Digitaalinen ohjaustyö kuntoutus- ja sosiaalialalla (5 cr)
Code: SZXX2022-3008
General information
Enrollment
01.08.2022 - 25.08.2022
Timing
29.08.2022 - 21.12.2022
Number of ECTS credits allocated
5 op
Virtual portion
3 op
Mode of delivery
40 % Face-to-face, 60 % Online learning
Unit
Hyvinvointiyksikkö
Teaching languages
- Finnish
Seats
0 - 25
Degree programmes
- Kuntoutuksen ohjaaja (AMK)
- Toimintaterapeutti (AMK)
- Sosionomi (AMK)
- Fysioterapeutti (AMK)
Teachers
- Liisa Mattila
- Minna Eriksen
Groups
-
SKO21SMKuntoutuksen ohjaaja (AMK)
Objective
Description of the course:
As a result of digitalisation, the operating environments of rehabilitation have changed and will change in the coming years. This change challenges both rehabilitation professionals and rehabilitees on how to act safely and appropriately in different digital environments and communities.
Objectives
After completing the course, you will be able to define social digital networks in client work and from the perspective of your professional field as well as utilise the environments and working methods of digital networks in your work. You know how to assess and promote the rehabilitee's skills and knowledge on how to work safely in different digital environments. You know how to guide the rehabilitee to operate in different digital services.
Content
During the course, the students familiarise themselves with key digital operating environments and services in the rehabilitation and social services and the networks formed by them. During the course, students familiarise themselves with cyber security and learn how data security and cyber security issues should be considered both in their own activities and when guiding the rehabilitee, taking ethics into account. In connection with digital services, they also learn how accessibility and usability can be assessed when considering the adoption of the solutions that best suit the rehabilitee's needs and user experiences.
During the course, you learn about peer platforms operating in digital environments and examine the role of professionals in guiding rehabilitees towards peer work in online environments. During the course, students familiarise themselves with digital exclusion as a phenomenon and identify methods for preventing digital exclusion. You will examine the factors that affect the client's possibilities and prerequisites to participate in digitally implemented service or guidance situations.
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Oppimateriaalina on ajankohtainen Digitaalista ohjaustyötä kuntoutus- ja sosiaalialalla käsittelevä kirjallisuus. Materiaalit ovat saatavilla opintojakson Moodle oppimisympäristössä.
Teaching methods
Opintojakso toteutuu verkko-opiskeluna.
Opiskelu sisältää aikaan sidottuja, ryhmän yhteisiä webinaareja.
Yhdellä kerralla on mahdollisuus tutustua digitaalisen ohjauksen ja kuntoutuksen menetelmiin myös paikan päällä Jamk RehaLabissa; vaihtoehtona tälle on webinaari tai itsenäinen tehtävä.
Opiskeluun kuuluu olennaisena osana itsenäistä ja ryhmän yhteisten oppimis- ja harjoitustehtävien työstämistä sekä verkkomateriaaleihin tutustumista.
Opintojakson suoritus muodostuu webinaareihin osallistumisesta sekä itsenäisten ja ryhmämuotoisten oppimistehtävien ja harjoitustehtävän tekemisestä.
Vaihtoehtoiset suoritustavat
Harjoitustehtävään kuuluvan ohjaustilanteen voi toteuttaa omassa asiakastilanteessa, vaihtoehtona sen toteuttamiselle toteutuksen viimeisessä webinaarissa.
Jamk Kuntoutusinstituutin RehaLab tutustumisen vaihtoehtona on itsenäinen tehtävä aiheesta Digitaalisen ohjaustyön moninaisuus ja menetelmät.
Student workload
Opintojakson laajuus on 5 opintopistettä, joka tarkoittaa noin 135 tuntia opiskelijan työtä.
Työmäärän ajatellaan jakaantuvan seuraavasti:
Opintojakso sisältää aikaan sidottuja webinaareja 14 tuntia.
Jamk Rehalabiin tarjotaan mahdollisuus tutustumiseen myös paikan päällä noin 1 tunnin ajan.
Varaa aikaa Itsenäiseen materiaaliin perehtymiseen ja webinaareihin valmistautumiseen noin 50 tuntia.
Oppimispäiväkirjan ja tiivistelmän laatimiseen on käytettävissä aikaa noin 20 tuntia.
Oppimistehtävien ja harjoitustehtävän tekemiseen ja vertaisarviointiin on käytettävissä noin 50 tuntia.
Content scheduling
Webinaarit sekä oppimis- ja harjoitustehtävät sijoittuvat tasaisesti toteutuksen keston ajalle.
Further information
Opintojakson hyväksytty suorittaminen edellyttää aktiivista osallistumista ja läsnäoloa webinaareissa. Aiheeseen perehtyminen ja osaaminen on mahdollista osoittaa korvaavalla tehtävällä enintään kahden webinaarin osalta.
Opintojakson aikana reflektoit omaa oppimistasi oppimispäiväkirjan avulla. Opintojakson päätteeksi laadit päiväkirjastasi tiivistelmän ja arvioit, miten hyvin olet saavuttanut opintojakson tavoitteet. Oppimispäiväkirjan tiivistelmä huomiodaan arviointipäätöksessä.
Harjoitustehtävä ja vertaisarivointi arvioidaan erillisten arviointikriteerien mukaisesti asteikolla hyväksytty-hylätty.
Campus Online 5 paikkaa
Avoin AMK 5 paikkaa
Evaluation scale
Pass/Fail
Assessment criteria, approved/failed
Pass
The student recognises societal digitalisation and digital services and operating environments as part of their own professional activities. They can name and analyse key digital operating environments and services in the rehabilitation and social services sector and the networks formed by them.
The student is familiar with cyber security as a concept and can name key factors that endanger cyber security in the rehabilitation and social services sector. They can also explain cyber and information security issues that must be considered both in their own activities and when guiding the rehabilitee. They recognise ethical questions related to digital guidance and are able to consider these in client work.
The student can explain the concepts of accessibility and Design for all. The student knows how legislation governs the realisation of accessibility in public and private health care and social services. They can analyse and assess the accessibility and usability of solutions and services offered to clients and make proposals for client-oriented service solutions.
The student can describe and analyse professional digital social networks and services offering digital peer support. They recognise the professional's role in guiding the rehabilitee towards peer work in an online environment and have methods for guiding clients in digital networks. The student understands the phenomenon of digital exclusion and recognises ways to prevent it. The student can consider and promote clients' opportunities and prerequisites for participating in digitally implemented guidance or rehabilitation services.