Terveyden edistäminen (YAMK): Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK
Opetussuunitelman tunnus: YSC2023KM
- Tutkintonimike
 - Sairaanhoitaja (ylempi AMK)
 - Kätilö (ylempi AMK)
 
- Laajuus
 - 90 op
 
- Kesto
 - 3 vuotta (90 op)
 
- Aloituslukukausi
 - Kevät 2024
 
- Opetuskieli
 - suomi
 
Valitse opintojen ajoitus-, rakenne- tai jäsentelynäkymä
Näytä opintojen ajoitukset lukuvuosittain, lukukausittain tai periodeittain
| Tunnus | Opinnon nimi | Laajuus (op) | 2023-2024 | 2024-2025 | 2025-2026 | 2026-2027 | Kevät 2024 | Syksy 2024 | Kevät 2025 | Syksy 2025 | Kevät 2026 | Syksy 2026 | 2. / 2024 | 3. / 2024 | 1. / 2024 | 2. / 2025 | 3. / 2025 | 1. / 2025 | 2. / 2026 | 3. / 2026 | 1. / 2026 | 
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 
                                             
                           YHTEINEN MASTER-OSAAMINEN
                         
                                                                    (Valitaan erillisten kriteerien mukaan: 15 )  | 
                15 | ||||||||||||||||||||
| YSC2023KM-1001 | 
                                             
                           JOHTAMINEN
                         
                                                    
                                                                    (Valitaan erillisten kriteerien mukaan: 5 )  | 
                5 | |||||||||||||||||||
| YZZZ0210 | Kehittyvä strategia | 5 | 5 | 5 | 5 | ||||||||||||||||
| YZZZ0220 | Uudistuva johtajuus | 5 | 5 | 5 | 2.5 | 2.5 | |||||||||||||||
| YZZZ0230 | Talouden ohjaus | 5 | |||||||||||||||||||
| YSC2023KM-1002 | 
                                             
                           TUTKIMUS- JA KEHITTÄMISTOIMINTA
                         
                                                    
                                                                    (Valitaan erillisten kriteerien mukaan: 10 )  | 
                10 | |||||||||||||||||||
| YZZZ0110 | Tutkiva kehittäminen | 5 | 5 | 5 | 5 | ||||||||||||||||
| YZZZ0120 | Määrällinen tutkimus | 5 | 5 | 2.5 | 2.5 | 2.5 | 1.3 | 1.3 | |||||||||||||
| YZZZ0130 | Laadullinen tutkimus | 5 | 5 | 5 | 5 | ||||||||||||||||
| 
                                             
                           ASIANTUNTIJAN YDINOSAAMINEN
                         
                                                                    (Valitaan kaikki )  | 
                50 | ||||||||||||||||||||
| YSC2023KM-1013 | 
                                             
                           TERVEYDEN EDISTÄMISEN ASIANTUNTIJA
                         
                                                                    (Valitaan kaikki )  | 
                20 | |||||||||||||||||||
| YSMA0510 | Näyttöön perustuva toiminta | 5 | 5 | 5 | 2.5 | 2.5 | |||||||||||||||
| YSEA0300 | Terveyden edistämisen suunnittelu- ja arviointimallit | 5 | 5 | 5 | 5 | ||||||||||||||||
| YSTK0100 | Terveyden edistämisen menetelmät | 5 | 5 | 5 | 2.5 | 2.5 | |||||||||||||||
| YSEA0200 | Terveyden edistämisen asiantuntijuus ja johtaminen | 5 | 5 | 5 | 2.5 | 2.5 | |||||||||||||||
| YSC2023KM-1014 | 
                                             
                           OPINNÄYTETYÖ
                         
                                                    
                                                                    (Valitaan kaikki )  | 
                30 | |||||||||||||||||||
| YZ00BL94 | Opinnäytetyön suunnittelu, ylempi AMK | 7 | |||||||||||||||||||
| YZ00BL95 | Opinnäytetyön toteutus, ylempi AMK | 10 | 10 | 10 | 5 | 5 | |||||||||||||||
| YZ00BL96 | Opinnäytetyön raportointi, ylempi AMK | 10 | 10 | 10 | 10 | ||||||||||||||||
| YZ00BL98 | Tutkimuskirjoittaminen, ylempi AMK | 3 | 3 | 3 | 3 | ||||||||||||||||
| YZ00BB05 | Kypsyysnäyte, ylempi AMK | 0 | |||||||||||||||||||
| 
                                             
                           TÄYDENTÄVÄ OSAAMINEN
                         
                                                                    (Valitaan erillisten kriteerien mukaan: 25 )  | 
                25 | ||||||||||||||||||||
| YSC2023KM-1006 | 
                                             
                           VAPAASTI VALITTAVAT OPINNOT
                         
                                                    
                                                                    (Valitaan erillisten kriteerien mukaan: 25 )  | 
                25 | |||||||||||||||||||
| STVVOYAMK | 
                                             
                           Sosiaali- ja terveysalan vapaasti valittavat opinnot (YAMK)
                         
                                                                    (Valitaan erillisten kriteerien mukaan: 20 )  | 
                0 - 20 | |||||||||||||||||||
| YS00BP81 | Seksuaaliterveyden edistäminen ja ihmisoikeudet | 5 | 5 | 5 | 2.5 | 2.5 | |||||||||||||||
| YSZY0510 | Digiosaajana sosiaali- ja terveysalalla | 5 | 5 | 5 | 2.5 | 2.5 | |||||||||||||||
| YS00BD47 | Digiosaajana kuntoutus- ja liikunta-alalla | 5 | |||||||||||||||||||
| YHIHV320 | JAMK Leadership Programme in Silicon Valley, USA | 5 | |||||||||||||||||||
| YS00BT49 | Palvelumuotoilu kehittämistoiminnassa | 5 | 5 | 5 | 5 | ||||||||||||||||
| YS00BX95 | Kyberuhat ja digitaalinen turvallisuus terveysalalla | 5 | 5 | 5 | 5 | ||||||||||||||||
| YS00BX68 | Ethical Expertise, Leadership and Organisational culture | 5 | |||||||||||||||||||
| YZ00CB90 | Laadullinen tutkimus | 5 | |||||||||||||||||||
| YS00BV67 | Digital transformation in healthcare | 5 | |||||||||||||||||||
| YZ00CL56 | Johtajana kehittyminen | 5 | |||||||||||||||||||
| YZ00CK87 | Tutkiva kehittäminen | 5 | |||||||||||||||||||
| YS00CT59 | 21st Century Leadership Communication: Mastering Convincing Expertise in Global and Multidisciplinary Workplaces | 5 | |||||||||||||||||||
| YZZA1200 | 
                                             
                           Oppiminen ja osaamisen kehittyminen (YAMK-opiskelijalle) 2022-2023
                         
                                                                    (Valitaan erillisten kriteerien mukaan: 17 )  | 
                0 - 17 | |||||||||||||||||||
| YZZA1200-1001 | 
                                             
                           Kasvatustieteelliset opinnot
                         
                                                    
                                                                    (Valitaan erillisten kriteerien mukaan: 12 )  | 
                0 - 12 | |||||||||||||||||||
| AJ00BN75 | Oppiminen ja elämänkulku | 6 | |||||||||||||||||||
| AJ00BN76 | Koulutuksen tulevaisuus | 6 | |||||||||||||||||||
| YZZA1200-1002 | 
                                             
                           Pedagogisen osaamisen kehittämisen opinnot
                         
                                                    
                                                                    (Valitaan erillisten kriteerien mukaan: 5 )  | 
                0 - 5 | |||||||||||||||||||
| AJ00BP46 | Video pedagogisena työkaluna | 5 | |||||||||||||||||||
| AJ00BN77 | Osaavana ohjaajana oppimisessa ja työelämässä | 5 | |||||||||||||||||||
| AJ00BN78 | Yhdenvertaisuus opetuksessa ja ohjauksessa | 5 | |||||||||||||||||||
| AE00BO56 | Erityispedagoginen tietoperusta | 5 | |||||||||||||||||||
| AJ00BS40 | Palvelujohtaminen digiajan oppilaitoksessa | 5 | |||||||||||||||||||
| AJ00BT50 | Yrittäjyyskasvatus opettajan osaamisena | 5 | |||||||||||||||||||
| AJ00BP45 | Monipuoliset verkko-oppimistehtävät | 5 | |||||||||||||||||||
| YSC2023KM-1007 | 
                                             
                           KLIININEN ASIANTUNTIJUUS PALLIATIIVISESSA HOIDOSSA
                         
                                                    
                                                                    (Valitaan erillisten kriteerien mukaan: 35 )  | 
                0 - 35 | |||||||||||||||||||
| YSAP0101 | Palliatiivisen hoidon kliinisenä asiantuntijana kehittyminen | 5 | 5 | 5 | 5 | ||||||||||||||||
| YSAP0103 | Potilaslähtöinen hoitotyön prosessi palliatiivisessa hoidossa | 5 | 5 | 5 | 5 | ||||||||||||||||
| YSAP0104 | Laajavastuinen hoitotyö palliatiivisessa hoidossa | 5 | 5 | 5 | 5 | ||||||||||||||||
| YSAP0105 | Ihmislähtöinen palliatiivinen hoito | 5 | 5 | 5 | 2.5 | 2.5 | |||||||||||||||
| YSAP0106 | Monitieteinen tietoperusta ja moniammatillinen yhteistyö palliatiivisessa hoidossa | 5 | 5 | 5 | 2.5 | 2.5 | |||||||||||||||
| YSAP0107 | Moninaiset vuorovaikutustilanteet palliatiivisessa hoidossa | 5 | 5 | 5 | 2.5 | 2.5 | |||||||||||||||
| YSAP0108 | Näyttöön perustuva osaamisen johtaminen ja kehittäminen palliatiivisessa hoidossa | 5 | 5 | 5 | 2.5 | 2.5 | |||||||||||||||
| YSC2023KM-1008 | 
                                             
                           SAIRAANHOITAJAN LÄÄKKEENMÄÄRÄÄMINEN
                         
                                                    
                                                                    (Valitaan erillisten kriteerien mukaan: 20 )  | 
                0 - 20 | |||||||||||||||||||
| YSYSL100 | Lääkehoidon eettinen ja juridinen tietoperusta | 5 | 5 | 2 | 3 | 2 | 1.5 | 1.5 | |||||||||||||
| YSYSL200 | Kliininen hoitotyö sairaanhoitajan lääkkeenmääräämisessä | 4 | 4 | 2 | 2 | 2 | 1 | 1 | |||||||||||||
| YSYSL300 | Farmakologia | 11 | 11 | 11 | 5.5 | 5.5 | |||||||||||||||
| YSC2023KM-1009 | 
                                             
                           ASIANTUNTIJUUS MIELENTERVEYS- JA PÄIHDETYÖSSÄ
                         
                                                    
                                                                    (Valitaan erillisten kriteerien mukaan: 25 )  | 
                0 - 25 | |||||||||||||||||||
| YSSK0101 | Asiantuntijana kehittyminen mielenterveys ja päihdetyössä | 5 | |||||||||||||||||||
| YSSK0102 | Näyttöön perustuva mielenterveyden edistäminen | 5 | |||||||||||||||||||
| YSSK0103 | Mielenterveys- ja päihdetyön asiakaslähtöisen hoitoprosessin kehittäminen I | 5 | |||||||||||||||||||
| YSSK0104 | Mielenterveys- ja päihdetyön asiakaslähtöisen hoitoprosessin kehittäminen II | 5 | |||||||||||||||||||
| YS00BN84 | Mielenterveys- ja päihdetyön erityiskysymykset | 5 | |||||||||||||||||||
| YSC2023KM-1010 | 
                                             
                           CAMPUSONLINE YAMK
                         
                                                    
                                                                    (Valitaan erillisten kriteerien mukaan: 25 )  | 
                0 - 25 | |||||||||||||||||||
| YSC2023KM-1011 | 
                                             
                           EDUFUTURA
                         
                                                                    (Valitaan erillisten kriteerien mukaan: 25 )  | 
                0 - 25 | |||||||||||||||||||
| YSC2023KM-1012 | 
                                             
                           METODIOPINNOT
                         
                                                                    (Valitaan erillisten kriteerien mukaan: 10 )  | 
                0 - 10 | |||||||||||||||||||
| YS00BB91 | Tiedot, taidot ja metodit (EduFutura-tarjonta) | 2 | |||||||||||||||||||
| YS00BB92 | Kvalitatiivinen tutkimus (EduFutura-tarjonta) | 3 | 3 | 3 | 1.5 | 1.5 | |||||||||||||||
| YS00BB93 | Kvantitatiivinen tutkimus (EduFutura-tarjonta) | 5 | 5 | 5 | 2.5 | 2.5 | |||||||||||||||
| Yhteensä | 90 | 20 | 38 | 63 | 30 | 20 | 22.5 | 15.5 | 12 | 51 | 30 | 10 | 10 | 22.5 | 7.8 | 7.8 | 12 | 25.5 | 25.5 | 30 | 
Opintojen tyyppi (YAMK)
YAMK: Yhteiset osaamiset 2023-2028
| 
                                Eettisyys
                                                                      Valmistuva opiskelija arvioi ja edistää ammattialan eettisten periaatteiden ja arvojen toteutumista huomioiden tasa-arvon ja yhdenvertaisuuden.  | 
                        
| Uudistuva johtajuus | 
| Tutkiva kehittäminen | 
| Näyttöön perustuva toiminta | 
| Terveyden edistämisen suunnittelu- ja arviointimallit | 
| Opinnäytetyön suunnittelu, ylempi AMK | 
| Opinnäytetyön toteutus, ylempi AMK | 
| Opinnäytetyön raportointi, ylempi AMK | 
| Tutkimuskirjoittaminen, ylempi AMK | 
| Kypsyysnäyte, ylempi AMK | 
| 
                                Ennakoiva kehittäminen
                                                                      Valmistuva opiskelija osaa johtaa uusien, tulevaisuutta ennakoivien ratkaisujen kehittämistä ja tuottaa uutta tietoa erilaisia tutkimus- ja kehittämismenetelmiä hyödyntäen.  | 
                        
| Kehittyvä strategia | 
| Uudistuva johtajuus | 
| Talouden ohjaus | 
| Tutkiva kehittäminen | 
| Määrällinen tutkimus | 
| Laadullinen tutkimus | 
| Terveyden edistämisen suunnittelu- ja arviointimallit | 
| Terveyden edistämisen menetelmät | 
| Terveyden edistämisen asiantuntijuus ja johtaminen | 
| Opinnäytetyön raportointi, ylempi AMK | 
| Kypsyysnäyte, ylempi AMK | 
| 
                                Kansainvälisyys ja monikulttuurisuus
                                                                      Valmistuva opiskelija osaa kehittää ja johtaa monikulttuurisia ja kansainvälisiä toimintaympäristöjä ja verkostoja.  | 
                        
| Kehittyvä strategia | 
| Opinnäytetyön raportointi, ylempi AMK | 
| Tutkimuskirjoittaminen, ylempi AMK | 
| 
                                Kestävä kehitys
                                                                      Valmistuva opiskelija kehittää ja johtaa kestäviä ja vastuullisia toimintatapoja työssään sekä edistää kestävyysmuutosta työyhteisössään ja yhteiskunnassa.   | 
                        
| Kehittyvä strategia | 
| Talouden ohjaus | 
| Tutkiva kehittäminen | 
| Terveyden edistämisen suunnittelu- ja arviointimallit | 
| Terveyden edistämisen asiantuntijuus ja johtaminen | 
| Opinnäytetyön raportointi, ylempi AMK | 
| 
                                Oppimaan oppiminen
                                                                      Valmistuva opiskelija edistää omaa ja yhteisönsä jatkuvaa oppimista ja osaamisen kehittymistä hyödyntäen eri alojen tietoa ja digitalisaation mahdollisuuksia.   | 
                        
| Uudistuva johtajuus | 
| Talouden ohjaus | 
| Tutkiva kehittäminen | 
| Määrällinen tutkimus | 
| Laadullinen tutkimus | 
| Terveyden edistämisen suunnittelu- ja arviointimallit | 
| Terveyden edistämisen menetelmät | 
| Terveyden edistämisen asiantuntijuus ja johtaminen | 
| Opinnäytetyön suunnittelu, ylempi AMK | 
| Opinnäytetyön toteutus, ylempi AMK | 
| Opinnäytetyön raportointi, ylempi AMK | 
| Tutkimuskirjoittaminen, ylempi AMK | 
| Kypsyysnäyte, ylempi AMK | 
| 
                                Työelämässä toimiminen
                                                                      Valmistuva opiskelija osaa kehittää ja johtaa työyhteisöään sekä uudistaa työelämää.  | 
                        
| Uudistuva johtajuus | 
| Talouden ohjaus | 
| Tutkiva kehittäminen | 
| Määrällinen tutkimus | 
| Laadullinen tutkimus | 
| Terveyden edistämisen menetelmät | 
| Terveyden edistämisen asiantuntijuus ja johtaminen | 
| Opinnäytetyön raportointi, ylempi AMK | 
| Luokittelemattomat | 
| Palliatiivisen hoidon kliinisenä asiantuntijana kehittyminen | 
| Potilaslähtöinen hoitotyön prosessi palliatiivisessa hoidossa | 
| Laajavastuinen hoitotyö palliatiivisessa hoidossa | 
| Ihmislähtöinen palliatiivinen hoito | 
| Monitieteinen tietoperusta ja moniammatillinen yhteistyö palliatiivisessa hoidossa | 
| Moninaiset vuorovaikutustilanteet palliatiivisessa hoidossa | 
| Näyttöön perustuva osaamisen johtaminen ja kehittäminen palliatiivisessa hoidossa | 
| Lääkehoidon eettinen ja juridinen tietoperusta | 
| Kliininen hoitotyö sairaanhoitajan lääkkeenmääräämisessä | 
| Farmakologia | 
| Asiantuntijana kehittyminen mielenterveys ja päihdetyössä | 
| Näyttöön perustuva mielenterveyden edistäminen | 
| Mielenterveys- ja päihdetyön asiakaslähtöisen hoitoprosessin kehittäminen I | 
| Mielenterveys- ja päihdetyön asiakaslähtöisen hoitoprosessin kehittäminen II | 
| Mielenterveys- ja päihdetyön erityiskysymykset | 
| Tiedot, taidot ja metodit (EduFutura-tarjonta) | 
| Kvalitatiivinen tutkimus (EduFutura-tarjonta) | 
| Kvantitatiivinen tutkimus (EduFutura-tarjonta) | 
YAMK: Terveyden edistäminen 2023-2028
Lukukausi- ja lukuvuosikohtaiset opintopistekertymät vaihtelevat valinnaisten ja vapaasti valittavien opintojen ajoituksesta johtuen.