Siirry suoraan sisältöön

Vastuullinen palvelujen johtaminen (5 op)

Toteutuksen tunnus: YMRJ3120-3001

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

30.10.2020 - 30.11.2020

Ajoitus

19.01.2021 - 21.03.2021

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

Toteutustapa

Verkko-opetus

Yksikkö

Liiketoimintayksikkö

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

0 - 40

Koulutus

  • Matkailu- ja palveluliiketoiminnan johtaminen (YAMK)

Opettaja

  • Sami Kalliomaa
  • Anne Törn-Laapio
  • Paula Linna

Ryhmät

  • YMJ20S1
    Matkailu- ja palveluliiketoiminnan johtaminen
  • ZJA20SMY
    Avoin AMK, marata, YAMK-polut

Tavoitteet

Opintojakson tarkoituksena on, että ymmärrät palvelujen johtamisen ja markkinoinnin teoreettisen viitekehyksen ja osaat soveltaa tätä strategisessa johtamisessa ja kehittämistyössä.

Opintojakson osaamiset
Palveluliiketoiminnan johtamisosaaminen
Oppimaan oppiminen
Työelämässä toimiminen
Eettisyys
Kestävä kehitys

Opintojakson tavoitteet
Opintojakson suoritettuasi osaat tehdä yhteenvedon palvelujen johtamisen ja markkinoinnin teoreettisesta viitekehyksestä. Ymmärrät palvelujen johtamisen ja markkinoinnin strategisen merkityksen. Tunnistat tuottavuuden ja toimintojen merkityksen palvelujen johtamisessa. Osaat määritellä, mitä on palvelun laadun johtaminen. Osaat analysoida ja arvioida, kuinka palveluyrityksiä on mahdollista johtaa kilpailukyisesti ja vastuullisesti. Tämän lisäksi opit monipuolista tiedonhakua, oman osaamisesi sanoittamista ja jakamista, sekä modernien viestintätyökalujen ja tekniikoiden hyödyntämistä.

Sisältö

Palvelujen johtamisen teoria, periaatteet ja soveltaminen käytännössä
Palvelujen markkinoinnin teoria ja periaatteet
Vastuullisuusnäkökulma palvelujen johtamisessa ja markkinoinnissa

Monikanavaisen viestinnän eri muotojen ja modernien työkalujen hyödyntäminen: kirjaesseen kirjoittaminen, käsitekartan rakentaminen, blogin kirjoittaminen, podcastin tekeminen, itsereflektointi.

Aika ja paikka

Verkkototeutus: verkko-oppimisympäristö ja Zoom-webinaarit
Ensimmäinen webinaari tiistaina 26.1.2021 klo 17-19
Muiden webinaarien ajat ilmoitetaan opintojakson alkaessa.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

- Wilson, A., Zeithaml, V. A., Bitner, M. J. & Gremler, D. D. 2016. Services marketing: integrating customer focus across the firm. 6th edition. London : McGraw-Hill Education.
- Evans, N. 2015. Strategic management for tourism, hospitality and events. Routledge.
- Glowik, M. 2017. Global Strategy in the service industries: dynamics, analysis, growth. Taylor & Francis Ltd.
- Grönroos, C. 2009 (tai uudempi). Palvelujen johtaminen ja markkinointi. Helsinki: WSOYpro.

Opintojakson työtilassa muu opettajan osoittama materiaali

Opetusmenetelmät

Käänteinen oppiminen
- Itsenäinen perehtyminen opintojakson tavoitteisiin, tehtäviin ja aikatauluihin
- Tutustuminen opintojakson teemoihin ja tietoperustaan
- Asiantuntijaluennot
- Ryhmätehtävät, joilla osaaminen osoitetaan ja jaetaan
- Oppimista, osaamisen jakamista ja verkostoitumista tukevat webinaarit

Opintojakson aikana saa ohjausta seuraavasti:
- Moodle-oppimisympäristössä
- yksilö- ja ryhmäohjausta webinaareissa ja keskustelualueella
- oman osaamisen arviointi ja vertaispalaute ryhmätyöskentelystä
- harjoitustehtävien palaute kootusti Moodlessa

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Opiskelija tekee yksilötyönä palvelujen johtamisen asiantuntijahaastattelun valitsemaansa palveluliiketoiminnan yritykseen.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Opintojakson palautettavat tehtävät:
- Orientoiva tehtävä (yksilötyö)
- Harjoitustehtävä 1: kirjaessee (yksilötyö)
- Harjoitustehtävä 2: käsitekartta (ryhmätyö)
- Harjoitustehtävä 3: haastattelu ja blogi (yksilötyö)
- Harjoitustehtävä 4: asiantuntijapodcast (parityö)
- Itsereflektio (yksilötyö)

Opintojakson kokonaisarvosana muodostuu tehtävistä.
Opintojaksolla ei ole erillistä tenttiä.

Vaihtoehtoiset suoritustavat

Hyväksilukeminen (korvaaminen ja sisällyttäminen)
Muulla tavoin hankitun osaamisen tunnistaminen ja tunnustaminen
Opinnollistaminen
Tarkemmat ohjeet löytyvät tutkintosäännöstä ja opinto-oppaasta.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

5 op = 137 h opiskelijan työtä
Verkkoluennot ja webinaarit = 7 h
Muu itsenäinen ja ryhmäopiskelu = 130 h

Sisällön jaksotus

Opintojakso jakautuu teemoihin seuraavasti:
1. Palvelujen johtamisen teoria
2. Palvelujen johtamisen strategiset valinnat
3. Palvelujen johtamisen tulevaisuus

Lisätietoja opiskelijoille

Avoin AMK 5

Arviointiasteikko

0-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Välttävä 1
Ymmärrät eri johtajuusteorioiden ja mallien eroja. Erottelet ja luokittelet johtajuuden keskeisiä käsitteitä. Käsittelet aihetta eri näkökulmista. Tunnistat tunneälykkyyden keskeiset taidot ja hyödyt sekä kehittämisen menetelmiä. Määrittelet keskeisiä johtajuuden käytäntöjä ja kuvaat niitä työroolisi näkökulmasta Ymmärrät tasa-arvoisen ja eettisen johtajuuden merkityksen. Arvioit johtajuus- ja vuorovaikutusosaamistasi ja tunnistat keskeisen kehittämiskohteesi. Kirjoitat havainnollisesti, mutta teksti sisältää epäloogisuuksia ja puutteita.

Tyydyttävä 2
Sovellat rajaamaasi johtajuuden teoriaa. Valitset ja määrittelet keskeiset käsitteet. Hyödynnät tunneälykkyyden keskeisiä taitoja ja kehittämisen menetelmiä. Löydät ongelmaan ratkaisun ja havainnollistat tuloksia esimerkkien avulla. Esimerkit osoittavat ymmärtämistä ja omaa ajattelua, joilla on yhteys teoriaan. Osaat tehdä yhteistyötä vastuullisesti ongelmanratkaisutilanteessa ja otat vastuuta vertaisen työstä. Ymmärrät tasa-arvoisen ja eettisen johtajuuden merkityksen. Arvioit omaa johtajuus- ja vuorovaikutusosaamista esimerkein ja perusteluin. Kirjoitat johdonmukaisesti ja havainnollisesti, mutta siinä on puutteita. Kirjoitat osittain jäsentymätöntä tekstiä, jossa on erilaisia kieli- ja tyylivirheitä.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Hyvä 3
Analysoit aihealueen olennaista ja rajattua teoriaa ja käsitteitä, joiden valinnat perustelet. Osoitat kykyä analysoida, seurata ja eritellä asiantuntijuusalueen kehitystä ja/tai tutkimustietoa. Kehität toimialasi toimintaa löytäen ratkaisuvaihtoehtoja. Yhdistät teoriaa ja käytäntöä toisiinsa. Arvioit omaa osaamistasi perustellen ja kykenet sen kehittämiseen. Kirjoitat johdonmukaisesti, perustellusti ja havainnollisesti. Kirjoitat jäsentynyttä tekstiä, jossa on satunnaisia kieli- ja tyylivirheitä.

Kiitettävä 4
Jäsennät aihealueen keskeisestä teoriasta ja käsitteistä kokonaisuuden, jota reflektoit kriittisesti. Arvioit, seuraat ja erittelet asiantuntijuusalueen kehitystä ajantasaisesti, sisältäen myös kansainvälistä tutkimustietoa. Kehität toimialasi toimintaa ja ratkaiset käytännön ongelmia. Arvioit prosessia ja lopputulosta hyödynnettävyyteen ja teoriaan peilaten. Reflektoit omaa osaamistasi ja kehittymistäsi realistisesti ja perustellen. Kirjoitat loogisesti, analyyttisesti ja asiantuntevasti. Kirjoitat jäsentynyttä tekstiä sujuvalla ja lähes virheettömällä asiatyylillä.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Erinomainen 5
Tuotat uusia näkökulmia tai uutta tietoa aihealueeseen. Arvioit ja tulkitset kriittisesti eri ammattialojen kehitystä hyödyntäen myös kansainvälistä tutkimustietoa. Reflektoit aihetta myös yhteiskunnallisella tasolla. Määrittelet keskeiset alan erityisosaamiseen liittyvät käsitteet oikein ja suhteessa toisiinsa. Osoitat ottavasi vastuuta oman ammattialasi uusien tietojen ja käytäntöjen kartuttamisesta ja tavoitteellisesta oppimisesta. Uudistat toimintatapoja alasi muuttuvissa toimintaympäristöissä. Arvioit, analysoit ja vertailet perustellusti prosessia, lopputulosta ja toimenpide-ehdotuksia, joilla on yhteys asetettuihin tavoitteisiin sekä kriteereihin. Arvioit oman osaamisesi kehittymistä kriittisesti, kokonaisvaltaisesti ja monipuolisesti argumenttisi hyvin perustellen. Raportoit vakuuttavasti esittäen selkeän loogisesti etenevän kokonaisuuden, jossa yhdistät asioita uudella tavalla. Kirjoitat vakuuttavasti esittäen selkeän loogisesti etenevän kokonaisuuden, jossa yhdistät asioita uudella tavalla. Osoitat kriittistä ja argumentoivaa kykyä kirjoittaa.

Esitietovaatimukset

AMK-tutkinto