Siirry suoraan sisältöön

Johtamisosaaminen uudistuvissa hyvinvointipalveluissaLaajuus (5 op)

Tunnus: YZ00CL06

Laajuus

5 op

Opetuskieli

  • suomi

Vastuuhenkilö

  • Sari Järvinen

Osaamistavoitteet

Opintojakson suoritettuasi tunnistat hallinnon ja johtamisen roolit ja niiden merkityksen organisaatioiden toiminnassa sosiaali- ja terveydenhuollon alalla. Tunnistat keskeisimmät johtamisopit ja osaat arvioida näiden vahvuuksia ja heikkouksia kestävän kehityksen näkökulmasta. Tiedät miten sosiaali- ja terveysalan organisaatiot toteuttavat päämääriään, miten ne järjestävät omia tehtäviään ja ovat yhteydessä muihin alan toimijoihin.
Olet sisäistänyt johtajuusosaamisen merkityksen sekä omaat vuorovaikutustaitoja, joille työyhteisöt rakentavat menestyksen muuttuvassa toimintaympäristössä Osaat kehittää työyhteisön toimintaa ja hallitset hallinnon ja johtamisen työkaluja, joita voit hyödyntää työyhteisöjen kehittämisessä

Opintojakson osaamiset
• Oppimaan oppiminen
• Kestävä kehitys
• Eettisyys

Sisältö

• Oman johtamisosaamisen lähtökohta
• Hallinnon ja johtamisen peruskäsitteet ja työkalut, johtamisopit sekä teoriat
• Organisaatiokäyttäytyminen ja johtajan tehtävät sekä vastuut työyhteisössä
• Uusi johtamisajattelu ja itseohjautuvien organisaatioiden ideaalimallit
• Itsetuntemus ja johtajuusidentiteetti
• Esihenkilönä toimiminen työyhteisössä, valmentajana muutoksessa

Esitietovaatimukset

AMK -tutkinto

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija kuvaa johtamista ja johtamisosaamista teoriaan pohjautuen ja käytännön toiminnan näkökulmasta. Hän tunnistaa ja osaa kuvata sekä ymmärtää toimintaympäristön muutoksen merkityksen johtamisen kehittymiselle. Hän osaa kuvata sekä luokitella johtamisen työvälineitä. Hän tunnistaa yleisimmät johtamisopit ja koulukunnat.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija analysoi käytännön johtamistoimintaa hyödyntämällä johtamisen tietoperustaa. Hän havainnollistaa toimintaympäristön muutoksia ja vertailee niiden vaikutuksia monialaiseen ja monimuotoiseen yhteistyöhön. Opiskelija analysoi johtamisen työvälineiden erilaisuutta ja niiden hyödynnettävyyttä työelämän kehittämisen johtamisen näkökulmasta

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija hyödyntää tutkimukseen tai näyttöön perustuvaa tietoa käytän-nön toiminnan kehittämisessä ja omassa johtamistoiminnassaan. Hän ar-vioi kriittisesti toimintaympäristön muutosta ja osaa hyödyntää uutta joh-tamisajattelua ja työvälineitä johtamisessa moninaisessa yhteistyössä. Opiskelija osaa arvioida ja käyttää kriittisesti erilaisia johtamisen työväli-neitä ja ymmärtää niiden merkityksen työyhteisöjen kehittämisessä

Ilmoittautumisaika

01.08.2024 - 30.08.2024

Ajoitus

24.08.2024 - 03.11.2024

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

Toteutustapa

Verkko-opetus

Yksikkö

Hyvinvointiyksikkö

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

20 - 45

Koulutus
  • Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK (YAMK)
Opettaja
  • Tapio Mäkelä
Vastuuopettaja

Tapio Mäkelä

Ryhmät
  • ZJAYJS24S1
    Avoin AMK, sote, YAMK-väylät, Johtamisen tutkinto-ohjelma
  • ZJA24SSY
    Avoin AMK, sote, YAMK
  • YJS24S1
    Johtamisen tutkinto-ohjelma, ylempi AMK, sosiaali-ja terveysala

Tavoitteet

Opintojakson suoritettuasi tunnistat hallinnon ja johtamisen roolit ja niiden merkityksen organisaatioiden toiminnassa sosiaali- ja terveydenhuollon alalla. Tunnistat keskeisimmät johtamisopit ja osaat arvioida näiden vahvuuksia ja heikkouksia kestävän kehityksen näkökulmasta. Tiedät miten sosiaali- ja terveysalan organisaatiot toteuttavat päämääriään, miten ne järjestävät omia tehtäviään ja ovat yhteydessä muihin alan toimijoihin.
Olet sisäistänyt johtajuusosaamisen merkityksen sekä omaat vuorovaikutustaitoja, joille työyhteisöt rakentavat menestyksen muuttuvassa toimintaympäristössä Osaat kehittää työyhteisön toimintaa ja hallitset hallinnon ja johtamisen työkaluja, joita voit hyödyntää työyhteisöjen kehittämisessä

Opintojakson osaamiset
• Oppimaan oppiminen
• Kestävä kehitys
• Eettisyys

Sisältö

• Oman johtamisosaamisen lähtökohta
• Hallinnon ja johtamisen peruskäsitteet ja työkalut, johtamisopit sekä teoriat
• Organisaatiokäyttäytyminen ja johtajan tehtävät sekä vastuut työyhteisössä
• Uusi johtamisajattelu ja itseohjautuvien organisaatioiden ideaalimallit
• Itsetuntemus ja johtajuusidentiteetti
• Esihenkilönä toimiminen työyhteisössä, valmentajana muutoksessa

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Seeck, H 2012 (tai uudempi) Johtamisopit Suomessa : taylorismista innovaatioteorioihin. Gaudeamus.
Laloux, F. 2016. Reinventing organizations : Reinventing organizations : kohti tulevaisuuden työyhteisöjä : kuvitettu kutsu liittyä keskusteluun seuraavan vaiheen organisaatioista. (lyhennetty versio)
Viitala, R., Jylhä, E. 2019. Johtaminen: keskeiset käsitteet, teoriat ja trendit. Helsinki, Edita.

Ja muu opetuksen yhteydessä esitettävä lähteistö.

Suositeltava kirjallisuus

Asamani, JA., Naab, F., Ansah, AM. 2016. Leadership styles in nursing management: implications for staff outcomes. Journal of Health Sciences;6 (1):23-36. Available at: https://www.researchgate.net/publication/299414105_Leadership_styles_in_nursing_management_implications_for_staff_outcomes

Opetusmenetelmät

Monimuoto-opetus, jossa hyödynnetään etä- eli verkko-opetusta, ryhmätyötä sekä itsenäistä opiskelua

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Kirjallinen koe

Uusintamahdollisuudet:
Uusinta 1 ilmoitetaan myöhemmin
Uusinta 2 ilmoitetaan myöhemmin

Vaihtoehtoiset suoritustavat

Opintojakso voidaan opinnollistaa JAMKin tutkintosäännön mukaisesti.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Asiantuntijaluennot 12 tuntia - Kirjallinen koe 3 tuntia (= 4x45 min) sisältää luennot sekä kirjallisuuteen perehtyminen 66 tuntia – Ongelmanratkaisutaidot johtamisosaamisen osana ryhmätyö ja jäsennys 12 tuntia. Ennakkotehtävä ja soveltavat opppimistehtävä 42 tuntia yhteensä 5 x 27 tuntia = 135 tuntia

Sisällön jaksotus

Luennot 12 h
Ryhmätehtävä 12 h
Tentti 4 h
Ennakkotehtävä 5 h
Oppimistehtävä 25 h
Itsenäinen työskentely 77 h

Lisätietoja opiskelijoille

Arviointi perustuu tenttiin (65%), ennakko- ja oppimistehtävän arviointiin (25%), itse- ja vertaisarviointiin (10%)

Avoin amk:5

Arviointiasteikko

0-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Opiskelija kuvaa johtamista ja johtamisosaamista teoriaan pohjautuen ja käytännön toiminnan näkökulmasta. Hän tunnistaa ja osaa kuvata sekä ymmärtää toimintaympäristön muutoksen merkityksen johtamisen kehittymiselle. Hän osaa kuvata sekä luokitella johtamisen työvälineitä. Hän tunnistaa yleisimmät johtamisopit ja koulukunnat.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Opiskelija analysoi käytännön johtamistoimintaa hyödyntämällä johtamisen tietoperustaa. Hän havainnollistaa toimintaympäristön muutoksia ja vertailee niiden vaikutuksia monialaiseen ja monimuotoiseen yhteistyöhön. Opiskelija analysoi johtamisen työvälineiden erilaisuutta ja niiden hyödynnettävyyttä työelämän kehittämisen johtamisen näkökulmasta

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija hyödyntää tutkimukseen tai näyttöön perustuvaa tietoa käytän-nön toiminnan kehittämisessä ja omassa johtamistoiminnassaan. Hän ar-vioi kriittisesti toimintaympäristön muutosta ja osaa hyödyntää uutta joh-tamisajattelua ja työvälineitä johtamisessa moninaisessa yhteistyössä. Opiskelija osaa arvioida ja käyttää kriittisesti erilaisia johtamisen työväli-neitä ja ymmärtää niiden merkityksen työyhteisöjen kehittämisessä

Esitietovaatimukset

AMK -tutkinto