Koulutuksen tulevaisuus (8 op)
Toteutuksen tunnus: AJ00BA19-3002
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
02.11.2020 - 30.11.2020
Ajoitus
04.01.2021 - 31.07.2021
Opintopistemäärä
8 op
Virtuaaliosuus
8 op
Toteutustapa
Verkko-opetus
Yksikkö
Ammatillinen opettajakorkeakoulu
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 10
Koulutus
- Projektijohtamisen tutkinto-ohjelma (YAMK), sosiaali- ja terveysala
- Digitaalinen toimitusketju (YAMK)
- Teknologialiiketoiminnan johtaminen (YAMK)
- Elinkaaren hallinta (YAMK)
- Robotiikka (YAMK)
- Kestävä energia (YAMK)
- Logistiikka (YAMK)
- Projektijohtamisen tutkinto-ohjelma (YAMK), insinööri
- Verkostojohtaminen, teknologia (YAMK)
- Verkostojohtaminen, sosiaali- ja terveysala (YAMK)
- Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK (YAMK)
Opettaja
- Kirsti Vänskä
- Mari Kolu
Vastuuopettaja
Juha Hautanen
Ryhmät
-
YSY20SMSosiaali- ja terveysalan ylempi AMK tutkinto-ohjelma, Monialainen kuntoutus
-
YSY20STSosiaali- ja terveysalan ylempi AMK tutkinto-ohjelma, Terveyden edistäminen
-
YSY20SJSosiaali- ja terveysalan ylempi AMK tutkinto-ohjelma, Sosiaali- ja terveysalan
-
YSY20SKSosiaali- ja terveysalan ylempi AMK tutkinto-ohjelma, Kliininen asiantuntija
-
YTK20S1Kestävä energia (YAMK)
-
YSY20S1Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK tutkinto-ohjelma,Sosiaali- ja terveysalan johtaminen, ylempi AMK
-
YSV20S1Verkostojohtamisen tutkinto-ohjelma, YAMK
-
YSB20S1Projektijohtaminen YAMK
-
YLO20S1Logistiikka
-
YTV20S1Verkostojohtaminen, teknologia
-
YTG20S1Robotiikka YAMK
-
YTH20S1Elinkaaren hallinta (YAMK)
-
YTM20S1Master’s Degree Programme in Digital Supply Chain Management
-
YTO20S1Teknologialiiketoiminnan johtaminen (YAMK)
-
YTB20S1Projektijohtaminen YAMK (teknologia)
-
ZJA21KAKOAvoin AMK, AOKK, Kasvatustieteelliset opinnot
Tavoitteet
Opintojakson tarkoitus
Tällä opintojaksolla perehdyt kasvatussosiologiaan, sen peruskäsitteistöön ja lähestymistapoihin. Lisäksi pohdit koulutuksen ja yhteiskunnan välisiä suhteita sekä ajankohtaisia ilmiöitä. Opintojakso kuuluu opettajankoulutuksen kasvatustieteellisiin opintoihin.
Opintojakson osaamiset
Tällä opintojaksolla kehität tulevaisuusosaamistasi. Tulevaisuusosaaminen tarkoittaa opettajan kykyä ja halua olla tekemässä ammatillisen oppimisen, työelämän ja yhteiskunnan tulevaisuutta näiden välisten suhteiden ymmärtämiseen perustuen. Se tarkoittaa myös opettajan tutkivaa ja kriittistä suhtautumista olemassa oleviin toimintatapoihin ja rakenteisiin sekä rohkeutta ajatella ja tehdä asioita uudella tavalla yhteiskunnallisen tasa-arvon, demokratian ja ihmisoikeuksien kehittämiseksi.
Opintojakson osaamistavoite
Ymmärrät kasvatus- ja koulutussosiologian peruskäsitteitä. Osaat tarkastella kasvatukseen ja koulutukseen liittyviä kysymyksiä yhteiskunnallisina ja kulttuurisina ilmiöinä kasvatus- ja koulutussosiologisesta näkökulmasta.
Sisältö
Tämän opintojakson aikana perehdyt kasvatus- ja koulutussosiologiaan. Tarkastelet ihmisten sosiaalistumista yhteiskuntaan ja kulttuuriin. Perehdyt yhteiskunnallisiin ilmiöihin kuten koulujen erilaistumiseen, oppimistulosten eroihin, syrjäytymiseen ja koulutuksen periytyvyyteen. Saat ymmärrystä yhteiskunnallisista ajankohtaisista ilmiöistä esimerkiksi monikulttuurisuudesta, sukupuolisuudesta, syrjäytymisestä ja yhdenvertaisuudesta. Tutustut tulevaisuuden koulun visioihin ja koulutuksen ajankohtaisiin teemoihin.
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Antikainen, A., Rinne, R. & Koski, L. 2015. Kasvatussosiologia. E-kirja. PS-kustannus.
Lisäksi oppimistehtävien yhteydessä oleva muu materiaali.
Opetusmenetelmät
Opintojakso toteutetaan verkko-opintoina. Voit hankkia opintojakson tavoitteena olevan osaamisen tekemällä siihen kuuluvat oppimis- ja arviointitehtävät.
Opintojaksossa toteutetaan yhteistoiminnallisia ja osallistavia menetelmiä sekä vertaisohjausta ja itsenäistä työskentelyä. Toteutustavat syventävät ammatillista osaamista ja oman ammattialan kehittämistä.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opintojakso yhteensä 216 h (8 x 27 h) opiskelijan työtä:
- orientoituminen 6 h
- kirjallisuuteen/oppimateriaaleihin perehtyminen, oppimistehtävät ja keskustelut 190 h
- vertaiskeskustelut ja -arvioinnit sekä itsearviointi 20 h
Lisätietoja opiskelijoille
Arviointi on osaamistavoitteisiin pohjautuvaa ja laadullista. Oppimisprosessin arvioinnin välineitä ovat palautteet ja itsearviointi. Osaamisen arviointi on kriteeriperusteista ja arviointipäätöksen tekee opettajakorkeakoulun kouluttaja, kun kaikki oppimistehtävät on tehty. Arviointiaineiston muodostavat opintojakson oppimistehtävät ja itsearviointitehtävä.
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Hyväksyttävän tason arviointikriteerit ovat
Tulevaisuusosaaminen
- osaat tarkastella kriittisesti kasvatuksen ja koulutuksen nykytilaa
- osaat hahmottaa tulevaisuussuuntia koulutuksen ja oman alasi tai opetusyön kehittämiseksi
Esitietovaatimukset
-