Ohjaus ja arviointiLaajuus (5 op)
Tunnus: KMZP0202
Laajuus
5 op
Opetuskieli
- suomi
Osaamistavoitteet
Opintojakson tarkoitus:
Opintojakson tarkoitus on, että saat välineitä ohjata ja arvioida omia opiskelijoitasi sekä yksilö- että ryhmäopetuksessa. Opit suunnittelemaan opetusta ja arvioimaan tavoitteiden saavuttamista. Perehdyt arvioinnin periaatteisiin ja erilaisiin arviointimenetelmiin ja kehität omaa ohjausajatteluasi.
Osaamiset:
Oppimisen ja tiedonhallinnan osaaminen
Eettinen osaaminen
Pedagoginen osaaminen
Digipedagoginen osaaminen
Yhteistyö- ja vuorovaikutusosaaminen
Opintojakson tavoitteet:
Tavoitteena on, että osaat suunnitella oppimistavoitteiden kannalta mielekkäitä oppimistilanteita ja arvioimaan niiden saavuttamista. Osaat ohjata ja arvioida yksilöllisiä oppimisprosesseja yksilö- ja ryhmätilanteissa ja kykenet reflektoimaan omaa toimintaasi opettajana.
Sisältö
Opettajan arviointiosaaminen ja arviointiajattelu
Oma ohjausajattelu ja oppimisen ohjauksen käytänteet.
Oman ohjausajattelun avaaminen digitaalisia välineitä hyödyntäen.
Opetuksen suunnittelu
Ryhmänohjaus ja yksilöohjaus
Esitietovaatimukset
Opiskelija osaa tarkastella opettajan työtä laaja-alaisesti erityisesti musiikin alalla ja osaa rakentaa oman perustellun ja tietoisen käsityksensä opettajan ammatin luonteesta ja ammatti-identiteetistä sekä ymmärtää opettajan ammatin eettisen ja yrittäjämäisen luonteen.
Opiskelija kykenee seuraamaan oman opetusalansa sisällöllistä ja pedagogista keskustelua ja kehittämistyötä
Opiskelija osaa arvioida erilaisten oppimiskäsitysten pohjalta oman opetustyönsä pedagogisia lähtökohtia sekä osaa tietoisesti ja perustellusti rakentaa oman opetustyönsä käyttöteoriaa.
Opiskelija käyttää alansa opetussuunnitelmia opetuksensa suunnittelun ja toteutuksen lähtökohtana
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Opiskelija tuntee oppimisen ohjaamisen ja arvioinnin lähtökohdat ja menetelmät ja osaa tuoda esille, mitä ne tarkoittavat hänen omassa opetuksessaan.
Opiskelija kykenee eettisesti vastuulliseen ja oppimistavoitteiden kannalta myönteiseen vuorovaikutukseen.
Opiskelija arvioi realistisesti toimintaansa oppimisen ohjaajana ja asettaa itselleen uusia tavoitteita.
Opiskelija arvioi digitaalisten välineiden soveltuvuutta oppimisen ohjaamisessa ja arvioinnissa.
Ilmoittautumisaika
02.08.2021 - 05.09.2021
Ajoitus
30.08.2021 - 20.05.2022
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Hyvinvointiyksikkö
Toimipiste
Lutakon kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 50
Koulutus
- Musiikkipedagogi (AMK)
Opettaja
- Marja Olsonen
Ryhmät
-
KPD19S1Musiikkipedagogi
Tavoitteet
Opintojakson tarkoitus:
Opintojakson tarkoitus on, että saat välineitä ohjata ja arvioida omia opiskelijoitasi sekä yksilö- että ryhmäopetuksessa. Opit suunnittelemaan opetusta ja arvioimaan tavoitteiden saavuttamista. Perehdyt arvioinnin periaatteisiin ja erilaisiin arviointimenetelmiin ja kehität omaa ohjausajatteluasi.
Osaamiset:
Oppimisen ja tiedonhallinnan osaaminen
Eettinen osaaminen
Pedagoginen osaaminen
Digipedagoginen osaaminen
Yhteistyö- ja vuorovaikutusosaaminen
Opintojakson tavoitteet:
Tavoitteena on, että osaat suunnitella oppimistavoitteiden kannalta mielekkäitä oppimistilanteita ja arvioimaan niiden saavuttamista. Osaat ohjata ja arvioida yksilöllisiä oppimisprosesseja yksilö- ja ryhmätilanteissa ja kykenet reflektoimaan omaa toimintaasi opettajana.
Sisältö
Opettajan arviointiosaaminen ja arviointiajattelu
Oma ohjausajattelu ja oppimisen ohjauksen käytänteet.
Oman ohjausajattelun avaaminen digitaalisia välineitä hyödyntäen.
Opetuksen suunnittelu
Ryhmänohjaus ja yksilöohjaus
Opetusmenetelmät
Opintojaksoon sisältyy lähiopetusta, webinaareja ja etätyöskentelyä yksin ja pienryhmissä. Lähiopiskelupäiviin valmistaudut perehtymällä annettuihin lähdeaineistoihin. Opiskeltuja sisältöjä jaetaan yhteisesti keskustellen ja muilta oppien.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Tentin sijaan osoitat osaamisesi tekemällä opintojaksoon sisältyvät oppimistehtävät annetun aikataulun mukaisesti opintojakson aikana.
Vaihtoehtoiset suoritustavat
Voit hakea opintojakson korvaavuutta seuraavissa tapauksissa:
1, mikäli olet aiemmin suorittanut kasvatustieteen, aikuiskasvatustieteen tai ammattikasvatuksen perusopinnot/approbatur arvosanan (25 op/15 ov)
2. mikäli olet tehnyt tavoitteiltaan ja laajuudeltaan vastaavan opintojakson Jyväskylän yliopiston musiikkikasvatuksen opinnoissa
3. mikäli olet suorittanut saman opintojakson aikaisemmin toisessa ammattikorkeakoulussa.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opintojakson toteutus muodostuu
Lähiopiskelusta ja webinaareista 35 h
Oppimistehtävien työstämisestä yhteistoiminnallisesti 50 h
Itsenäisestä työskentelystä 50 h
Lisätietoja opiskelijoille
Opintojakson aikana, eri työskentelyvaiheissa annat ja saat vertaispalautetta. Opintojakson päätteeksi teet itsearvioinnin. Kouluttaja antaa palautetta ja tekee arviointikriteerien perusteella arviointipäätöksen.
Arviointi on osaamistavoitteisiin pohjautuvaa, laadullista, kriteeriperusteista ja siinä opiskelijan itsearvioinnilla on tärkeä rooli.
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Opiskelija tuntee oppimisen ohjaamisen ja arvioinnin lähtökohdat ja menetelmät ja osaa tuoda esille, mitä ne tarkoittavat hänen omassa opetuksessaan.
Opiskelija kykenee eettisesti vastuulliseen ja oppimistavoitteiden kannalta myönteiseen vuorovaikutukseen.
Opiskelija arvioi realistisesti toimintaansa oppimisen ohjaajana ja asettaa itselleen uusia tavoitteita.
Opiskelija arvioi digitaalisten välineiden soveltuvuutta oppimisen ohjaamisessa ja arvioinnissa.
Esitietovaatimukset
Opiskelija osaa tarkastella opettajan työtä laaja-alaisesti erityisesti musiikin alalla ja osaa rakentaa oman perustellun ja tietoisen käsityksensä opettajan ammatin luonteesta ja ammatti-identiteetistä sekä ymmärtää opettajan ammatin eettisen ja yrittäjämäisen luonteen.
Opiskelija kykenee seuraamaan oman opetusalansa sisällöllistä ja pedagogista keskustelua ja kehittämistyötä
Opiskelija osaa arvioida erilaisten oppimiskäsitysten pohjalta oman opetustyönsä pedagogisia lähtökohtia sekä osaa tietoisesti ja perustellusti rakentaa oman opetustyönsä käyttöteoriaa.
Opiskelija käyttää alansa opetussuunnitelmia opetuksensa suunnittelun ja toteutuksen lähtökohtana