Metsikön kasvatusLaajuus (5 op)
Tunnus: LMSM0200
Laajuus
5 op
Opetuskieli
- suomi
Osaamistavoitteet
Opiskelija tuntee metsän kasvatuksen biologiset ja taloudelliset perusteet, osaa valita tasaikäisen metsän kehitysvaiheisiin sopivat metsänhoitotoimenpiteet ja tuntee niihin liittyvät metsänhoitosuositukset ja normit. Hän tuntee eri-ikäismetsätalouden perusteet. Hän osaa torjua metsätuhoja.
Sisältö
Metsikön kasvatuksen perusteet, taimikon ja nuoren metsän hoito, kasvatushakkuut, suometsien hoito, metsälannoitus, metsätuhojen torjunta, eri-ikäisrakenteinen metsänkasvatus
Esitietovaatimukset
Opiskelija tuntee metsien kasvupaikkaluokituksen ja metsän uudistamismenetelmät.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Erinomainen 5:
Opiskelija soveltaa monipuolisesti ja kattavasti metsän kasvatuksen biologisia ja taloudellisia perusteita. Hän pystyy vaihtoehtoisten toimenpiteiden valintaan soveltaen monipuolisesti niihin liittyviä metsänhoito-ohjeita, metsäsertifiointia ja lainsäädäntöä. Hän osaa tehdä taimikonhoitoon ja kasvatushakkuuseen liittyvät maastomittaukset ja laskelmat ja pystyy tekemään rahoitushakemukset ja kustannuslaskelmat. Hän osaa valita tasaikäisen metsän kehitysvaiheisiin sopivia metsänhoitotoimenpiteitä ja osaa arvioida toimien vaikutusta metsän kehitykseen ja metsäluontoon. Hän osaa arvioida eri-ikäisrakenteisen metsänkäsittelyn taloudellisia ja ekologisia reunaehtoja kestävyyden näkökulmista. Hän tunnistaa tärkeimmät metsätuhot, tietää niiden torjuntatavat ja osaa ennakoida tuhoriskejä. Harjoitustyöt on laadittu tehtävänannon mukaisesti, virheettömästi ja monipuolisia lähteitä käyttäen.
Kiitettävä 4:
Opiskelija soveltaa monipuolisesti metsän kasvatuksen biologisia ja taloudellisia perusteita. Hän pystyy toimenpiteiden valintaan soveltaen monipuolisesti niihin liittyviä metsänhoito-ohjeita, metsäsertifiointia ja lainsäädäntöä. Hän osaa tehdä taimikonhoidon ja kasvatushakkuuseen liittyvät maastomittaukset, soveltaa harvennusmallia ja pystyy tekemään rahoitushakemuksia sekä osaa analysoida kustannuslaskemia. Hän osaa arvioida eri-ikäisrakenteisen metsänkäsittelyn taloudellisia ja ekologisia vaikutuksia. Hän tunnistaa tärkeimmät metsätuhot, huomioi niiden torjunnan ja tietää tuhojen ennalta ehkäisykeinot. Harjoitustyöt on hyväksytty ja laadittu tehtävänannon mukaisesti ja monipuolisia lähteitä käyttäen.
Hyvä 3:
Opiskelija osaa soveltaa metsän kasvatuksen biologisia ja taloudellisia perusteita ja osaa ne huomioiden suunnitella tasaikäisen metsän kehitysvaiheisiin sopivia metsänhoitotoimenpiteitä. Hän osaa monipuolisesti perustella toimenpiteet niihin liittyviä metsänhoito-ohjeita, metsäsertifiointia ja lainsäädäntöä soveltaen. Hän osaa tehdä taimikonhoitoon ja kasvatushakkuuseen liittyviä maastomittauksia ja rahoitushakemuksia ja soveltaa harvennusmalleja. Hän osaa arvioida eri-ikäisrakenteiseen metsään sopivia käsittelytapoja. Hän tunnistaa tärkeimmät metsätuhot ja huomioi niiden torjunnan metsää hoitaessaan. Harjoitustyöt on hyväksytty ja laadittu tehtävänannon mukaisesti ja oppimateriaalia soveltaen.
Tyydyttävä 2:
Opiskelija tuntee metsän kasvatuksen biologiset ja taloudelliset perusteet ja osaa ne huomioiden valita tasaikäisen metsän kehitysvaiheisiin sopivia metsänhoitotoimenpiteitä. Hän osaa määritellä toimenpiteisiin liittyvät metsänhoitosuositukset, metsäsertifioinnin ja lainsäädännön. Hän osaa tehdä taimikonhoitoon ja kasvatushakkuuseen liittyviä maastomittauksia ja tulkita harvennusmalleja. Hän osaa valita eri-ikäisrakenteiseen metsään sopivan käsittelytavan. Hän tunnistaa tärkeimmät metsätuhot ja hallitsee niiden oikea-aikaisen torjunnan. Harjoitustyöt on palautettu tehtävänannon mukaisina.
Välttävä osaaja 1:
Opiskelija tuntee metsän kasvatuksen biologiset ja taloudelliset perusteet ja osaa valita tasaikäisen metsän kehitysvaiheiseen sopivia metsänhoitotoimenpiteitä. Hän tuntee toimenpiteisiin liittyvien metsänhoitosuositusten, metsäsertifioinnin ja lainsäädännön pääpiirteet. Hän tuntee taimikonhoitoon ja kasvatushakkuuseen liittyvät maastomittaukset ja harvennusmallit. Hän tuntee eri-ikäisrakenteisen metsän pääpiirteet. Hän tietää tärkeimmät metsätuhot ja niiden torjuntakeinoja. Harjoitustyöt on hyväksytty, mutta ne sisältävät puutteita.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Hyvä 3: Opiskelija osaa soveltaa metsän kasvatuksen biologisia ja taloudellisia perusteita ja osaa ne huomioiden suunnitella tasaikäisen metsän kehitysvaiheisiin sopivia metsänhoitotoimenpiteitä. Hän osaa monipuolisesti perustella toimenpiteet niihin liittyviä metsänhoito-ohjeita, metsäsertifiointia ja lainsäädäntöä soveltaen. Hän osaa tehdä taimikonhoitoon ja kasvatushakkuuseen liittyviä maastomittauksia ja rahoitushakemuksia ja soveltaa harvennusmalleja. Hän osaa arvioida eri-ikäisrakenteiseen metsään sopivia käsittelytapoja. Hän tunnistaa tärkeimmät metsätuhot ja huomioi niiden torjunnan metsää hoitaessaan. Harjoitustyöt on hyväksytty ja laadittu tehtävänannon mukaisesti ja oppimateriaalia soveltaen.
Kiitettävä 4:
Opiskelija soveltaa monipuolisesti metsän kasvatuksen biologisia ja taloudellisia perusteita. Hän pystyy toimenpiteiden valintaan soveltaen monipuolisesti niihin liittyviä metsänhoito-ohjeita, metsäsertifiointia ja lainsäädäntöä. Hän osaa tehdä taimikonhoidon ja kasvatushakkuuseen liittyvät maastomittaukset, soveltaa harvennusmallia ja pystyy tekemään rahoitushakemuksia sekä osaa analysoida kustannuslaskemia. Hän osaa arvioida eri-ikäisrakenteisen metsänkäsittelyn taloudellisia ja ekologisia vaikutuksia. Hän tunnistaa tärkeimmät metsätuhot, huomioi niiden torjunnan ja tietää tuhojen ennalta ehkäisykeinot. Harjoitustyöt on hyväksytty ja laadittu tehtävänannon mukaisesti ja monipuolisia lähteitä käyttäen.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Erinomainen 5:
Opiskelija soveltaa monipuolisesti ja kattavasti metsän kasvatuksen biologisia ja taloudellisia perusteita. Hän pystyy vaihtoehtoisten toimenpiteiden valintaan soveltaen monipuolisesti niihin liittyviä metsänhoito-ohjeita, metsäsertifiointia ja lainsäädäntöä. Hän osaa tehdä taimikonhoitoon ja kasvatushakkuuseen liittyvät maastomittaukset ja laskelmat ja pystyy tekemään rahoitushakemukset ja kustannuslaskelmat. Hän osaa valita tasaikäisen metsän kehitysvaiheisiin sopivia metsänhoitotoimenpiteitä ja osaa arvioida toimien vaikutusta metsän kehitykseen ja metsäluontoon. Hän osaa arvioida eri-ikäisrakenteisen metsänkäsittelyn taloudellisia ja ekologisia reunaehtoja kestävyyden näkökulmista. Hän tunnistaa tärkeimmät metsätuhot, tietää niiden torjuntatavat ja osaa ennakoida tuhoriskejä. Harjoitustyöt on laadittu tehtävänannon mukaisesti, virheettömästi ja monipuolisia lähteitä käyttäen.
Ilmoittautumisaika
01.11.2021 - 09.01.2022
Ajoitus
18.02.2022 - 20.05.2022
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Teknologiayksikkö
Toimipiste
Biotalousinstituutti
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 40
Opettaja
- Arto Riihinen
Ryhmät
-
LMS20KMMaaseutuelinkeinot
Tavoitteet
Opiskelija tuntee metsän kasvatuksen biologiset ja taloudelliset perusteet, osaa valita tasaikäisen metsän kehitysvaiheisiin sopivat metsänhoitotoimenpiteet ja tuntee niihin liittyvät metsänhoitosuositukset ja normit. Hän tuntee eri-ikäismetsätalouden perusteet. Hän osaa torjua metsätuhoja.
Sisältö
Metsikön kasvatuksen perusteet, taimikon ja nuoren metsän hoito, kasvatushakkuut, suometsien hoito, metsälannoitus, metsätuhojen torjunta, eri-ikäisrakenteinen metsänkasvatus
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Äijälä, O. ym. 2014. Metsänhoidon suositukset. Metsätalouden kehittämiskeskus Tapion julkaisuja. (https://tapio.fi/metsanhoidon-suositukset); Verkkomateriaali Optima-ympäristössä.
Opetusmenetelmät
Luennot, harjoitustyöt, maasto-opetus, verkko-opetus
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Opintojakson tenttiajankohta ja sen kaksi uusintamahdollisuutta kerrotaan opintojakson aloitustunnilla.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Luennot 20 h, retkeilyt 8 h, virtuaaliopiskelu 20 h, harjoitustyöt 40 h, itsenäinen työskentely 40 h. Yhteensä 135 h opiskelijan työtä.
Lisätietoja opiskelijoille
Avoin AMK 5
Arviointiasteikko
0-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Erinomainen 5:
Opiskelija soveltaa monipuolisesti ja kattavasti metsän kasvatuksen biologisia ja taloudellisia perusteita. Hän pystyy vaihtoehtoisten toimenpiteiden valintaan soveltaen monipuolisesti niihin liittyviä metsänhoito-ohjeita, metsäsertifiointia ja lainsäädäntöä. Hän osaa tehdä taimikonhoitoon ja kasvatushakkuuseen liittyvät maastomittaukset ja laskelmat ja pystyy tekemään rahoitushakemukset ja kustannuslaskelmat. Hän osaa valita tasaikäisen metsän kehitysvaiheisiin sopivia metsänhoitotoimenpiteitä ja osaa arvioida toimien vaikutusta metsän kehitykseen ja metsäluontoon. Hän osaa arvioida eri-ikäisrakenteisen metsänkäsittelyn taloudellisia ja ekologisia reunaehtoja kestävyyden näkökulmista. Hän tunnistaa tärkeimmät metsätuhot, tietää niiden torjuntatavat ja osaa ennakoida tuhoriskejä. Harjoitustyöt on laadittu tehtävänannon mukaisesti, virheettömästi ja monipuolisia lähteitä käyttäen.
Kiitettävä 4:
Opiskelija soveltaa monipuolisesti metsän kasvatuksen biologisia ja taloudellisia perusteita. Hän pystyy toimenpiteiden valintaan soveltaen monipuolisesti niihin liittyviä metsänhoito-ohjeita, metsäsertifiointia ja lainsäädäntöä. Hän osaa tehdä taimikonhoidon ja kasvatushakkuuseen liittyvät maastomittaukset, soveltaa harvennusmallia ja pystyy tekemään rahoitushakemuksia sekä osaa analysoida kustannuslaskemia. Hän osaa arvioida eri-ikäisrakenteisen metsänkäsittelyn taloudellisia ja ekologisia vaikutuksia. Hän tunnistaa tärkeimmät metsätuhot, huomioi niiden torjunnan ja tietää tuhojen ennalta ehkäisykeinot. Harjoitustyöt on hyväksytty ja laadittu tehtävänannon mukaisesti ja monipuolisia lähteitä käyttäen.
Hyvä 3:
Opiskelija osaa soveltaa metsän kasvatuksen biologisia ja taloudellisia perusteita ja osaa ne huomioiden suunnitella tasaikäisen metsän kehitysvaiheisiin sopivia metsänhoitotoimenpiteitä. Hän osaa monipuolisesti perustella toimenpiteet niihin liittyviä metsänhoito-ohjeita, metsäsertifiointia ja lainsäädäntöä soveltaen. Hän osaa tehdä taimikonhoitoon ja kasvatushakkuuseen liittyviä maastomittauksia ja rahoitushakemuksia ja soveltaa harvennusmalleja. Hän osaa arvioida eri-ikäisrakenteiseen metsään sopivia käsittelytapoja. Hän tunnistaa tärkeimmät metsätuhot ja huomioi niiden torjunnan metsää hoitaessaan. Harjoitustyöt on hyväksytty ja laadittu tehtävänannon mukaisesti ja oppimateriaalia soveltaen.
Tyydyttävä 2:
Opiskelija tuntee metsän kasvatuksen biologiset ja taloudelliset perusteet ja osaa ne huomioiden valita tasaikäisen metsän kehitysvaiheisiin sopivia metsänhoitotoimenpiteitä. Hän osaa määritellä toimenpiteisiin liittyvät metsänhoitosuositukset, metsäsertifioinnin ja lainsäädännön. Hän osaa tehdä taimikonhoitoon ja kasvatushakkuuseen liittyviä maastomittauksia ja tulkita harvennusmalleja. Hän osaa valita eri-ikäisrakenteiseen metsään sopivan käsittelytavan. Hän tunnistaa tärkeimmät metsätuhot ja hallitsee niiden oikea-aikaisen torjunnan. Harjoitustyöt on palautettu tehtävänannon mukaisina.
Välttävä osaaja 1:
Opiskelija tuntee metsän kasvatuksen biologiset ja taloudelliset perusteet ja osaa valita tasaikäisen metsän kehitysvaiheiseen sopivia metsänhoitotoimenpiteitä. Hän tuntee toimenpiteisiin liittyvien metsänhoitosuositusten, metsäsertifioinnin ja lainsäädännön pääpiirteet. Hän tuntee taimikonhoitoon ja kasvatushakkuuseen liittyvät maastomittaukset ja harvennusmallit. Hän tuntee eri-ikäisrakenteisen metsän pääpiirteet. Hän tietää tärkeimmät metsätuhot ja niiden torjuntakeinoja. Harjoitustyöt on hyväksytty, mutta ne sisältävät puutteita.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Hyvä 3: Opiskelija osaa soveltaa metsän kasvatuksen biologisia ja taloudellisia perusteita ja osaa ne huomioiden suunnitella tasaikäisen metsän kehitysvaiheisiin sopivia metsänhoitotoimenpiteitä. Hän osaa monipuolisesti perustella toimenpiteet niihin liittyviä metsänhoito-ohjeita, metsäsertifiointia ja lainsäädäntöä soveltaen. Hän osaa tehdä taimikonhoitoon ja kasvatushakkuuseen liittyviä maastomittauksia ja rahoitushakemuksia ja soveltaa harvennusmalleja. Hän osaa arvioida eri-ikäisrakenteiseen metsään sopivia käsittelytapoja. Hän tunnistaa tärkeimmät metsätuhot ja huomioi niiden torjunnan metsää hoitaessaan. Harjoitustyöt on hyväksytty ja laadittu tehtävänannon mukaisesti ja oppimateriaalia soveltaen.
Kiitettävä 4:
Opiskelija soveltaa monipuolisesti metsän kasvatuksen biologisia ja taloudellisia perusteita. Hän pystyy toimenpiteiden valintaan soveltaen monipuolisesti niihin liittyviä metsänhoito-ohjeita, metsäsertifiointia ja lainsäädäntöä. Hän osaa tehdä taimikonhoidon ja kasvatushakkuuseen liittyvät maastomittaukset, soveltaa harvennusmallia ja pystyy tekemään rahoitushakemuksia sekä osaa analysoida kustannuslaskemia. Hän osaa arvioida eri-ikäisrakenteisen metsänkäsittelyn taloudellisia ja ekologisia vaikutuksia. Hän tunnistaa tärkeimmät metsätuhot, huomioi niiden torjunnan ja tietää tuhojen ennalta ehkäisykeinot. Harjoitustyöt on hyväksytty ja laadittu tehtävänannon mukaisesti ja monipuolisia lähteitä käyttäen.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Erinomainen 5:
Opiskelija soveltaa monipuolisesti ja kattavasti metsän kasvatuksen biologisia ja taloudellisia perusteita. Hän pystyy vaihtoehtoisten toimenpiteiden valintaan soveltaen monipuolisesti niihin liittyviä metsänhoito-ohjeita, metsäsertifiointia ja lainsäädäntöä. Hän osaa tehdä taimikonhoitoon ja kasvatushakkuuseen liittyvät maastomittaukset ja laskelmat ja pystyy tekemään rahoitushakemukset ja kustannuslaskelmat. Hän osaa valita tasaikäisen metsän kehitysvaiheisiin sopivia metsänhoitotoimenpiteitä ja osaa arvioida toimien vaikutusta metsän kehitykseen ja metsäluontoon. Hän osaa arvioida eri-ikäisrakenteisen metsänkäsittelyn taloudellisia ja ekologisia reunaehtoja kestävyyden näkökulmista. Hän tunnistaa tärkeimmät metsätuhot, tietää niiden torjuntatavat ja osaa ennakoida tuhoriskejä. Harjoitustyöt on laadittu tehtävänannon mukaisesti, virheettömästi ja monipuolisia lähteitä käyttäen.
Esitietovaatimukset
Opiskelija tuntee metsien kasvupaikkaluokituksen ja metsän uudistamismenetelmät.