Siirry suoraan sisältöön

Orkesterinjohto 2Laajuus (5 op)

Tunnus: KMZP0704

Laajuus

5 op

Opetuskieli

  • suomi

Osaamistavoitteet

Opiskelija on perehtynyt orkesterinjohtajan työn eri osa-alueisiin. Hän kykenee ryhmänhallintaan ja osaa harjoituttaa erilaisia soitinkokoonpanoja. Opiskelijalla on valmiudet ilmaista musiikillisia ajatuksiaan niin käsillään kuin suullisesti, ja hän kykenee johtamaan erilaisia kokoonpanoja myös esitystilanteissa. Opiskelija pystyy toimimaan eri-ikäisten ja eri kulttuureista tulevien soittajien kanssa. Opiskelija osaa aloittaa ja lopettaa kappaleita sekä johtaa olennaiset tempolliset, dynaamiset, tulkinnalliset musiikin tapahtumat. Opiskelija osaa harjoituttaa haasteelliset paikat. Opiskelija oppii virittämään orkesteria ja etsimään erilaisia sävyjä. Opiskelija oppii johtamaan tasajakoiset ja vaihtojakoiset tahtilajit. Opiskelija oppii hahmottamaan ja tulkitsemaan orkesteripartituureja. Opiskelija oppii soveltamaan osaamisensa työelämän haasteisiin.

Sisältö

Musiikin johtamistekniikan hiominen ergonomian ehdoilla
Partituurianalyysi
Puheviestinnän kehittäminen
Esiintymistaitojen kehittäminen
Tiimityöskentely
Transponointi
Perehtyminen keskeiseen orkesteriohjelmistoon
Harjoitusorkesterin johtaminen

Esitietovaatimukset

Hyvät säveltapailun ja musiikin teorian taidot sekä orkesterijohto 1

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

1 Välttävä:
Opiskelija ei osaa kunnolla johtaa ja tulkita kappaleita Tempo ja pulssiongelmia esiintyvät jatkuvasti. Harjoituttamisessa ei kuule mitä pitää korjata. Opiskelija sekoittaa jatkuvasti johtaessaan kaavat. Opiskelija osaa arvioida osaamistaan suhteellisen heikosti.. Hän on saavuttanut heikosti oppimistulosten tavoitteet. Opiskelija ottaa vain harvoin vastuuta oppimisestaan sekä itsensä kehittämisestä opintojaksolla.

2 Tyydyttävä:
Opiskelija osaa vain osittain johtaa ja tulkita sekä harjoituttaa kappaleita Tempo ja pulssiongelmia esiintyvät useasti. Opiskelija välillä sotkee johtaessaan kaavat. Opiskelija ei tunnista puutteitaan. Hän on saavuttanut joitakin oppimistulosten tavoitteista. Opiskelija ottaa vain ajoittain vastuuta oppimisestaan sekä itsensä kehittämisestä opintojaksolla.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

3 Hyvä:
Opiskelija osaa johtaa ja tulkita kappaleita mutta tempo- ja pulssiongelmia saattaa esiintyä. Opiskelija osaa johtaa 1-7 kaavat keskivertotasolla. Hänen harjoituttamistaidot ovat keskivertotasoa Opiskelija osaa tunnistaa puutteita osaamisessaan. Hän on saavuttanut osittain oppimistulosten tavoitteet. Opiskelija ottaa vaihtelevasti vastuuta oppimisestaan sekä itsensä kehittämisestä opintojaksolla.

4 Kiitettävä:
Opiskelija osaa johtaa ja tulkita kappaleita kohtuullisen hyvin. Opiskelija osaa johtaa 1-7 kaavat kiitettävällä tasolla ja osaa harjoituttaa orkesteria suhteellisen hyvin. Opiskelija osaa arvioida osaamistaan melko hyvin. Hän hallitsee opintojaksoon liittyvät tiedot ja taidot. Hän on saavuttanut melkein kaikki oppimistulosten tavoitteet. Opiskelija ottaa suhteellisen hyvin vastuuta oppimisestaan sekä itsensä kehittämisestä.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

5 Erinomainen:
Opiskelija osaa johtaa ja tulkita kappaleita erittäin hyvin. Opiskelija osaa johtaa erilaisia 1-7 kaavoja. sekä hallitsee erinomaisesti orkesterin harjoituttamiseen liittyvät taidot. Opiskelija osaa arvioida osaamistaan hyvin. Hän on saavuttanut oppimistuloksissa vaaditut tavoitteet. Opiskelija ottaa esimerkillisesti vastuuta oppimisestaan sekä itsensä kehittämisestä.

Ilmoittautumisaika

01.08.2022 - 25.08.2022

Ajoitus

29.08.2022 - 19.05.2023

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Hyvinvointiyksikkö

Toimipiste

Suomalainen musiikkikampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

0 - 50

Opettaja
  • Rita Varonen
Ryhmät
  • KPD19S1
    Musiikkipedagogi

Tavoitteet

Opiskelija on perehtynyt orkesterinjohtajan työn eri osa-alueisiin. Hän kykenee ryhmänhallintaan ja osaa harjoituttaa erilaisia soitinkokoonpanoja. Opiskelijalla on valmiudet ilmaista musiikillisia ajatuksiaan niin käsillään kuin suullisesti, ja hän kykenee johtamaan erilaisia kokoonpanoja myös esitystilanteissa. Opiskelija pystyy toimimaan eri-ikäisten ja eri kulttuureista tulevien soittajien kanssa. Opiskelija osaa aloittaa ja lopettaa kappaleita sekä johtaa olennaiset tempolliset, dynaamiset, tulkinnalliset musiikin tapahtumat. Opiskelija osaa harjoituttaa haasteelliset paikat. Opiskelija oppii virittämään orkesteria ja etsimään erilaisia sävyjä. Opiskelija oppii johtamaan tasajakoiset ja vaihtojakoiset tahtilajit. Opiskelija oppii hahmottamaan ja tulkitsemaan orkesteripartituureja. Opiskelija oppii soveltamaan osaamisensa työelämän haasteisiin.

Sisältö

Musiikin johtamistekniikan hiominen ergonomian ehdoilla
Partituurianalyysi
Puheviestinnän kehittäminen
Esiintymistaitojen kehittäminen
Tiimityöskentely
Transponointi
Perehtyminen keskeiseen orkesteriohjelmistoon
Harjoitusorkesterin johtaminen

Aika ja paikka

keskiviikkoisin klo 10.30-12.00 pienryhmä luokka 169
torstaisin klo 12-14 Kapubändi

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Opettajan kanssa sovittu materiaali,internetistä saatavilla olevaa vapaa nuottimateriaali, kirjastosta saatava materiaali. Kapubändin kokoonpanolle sopivaa materiaali

Opetusmenetelmät

Luennot, pienryhmäopetus , etä-opetus ( pandemian sattuessa) johdat useasti kapubändiä

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Toukokuu 2023

Kansainvälisyys

Etäyhteistyö kapellimestarien kanssa eri Europan maihin LOLAn kautta

Vaihtoehtoiset suoritustavat

tietojen ja taitojen näyttö johtamistentissä 60 %, kontaktiopetuksen seuraaminen sekä soittaminen harjoitusorkesterissa 40 %

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

luennot ja workshopit 35-45 h videopalaute ja vertaisarviointi 10-20 h harjoitusorkesterin johtaminen15-30 t soittaminen harjoitusorkesterissa30-50 titsenäinen työskentely 20-30 tverkkotyöskentely 20-30 tyht.135

Lisätietoja opiskelijoille

-

Arviointiasteikko

0-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

1 Välttävä:
Opiskelija ei osaa kunnolla johtaa ja tulkita kappaleita Tempo ja pulssiongelmia esiintyvät jatkuvasti. Harjoituttamisessa ei kuule mitä pitää korjata. Opiskelija sekoittaa jatkuvasti johtaessaan kaavat. Opiskelija osaa arvioida osaamistaan suhteellisen heikosti.. Hän on saavuttanut heikosti oppimistulosten tavoitteet. Opiskelija ottaa vain harvoin vastuuta oppimisestaan sekä itsensä kehittämisestä opintojaksolla.

2 Tyydyttävä:
Opiskelija osaa vain osittain johtaa ja tulkita sekä harjoituttaa kappaleita Tempo ja pulssiongelmia esiintyvät useasti. Opiskelija välillä sotkee johtaessaan kaavat. Opiskelija ei tunnista puutteitaan. Hän on saavuttanut joitakin oppimistulosten tavoitteista. Opiskelija ottaa vain ajoittain vastuuta oppimisestaan sekä itsensä kehittämisestä opintojaksolla.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

3 Hyvä:
Opiskelija osaa johtaa ja tulkita kappaleita mutta tempo- ja pulssiongelmia saattaa esiintyä. Opiskelija osaa johtaa 1-7 kaavat keskivertotasolla. Hänen harjoituttamistaidot ovat keskivertotasoa Opiskelija osaa tunnistaa puutteita osaamisessaan. Hän on saavuttanut osittain oppimistulosten tavoitteet. Opiskelija ottaa vaihtelevasti vastuuta oppimisestaan sekä itsensä kehittämisestä opintojaksolla.

4 Kiitettävä:
Opiskelija osaa johtaa ja tulkita kappaleita kohtuullisen hyvin. Opiskelija osaa johtaa 1-7 kaavat kiitettävällä tasolla ja osaa harjoituttaa orkesteria suhteellisen hyvin. Opiskelija osaa arvioida osaamistaan melko hyvin. Hän hallitsee opintojaksoon liittyvät tiedot ja taidot. Hän on saavuttanut melkein kaikki oppimistulosten tavoitteet. Opiskelija ottaa suhteellisen hyvin vastuuta oppimisestaan sekä itsensä kehittämisestä.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

5 Erinomainen:
Opiskelija osaa johtaa ja tulkita kappaleita erittäin hyvin. Opiskelija osaa johtaa erilaisia 1-7 kaavoja. sekä hallitsee erinomaisesti orkesterin harjoituttamiseen liittyvät taidot. Opiskelija osaa arvioida osaamistaan hyvin. Hän on saavuttanut oppimistuloksissa vaaditut tavoitteet. Opiskelija ottaa esimerkillisesti vastuuta oppimisestaan sekä itsensä kehittämisestä.

Esitietovaatimukset

Hyvät säveltapailun ja musiikin teorian taidot sekä orkesterijohto 1

Ilmoittautumisaika

02.08.2021 - 05.09.2021

Ajoitus

30.08.2021 - 20.05.2022

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Hyvinvointiyksikkö

Toimipiste

Suomalainen musiikkikampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

0 - 50

Koulutus
  • Musiikkipedagogi (AMK)
Opettaja
  • Rita Varonen
Ryhmät
  • KPD18S1
    Musiikkipedagogi

Tavoitteet

Opiskelija on perehtynyt orkesterinjohtajan työn eri osa-alueisiin. Hän kykenee ryhmänhallintaan ja osaa harjoituttaa erilaisia soitinkokoonpanoja. Opiskelijalla on valmiudet ilmaista musiikillisia ajatuksiaan niin käsillään kuin suullisesti, ja hän kykenee johtamaan erilaisia kokoonpanoja myös esitystilanteissa. Opiskelija pystyy toimimaan eri-ikäisten ja eri kulttuureista tulevien soittajien kanssa. Opiskelija osaa aloittaa ja lopettaa kappaleita sekä johtaa olennaiset tempolliset, dynaamiset, tulkinnalliset musiikin tapahtumat. Opiskelija osaa harjoituttaa haasteelliset paikat. Opiskelija oppii virittämään orkesteria ja etsimään erilaisia sävyjä. Opiskelija oppii johtamaan tasajakoiset ja vaihtojakoiset tahtilajit. Opiskelija oppii hahmottamaan ja tulkitsemaan orkesteripartituureja. Opiskelija oppii soveltamaan osaamisensa työelämän haasteisiin.

Sisältö

Musiikin johtamistekniikan hiominen ergonomian ehdoilla
Partituurianalyysi
Puheviestinnän kehittäminen
Esiintymistaitojen kehittäminen
Tiimityöskentely
Transponointi
Perehtyminen keskeiseen orkesteriohjelmistoon
Harjoitusorkesterin johtaminen

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Opettajan kanssa sovittu materiaali,internetistä saatavilla olevaa vapaa nuottimateriaali, kirjastosta saatava materiaali. Kapubändin kokoonpanolle sopivaa materiaali

Opetusmenetelmät

Luennot, pienryhmäopetus , etä-opetus ( pandemian sattuessa) johdat useasti kapubändiä

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Toukokuu 2022

Vaihtoehtoiset suoritustavat

tietojen ja taitojen näyttö johtamistentissä 60 %, kontaktiopetuksen seuraaminen sekä soittaminen harjoitusorkesterissa 40 %

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

luennot ja workshopit 35-45 h videopalaute ja vertaisarviointi 10-20 h harjoitusorkesterin johtaminen15-30 t soittaminen harjoitusorkesterissa30-50 titsenäinen työskentely 20-30 tverkkotyöskentely 20-30 tyht.135

Lisätietoja opiskelijoille

-

Arviointiasteikko

0-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

1 Välttävä:
Opiskelija ei osaa kunnolla johtaa ja tulkita kappaleita Tempo ja pulssiongelmia esiintyvät jatkuvasti. Harjoituttamisessa ei kuule mitä pitää korjata. Opiskelija sekoittaa jatkuvasti johtaessaan kaavat. Opiskelija osaa arvioida osaamistaan suhteellisen heikosti.. Hän on saavuttanut heikosti oppimistulosten tavoitteet. Opiskelija ottaa vain harvoin vastuuta oppimisestaan sekä itsensä kehittämisestä opintojaksolla.

2 Tyydyttävä:
Opiskelija osaa vain osittain johtaa ja tulkita sekä harjoituttaa kappaleita Tempo ja pulssiongelmia esiintyvät useasti. Opiskelija välillä sotkee johtaessaan kaavat. Opiskelija ei tunnista puutteitaan. Hän on saavuttanut joitakin oppimistulosten tavoitteista. Opiskelija ottaa vain ajoittain vastuuta oppimisestaan sekä itsensä kehittämisestä opintojaksolla.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

3 Hyvä:
Opiskelija osaa johtaa ja tulkita kappaleita mutta tempo- ja pulssiongelmia saattaa esiintyä. Opiskelija osaa johtaa 1-7 kaavat keskivertotasolla. Hänen harjoituttamistaidot ovat keskivertotasoa Opiskelija osaa tunnistaa puutteita osaamisessaan. Hän on saavuttanut osittain oppimistulosten tavoitteet. Opiskelija ottaa vaihtelevasti vastuuta oppimisestaan sekä itsensä kehittämisestä opintojaksolla.

4 Kiitettävä:
Opiskelija osaa johtaa ja tulkita kappaleita kohtuullisen hyvin. Opiskelija osaa johtaa 1-7 kaavat kiitettävällä tasolla ja osaa harjoituttaa orkesteria suhteellisen hyvin. Opiskelija osaa arvioida osaamistaan melko hyvin. Hän hallitsee opintojaksoon liittyvät tiedot ja taidot. Hän on saavuttanut melkein kaikki oppimistulosten tavoitteet. Opiskelija ottaa suhteellisen hyvin vastuuta oppimisestaan sekä itsensä kehittämisestä.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

5 Erinomainen:
Opiskelija osaa johtaa ja tulkita kappaleita erittäin hyvin. Opiskelija osaa johtaa erilaisia 1-7 kaavoja. sekä hallitsee erinomaisesti orkesterin harjoituttamiseen liittyvät taidot. Opiskelija osaa arvioida osaamistaan hyvin. Hän on saavuttanut oppimistuloksissa vaaditut tavoitteet. Opiskelija ottaa esimerkillisesti vastuuta oppimisestaan sekä itsensä kehittämisestä.

Esitietovaatimukset

Hyvät säveltapailun ja musiikin teorian taidot sekä orkesterijohto 1