. Oppimisprosessin aikana annettava ohjaus, erilaiset palautteet ja muut arvioinnit perustuvat sekä määritettyihin osaamistavoitteisiin että opiskelijan omalle oppimiselleen asettamiin tavoitteisiin. Opiskelijoiden itsearvioinneilla ja vertaisarvioinneilla on merkittävä rooli opintojen kaikissa vaiheissa.

Oppimisen ja osaamisen arvioinnin välineitä ovat oppimistehtävät, havainnoinnit, keskustelut ja muu laadullinen aineisto. Osaamisen arviointi on kriteeriperusteista ja arviointipäätöksen tekee kouluttaja, kun kaikki oppimistehtävät on tehty. Arviointipäätös tehdään asteikolla hyväksytty/hylätty. Opintojakson hyväksytty suorittaminen edellyttää, että hyväksytyn osaamisen kriteerit täyttyvät.

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Hyväksyttävän tason arviointikriteerit ovat seuraavat:

Ammatillinen kehittyminen ja reflektio-osaaminen
• Olet syventänyt ohjausalan asiantuntijuuttasi henkilökohtaisen suunnitelmansa mukaisesti

Muut arviointikriteerit ilmoitetaan kunkin teemaopintojakson yhteydessä.