• Diverse interaction in palliative care (YSAP0107-3004),
         12.09.2022 – 31.12.2022,  5 cr  (YSY21SJ, ...) — Face-to-face +-
    Learning outcomes of the course
    The student
    • evaluates and develops human-oriented palliative care based on equal partnership in demanding interaction situations.
    • to ensure the right of the patient and their loved ones to receive treatment in accordance with their cultural background, beliefs and desire for treatment in their own language and method of communication.
    • evaluates and analyzes the special communication needs of the patient and his relatives and develops human-oriented solutions for them in cooperation with a multiprofessional team.
    • supports and encourages professionals in the utilization of art and culture in dealing with existential crisis and alleviating the symptoms.
    • Consults and acts as a consulted expert in special questions related to the existential suffering and hope of the patient and his loved ones, taking linguistic and cultural starting points into account.
    • evaluates, applies and develops interventions related to existential suffering and interaction situations in multi-professional national networks
    Prerequisites and co-requisites
    Basic level (A level) competence in palliative care.
    Course contents
    • Persons in need of special support and the communities, organizations and networks that represent them (e.g. the third sector, opinion communities, volunteers, special workers/experts)
    • Existential suffering, hope and grief at different stages of the life cycle (multiprofessional networks and art-based coping methods)
    • Dialogic and partnership-based interaction and methods that support speaking up and interaction (partnership relationship)
    • Communication and its enablement: changes in communication in spoken or sign language, changes and needs in the use of a communication method that supports or replaces speech or a communication aid, communication guidance
    • Use of an interpreter and communication with the patient and his relatives who speak another language
    • Special issues of the will to care and the right to self-determination at the end of life
    Assessment criteria
    Assessment criteria - grade 1 and 2
    Hylätty (0)

    Esseessä moninaisen vuorovaikutuksen osaamisen ja sen kehittämistarpeiden kuvaus jää ohueksi. Esseessä on mainintoja aihepiirin käsitteistä, mutta käsitteiden käytössä on epäloogisuutta tai käytettyjä käsitteitä ei avata tekstissä. Ennakkotehtävissä käytettyä ja/tai tiedonhaun avulla saatua materiaali ei ole hyödynnetty esseessä. Yleiset ammattieettiset periaatteet eivät juurikaan ole havaittavissa esseestä.
    Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2)

    Esseessä moninaisen vuorovaikutuksen osaamisen ja sen kehittämistarpeiden kuvaus on hyvää, mutta pohtiminen jää vajaaksi. Esseessä käytetään aihepiirin käsitteitä ja kuvataan omaa osaamista ja sen kehittämistarpeita, mutta käsitteiden käytössä on osin epäloogisuutta tai käytettyjä käsitteitä ei avata tekstissä. Moninaisen vuorovaikutuksen arvoperusta ja ammattietiikka sekä hyviin käytänteisiin perustuva tieto ovat havaittavissa esseestä.
    Arviointikriteerit - hyvä (3-4)

    Esseessä moninaisen vuorovaikutuksen osaamisen ja sen kehittämistarpeiden pohdinta on selkeää ja perusteltua. Essee osoittaa kykyä käyttää monipuolisesti aihepiirin käsitteitä oman osaamisen ja sen kehittämistarpeiden analysoinnissa. Esseessä hyödynnetään monipuolisesti moninaisen vuorovaikutukseen arvoperustaa ja ammattietiikkaa sekä hyviin käytäntöihin ja näyttöön perustuvaa tietoa.
    Arviointikriteerit - kiitettävä (5)

    Esseessä moninaisen vuorovaikutuksen osaamista ja sen kehittämistarpeita on pohdittu kiitettävästi, perustellusti ja omaperäisesti. Essee osoittaa kykyä käyttää aihepiirin erityisosaamista vaativia käsitteitä luovasti ja kriittisesti omaan osaamisen ja sen kehittämistarpeiden analysoinnissa. Esseessä sovelletaan monipuolisesti ja syvällisesti moninaiseen vuorovaikutuksen arvoperustaa ja ammattietiikkaa sekä hyviin käytäntöihin ja näyttöön perustuvaa tietoa. (not translated)
    Assessment criteria - grade 3 and 4
    Hyvä (3-4)
    Esseessä moninaisen vuorovaikutuksen osaamisen ja sen kehittämistarpeiden pohdinta on selkeää ja perusteltua. Essee osoittaa kykyä käyttää monipuolisesti aihepiirin käsitteitä oman osaamisen ja sen kehittämistarpeiden analysoinnissa. Esseessä hyödynnetään monipuolisesti moninaisen vuorovaikutukseen arvoperustaa ja ammattietiikkaa sekä hyviin käytäntöihin ja näyttöön perustuvaa tietoa. (not translated)
    Assessment criteria - grade 5
    Erinomainen 5
    Esseessä moninaisen vuorovaikutuksen osaamista ja sen kehittämistarpeita on pohdittu kiitettävästi, perustellusti ja omaperäisesti. Essee osoittaa kykyä käyttää aihepiirin erityisosaamista vaativia käsitteitä luovasti ja kriittisesti omaan osaamisen ja sen kehittämistarpeiden analysoinnissa. Esseessä sovelletaan monipuolisesti ja syvällisesti moninaiseen vuorovaikutuksen arvoperustaa ja ammattietiikkaa sekä hyviin käytäntöihin ja näyttöön perustuvaa tietoa. (not translated)

    Language of instruction

    Finnish

    Location and time

    Opintojen suorittamisaika: 12.10. - 18.12.2022
    Toteuttamistapa: Verkko-opinnot, jossa käytetään erilaisia työskentelymenetelmiä. Opintojaksoon kuuluu myös kontaktiopetusta, johon opiskelijan tulee osallistua.

    Aloitusinfo ja webinaarit toteutuvat seuraavina ajankohtina:
    12.10.2022 klo. 14.00–16.00 info (zoom)
    web1: 8.11.2022 klo. 9.00–16.00 (zoom)
    web2: 7.12.2022 klo. 9.00–16.00 (zoom)

    Opintojen paikka: Kamit/DevMoodle, https://devmoodle.kamit.fi/
    Kirjautuminen hakatunnuksilla

    Opintojakso: Moninaiset vuorovaikutustilanteet palliatiivisessa hoidossa 5op

    Moodlessa opintojakso avautuu 12.9.2022. Moodle avain ja lisätiedot tulevat viimeistään viikon 35 aikana opintojaksoon ilmoittautuneille

    ILMOITTAUTUMINEN: Ilmoittautuminen aukeaa 1.3.2022 ja päättyy 20.5.2022 23:59
    Ilmoittautuminen linkki: https://hakija.diak.fi/#3111
    (kopio linkki selaimeesi, jos ei aukea kirjeestä suoraan) (not translated)

    Planned learning activities, teaching methods and guidance

    Distance learning/Webinars, learning assignments

    Lecturer(s)

    Annina Kangas-Niemi

    Learning materials and recommended literature

    The course materials are available in KAMKMoodle.

    Lecturer(s)

    Annina Kangas-Niemi

    Working life cooperation

    The course has content that supports professional skills and student`s own profession.

    Exam dates and re-exam possibilities

    The course does not have scheduled exams.

    Internationality

    -

    Timing

    12.09.2022 - 31.12.2022

    Learning assignments and student workload

    -

    Enrollment

    01.08.2022 - 11.09.2022

    Content scheduling

    -

    Groups
    • YSY21SJ
    • YSY21SK
    • YSY21ST
    Alternative learning methods

    The recognition of prior learning is not possible as a whole course. If the student has previous higher education level studies related to the topic, the recognition of the units can be discussed with the teacher.

    Degree Programme

    Master’s Degree Programme in Health Care and Social Services

    Mode of delivery

    Face-to-face

    Credits
    • 5 cr
    Unit

    School of Health and Social Studies