Osallistava asiakastyöLaajuus (7 op)
Tunnus: SOSS1515
Laajuus
7 op
Opetuskieli
- suomi
Vastuuhenkilö
- Kati Honkanen
Osaamistavoitteet
Opiskelija hallitsee
¿ osallisuuden ja yhteisöllisyyden käsitteiden taustalla olevat teoreettiset lähtökohdat.
¿ kansalaislähtöisten osallistavien menetelmien hyödyntämisen toimintakyvyltään erilaisten ja eri-ikäisten kanssa tehtävässä osallisuutta ja yhteisöllisyyttä vahvistavassa asiakastyössä ja erilaisissa yhteisöissä.
¿ sosiaalialan asiakastyön menetelmien analysoinnin ja soveltamisen palveluiden tuottamisessa yksilötasolta rakenteelliseen työhön.
¿ ekologisesti kestävien asiakas- ja yhteisölähtöisten pienprojektien ja tapahtumien suunnittelun ja toteutuksen.
¿ ekososiaalisen ja sosiokulttuurisen näkökulman arjen jäsentämisessä.
Sisältö
Opintojakson kaikille opiskelijoille yhteiset teoriasisällöt, 2 op:
Osallisuuden tukemisen teoreettiset lähtökohdat
Kansalaisosallisuus ja kuntien osallisuuden edistämistyö (rakenteellinen sosiaalityö)
Ekososiaalinen työ, Green Care ja kestävä kehitys sekä niissä käytetyt osallisuutta tukevat työmenetelmät
Eri asiakasryhmille osallisuutta edistävät palvelut ja menetelmät
Sosiokulttuurinen innostaminen ja siinä hyödynnettävät osallisuutta vahvistavat menetelmät
Eriytyvän, vaihtoehtoisen sisällön, 5 op, opiskelija valitsee henkilökohtaisen opiskelusuunnitelmansa mukaan esim. seuraavista teemoista
¿ varhaiskasvatus: lapset/lapsiperheet ja osallisuus
¿ kuntoutus: sosiaalinen kuntoutus ja osallisuutta edistävät menetelmät
¿ vammaistyö
¿ kehitysvammaisten parissa tehtävä työ
¿ lastensuojelu
¿ perhetyö
¿ seniori- ja vanhustyö
¿ rikosseuraamusala
¿ mielenterveystyö
¿ muu mahdollinen
Esitietovaatimukset
Opiskelija osaa arvioida asiakkaan palvelutarpeita ja voimavaroja erilaisissa toimintaympäristöissä. Hän tietää ja osaa soveltaa asiakastyön työmenetelmiä. Opiskelija osaa toimia eettisesti kestävällä tavalla.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Erinomainen (5) Opiskelija osaa
¿ selittää ja analysoida yhteisöllisyyden, osallisuuden ja rakenteellisen sosiaalityön käsitteisiin liittyviä asiayhteyksiä ja käsitteiden keskinäistä suhdetta
¿ soveltaa teoriaperustan olennaisia tekijöitä sekä pystyy sijoittamaan ko. ilmiöitä arjentilanteisiin
¿ arvioida asiakastyöskentelyyn vaikuttavia teoreettisia lähtökohtia asiakastyön eri yhteyksissä.
¿ suunnitella ja kehittää osallisuutta vahvistavia kansalaislähtöisiä menetelmiä sekä vertailla ja soveltaa niitä erilaisiin asiakastyön tilanteisiin.
¿ tulkita ja tehdä johtopäätöksiä sekä kehittää osallisuutta vahvistavaa toimintaa toteutuneiden menetelmien perusteella.
Kiitettävä (4) Opiskelija osaa
¿ selittää yhteisöllisyyden, osallisuuden ja rakenteellisen sosiaalityön käsitteisiin liittyviä asiayhteyksiä ja käsitteiden keskinäistä suhdetta
¿ analysoida teoriaperustan olennaisia tekijöitä sekä pystyy sijoittamaan ko. ilmiöitä arjentilanteisiin
¿ kuvata asiakastyöskentelyyn vaikuttavia teoreettisia lähtökohtia asiakastyön eri yhteyksissä.
¿ suunnitella osallisuutta vahvistavia kansalaislähtöisiä menetelmiä sekä vertailla ja soveltaa niitä erilaisiin asiakastyön tilanteisiin.
¿ tulkita ja tehdä johtopäätöksiä kansalaisten osallisuuden vahvistumista toteutuneiden menetelmien perusteella.
Hyvä (3) Opiskelija osaa
¿ kuvata yhteisöllisyyden, osallisuuden ja rakenteellisen sosiaalityön käsitteisiin liittyviä asiayhteyksiä ja käsitteiden keskinäistä suhdetta
¿ selittää teoriaperustan olennaisia tekijöitä sekä pystyy sijoittamaan ko. ilmiöitä arjen tilanteisiin
¿ nimetä asiakastyöskentelyyn vaikuttavia teoreettisia lähtökohtia asiakastyön eri yhteyksissä.
¿ ideoida osallisuutta vahvistavia kansalaislähtöisiä menetelmiä sekä vertailla niitä erilaisiin asiakastyön tilanteisiin.
¿ tehdä johtopäätöksiä kansalaisten osallisuuden vahvistumista toteutuneiden menetelmien perusteella.
Tyydyttävä (2) Opiskelija osaa
¿ nimetä yhteisöllisyyden, osallisuuden ja rakenteellisen sosiaalityön käsitteitä sekä niihin liittyviä asiayhteyksiä
¿ tunnistaa teoriaperustan olennaisia tekijöitä sekä pystyy sijoittamaan joitakin ko. ilmiöitä arjen tilanteisiin
¿ nimetä asiakastyöskentelyyn vaikuttavia teoreettisia lähtökohtia asiakastyön eri yhteyksissä.
¿ tietää osallisuutta vahvistavia kansalaislähtöisiä menetelmiä sekä kuvata niitä erilaisissa asiakastyön tilanteissa.
¿ kuvata kansalaisten osallisuuden vahvistumista toteutuneiden menetelmien perusteella.
Välttävä (1) Opiskelija osaa
¿ tunnistaa yhteisöllisyyden, osallisuuden ja rakenteellisen sosiaalityön käsitteitä sekä niiden merkitystä asiakkaiden osallisuuden vahvistamisessa
¿ tietää joitakin teoriaperustan olennaisia tekijöitä sekä tunnistaa joitakin ko. ilmiöitä arjen tilanteissa
¿ nimetä yhden asiakastyöskentelyyn vaikuttavan teoreettisen lähtökohdan asiakastyön tilanteessa.
¿ luokitella osallisuutta vahvistavia kansalaislähtöisiä menetelmiä sekä kuvata niitä erilaisissa asiakastyön tilanteissa.
¿ kuvata kansalaisten osallisuuden vahvistumista toteutuneiden menetelmien perusteella.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Hyvä (3) Opiskelija osaa kuvata yhteisöllisyyden, osallisuuden ja rakenteellisen sosiaalityön käsitteisiin liittyviä asiayhteyksiä ja käsitteiden keskinäistä suhdetta - selittää teoriaperustan olennaisia tekijöitä sekä pystyy sijoittamaan ko. ilmiöitä arjen tilanteisiin - nimetä asiakastyöskentelyyn vaikuttavia teoreettisia lähtökohtia asiakastyön eri yhteyksissä - ideoida osallisuutta vahvistavia kansalaislähtöisiä menetelmiä sekä vertailla niitä erilaisiin asiakastyön tilanteisiin - tehdä johtopäätöksiä kansalaisten osallisuuden vahvistumista toteutuneiden menetelmien perusteella.
Kiitettävä (4) Opiskelija osaa selittää yhteisöllisyyden, osallisuuden ja rakenteellisen sosiaalityön käsitteisiin liittyviä asiayhteyksiä ja käsitteiden keskinäistä suhdetta - analysoida teoriaperustan olennaisia tekijöitä sekä pystyy sijoittamaan ko. ilmiöitä arjentilanteisiin - kuvata asiakastyöskentelyyn vaikuttavia teoreettisia lähtökohtia asiakastyön eri yhteyksissä - suunnitella osallisuutta vahvistavia kansalaislähtöisiä menetelmiä sekä vertailla ja soveltaa niitä erilaisiin asiakastyön tilanteisiin - tulkita ja tehdä johtopäätöksiä kansalaisten osallisuuden vahvistumista toteutuneiden menetelmien perusteella.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Erinomainen (5) Opiskelija osaa selittää ja analysoida yhteisöllisyyden, osallisuuden ja rakenteellisen sosiaalityön käsitteisiin liittyviä asiayhteyksiä ja käsitteiden keskinäistä suhdetta - soveltaa teoriaperustan olennaisia tekijöitä sekä pystyy sijoittamaan ko. ilmiöitä arjentilanteisiin - arvioida asiakastyöskentelyyn vaikuttavia teoreettisia lähtökohtia asiakastyön eri yhteyksissä - suunnitella ja kehittää osallisuutta vahvistavia kansalaislähtöisiä menetelmiä sekä vertailla ja soveltaa niitä erilaisiin asiakastyön tilanteisiin - tulkita ja tehdä johtopäätöksiä sekä kehittää osallisuutta vahvistavaa toimintaa toteutuneiden menetelmien perusteella.
Ilmoittautumisaika
02.08.2021 - 05.09.2021
Ajoitus
30.08.2021 - 15.05.2022
Opintopistemäärä
7 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Hyvinvointiyksikkö
Toimipiste
Lutakon kampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Sosionomi (AMK)
Opettaja
- Riikka Rantanen
- Tanja Tervanen
- Anniina Berg
- Jenni Koivumäki
Vastuuopettaja
Riikka Rantanen
Ryhmät
-
SOS19S1Sosionomi
Tavoitteet
Opiskelija hallitsee
¿ osallisuuden ja yhteisöllisyyden käsitteiden taustalla olevat teoreettiset lähtökohdat.
¿ kansalaislähtöisten osallistavien menetelmien hyödyntämisen toimintakyvyltään erilaisten ja eri-ikäisten kanssa tehtävässä osallisuutta ja yhteisöllisyyttä vahvistavassa asiakastyössä ja erilaisissa yhteisöissä.
¿ sosiaalialan asiakastyön menetelmien analysoinnin ja soveltamisen palveluiden tuottamisessa yksilötasolta rakenteelliseen työhön.
¿ ekologisesti kestävien asiakas- ja yhteisölähtöisten pienprojektien ja tapahtumien suunnittelun ja toteutuksen.
¿ ekososiaalisen ja sosiokulttuurisen näkökulman arjen jäsentämisessä.
Sisältö
Opintojakson kaikille opiskelijoille yhteiset teoriasisällöt, 2 op:
Osallisuuden tukemisen teoreettiset lähtökohdat
Kansalaisosallisuus ja kuntien osallisuuden edistämistyö (rakenteellinen sosiaalityö)
Ekososiaalinen työ, Green Care ja kestävä kehitys sekä niissä käytetyt osallisuutta tukevat työmenetelmät
Eri asiakasryhmille osallisuutta edistävät palvelut ja menetelmät
Sosiokulttuurinen innostaminen ja siinä hyödynnettävät osallisuutta vahvistavat menetelmät
Eriytyvän, vaihtoehtoisen sisällön, 5 op, opiskelija valitsee henkilökohtaisen opiskelusuunnitelmansa mukaan esim. seuraavista teemoista
¿ varhaiskasvatus: lapset/lapsiperheet ja osallisuus
¿ kuntoutus: sosiaalinen kuntoutus ja osallisuutta edistävät menetelmät
¿ vammaistyö
¿ kehitysvammaisten parissa tehtävä työ
¿ lastensuojelu
¿ perhetyö
¿ seniori- ja vanhustyö
¿ rikosseuraamusala
¿ mielenterveystyö
¿ muu mahdollinen
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Syksy 2020 54 h: webinaarit 12 h, tiimi- ja verkko-opiskelu 42 h
Kevät 2021 135 h: webinaarit 14 h, projektityöskentely 121 h
Arviointiasteikko
0-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Erinomainen (5) Opiskelija osaa
¿ selittää ja analysoida yhteisöllisyyden, osallisuuden ja rakenteellisen sosiaalityön käsitteisiin liittyviä asiayhteyksiä ja käsitteiden keskinäistä suhdetta
¿ soveltaa teoriaperustan olennaisia tekijöitä sekä pystyy sijoittamaan ko. ilmiöitä arjentilanteisiin
¿ arvioida asiakastyöskentelyyn vaikuttavia teoreettisia lähtökohtia asiakastyön eri yhteyksissä.
¿ suunnitella ja kehittää osallisuutta vahvistavia kansalaislähtöisiä menetelmiä sekä vertailla ja soveltaa niitä erilaisiin asiakastyön tilanteisiin.
¿ tulkita ja tehdä johtopäätöksiä sekä kehittää osallisuutta vahvistavaa toimintaa toteutuneiden menetelmien perusteella.
Kiitettävä (4) Opiskelija osaa
¿ selittää yhteisöllisyyden, osallisuuden ja rakenteellisen sosiaalityön käsitteisiin liittyviä asiayhteyksiä ja käsitteiden keskinäistä suhdetta
¿ analysoida teoriaperustan olennaisia tekijöitä sekä pystyy sijoittamaan ko. ilmiöitä arjentilanteisiin
¿ kuvata asiakastyöskentelyyn vaikuttavia teoreettisia lähtökohtia asiakastyön eri yhteyksissä.
¿ suunnitella osallisuutta vahvistavia kansalaislähtöisiä menetelmiä sekä vertailla ja soveltaa niitä erilaisiin asiakastyön tilanteisiin.
¿ tulkita ja tehdä johtopäätöksiä kansalaisten osallisuuden vahvistumista toteutuneiden menetelmien perusteella.
Hyvä (3) Opiskelija osaa
¿ kuvata yhteisöllisyyden, osallisuuden ja rakenteellisen sosiaalityön käsitteisiin liittyviä asiayhteyksiä ja käsitteiden keskinäistä suhdetta
¿ selittää teoriaperustan olennaisia tekijöitä sekä pystyy sijoittamaan ko. ilmiöitä arjen tilanteisiin
¿ nimetä asiakastyöskentelyyn vaikuttavia teoreettisia lähtökohtia asiakastyön eri yhteyksissä.
¿ ideoida osallisuutta vahvistavia kansalaislähtöisiä menetelmiä sekä vertailla niitä erilaisiin asiakastyön tilanteisiin.
¿ tehdä johtopäätöksiä kansalaisten osallisuuden vahvistumista toteutuneiden menetelmien perusteella.
Tyydyttävä (2) Opiskelija osaa
¿ nimetä yhteisöllisyyden, osallisuuden ja rakenteellisen sosiaalityön käsitteitä sekä niihin liittyviä asiayhteyksiä
¿ tunnistaa teoriaperustan olennaisia tekijöitä sekä pystyy sijoittamaan joitakin ko. ilmiöitä arjen tilanteisiin
¿ nimetä asiakastyöskentelyyn vaikuttavia teoreettisia lähtökohtia asiakastyön eri yhteyksissä.
¿ tietää osallisuutta vahvistavia kansalaislähtöisiä menetelmiä sekä kuvata niitä erilaisissa asiakastyön tilanteissa.
¿ kuvata kansalaisten osallisuuden vahvistumista toteutuneiden menetelmien perusteella.
Välttävä (1) Opiskelija osaa
¿ tunnistaa yhteisöllisyyden, osallisuuden ja rakenteellisen sosiaalityön käsitteitä sekä niiden merkitystä asiakkaiden osallisuuden vahvistamisessa
¿ tietää joitakin teoriaperustan olennaisia tekijöitä sekä tunnistaa joitakin ko. ilmiöitä arjen tilanteissa
¿ nimetä yhden asiakastyöskentelyyn vaikuttavan teoreettisen lähtökohdan asiakastyön tilanteessa.
¿ luokitella osallisuutta vahvistavia kansalaislähtöisiä menetelmiä sekä kuvata niitä erilaisissa asiakastyön tilanteissa.
¿ kuvata kansalaisten osallisuuden vahvistumista toteutuneiden menetelmien perusteella.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Hyvä (3) Opiskelija osaa kuvata yhteisöllisyyden, osallisuuden ja rakenteellisen sosiaalityön käsitteisiin liittyviä asiayhteyksiä ja käsitteiden keskinäistä suhdetta - selittää teoriaperustan olennaisia tekijöitä sekä pystyy sijoittamaan ko. ilmiöitä arjen tilanteisiin - nimetä asiakastyöskentelyyn vaikuttavia teoreettisia lähtökohtia asiakastyön eri yhteyksissä - ideoida osallisuutta vahvistavia kansalaislähtöisiä menetelmiä sekä vertailla niitä erilaisiin asiakastyön tilanteisiin - tehdä johtopäätöksiä kansalaisten osallisuuden vahvistumista toteutuneiden menetelmien perusteella.
Kiitettävä (4) Opiskelija osaa selittää yhteisöllisyyden, osallisuuden ja rakenteellisen sosiaalityön käsitteisiin liittyviä asiayhteyksiä ja käsitteiden keskinäistä suhdetta - analysoida teoriaperustan olennaisia tekijöitä sekä pystyy sijoittamaan ko. ilmiöitä arjentilanteisiin - kuvata asiakastyöskentelyyn vaikuttavia teoreettisia lähtökohtia asiakastyön eri yhteyksissä - suunnitella osallisuutta vahvistavia kansalaislähtöisiä menetelmiä sekä vertailla ja soveltaa niitä erilaisiin asiakastyön tilanteisiin - tulkita ja tehdä johtopäätöksiä kansalaisten osallisuuden vahvistumista toteutuneiden menetelmien perusteella.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Erinomainen (5) Opiskelija osaa selittää ja analysoida yhteisöllisyyden, osallisuuden ja rakenteellisen sosiaalityön käsitteisiin liittyviä asiayhteyksiä ja käsitteiden keskinäistä suhdetta - soveltaa teoriaperustan olennaisia tekijöitä sekä pystyy sijoittamaan ko. ilmiöitä arjentilanteisiin - arvioida asiakastyöskentelyyn vaikuttavia teoreettisia lähtökohtia asiakastyön eri yhteyksissä - suunnitella ja kehittää osallisuutta vahvistavia kansalaislähtöisiä menetelmiä sekä vertailla ja soveltaa niitä erilaisiin asiakastyön tilanteisiin - tulkita ja tehdä johtopäätöksiä sekä kehittää osallisuutta vahvistavaa toimintaa toteutuneiden menetelmien perusteella.
Esitietovaatimukset
Opiskelija osaa arvioida asiakkaan palvelutarpeita ja voimavaroja erilaisissa toimintaympäristöissä. Hän tietää ja osaa soveltaa asiakastyön työmenetelmiä. Opiskelija osaa toimia eettisesti kestävällä tavalla.
Ilmoittautumisaika
02.08.2021 - 05.09.2021
Ajoitus
30.08.2021 - 15.05.2022
Opintopistemäärä
7 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Hyvinvointiyksikkö
Toimipiste
Lutakon kampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Sosionomi (AMK)
Opettaja
- Riikka Rantanen
- Tanja Tervanen
- Anniina Berg
- Jenni Koivumäki
Vastuuopettaja
Riikka Rantanen
Ryhmät
-
SOS19SMSosionomi
Tavoitteet
Opiskelija hallitsee
¿ osallisuuden ja yhteisöllisyyden käsitteiden taustalla olevat teoreettiset lähtökohdat.
¿ kansalaislähtöisten osallistavien menetelmien hyödyntämisen toimintakyvyltään erilaisten ja eri-ikäisten kanssa tehtävässä osallisuutta ja yhteisöllisyyttä vahvistavassa asiakastyössä ja erilaisissa yhteisöissä.
¿ sosiaalialan asiakastyön menetelmien analysoinnin ja soveltamisen palveluiden tuottamisessa yksilötasolta rakenteelliseen työhön.
¿ ekologisesti kestävien asiakas- ja yhteisölähtöisten pienprojektien ja tapahtumien suunnittelun ja toteutuksen.
¿ ekososiaalisen ja sosiokulttuurisen näkökulman arjen jäsentämisessä.
Sisältö
Opintojakson kaikille opiskelijoille yhteiset teoriasisällöt, 2 op:
Osallisuuden tukemisen teoreettiset lähtökohdat
Kansalaisosallisuus ja kuntien osallisuuden edistämistyö (rakenteellinen sosiaalityö)
Ekososiaalinen työ, Green Care ja kestävä kehitys sekä niissä käytetyt osallisuutta tukevat työmenetelmät
Eri asiakasryhmille osallisuutta edistävät palvelut ja menetelmät
Sosiokulttuurinen innostaminen ja siinä hyödynnettävät osallisuutta vahvistavat menetelmät
Eriytyvän, vaihtoehtoisen sisällön, 5 op, opiskelija valitsee henkilökohtaisen opiskelusuunnitelmansa mukaan esim. seuraavista teemoista
¿ varhaiskasvatus: lapset/lapsiperheet ja osallisuus
¿ kuntoutus: sosiaalinen kuntoutus ja osallisuutta edistävät menetelmät
¿ vammaistyö
¿ kehitysvammaisten parissa tehtävä työ
¿ lastensuojelu
¿ perhetyö
¿ seniori- ja vanhustyö
¿ rikosseuraamusala
¿ mielenterveystyö
¿ muu mahdollinen
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Syksy 2021 54 h: webinaarit 12 h, tiimi- ja verkko-opiskelu 42 h
Kevät 2021 135 h: webinaarit 11 h, projektityöskentely 124 h
Arviointiasteikko
0-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Erinomainen (5) Opiskelija osaa
¿ selittää ja analysoida yhteisöllisyyden, osallisuuden ja rakenteellisen sosiaalityön käsitteisiin liittyviä asiayhteyksiä ja käsitteiden keskinäistä suhdetta
¿ soveltaa teoriaperustan olennaisia tekijöitä sekä pystyy sijoittamaan ko. ilmiöitä arjentilanteisiin
¿ arvioida asiakastyöskentelyyn vaikuttavia teoreettisia lähtökohtia asiakastyön eri yhteyksissä.
¿ suunnitella ja kehittää osallisuutta vahvistavia kansalaislähtöisiä menetelmiä sekä vertailla ja soveltaa niitä erilaisiin asiakastyön tilanteisiin.
¿ tulkita ja tehdä johtopäätöksiä sekä kehittää osallisuutta vahvistavaa toimintaa toteutuneiden menetelmien perusteella.
Kiitettävä (4) Opiskelija osaa
¿ selittää yhteisöllisyyden, osallisuuden ja rakenteellisen sosiaalityön käsitteisiin liittyviä asiayhteyksiä ja käsitteiden keskinäistä suhdetta
¿ analysoida teoriaperustan olennaisia tekijöitä sekä pystyy sijoittamaan ko. ilmiöitä arjentilanteisiin
¿ kuvata asiakastyöskentelyyn vaikuttavia teoreettisia lähtökohtia asiakastyön eri yhteyksissä.
¿ suunnitella osallisuutta vahvistavia kansalaislähtöisiä menetelmiä sekä vertailla ja soveltaa niitä erilaisiin asiakastyön tilanteisiin.
¿ tulkita ja tehdä johtopäätöksiä kansalaisten osallisuuden vahvistumista toteutuneiden menetelmien perusteella.
Hyvä (3) Opiskelija osaa
¿ kuvata yhteisöllisyyden, osallisuuden ja rakenteellisen sosiaalityön käsitteisiin liittyviä asiayhteyksiä ja käsitteiden keskinäistä suhdetta
¿ selittää teoriaperustan olennaisia tekijöitä sekä pystyy sijoittamaan ko. ilmiöitä arjen tilanteisiin
¿ nimetä asiakastyöskentelyyn vaikuttavia teoreettisia lähtökohtia asiakastyön eri yhteyksissä.
¿ ideoida osallisuutta vahvistavia kansalaislähtöisiä menetelmiä sekä vertailla niitä erilaisiin asiakastyön tilanteisiin.
¿ tehdä johtopäätöksiä kansalaisten osallisuuden vahvistumista toteutuneiden menetelmien perusteella.
Tyydyttävä (2) Opiskelija osaa
¿ nimetä yhteisöllisyyden, osallisuuden ja rakenteellisen sosiaalityön käsitteitä sekä niihin liittyviä asiayhteyksiä
¿ tunnistaa teoriaperustan olennaisia tekijöitä sekä pystyy sijoittamaan joitakin ko. ilmiöitä arjen tilanteisiin
¿ nimetä asiakastyöskentelyyn vaikuttavia teoreettisia lähtökohtia asiakastyön eri yhteyksissä.
¿ tietää osallisuutta vahvistavia kansalaislähtöisiä menetelmiä sekä kuvata niitä erilaisissa asiakastyön tilanteissa.
¿ kuvata kansalaisten osallisuuden vahvistumista toteutuneiden menetelmien perusteella.
Välttävä (1) Opiskelija osaa
¿ tunnistaa yhteisöllisyyden, osallisuuden ja rakenteellisen sosiaalityön käsitteitä sekä niiden merkitystä asiakkaiden osallisuuden vahvistamisessa
¿ tietää joitakin teoriaperustan olennaisia tekijöitä sekä tunnistaa joitakin ko. ilmiöitä arjen tilanteissa
¿ nimetä yhden asiakastyöskentelyyn vaikuttavan teoreettisen lähtökohdan asiakastyön tilanteessa.
¿ luokitella osallisuutta vahvistavia kansalaislähtöisiä menetelmiä sekä kuvata niitä erilaisissa asiakastyön tilanteissa.
¿ kuvata kansalaisten osallisuuden vahvistumista toteutuneiden menetelmien perusteella.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Hyvä (3) Opiskelija osaa kuvata yhteisöllisyyden, osallisuuden ja rakenteellisen sosiaalityön käsitteisiin liittyviä asiayhteyksiä ja käsitteiden keskinäistä suhdetta - selittää teoriaperustan olennaisia tekijöitä sekä pystyy sijoittamaan ko. ilmiöitä arjen tilanteisiin - nimetä asiakastyöskentelyyn vaikuttavia teoreettisia lähtökohtia asiakastyön eri yhteyksissä - ideoida osallisuutta vahvistavia kansalaislähtöisiä menetelmiä sekä vertailla niitä erilaisiin asiakastyön tilanteisiin - tehdä johtopäätöksiä kansalaisten osallisuuden vahvistumista toteutuneiden menetelmien perusteella.
Kiitettävä (4) Opiskelija osaa selittää yhteisöllisyyden, osallisuuden ja rakenteellisen sosiaalityön käsitteisiin liittyviä asiayhteyksiä ja käsitteiden keskinäistä suhdetta - analysoida teoriaperustan olennaisia tekijöitä sekä pystyy sijoittamaan ko. ilmiöitä arjentilanteisiin - kuvata asiakastyöskentelyyn vaikuttavia teoreettisia lähtökohtia asiakastyön eri yhteyksissä - suunnitella osallisuutta vahvistavia kansalaislähtöisiä menetelmiä sekä vertailla ja soveltaa niitä erilaisiin asiakastyön tilanteisiin - tulkita ja tehdä johtopäätöksiä kansalaisten osallisuuden vahvistumista toteutuneiden menetelmien perusteella.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Erinomainen (5) Opiskelija osaa selittää ja analysoida yhteisöllisyyden, osallisuuden ja rakenteellisen sosiaalityön käsitteisiin liittyviä asiayhteyksiä ja käsitteiden keskinäistä suhdetta - soveltaa teoriaperustan olennaisia tekijöitä sekä pystyy sijoittamaan ko. ilmiöitä arjentilanteisiin - arvioida asiakastyöskentelyyn vaikuttavia teoreettisia lähtökohtia asiakastyön eri yhteyksissä - suunnitella ja kehittää osallisuutta vahvistavia kansalaislähtöisiä menetelmiä sekä vertailla ja soveltaa niitä erilaisiin asiakastyön tilanteisiin - tulkita ja tehdä johtopäätöksiä sekä kehittää osallisuutta vahvistavaa toimintaa toteutuneiden menetelmien perusteella.
Esitietovaatimukset
Opiskelija osaa arvioida asiakkaan palvelutarpeita ja voimavaroja erilaisissa toimintaympäristöissä. Hän tietää ja osaa soveltaa asiakastyön työmenetelmiä. Opiskelija osaa toimia eettisesti kestävällä tavalla.