Siirry suoraan sisältöön

Toimintakyvyn arviointiLaajuus (8 op)

Tunnus: SFTS1801

Laajuus

8 op

Opetuskieli

  • suomi

Vastuuhenkilö

  • Pirjo Mäki-Natunen
  • Eeva Helminen

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa tutkia ja analysoida toimintakyvyn edellytyksiä ja toimintarajoitteita, erityisesti asiakkaan liikkumiskykyä ja siihen liittyviä tekijöitä.
Hän osaa selvittää arvioinnin tulokset ja niistä tehdyt tulkinnat tarkoituksenmukaisella ja luotettavalla tavalla.
Hän osaa kirjata toimintakyvyn tulokset hyödyntäen ICF-viitekehystä.

Sisältö

Toiminta-ja suorituskyvyn ja fyysisen kunnon arviointi. Liikkumisen, tasapainon koordinaation ja asennon arviointi. Lihas ja nivel- toiminnan arviointi. Hengitys-ja verenkiertoelimistön toiminnan arviointi. Kivun arviointi. Eri ikäkausien erityispiirteet toimintakyvyn osa-alueiden arvioinnissa.

Esitietovaatimukset

Anatomian ja fysiologian perusteet & anatomia ja fysiologia II, Exercise Physiology and Biomechanics, Motorinen kehitys ja oppiminen

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Erinomainen (5) Opiskelija osaa tutkia ja analysoida toimintakykyä ja erityisesti liikkumiskykyä sekä siihen vaikuttavia kehon toimintoja. Opiskelija osaa perustella toimintaansa sekä tulkita havaintojaan. Näyttökokeessa ohjaus ja manuaalinen työskentely sujuvaa ja johtopäätökset perusteltuja. Hän huomioi työskentelyssään ergonomian. Arvioi analysoiden omaa toimintaa monipuolisesti sekä vertaisopiskelijoiden toimintaa. Opiskelija kirjaa loogisesti toimintakyvyn arvioinnin johtopäätökset ja osaa tulkita saatuja tuloksia. Opiskelija osallistuu aktiivisesti opetukseen ja kantaa vastuun tehtävistään
oKiitettävä (4) Opiskelija osaa tutkia ja analysoida toimintakykyä ja erityisesti liikkumiskykyä sekä siihen vaikuttavia kehon toimintoja. Näyttökokeessa ohjaus ja manuaalinen työskentely sujuvaa ja johtopäätökset perusteltuja. Hän huomioi työskentelyssään ergonomian. Pyrkii oman toiminnan reflektointiin, ja rakentavaan vertaisarviointiin. Opiskelija kirjaa loogisesti toimintakyvyn arvioinnin johtopäätökset ja osaa tulkita saatuja tuloksia. Opiskelija osallistuu aktiivisesti opetukseen ja kantaa vastuun tehtävistään

o Hyvä (3) Opiskelija osaa tutkia toimintakykyä ja erityisesti liikkumiskykyä sujuvasti perustellen toimintaansa. Hän pyrkii huomioimaan kehon osatekijöiden vaikutuksen toiminta-ja liikkumiskykyyn. Näyttökokeessa ohjaus ja manuaalinen työskentelynsä on sujuvaa, johtopäätökset oikeita. Hän huomioi ergonomian toiminnoissaan. Itsearvioinnissa ja vertaisarvioinnissa tunnistaa olennaiset asiat. Opiskelija kirjaa olennaiset asiat toimintakyvyn arvioinnista. Opiskelija osallistuu aktiivisesti opetukseen ja kantaa vastuun tehtävistään

o Tyydyttävä (2) Opiskelija tunnistaa olennaiset asiat toiminta-ja liikkumiskyvystä ja osaa tutkia pääasiat. Opiskelija listaa asiat. Näyttökokeessa ohjauksessa sekä manuaalisessa työskentelyssä on epävarmuutta, mutta arvioinnin lopputulos on oikea. Tunnistaa ergonomian merkityksen. Itsearvioinnissa listaa asiaan kuuluvia asioita. Opiskelija kirjaa toimintakyvyn arviointiin liittyviä johtopäätöksiä. Opiskelija osallistuu opetukseen ja kantaa vastuun tehtävistään.

oVälttävä (1) Opiskelija tunnistaa olennaiset asiat toiminta-ja liikkumiskyvyn arvioinnista ja osaa tutkia pääasiat. Opiskelija listaa asiat, mutta niiden yhteys jää iralliseksi. Näyttökokeessa ohjauksessa ja manuaalisessa työskentelyssä on epävarmuutta, mutta arvioinnin lopputulos on oikeansuuntainen. Tunnistaa ergonomian merkityksen. Itsearvioinnissa listaa asiaan kuuluvia asioita. Opiskelija kirjaa toimintakyvyn arviointiin liittyviä johtopäätöksiä. Opiskelija osallistuu opetukseen ja tekee sovitut asiat.

Hylätty (0) Opiskelija ei toimi tiimissä tai ryhmässä rakentavasti. Opiskelijan tieto on puutteellista,toiminta ja manuaalinen työskentely on epäloogista ja epävarmaa, hän ei huomioi ergonomiaa.Opiskelija ei kykene itsearviointiin. Kirjallisissa tehtävissä opiskelija ei ole perehtynyt työssä esiintyvään aihealueeseen ja esitetyt asiat ovat luentomateriaalia toistavaa, irrallisia tai asiaan kuulumattomia, lähteiden käyttö on irrallista. Mikä tahansa edellä mainituista kriteeristä voi johtaa hylkäykseen.