Neuropsykologia ja toiminnallinen anatomiaLaajuus (3 op)
Tunnus: STTS1501
Laajuus
3 op
Opetuskieli
- suomi
Vastuuhenkilö
- Jaana Ritsilä
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa tuki- ja liikuntaelimistön ja toiminnallisen anatomian perustiedot. Hän kykenee soveltamaan tietojaan anatomiasta, fysiologiasta ja toiminnallisesta anatomiasta pystyäkseen havainnoimaan ja arvioimaan oman sekä toisen ihmisen kehon liikkeitä toiminnan aikana. Hän ymmärtää, miten soveltaa ja hyödyntää näitä tietoja toimintaterapeutin työssä.
Opiskelija hallitsee neuropsykologian perustiedot ja pystyy hyödyntämään tietämystään asiakaslähtöisen toimintaterapian suunnittelussa ja toteuttamisessa.
Sisältö
Tuki- ja liikuntaelimistön anatomian, kinesiologian ja neuropsykologian perusteet teoriassa. Normaalin liikkeen havainnointi ja tutkiminen sekä oman kehon kautta että havainnoimalla toista ihmistä. Havainnoinnista saadun tiedon yhdistäminen toiminnalliseen anatomiaan, kinesiologiaan, neuropsykologiaan ja soveltaminen asiakaslähtöiseen toimintaterapiaan.
Esimerkkejä neuropsykologisten vaikeuksien huomioimisesta toimintaterapia-arvioinnissa ja terapian toteuttamisessa.
Esitietovaatimukset
Anatomian ja fysiologian perustiedot
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Hyväksytty
Opiskelija tuntee tuki- ja liikuntaelimistön ja kinesiologian perusteet. Hän soveltaa tietojaan havainnoidessaan oman sekä toisen ihmisen kehon liikkeitä toiminnan aikana. Hän ymmärtää näiden tietojen tärkeyden ja merkityksen toimintaterapeutin työssä.
Opiskelija tuntee neuropsykologian perusteet. Hän osaa hyödyntää tietämystään asiakaslähtöisen toimintaterapian suunnittelussa ja toteutuksessa. Opiskelija ymmärtää kuinka fyysinen liike ja neuropsykologia yhdistyvät ihmisen toiminnan taustalla, sekä tunnistaa ohjattuna miten yksilölliset ominaisuudet vaikuttavat liikkeeseen ja toimintaan.
Hylätty
Opiskelijan osaaminen ei ole hyväksytyllä tasolla.
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Hyväksytty Opiskelija tuntee tuki- ja liikuntaelimistön ja kinesiologian perusteet. Hän soveltaa tietojaan havainnoidessaan oman sekä toisen ihmisen kehon liikkeitä toiminnan aikana. Hän ymmärtää näiden tietojen tärkeyden ja merkityksen toimintaterapeutin työssä. Opiskelija tuntee neuropsykologian perusteet. Hän osaa hyödyntää tietämystään asiakaslähtöisen toimintaterapian suunnittelussa ja toteutuksessa. Opiskelija ymmärtää kuinka fyysinen liike ja neuropsykologia yhdistyvät ihmisen toiminnan taustalla, sekä tunnistaa ohjattuna miten yksilölliset ominaisuudet vaikuttavat liikkeeseen ja toimintaan. Hylätty Opiskelijan osaaminen ei ole hyväksytyllä tasolla.