Johtamisosaaminen uudistuvissa hyvinvointipalveluissaLaajuus (5 op)
Tunnus: YZ00CL06
Laajuus
5 op
Opetuskieli
- suomi
Vastuuhenkilö
- Sari Järvinen
Osaamistavoitteet
Opintojakson suoritettuasi tunnistat hallinnon ja johtamisen roolit ja niiden merkityksen organisaatioiden toiminnassa sosiaali- ja terveydenhuollon alalla. Tunnistat keskeisimmät johtamisopit ja osaat arvioida näiden vahvuuksia ja heikkouksia kestävän kehityksen näkökulmasta. Tiedät miten sosiaali- ja terveysalan organisaatiot toteuttavat päämääriään, miten ne järjestävät omia tehtäviään ja ovat yhteydessä muihin alan toimijoihin.
Olet sisäistänyt johtajuusosaamisen merkityksen sekä omaat vuorovaikutustaitoja, joille työyhteisöt rakentavat menestyksen muuttuvassa toimintaympäristössä Osaat kehittää työyhteisön toimintaa ja hallitset hallinnon ja johtamisen työkaluja, joita voit hyödyntää työyhteisöjen kehittämisessä
Opintojakson osaamiset
• Oppimaan oppiminen
• Kestävä kehitys
• Eettisyys
Sisältö
• Oman johtamisosaamisen lähtökohta
• Hallinnon ja johtamisen peruskäsitteet ja työkalut, johtamisopit sekä teoriat
• Organisaatiokäyttäytyminen ja johtajan tehtävät sekä vastuut työyhteisössä
• Uusi johtamisajattelu ja itseohjautuvien organisaatioiden ideaalimallit
• Itsetuntemus ja johtajuusidentiteetti
• Esihenkilönä toimiminen työyhteisössä, valmentajana muutoksessa
Esitietovaatimukset
AMK -tutkinto
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija kuvaa johtamista ja johtamisosaamista teoriaan pohjautuen ja käytännön toiminnan näkökulmasta. Hän tunnistaa ja osaa kuvata sekä ymmärtää toimintaympäristön muutoksen merkityksen johtamisen kehittymiselle. Hän osaa kuvata sekä luokitella johtamisen työvälineitä. Hän tunnistaa yleisimmät johtamisopit ja koulukunnat.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija analysoi käytännön johtamistoimintaa hyödyntämällä johtamisen tietoperustaa. Hän havainnollistaa toimintaympäristön muutoksia ja vertailee niiden vaikutuksia monialaiseen ja monimuotoiseen yhteistyöhön. Opiskelija analysoi johtamisen työvälineiden erilaisuutta ja niiden hyödynnettävyyttä työelämän kehittämisen johtamisen näkökulmasta
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija hyödyntää tutkimukseen tai näyttöön perustuvaa tietoa käytän-nön toiminnan kehittämisessä ja omassa johtamistoiminnassaan. Hän ar-vioi kriittisesti toimintaympäristön muutosta ja osaa hyödyntää uutta joh-tamisajattelua ja työvälineitä johtamisessa moninaisessa yhteistyössä. Opiskelija osaa arvioida ja käyttää kriittisesti erilaisia johtamisen työväli-neitä ja ymmärtää niiden merkityksen työyhteisöjen kehittämisessä
Ilmoittautumisaika
01.08.2024 - 30.08.2024
Ajoitus
24.08.2024 - 03.11.2024
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
5 op
Toteutustapa
Verkko-opetus
Yksikkö
Hyvinvointiyksikkö
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 45
Koulutus
- Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK
Opettaja
- Tapio Mäkelä
Vastuuopettaja
Tapio Mäkelä
Ryhmät
-
ZJAYJS24S1Avoin AMK, sote, YAMK-väylät, Johtamisen tutkinto-ohjelma
-
ZJA24SSYAvoin AMK, sote, YAMK
-
YJS24S1Johtamisen tutkinto-ohjelma, ylempi AMK, sosiaali-ja terveysala
Tavoitteet
Opintojakson suoritettuasi tunnistat hallinnon ja johtamisen roolit ja niiden merkityksen organisaatioiden toiminnassa sosiaali- ja terveydenhuollon alalla. Tunnistat keskeisimmät johtamisopit ja osaat arvioida näiden vahvuuksia ja heikkouksia kestävän kehityksen näkökulmasta. Tiedät miten sosiaali- ja terveysalan organisaatiot toteuttavat päämääriään, miten ne järjestävät omia tehtäviään ja ovat yhteydessä muihin alan toimijoihin.
Olet sisäistänyt johtajuusosaamisen merkityksen sekä omaat vuorovaikutustaitoja, joille työyhteisöt rakentavat menestyksen muuttuvassa toimintaympäristössä Osaat kehittää työyhteisön toimintaa ja hallitset hallinnon ja johtamisen työkaluja, joita voit hyödyntää työyhteisöjen kehittämisessä
Opintojakson osaamiset
• Oppimaan oppiminen
• Kestävä kehitys
• Eettisyys
Sisältö
• Oman johtamisosaamisen lähtökohta
• Hallinnon ja johtamisen peruskäsitteet ja työkalut, johtamisopit sekä teoriat
• Organisaatiokäyttäytyminen ja johtajan tehtävät sekä vastuut työyhteisössä
• Uusi johtamisajattelu ja itseohjautuvien organisaatioiden ideaalimallit
• Itsetuntemus ja johtajuusidentiteetti
• Esihenkilönä toimiminen työyhteisössä, valmentajana muutoksessa
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Seeck, H 2012 (tai uudempi) Johtamisopit Suomessa : taylorismista innovaatioteorioihin. Gaudeamus.
Laloux, F. 2016. Reinventing organizations : Reinventing organizations : kohti tulevaisuuden työyhteisöjä : kuvitettu kutsu liittyä keskusteluun seuraavan vaiheen organisaatioista. (lyhennetty versio)
Viitala, R., Jylhä, E. 2019. Johtaminen: keskeiset käsitteet, teoriat ja trendit. Helsinki, Edita.
Ja muu opetuksen yhteydessä esitettävä lähteistö.
Suositeltava kirjallisuus
Asamani, JA., Naab, F., Ansah, AM. 2016. Leadership styles in nursing management: implications for staff outcomes. Journal of Health Sciences;6 (1):23-36. Available at: https://www.researchgate.net/publication/299414105_Leadership_styles_in_nursing_management_implications_for_staff_outcomes
Opetusmenetelmät
Monimuoto-opetus, jossa hyödynnetään etä- eli verkko-opetusta, ryhmätyötä sekä itsenäistä opiskelua
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Kirjallinen koe
Uusintamahdollisuudet:
Uusinta 1 ilmoitetaan myöhemmin
Uusinta 2 ilmoitetaan myöhemmin
Vaihtoehtoiset suoritustavat
Opintojakso voidaan opinnollistaa JAMKin tutkintosäännön mukaisesti.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Asiantuntijaluennot 12 tuntia - Kirjallinen koe 3 tuntia (= 4x45 min) sisältää luennot sekä kirjallisuuteen perehtyminen 66 tuntia – Ongelmanratkaisutaidot johtamisosaamisen osana ryhmätyö ja jäsennys 12 tuntia. Ennakkotehtävä ja soveltavat opppimistehtävä 42 tuntia yhteensä 5 x 27 tuntia = 135 tuntia
Sisällön jaksotus
Luennot 12 h
Ryhmätehtävä 12 h
Tentti 4 h
Ennakkotehtävä 5 h
Oppimistehtävä 25 h
Itsenäinen työskentely 77 h
Lisätietoja opiskelijoille
Arviointi perustuu tenttiin (65%), ennakko- ja oppimistehtävän arviointiin (25%), itse- ja vertaisarviointiin (10%)
Avoin amk:5
Arviointiasteikko
0-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Opiskelija kuvaa johtamista ja johtamisosaamista teoriaan pohjautuen ja käytännön toiminnan näkökulmasta. Hän tunnistaa ja osaa kuvata sekä ymmärtää toimintaympäristön muutoksen merkityksen johtamisen kehittymiselle. Hän osaa kuvata sekä luokitella johtamisen työvälineitä. Hän tunnistaa yleisimmät johtamisopit ja koulukunnat.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Opiskelija analysoi käytännön johtamistoimintaa hyödyntämällä johtamisen tietoperustaa. Hän havainnollistaa toimintaympäristön muutoksia ja vertailee niiden vaikutuksia monialaiseen ja monimuotoiseen yhteistyöhön. Opiskelija analysoi johtamisen työvälineiden erilaisuutta ja niiden hyödynnettävyyttä työelämän kehittämisen johtamisen näkökulmasta
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija hyödyntää tutkimukseen tai näyttöön perustuvaa tietoa käytän-nön toiminnan kehittämisessä ja omassa johtamistoiminnassaan. Hän ar-vioi kriittisesti toimintaympäristön muutosta ja osaa hyödyntää uutta joh-tamisajattelua ja työvälineitä johtamisessa moninaisessa yhteistyössä. Opiskelija osaa arvioida ja käyttää kriittisesti erilaisia johtamisen työväli-neitä ja ymmärtää niiden merkityksen työyhteisöjen kehittämisessä
Esitietovaatimukset
AMK -tutkinto