Tutkiva ja kehittävä opettajuus (Aalto 1) (8 op)
Toteutuksen tunnus: AJ00BO24-3001
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
01.06.2021 - 05.09.2021
Ajoitus
07.10.2021 - 27.04.2022
Opintopistemäärä
8 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Ammatillinen opettajakorkeakoulu
Toimipiste
Lutakon kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 370
Koulutus
- Ammatillinen opettajankoulutus
Opettaja
- Kaisa Räty
- Mari Petäjä
- Siru Lehto
- Mikael Viitasaari
- Ari Hyyryläinen
Ryhmät
-
AJA21SJJAmmatillinen opettajankoulutus
-
AJA21SJSAmmatillinen opettajankoulutus
-
AJA21SJHKAmmatillinen opettajankoulutus
-
AJA21SJHAmmatillinen opettajankoulutus
-
AJA21SJAAmmatillinen opettajankoulutus
-
AJA21SJVOAmmatillinen opettajankoulutus
-
AJA21SJVIAmmatillinen opettajankoulutus
-
AJA21SJFAmmatillinen opettajankoulutus
-
AJA21SJBAmmatillinen opettajankoulutus
-
AJA21SJVNAmmatillinen opettajankoulutus
-
AJA21SJVVAmmatillinen opettajankoulutus
-
AJA21SJVUAmmatillinen opettajankoulutus
-
AJA21SJVYAmmatillinen opettajankoulutus
-
AJA21SJVMAmmatillinen opettajankoulutus
-
AJA21SJVAAmmatillinen opettajankoulutus
-
AJA21SJVAmmatillinen opettajankoulutus
-
AJA21SJVEAmmatillinen opettajankoulutus
Tavoitteet
Opintojakson tarkoitus
Tällä opintojaksolla edistät tutkivaa ja kehittävää työotetta osana opettajuuttasi. Suunnittelet, toteutat ja arvioit yhteistyössä muiden kanssa pedagogisen kehittämistehtävän. Yhteistyökumppaneitasi voivat olla opiskelutoverisi, kollegasi työpaikalla tai joku muu taho, jonka kanssa kehittätte pedagogista toimintaa.
Opintojakson osaamiset
Tällä opintojaksolla edistät kehittämisosaamistasi, reflektio-osaamistasi ja toimijuusosaamistasi.
Kehittämisosaamisen tavoitteena opettajankoulutuksessa on, että osaat toimia yhteistyössä muiden kanssa oman ja yhteistyökumppaniesi pedagogisen toiminnan, työelämän ja yrittäjyyden kehittämiseksi. Osaat myös hankkia tutkittua ja asianmukaista tietoa sekä käyttää sitä pedagogisen kehittämistyösi tueksi.
Reflektio-osaamisen tavoitteena opettajankoulutuksessa on, että kykenet arvioimaan pedagogisia lähtökohtiasi ja toimintamallejasi oppimisen ohjaajana. Osaat arvioida realistisesti omaa oppimistasi ja osaamistasi, ja kykenet asettamaan itsellesi uusia tavoitteita oppimisen ohjaajana.
Toimijuusosaamisen tavoitteena opettajankoulutuksessa on, että kykenet suunnitelmallisesti kehittämään ammatillista osaamistasi oppimisen ohjaajana. Osallistut aktiivisesti erilaisten oppimisympäristöjen kehittämiseen ammattipedagogiseen tietoon perustuen yhdessä muiden kanssa.
Osaamistavoitteet
Osaat kehittää suunnitelmallisesti oman ja/tai pedagogisen yhteisösi toimintaa yhteistyössä muiden kanssa asianmukaiseen ammattipedagogiseen tietoon perustuen. Osaat myös arvioida kehittämistyösi tuloksia ja asettaa kehittämistoiminnalle uusia tavoitteita.
Sisältö
Tämän opintojakson sisältönä on kehittämistehtävä, jonka olet määrittänyt yhdessä muiden opintojakson opiskelijoiden kanssa (kehittämistiimi). Reflektoit omaa oppimistasi opintojakson oppimistehtävissä suhteessa henkilökohtaisessa opiskelusuunnitelmassa (HOPS) asettamiisi tavoitteisiin. Hyödynnät vertaisohjaajilta saamaasi palautetta.
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Kaikille orientoiva teos: Toikko ja Rantanen (2009) Tutkimuksellinen kehittämistoiminta – näkökulmia kehittämisprosessiin, osallistamiseen ja tiedontuotantoon. Tampere University Press. Lisäksi käytät kehittämistehtävän edellyttämää materiaalia ja lähteitä.
Opetusmenetelmät
Opintojakso käynnistetään kunkin toteutuksen yhteisellä verkkotyöpajalla. Opiskelija suorittaa opintojakson osallistumalla monialaisen kehittämistiimin työskentelyyn. Kehittämistiimit kokoontuvat joko kasvokkain tai verkossa. Opintojaksoon sisältyy kehittämistiimikohtaista verkko-ohjausta.
Opintojakson suorittamiseksi toteutat pedagogisen kehittämistehtävän. Se tarkoittaa kehittämistehtävää, jonka avulla kehität oppimista, opiskelua ja/tai niiden mahdollistamista. Toteutat kehittämistehtävän monialaisessa kehittämistiimissä.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Tähän opintojaksoon ei sisälly tenttiä.
Vaihtoehtoiset suoritustavat
Osaamisen hankkiminen:
Tässä opintojaksossa tavoitteena olevan osaamisen hankit suunnittelemalla, toteuttamalla ja arvioimalla yhteistyössä muiden kanssa pedagogisen toiminnan kehittämistehtävän.
Osaamisen osoittaminen:
Tavoitteena olevan osaamisen osoitat tekemällä kehittämistehtäväraportin, jossa ilmenee kehittämistehtävän perustelut, kehittämistehtävän toteuttamisen vaiheet ja sen tulokset sekä oma arviointisi tehtävän onnistumisesta. Lisäksi tuotat tulosseminaariin tiivistelmän/posterin kehittämistehtävästä.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Tämä opintojakso on kahdeksan opintopisteen laajuinen. Se merkitsee, että sinulle on varattu erilaisiin tehtäviin laskennallisesti 162 tunnin työskentelymahdollisuus. Opintojakson todellinen kuormittavuus riippuu lähtökohdistasi ja niihin perustuvista oppimistehtävien työllistävyydestä.
Sisällön jaksotus
Opintojen toteuttamista varten lukuvuosittain on tarjolla TUTKE-pajoja.
Toteutusten jaksotus:( opiskelija valitsee mihin toteutukseen hän osallistuu)
Toteutus 1. 7.10.2021 - 27.4.2022
TUTKE-paja 1, 7.10.2021
TUTKE-tietoiskuja ja kehittämistiimien kokoontumisia
TUTKE-tulospaja 1, 27.4.2022
Toteutus 2. 17.3.2022 - lokakuu 2022
TUTKE-paja 2, 17.3.2022
TUTKE-tietoiskuja ja kehittämistiimien kokoontumisia
TUTKE-tulospaja 2, lokakuu 2022
Toteutus 3. lokakuu 2022 - huhtikuu 2023
TUTKE-paja 3, lokakuu 2022
TUTKE-tietoiskuja ja kehittämistiimien kokoontumisia
TUTKE-tulospaja 3, huhtikuu 2023
Lisätietoja opiskelijoille
Arviointi on osaamistavoitteisiin pohjautuvaa ja laadullista. Oppimisprosessin arvioinnin välineitä ovat palautteet ja itsearviointi. Osaamisen arviointi on kriteeriperusteista ja arviointipäätöksen tekee opettajakorkeakoulun kouluttaja, kun kaikki oppimistehtävät on tehty. Arviointiaineistona ovat opintojakson oppimistehtävät.
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Hyväksyttävän tason arviointikriteerit ovat
Kehittämisosaaminen
- toimit yhteistyössä muiden kanssa pedagogisen toiminnan kehittämiseksi ja hankit tutkittua ja asianmukaista tietoa sekä käytät sitä pedagogisen kehittämistyösi tueksi
Reflektio-osaaminen
- arvioit realistisesti omaa oppimistasi ja osaamistasi, ja asetat itsellesi uusia
tavoitteita oppimisen ohjaajana
Toimijuusosaaminen
- osallistut aktiivisesti erilaisten oppimisympäristöjen kehittämiseen ammattipedagogiseen tietoon perustuen yhdessä muiden kanssa