Siirry suoraan sisältöön

Improvisoinnin ja säveltämisen perusteet ja pedagogiikka (5 op)

Toteutuksen tunnus: KP00BA59-3002

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

02.08.2021 - 05.09.2021

Ajoitus

30.08.2021 - 20.05.2022

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Hyvinvointiyksikkö

Toimipiste

Suomalainen musiikkikampus

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

0 - 50

Koulutus

  • Musiikkipedagogi (AMK)

Opettaja

  • Heidi Ilves

Ryhmät

  • KPD18S1
    Musiikkipedagogi
  • KPD19S1
    Musiikkipedagogi

Tavoitteet

Ymmärrät improvisoinnin merkityksen osana musiikin kehitystä, ja tunnet erilaisia improvisoinnin sekä säveltämisen tapoja, muotoja ja konteksteja.

Uskallat kokeilla improvisointiin ja säveltämiseen liittyviä työkaluja. Osaat improvisoida erilaisissa musiikillisissa konteksteissa, ja osaat tuottaa, tallentaa ja jakaa omia musiikillisia ideoitasi. Osaat pohtia, mitä improvisointi ja säveltäminen sinulle merkitsee. Ymmärrät musiikin luovaan tuottamiseen liittyvät vahvuutesi tulevana pedagogina.

Osaat ohjata monenlaisia yksilöitä ja ryhmiä improvisoimaan ja säveltämään. Osaat rohkaista, kannustaa ja auttaa oppijaa tuottamaan omia musiikillisia ideoita. Osaat myös ohjata oppijaa kuuntelemaan omaa musisointiaan ja suhteuttamaan sitä muiden tekemiseen.

Opintojakson osaamiset: Musiikillinen osaaminen, Musiikin luovan tuottamisen osaaminen

Sisältö

Kurssin aikana tutustut musiikillisen keksimisen muotoihin ja näkökulmiin, improvisoinnin ja säveltämisen harjoittelun työkaluihin sekä perehdyt improvisoinnin ja säveltämisen pedagogisiin menetelmiin.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Opintojakson aikana jaettava materiaali oppimistehtävineen.

Opetusmenetelmät

Osallistut ryhmäopetuksen kontaktitunneille sekä työskentelet itsenäisesti (opetusmateriaali oppimistehtävineen, improvisointitaitojen harjoittelu, sävellystaitojen harjoittelu, luovan musiikin tuottamisen ohjaamisen harjoittelu, observointi, keskustelu).

Kurssille osallistumisessa priorisoidaan viimeisen vuoden opiskelijat, mutta myös 2. ja 3. vuosikurssin opiskelijat ovat tervetulleita.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Käyt observoimassa improvisoinnin tai säveltämisen opetusta. Jaat havaintosi ryhmälle kontaktitunnilla. Tunnit sisältävät myös improvisoinnin ja säveltämisen ohjauksen harjoittelua.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Opintojakson päätteeksi on lähitentti, jossa ohjaat improvisaatiota, säveltämistä tai näiden rajapinnalla liikkuvaa teosta vahvuuksiesi ja kiinnostuksen kohteidesi mukaan.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Kontaktitunnit 30t

Itsenäinen työskentely (oppimateriaaliin perehtyminen, oppimistehtävien tekeminen, sävellys ja improvisointitaitojen harjoittelu, observointi) 105t

Yhteensä 135t

Lisätietoja opiskelijoille

Hyödynnät itse- ja vertaisarviontia osana improvisointi- ja sävellystaitojen jatkuvaa oppimista.

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Hyväksytty (S):
Ymmärrät musiikin luovan tuottamisen merkitystä musiikin kehitykselle. Tunnet musiikillisen keksimisen muotoja sekä pedagogisia mahdollisuuksia.

Kokeilet rohkeasti improvisoida sinulle tutulla instrumentilla. Osoitat improvisoiden kykysi tuottaa musiikillisia ideoita erilaisissa konteksteissa. Kykenet keksimään musiikillisia ideoita sekä merkitsemään niitä muistiin muille jaettavaan muotoon.

Osoitat kykysi ohjata musiikin luovan tuottamisen oppimistilanteita siten, että ilmapiiri on
rohkaiseva ja kannustava sekä musiikillista vuorovaikutusta tukeva.

Hylätty (0):
Et ymmärrä musiikin luovan tuottamisen merkitystä musiikin kehitykselle. Et tunne musiikillisen keksimisen muotoja tai pedagogisia mahdollisuuksia.

Et uskalla kokeilla improvisointia sinulle tutulla instrumentilla. Et kykene osoittamaan improvisoiden musiikillisia ideoita eri konteksteissa. Et kykene keksimään musiikillisia ideoita tai merkitsemään niitä muistiin muille jaettavaan muotoon.

Et kykene ohjaamaan musiikin luovan tuottamisen oppimistilanteita siten, että ilmapiiri on
rohkaiseva ja kannustava sekä musiikillista vuorovaikutusta tukeva.