• Diverse interaction in palliative care (YSAP0107-3004),
         12.09.2022 – 31.12.2022,  5 cr  (YSY21SJ, ...) — Face-to-face +-
    Learning outcomes of the course
    The student

    evaluates, develops and leads person-centred (people-centred) palliative care based on an equal and reciprocal partnership in interaction, which requires special competence.

    ensures the patient's and his/her next of kin's right to culturally sensitive care which respects their conviction, advance directive, own language and communication methods.

    evaluates and analyses special needs of the communication of the patient and his/her next of kin and improves people-centred solutions for them in collaboration with a multiprofessional team.

    supports and encourages professionals in the use of art and culture as a method in handling and relieving existential suffering in the end-of-life care.

    consults and acts as a consulting expert in handling the existential suffering and hope of the patient and his/her next of kin by ensuring individual linguistic, diverse and cultural viewpoints.

    evaluates, applies and develops interventions related to existential suffering and diverse interaction in national and international multiprofessional networks.
    Prerequisites and co-requisites
    Basic level (A level) competence in palliative care.
    Course contents
    People who need special support and who are represented by the communities, organisations and networks (for example the third sector, religious parishes / communities, volunteers, senior advisers / specialists)

    Existential suffering, hope and sorrow at different stages of the life cycle (among others, art, culture and play as methods)

    Interaction based on dialogical partnership

    Facilitating communication: changes in the communication in a spoken or sign language, and needs and changes in the augmentative and alternative communication methods or in communication aids, communication guidance

    The use of interpreting services, communication with the patient and his/her next of kin across language and cultures

    Special questions on the advance directive and autonomy in the end-of-life care
    Assessment criteria
    Assessment criteria - grade 1 and 2
    Hylätty (0)

    Esseessä moninaisen vuorovaikutuksen osaamisen ja sen kehittämistarpeiden kuvaus jää ohueksi. Esseessä on mainintoja aihepiirin käsitteistä, mutta käsitteiden käytössä on epäloogisuutta tai käytettyjä käsitteitä ei avata tekstissä. Ennakkotehtävissä käytettyä ja/tai tiedonhaun avulla saatua materiaali ei ole hyödynnetty esseessä. Yleiset ammattieettiset periaatteet eivät juurikaan ole havaittavissa esseestä.
    Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2)

    Esseessä moninaisen vuorovaikutuksen osaamisen ja sen kehittämistarpeiden kuvaus on hyvää, mutta pohtiminen jää vajaaksi. Esseessä käytetään aihepiirin käsitteitä ja kuvataan omaa osaamista ja sen kehittämistarpeita, mutta käsitteiden käytössä on osin epäloogisuutta tai käytettyjä käsitteitä ei avata tekstissä. Moninaisen vuorovaikutuksen arvoperusta ja ammattietiikka sekä hyviin käytänteisiin perustuva tieto ovat havaittavissa esseestä.
    Arviointikriteerit - hyvä (3-4)

    Esseessä moninaisen vuorovaikutuksen osaamisen ja sen kehittämistarpeiden pohdinta on selkeää ja perusteltua. Essee osoittaa kykyä käyttää monipuolisesti aihepiirin käsitteitä oman osaamisen ja sen kehittämistarpeiden analysoinnissa. Esseessä hyödynnetään monipuolisesti moninaisen vuorovaikutukseen arvoperustaa ja ammattietiikkaa sekä hyviin käytäntöihin ja näyttöön perustuvaa tietoa.
    Arviointikriteerit - kiitettävä (5)

    Esseessä moninaisen vuorovaikutuksen osaamista ja sen kehittämistarpeita on pohdittu kiitettävästi, perustellusti ja omaperäisesti. Essee osoittaa kykyä käyttää aihepiirin erityisosaamista vaativia käsitteitä luovasti ja kriittisesti omaan osaamisen ja sen kehittämistarpeiden analysoinnissa. Esseessä sovelletaan monipuolisesti ja syvällisesti moninaiseen vuorovaikutuksen arvoperustaa ja ammattietiikkaa sekä hyviin käytäntöihin ja näyttöön perustuvaa tietoa. (not translated)
    Assessment criteria - grade 3 and 4
    Hyvä (3-4)
    Esseessä moninaisen vuorovaikutuksen osaamisen ja sen kehittämistarpeiden pohdinta on selkeää ja perusteltua. Essee osoittaa kykyä käyttää monipuolisesti aihepiirin käsitteitä oman osaamisen ja sen kehittämistarpeiden analysoinnissa. Esseessä hyödynnetään monipuolisesti moninaisen vuorovaikutukseen arvoperustaa ja ammattietiikkaa sekä hyviin käytäntöihin ja näyttöön perustuvaa tietoa. (not translated)
    Assessment criteria - grade 5
    Erinomainen 5
    Esseessä moninaisen vuorovaikutuksen osaamista ja sen kehittämistarpeita on pohdittu kiitettävästi, perustellusti ja omaperäisesti. Essee osoittaa kykyä käyttää aihepiirin erityisosaamista vaativia käsitteitä luovasti ja kriittisesti omaan osaamisen ja sen kehittämistarpeiden analysoinnissa. Esseessä sovelletaan monipuolisesti ja syvällisesti moninaiseen vuorovaikutuksen arvoperustaa ja ammattietiikkaa sekä hyviin käytäntöihin ja näyttöön perustuvaa tietoa. (not translated)

    Language of instruction

    Finnish

    Location and time

    Opintojen suorittamisaika: 12.10. - 18.12.2022
    Toteuttamistapa: Verkko-opinnot, jossa käytetään erilaisia työskentelymenetelmiä. Opintojaksoon kuuluu myös kontaktiopetusta, johon opiskelijan tulee osallistua.

    Aloitusinfo ja webinaarit toteutuvat seuraavina ajankohtina:
    12.10.2022 klo. 14.00–16.00 info (zoom)
    web1: 8.11.2022 klo. 9.00–16.00 (zoom)
    web2: 7.12.2022 klo. 9.00–16.00 (zoom)

    Opintojen paikka: Kamit/DevMoodle, https://devmoodle.kamit.fi/
    Kirjautuminen hakatunnuksilla

    Opintojakso: Moninaiset vuorovaikutustilanteet palliatiivisessa hoidossa 5op

    Moodlessa opintojakso avautuu 12.9.2022. Moodle avain ja lisätiedot tulevat viimeistään viikon 35 aikana opintojaksoon ilmoittautuneille

    ILMOITTAUTUMINEN: Ilmoittautuminen aukeaa 1.3.2022 ja päättyy 20.5.2022 23:59
    Ilmoittautuminen linkki: https://hakija.diak.fi/#3111
    (kopio linkki selaimeesi, jos ei aukea kirjeestä suoraan) (not translated)

    Planned learning activities, teaching methods and guidance

    Distance learning/Webinars, learning assignments

    Lecturer(s)

    Annina Kangas-Niemi

    Learning materials and recommended literature

    The course materials are available in KAMKMoodle.

    Lecturer(s)

    Annina Kangas-Niemi

    Working life cooperation

    The course has content that supports professional skills and student`s own profession.

    Exam dates and re-exam possibilities

    The course does not have scheduled exams.

    Internationality

    -

    Timing

    12.09.2022 - 31.12.2022

    Learning assignments and student workload

    -

    Enrollment

    01.08.2022 - 11.09.2022

    Content scheduling

    -

    Groups
    • YSY21SJ
    • YSY21SK
    • YSY21ST
    Alternative learning methods

    The recognition of prior learning is not possible as a whole course. If the student has previous higher education level studies related to the topic, the recognition of the units can be discussed with the teacher.

    Degree Programme

    Master’s Degree Programme in Health Care and Social Services

    Mode of delivery

    Face-to-face

    Credits
    • 5 cr
    Unit

    School of Health and Social Studies