Orkesterinjohto 2Laajuus (5 op)
Tunnus: KMZP0704
Laajuus
5 op
Opetuskieli
- suomi
Osaamistavoitteet
Opiskelija on perehtynyt orkesterinjohtajan työn eri osa-alueisiin. Hän kykenee ryhmänhallintaan ja osaa harjoituttaa erilaisia soitinkokoonpanoja. Opiskelijalla on valmiudet ilmaista musiikillisia ajatuksiaan niin käsillään kuin suullisesti, ja hän kykenee johtamaan erilaisia kokoonpanoja myös esitystilanteissa. Opiskelija pystyy toimimaan eri-ikäisten ja eri kulttuureista tulevien soittajien kanssa. Opiskelija osaa aloittaa ja lopettaa kappaleita sekä johtaa olennaiset tempolliset, dynaamiset, tulkinnalliset musiikin tapahtumat. Opiskelija osaa harjoituttaa haasteelliset paikat. Opiskelija oppii virittämään orkesteria ja etsimään erilaisia sävyjä. Opiskelija oppii johtamaan tasajakoiset ja vaihtojakoiset tahtilajit. Opiskelija oppii hahmottamaan ja tulkitsemaan orkesteripartituureja. Opiskelija oppii soveltamaan osaamisensa työelämän haasteisiin.
Sisältö
Musiikin johtamistekniikan hiominen ergonomian ehdoilla
Partituurianalyysi
Puheviestinnän kehittäminen
Esiintymistaitojen kehittäminen
Tiimityöskentely
Transponointi
Perehtyminen keskeiseen orkesteriohjelmistoon
Harjoitusorkesterin johtaminen
Esitietovaatimukset
Hyvät säveltapailun ja musiikin teorian taidot sekä orkesterijohto 1
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
1 Välttävä:
Opiskelija ei osaa kunnolla johtaa ja tulkita kappaleita Tempo ja pulssiongelmia esiintyvät jatkuvasti. Harjoituttamisessa ei kuule mitä pitää korjata. Opiskelija sekoittaa jatkuvasti johtaessaan kaavat. Opiskelija osaa arvioida osaamistaan suhteellisen heikosti.. Hän on saavuttanut heikosti oppimistulosten tavoitteet. Opiskelija ottaa vain harvoin vastuuta oppimisestaan sekä itsensä kehittämisestä opintojaksolla.
2 Tyydyttävä:
Opiskelija osaa vain osittain johtaa ja tulkita sekä harjoituttaa kappaleita Tempo ja pulssiongelmia esiintyvät useasti. Opiskelija välillä sotkee johtaessaan kaavat. Opiskelija ei tunnista puutteitaan. Hän on saavuttanut joitakin oppimistulosten tavoitteista. Opiskelija ottaa vain ajoittain vastuuta oppimisestaan sekä itsensä kehittämisestä opintojaksolla.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
3 Hyvä:
Opiskelija osaa johtaa ja tulkita kappaleita mutta tempo- ja pulssiongelmia saattaa esiintyä. Opiskelija osaa johtaa 1-7 kaavat keskivertotasolla. Hänen harjoituttamistaidot ovat keskivertotasoa Opiskelija osaa tunnistaa puutteita osaamisessaan. Hän on saavuttanut osittain oppimistulosten tavoitteet. Opiskelija ottaa vaihtelevasti vastuuta oppimisestaan sekä itsensä kehittämisestä opintojaksolla.
4 Kiitettävä:
Opiskelija osaa johtaa ja tulkita kappaleita kohtuullisen hyvin. Opiskelija osaa johtaa 1-7 kaavat kiitettävällä tasolla ja osaa harjoituttaa orkesteria suhteellisen hyvin. Opiskelija osaa arvioida osaamistaan melko hyvin. Hän hallitsee opintojaksoon liittyvät tiedot ja taidot. Hän on saavuttanut melkein kaikki oppimistulosten tavoitteet. Opiskelija ottaa suhteellisen hyvin vastuuta oppimisestaan sekä itsensä kehittämisestä.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
5 Erinomainen:
Opiskelija osaa johtaa ja tulkita kappaleita erittäin hyvin. Opiskelija osaa johtaa erilaisia 1-7 kaavoja. sekä hallitsee erinomaisesti orkesterin harjoituttamiseen liittyvät taidot. Opiskelija osaa arvioida osaamistaan hyvin. Hän on saavuttanut oppimistuloksissa vaaditut tavoitteet. Opiskelija ottaa esimerkillisesti vastuuta oppimisestaan sekä itsensä kehittämisestä.
Ilmoittautumisaika
01.08.2022 - 25.08.2022
Ajoitus
29.08.2022 - 19.05.2023
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Hyvinvointiyksikkö
Toimipiste
Suomalainen musiikkikampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 50
Opettaja
- Rita Varonen
Ryhmät
-
KPD19S1Musiikkipedagogi
Tavoitteet
Opiskelija on perehtynyt orkesterinjohtajan työn eri osa-alueisiin. Hän kykenee ryhmänhallintaan ja osaa harjoituttaa erilaisia soitinkokoonpanoja. Opiskelijalla on valmiudet ilmaista musiikillisia ajatuksiaan niin käsillään kuin suullisesti, ja hän kykenee johtamaan erilaisia kokoonpanoja myös esitystilanteissa. Opiskelija pystyy toimimaan eri-ikäisten ja eri kulttuureista tulevien soittajien kanssa. Opiskelija osaa aloittaa ja lopettaa kappaleita sekä johtaa olennaiset tempolliset, dynaamiset, tulkinnalliset musiikin tapahtumat. Opiskelija osaa harjoituttaa haasteelliset paikat. Opiskelija oppii virittämään orkesteria ja etsimään erilaisia sävyjä. Opiskelija oppii johtamaan tasajakoiset ja vaihtojakoiset tahtilajit. Opiskelija oppii hahmottamaan ja tulkitsemaan orkesteripartituureja. Opiskelija oppii soveltamaan osaamisensa työelämän haasteisiin.
Sisältö
Musiikin johtamistekniikan hiominen ergonomian ehdoilla
Partituurianalyysi
Puheviestinnän kehittäminen
Esiintymistaitojen kehittäminen
Tiimityöskentely
Transponointi
Perehtyminen keskeiseen orkesteriohjelmistoon
Harjoitusorkesterin johtaminen
Aika ja paikka
keskiviikkoisin klo 10.30-12.00 pienryhmä luokka 169
torstaisin klo 12-14 Kapubändi
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Opettajan kanssa sovittu materiaali,internetistä saatavilla olevaa vapaa nuottimateriaali, kirjastosta saatava materiaali. Kapubändin kokoonpanolle sopivaa materiaali
Opetusmenetelmät
Luennot, pienryhmäopetus , etä-opetus ( pandemian sattuessa) johdat useasti kapubändiä
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Toukokuu 2023
Kansainvälisyys
Etäyhteistyö kapellimestarien kanssa eri Europan maihin LOLAn kautta
Vaihtoehtoiset suoritustavat
tietojen ja taitojen näyttö johtamistentissä 60 %, kontaktiopetuksen seuraaminen sekä soittaminen harjoitusorkesterissa 40 %
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
luennot ja workshopit 35-45 h videopalaute ja vertaisarviointi 10-20 h harjoitusorkesterin johtaminen15-30 t soittaminen harjoitusorkesterissa30-50 titsenäinen työskentely 20-30 tverkkotyöskentely 20-30 tyht.135
Lisätietoja opiskelijoille
-
Arviointiasteikko
0-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
1 Välttävä:
Opiskelija ei osaa kunnolla johtaa ja tulkita kappaleita Tempo ja pulssiongelmia esiintyvät jatkuvasti. Harjoituttamisessa ei kuule mitä pitää korjata. Opiskelija sekoittaa jatkuvasti johtaessaan kaavat. Opiskelija osaa arvioida osaamistaan suhteellisen heikosti.. Hän on saavuttanut heikosti oppimistulosten tavoitteet. Opiskelija ottaa vain harvoin vastuuta oppimisestaan sekä itsensä kehittämisestä opintojaksolla.
2 Tyydyttävä:
Opiskelija osaa vain osittain johtaa ja tulkita sekä harjoituttaa kappaleita Tempo ja pulssiongelmia esiintyvät useasti. Opiskelija välillä sotkee johtaessaan kaavat. Opiskelija ei tunnista puutteitaan. Hän on saavuttanut joitakin oppimistulosten tavoitteista. Opiskelija ottaa vain ajoittain vastuuta oppimisestaan sekä itsensä kehittämisestä opintojaksolla.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
3 Hyvä:
Opiskelija osaa johtaa ja tulkita kappaleita mutta tempo- ja pulssiongelmia saattaa esiintyä. Opiskelija osaa johtaa 1-7 kaavat keskivertotasolla. Hänen harjoituttamistaidot ovat keskivertotasoa Opiskelija osaa tunnistaa puutteita osaamisessaan. Hän on saavuttanut osittain oppimistulosten tavoitteet. Opiskelija ottaa vaihtelevasti vastuuta oppimisestaan sekä itsensä kehittämisestä opintojaksolla.
4 Kiitettävä:
Opiskelija osaa johtaa ja tulkita kappaleita kohtuullisen hyvin. Opiskelija osaa johtaa 1-7 kaavat kiitettävällä tasolla ja osaa harjoituttaa orkesteria suhteellisen hyvin. Opiskelija osaa arvioida osaamistaan melko hyvin. Hän hallitsee opintojaksoon liittyvät tiedot ja taidot. Hän on saavuttanut melkein kaikki oppimistulosten tavoitteet. Opiskelija ottaa suhteellisen hyvin vastuuta oppimisestaan sekä itsensä kehittämisestä.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
5 Erinomainen:
Opiskelija osaa johtaa ja tulkita kappaleita erittäin hyvin. Opiskelija osaa johtaa erilaisia 1-7 kaavoja. sekä hallitsee erinomaisesti orkesterin harjoituttamiseen liittyvät taidot. Opiskelija osaa arvioida osaamistaan hyvin. Hän on saavuttanut oppimistuloksissa vaaditut tavoitteet. Opiskelija ottaa esimerkillisesti vastuuta oppimisestaan sekä itsensä kehittämisestä.
Esitietovaatimukset
Hyvät säveltapailun ja musiikin teorian taidot sekä orkesterijohto 1
Ilmoittautumisaika
02.08.2021 - 05.09.2021
Ajoitus
30.08.2021 - 20.05.2022
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Hyvinvointiyksikkö
Toimipiste
Suomalainen musiikkikampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 50
Koulutus
- Musiikkipedagogi (AMK)
Opettaja
- Rita Varonen
Ryhmät
-
KPD18S1Musiikkipedagogi
Tavoitteet
Opiskelija on perehtynyt orkesterinjohtajan työn eri osa-alueisiin. Hän kykenee ryhmänhallintaan ja osaa harjoituttaa erilaisia soitinkokoonpanoja. Opiskelijalla on valmiudet ilmaista musiikillisia ajatuksiaan niin käsillään kuin suullisesti, ja hän kykenee johtamaan erilaisia kokoonpanoja myös esitystilanteissa. Opiskelija pystyy toimimaan eri-ikäisten ja eri kulttuureista tulevien soittajien kanssa. Opiskelija osaa aloittaa ja lopettaa kappaleita sekä johtaa olennaiset tempolliset, dynaamiset, tulkinnalliset musiikin tapahtumat. Opiskelija osaa harjoituttaa haasteelliset paikat. Opiskelija oppii virittämään orkesteria ja etsimään erilaisia sävyjä. Opiskelija oppii johtamaan tasajakoiset ja vaihtojakoiset tahtilajit. Opiskelija oppii hahmottamaan ja tulkitsemaan orkesteripartituureja. Opiskelija oppii soveltamaan osaamisensa työelämän haasteisiin.
Sisältö
Musiikin johtamistekniikan hiominen ergonomian ehdoilla
Partituurianalyysi
Puheviestinnän kehittäminen
Esiintymistaitojen kehittäminen
Tiimityöskentely
Transponointi
Perehtyminen keskeiseen orkesteriohjelmistoon
Harjoitusorkesterin johtaminen
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Opettajan kanssa sovittu materiaali,internetistä saatavilla olevaa vapaa nuottimateriaali, kirjastosta saatava materiaali. Kapubändin kokoonpanolle sopivaa materiaali
Opetusmenetelmät
Luennot, pienryhmäopetus , etä-opetus ( pandemian sattuessa) johdat useasti kapubändiä
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Toukokuu 2022
Vaihtoehtoiset suoritustavat
tietojen ja taitojen näyttö johtamistentissä 60 %, kontaktiopetuksen seuraaminen sekä soittaminen harjoitusorkesterissa 40 %
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
luennot ja workshopit 35-45 h videopalaute ja vertaisarviointi 10-20 h harjoitusorkesterin johtaminen15-30 t soittaminen harjoitusorkesterissa30-50 titsenäinen työskentely 20-30 tverkkotyöskentely 20-30 tyht.135
Lisätietoja opiskelijoille
-
Arviointiasteikko
0-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
1 Välttävä:
Opiskelija ei osaa kunnolla johtaa ja tulkita kappaleita Tempo ja pulssiongelmia esiintyvät jatkuvasti. Harjoituttamisessa ei kuule mitä pitää korjata. Opiskelija sekoittaa jatkuvasti johtaessaan kaavat. Opiskelija osaa arvioida osaamistaan suhteellisen heikosti.. Hän on saavuttanut heikosti oppimistulosten tavoitteet. Opiskelija ottaa vain harvoin vastuuta oppimisestaan sekä itsensä kehittämisestä opintojaksolla.
2 Tyydyttävä:
Opiskelija osaa vain osittain johtaa ja tulkita sekä harjoituttaa kappaleita Tempo ja pulssiongelmia esiintyvät useasti. Opiskelija välillä sotkee johtaessaan kaavat. Opiskelija ei tunnista puutteitaan. Hän on saavuttanut joitakin oppimistulosten tavoitteista. Opiskelija ottaa vain ajoittain vastuuta oppimisestaan sekä itsensä kehittämisestä opintojaksolla.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
3 Hyvä:
Opiskelija osaa johtaa ja tulkita kappaleita mutta tempo- ja pulssiongelmia saattaa esiintyä. Opiskelija osaa johtaa 1-7 kaavat keskivertotasolla. Hänen harjoituttamistaidot ovat keskivertotasoa Opiskelija osaa tunnistaa puutteita osaamisessaan. Hän on saavuttanut osittain oppimistulosten tavoitteet. Opiskelija ottaa vaihtelevasti vastuuta oppimisestaan sekä itsensä kehittämisestä opintojaksolla.
4 Kiitettävä:
Opiskelija osaa johtaa ja tulkita kappaleita kohtuullisen hyvin. Opiskelija osaa johtaa 1-7 kaavat kiitettävällä tasolla ja osaa harjoituttaa orkesteria suhteellisen hyvin. Opiskelija osaa arvioida osaamistaan melko hyvin. Hän hallitsee opintojaksoon liittyvät tiedot ja taidot. Hän on saavuttanut melkein kaikki oppimistulosten tavoitteet. Opiskelija ottaa suhteellisen hyvin vastuuta oppimisestaan sekä itsensä kehittämisestä.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
5 Erinomainen:
Opiskelija osaa johtaa ja tulkita kappaleita erittäin hyvin. Opiskelija osaa johtaa erilaisia 1-7 kaavoja. sekä hallitsee erinomaisesti orkesterin harjoituttamiseen liittyvät taidot. Opiskelija osaa arvioida osaamistaan hyvin. Hän on saavuttanut oppimistuloksissa vaaditut tavoitteet. Opiskelija ottaa esimerkillisesti vastuuta oppimisestaan sekä itsensä kehittämisestä.
Esitietovaatimukset
Hyvät säveltapailun ja musiikin teorian taidot sekä orkesterijohto 1