Siirry suoraan sisältöön

Mielenterveys- ja päihdehoitotyöLaajuus (4 op)

Tunnus: SHZB1510

Laajuus

4 op

Opetuskieli

  • suomi

Osaamistavoitteet

Opiskelijalla on valmiudet vastata tavallisimpien mielenterveyshäiriöiden ja päihdesairauksien ehkäisystä, hoidon toteuttamisesta ja seurannasta yhteistyössä potilaan, perheen sekä moniammatillisen hoitotiimin kanssa.

Sisältö

- Omat arvot ja asenteet mielenterveys-,ja päihdehoitotyössä
- Mielenterveyden edistäminen, mielenterveyshäiriöiden ja päihdesairauksien etiologia, uhkatekijät, varhainen tunnistaminen, hoito ja kuntoutus, moniammatillisuus ja verkostokeskeisyys
- Päätöksenteossa käytettävät valtakunnalliset ja alueelliset hoito-ohjelmat sekä suositukset ja lainsäädäntö, keskeinen sosiaali- ja terveydenhuollon palvelujärjestelmä, teknologian käyttö, näyttöön perustuva hoitotyö mielenterveyshäiriöiden ja päihdesairauksien hoidossa
- Yhteistyösuhdeosaaminen, työnohjaus ja reflektiivisyys
- Mielenterveys-, ja päihdehoitotyön erityiskysymyksiä (esim. eettiset kysymykset, leimaantuminen, asenteet, syrjäytyminen, sukupolvienketju ja turvallisuus)

Esitietovaatimukset

Opiskelija hallitsee sosiaali- ja terveysalan asiakkuuden ja toimintaympäristön perustiedot, keskeiset käsitteet ja menetelmät sekä ohjaamisen ja terveyden edistämisen ja ennaltaehkäisevän hoitotyön tavoitteet ja menetelmiä ja tietää näyttöön perustuvan päätöksenteon lähtökohdat.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Erinomainen (5): Opiskelija omaa erinomaiset tiedolliset valmiudet tavallisimpien mielenterveyshäiriöiden ja päihdesairauksien varhaiseen tunnistamiseen sekä potilaan kokonaishoidon suunnitteluun, toteutukseen ja arviointiin näyttöön perustuvasti. Opiskelija osaa soveltaa erinomaisesti potilas – ja perhekeskeisen työskentelyn periaatteita ja potilaan ja perheen mielenterveyden ja päihteettömyyden edistämisessä. Opiskelija osaa selittää ja perustella monipuolisesti tavallisimpien mielenterveyshäiriöiden ja päihdesairauksien etiologian, uhkatekijät sekä sairauden mukanaan tuomat elämänmuutokset. Opiskelija osoittaa tiedon syvällistä pohdintaa, vertailua ja arviointia eri näkökulmista näyttöön perustuen.
Kiitettävä (4): Opiskelija omaa kiitettävät tiedolliset valmiudet tavallisimpien mielenterveyshäiriöiden, päihdesairauksien varhaiseen tunnistamiseen sekä potilaan kokonaishoidon suunnitteluun, toteutukseen ja arviointiin näyttöön perustuvasti. Opiskelija osaa soveltaa kiitettävästi potilas – ja perhekeskeisen työskentelyn periaatteita potilaan ja perheen mielenterveyden ja päihteettömyyden edistämisessä. Opiskelija osaa selittää ja perustella tavallisimpien mielenterveyshäiriöiden, päihdesairauksien etiologian, uhkatekijät sekä sairauden mukanaan tuomat elämänmuutokset. Opiskelija analysoi, vertailee ja yhdistelee tietoa eri näkökulmista hyödyntäen näyttöön perustuvaa tietoa.
Hyvä (3): Opiskelija omaa hyvät tiedolliset valmiudet tavallisimpien mielenterveyshäiriöiden, päihdesairauksien varhaiseen tunnistamiseen sekä potilaan kokonaishoidon suunnitteluun, toteutukseen ja arviointiin näyttöön perustuvasti. Opiskelija osaa soveltaa hyvin potilas – ja perhekeskeisen työskentelyn periaatteita
potilaan ja perheen mielenterveyden ja päihteettömyyden edistämisessä. Opiskelija osaa selittää tavallisimpien mielenterveyshäiriöiden, päihdesairauksien etiologian, uhkatekijät sekä sairauden mukanaan tuomat elämänmuutokset. Opiskelija soveltaa tietoa ja tuo esille useita olennaisia asioita perustellusti, pohtii ja käyttää havainnollistavia esimerkkejä lähdemateriaaliin perustuen.
Tyydyttävä (2): Opiskelija omaa tiedolliset perusvalmiudet tavallisimpien mielenterveyshäiriöiden, päihdesairauksien varhaiseen tunnistamiseen sekä potilaan kokonaishoidon suunnitteluun, toteutukseen ja arviointiin näyttöön perustuvasti. Opiskelija osaa tyydyttävästi perustella potilaan ja perheen mielenterveyden ja päihteettömyyden edistämisen osana potilaan ja perheen hyvinvointia. Opiskelija osaa nimetä tavallisimpien mielenterveyshäiriöiden, päihdesairauksien etiologian, uhkatekijät sekä sairauden mukanaan tuomat muutokset. Oppimistehtävissä opiskelija ymmärtää käsiteltävän asian kannalta olennaisia asioita. Opiskelija osoittaa omaa ajattelua, mutta yhteydet teoriatiedon ja esimerkkien välillä ovat puutteelliset.
Välttävä (1): Opiskelija omaa jonkin verran tiedollisia perusvalmiuksia tavallisimpien mielenterveyshäiriöiden, päihdesairauksien varhaiseen tunnistamiseen sekä potilaan kokonaishoidon suunnitteluun, toteutukseen ja arviointiin näyttöön perustuvasti. Opiskelija osaa tyydyttävästi perustella potilaan ja perheen mielenterveyden ja päihteettömyyden edistämisen osana potilaan ja perheen hyvinvointia. Opiskelija pystyy luettelemaan mielenterveyshäiriöiden, päihdesairauksien etiologiaan, uhkatekijöihin sekä sairauden mukanaan tuomiin muutoksiin. Oppimistehtävissä opiskelija tuo esiin käsiteltävän asian kannalta joitakin olennaisia asioita luettelomaisesti tai lähteitä toistaen. Tehtävistä puuttuu selkeä näkökulma ja asioiden esitystapa on pinnallinen. Opiskelijan oma reflektio puuttuu, joten yhteydet valittujen teemojen välillä ei tule esiin.

Ajoitus

01.08.2024 - 31.12.2024

Opintopistemäärä

4 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Hyvinvointiyksikkö

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Bachelor's Degree Programme in Nursing (AMK)
Opettaja
  • Riikka Sinivuo
  • Suleiman Kamau
Vastuuopettaja

Riikka Sinivuo

Ryhmät
  • SKV23SBH2
    Beihua ryhmä 2, 2023
  • SKV23SBH1
    Beihua ryhmä 1, 2023

Tavoitteet

Opiskelijalla on valmiudet vastata tavallisimpien mielenterveyshäiriöiden ja päihdesairauksien ehkäisystä, hoidon toteuttamisesta ja seurannasta yhteistyössä potilaan, perheen sekä moniammatillisen hoitotiimin kanssa.

Sisältö

- Omat arvot ja asenteet mielenterveys-,ja päihdehoitotyössä
- Mielenterveyden edistäminen, mielenterveyshäiriöiden ja päihdesairauksien etiologia, uhkatekijät, varhainen tunnistaminen, hoito ja kuntoutus, moniammatillisuus ja verkostokeskeisyys
- Päätöksenteossa käytettävät valtakunnalliset ja alueelliset hoito-ohjelmat sekä suositukset ja lainsäädäntö, keskeinen sosiaali- ja terveydenhuollon palvelujärjestelmä, teknologian käyttö, näyttöön perustuva hoitotyö mielenterveyshäiriöiden ja päihdesairauksien hoidossa
- Yhteistyösuhdeosaaminen, työnohjaus ja reflektiivisyys
- Mielenterveys-, ja päihdehoitotyön erityiskysymyksiä (esim. eettiset kysymykset, leimaantuminen, asenteet, syrjäytyminen, sukupolvienketju ja turvallisuus)

Arviointiasteikko

0-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Erinomainen (5): Opiskelija omaa erinomaiset tiedolliset valmiudet tavallisimpien mielenterveyshäiriöiden ja päihdesairauksien varhaiseen tunnistamiseen sekä potilaan kokonaishoidon suunnitteluun, toteutukseen ja arviointiin näyttöön perustuvasti. Opiskelija osaa soveltaa erinomaisesti potilas – ja perhekeskeisen työskentelyn periaatteita ja potilaan ja perheen mielenterveyden ja päihteettömyyden edistämisessä. Opiskelija osaa selittää ja perustella monipuolisesti tavallisimpien mielenterveyshäiriöiden ja päihdesairauksien etiologian, uhkatekijät sekä sairauden mukanaan tuomat elämänmuutokset. Opiskelija osoittaa tiedon syvällistä pohdintaa, vertailua ja arviointia eri näkökulmista näyttöön perustuen.
Kiitettävä (4): Opiskelija omaa kiitettävät tiedolliset valmiudet tavallisimpien mielenterveyshäiriöiden, päihdesairauksien varhaiseen tunnistamiseen sekä potilaan kokonaishoidon suunnitteluun, toteutukseen ja arviointiin näyttöön perustuvasti. Opiskelija osaa soveltaa kiitettävästi potilas – ja perhekeskeisen työskentelyn periaatteita potilaan ja perheen mielenterveyden ja päihteettömyyden edistämisessä. Opiskelija osaa selittää ja perustella tavallisimpien mielenterveyshäiriöiden, päihdesairauksien etiologian, uhkatekijät sekä sairauden mukanaan tuomat elämänmuutokset. Opiskelija analysoi, vertailee ja yhdistelee tietoa eri näkökulmista hyödyntäen näyttöön perustuvaa tietoa.
Hyvä (3): Opiskelija omaa hyvät tiedolliset valmiudet tavallisimpien mielenterveyshäiriöiden, päihdesairauksien varhaiseen tunnistamiseen sekä potilaan kokonaishoidon suunnitteluun, toteutukseen ja arviointiin näyttöön perustuvasti. Opiskelija osaa soveltaa hyvin potilas – ja perhekeskeisen työskentelyn periaatteita
potilaan ja perheen mielenterveyden ja päihteettömyyden edistämisessä. Opiskelija osaa selittää tavallisimpien mielenterveyshäiriöiden, päihdesairauksien etiologian, uhkatekijät sekä sairauden mukanaan tuomat elämänmuutokset. Opiskelija soveltaa tietoa ja tuo esille useita olennaisia asioita perustellusti, pohtii ja käyttää havainnollistavia esimerkkejä lähdemateriaaliin perustuen.
Tyydyttävä (2): Opiskelija omaa tiedolliset perusvalmiudet tavallisimpien mielenterveyshäiriöiden, päihdesairauksien varhaiseen tunnistamiseen sekä potilaan kokonaishoidon suunnitteluun, toteutukseen ja arviointiin näyttöön perustuvasti. Opiskelija osaa tyydyttävästi perustella potilaan ja perheen mielenterveyden ja päihteettömyyden edistämisen osana potilaan ja perheen hyvinvointia. Opiskelija osaa nimetä tavallisimpien mielenterveyshäiriöiden, päihdesairauksien etiologian, uhkatekijät sekä sairauden mukanaan tuomat muutokset. Oppimistehtävissä opiskelija ymmärtää käsiteltävän asian kannalta olennaisia asioita. Opiskelija osoittaa omaa ajattelua, mutta yhteydet teoriatiedon ja esimerkkien välillä ovat puutteelliset.
Välttävä (1): Opiskelija omaa jonkin verran tiedollisia perusvalmiuksia tavallisimpien mielenterveyshäiriöiden, päihdesairauksien varhaiseen tunnistamiseen sekä potilaan kokonaishoidon suunnitteluun, toteutukseen ja arviointiin näyttöön perustuvasti. Opiskelija osaa tyydyttävästi perustella potilaan ja perheen mielenterveyden ja päihteettömyyden edistämisen osana potilaan ja perheen hyvinvointia. Opiskelija pystyy luettelemaan mielenterveyshäiriöiden, päihdesairauksien etiologiaan, uhkatekijöihin sekä sairauden mukanaan tuomiin muutoksiin. Oppimistehtävissä opiskelija tuo esiin käsiteltävän asian kannalta joitakin olennaisia asioita luettelomaisesti tai lähteitä toistaen. Tehtävistä puuttuu selkeä näkökulma ja asioiden esitystapa on pinnallinen. Opiskelijan oma reflektio puuttuu, joten yhteydet valittujen teemojen välillä ei tule esiin.

Esitietovaatimukset

Opiskelija hallitsee sosiaali- ja terveysalan asiakkuuden ja toimintaympäristön perustiedot, keskeiset käsitteet ja menetelmät sekä ohjaamisen ja terveyden edistämisen ja ennaltaehkäisevän hoitotyön tavoitteet ja menetelmiä ja tietää näyttöön perustuvan päätöksenteon lähtökohdat.

Timing

13.08.2023 - 30.12.2023

Number of ECTS credits allocated

4 op

Mode of delivery

Face-to-face

Unit

School of Health and Social Studies

Teaching languages
  • English
Teachers
  • Riikka Sinivuo
  • Johanna Rinne
Teacher in charge

Riikka Sinivuo

Groups
  • SKV22SBH1
    Beihua group 1, 2022
  • SKV22SBH2
    Beihua ryhmä 2, 2022

Objective

Student is able to plan, implement and evaluate the nursing care of the most common mental health disorders and addiction problems. They are able to use the interventions based on a cooperative relationship with a patient, family and as a members of a multiprofessional team.

Content

- Attitudes and values in mental health and addiction nursing.
- Mental health promotion, etiology of most common addiction and mental health disorders, risks and protective factors, early recognition, referral to treatment, care and rehabilitation.
- The service system of mental health and addiction work and related co-operative networks, national guidelines and laws, evidence-based nursing within mental health and addiction nursing.
- Cooperative nursing relationship, clinical counseling and reflection
- Special issues (ethics, stigma, attitudes, social exclusion, family point of view).

Evaluation scale

0-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Excellent (5): The student has excellent knowledge to early recognition of most common mental health and addiction problems. S/he is able to plan, implement and evaluate the nursing process in evidence based manner. The student´s ability to apply the principles of patient and family centered way to work to promote the mental health and addiction free life of patient and family is excellent. The student is able to explain and argue the etiology, risk factors and possible life changes of the most common mental health and addiction problems in different ways. Student demonstrates in-depth analysis, comparison and evaluation of evidence-based knowledge from different perspectives in written assignments.

Very good (4): The student has very good knowledge to early recognition of most common mental health and addiction problems. S/he is able to plan, implement and evaluate the nursing process in evidence based manner. The student´s ability to adapt the principles of patient and family centered way to work to promote the mental health and addiction free life of patient and family is very good. The student is able to explain and argue the etiology, risk factors and possible life changes of the most common mental health and addiction problems. Student is able analyze and combine knowledge by highlighting different aspects and comparing their similarities and differences in written assignments.
Good (3): The student has good knowledge to early recognition of most common mental health and addiction problems. S/he is able to plan, implement and evaluate the nursing process in evidence based manner. The student´s ability to adapt the principles of patient and family centered way to work to promote the mental health and addiction free life of patient and family is good. The student is able to explain the etiology, risk factors and possible life changes of the most common mental health and addiction problems. Student is able to apply knowledge and to bring out essential viewpoints comprehensively in written assignments. S/he also demonstrates reflection and/or uses illustrative examples.
Satisfactory (2): The student has basic knowledge to early recognition of most common mental health and addiction problems. S/he is able to plan, implement and evaluate the nursing process in evidence based manner. The student´s ability to adapt the principles of patient and family centered way to work to promote the mental health and addiction free life of patient and family is satisfactory.
The student is able to name the etiology, risk factors and possible life changes of the most common mental health and addiction problems. Student is able to find the relevant issues related to course content. The used examples show's own thinking, but the connections between the theory of knowledge and examples are lacking in written assignments. The content is narrow and definitions are not justified.
Sufficient (1): The student has some basic knowledge to early recognition of most common mental health and addiction problems. S/he is able to plan, implement and evaluate the nursing process in evidence based manner. The student´s ability to adapt the principles of patient and family centered way to work to promote the mental health and addiction free life of patient and family is sufficient. The student is able to list the etiology, risk factors and possible life changes of the most common mental health and addiction problems. Student brings out some essential issues by narrow way and/or by repeating the sources in written assignments. A clear point of view is lacking and the presentations are superficial. Students´ own reflection is absent.

Qualifications

Opiskelija hallitsee sosiaali- ja terveysalan asiakkuuden ja toimintaympäristön perustiedot, keskeiset käsitteet ja menetelmät sekä ohjaamisen ja terveyden edistämisen ja ennaltaehkäisevän hoitotyön tavoitteet ja menetelmiä ja tietää näyttöön perustuvan päätöksenteon lähtökohdat.