Suomi
Opintojakso toteutetaan kokonaan verkossa Moodle-oppimisympäristössä. Ohjaaminen ja palautteen anto tapahtuu verkko-oppimisympäristössä.
Opiskelu koostuu itsenäisestä opiskelusta ja webinaareista (Zoom).
Opintojaksolla käytetään menetelmänä Fipped learningia, jolloin opintojakson kunkin moduulin itsenäinen työskentely (oppimateriaaliin perehtyminen ja oppimistehtävät) tehdään aina ennen webinaareja
Opintojaksolla on osana itsenäistä opiskelua nauhoitettuja verkkoluentoja, joissa on mukana testikysymyksiä oppimistehtävinä.
Yhdessä oppimista ja vertaistukea erityisesti opintojakson webinaareissa ja pienryhmätehtävien yhteydessä.
Itsenäiseen opiskeluun sisältyy oppimistehtävinä:
-reflektiivinen oman terveyden edistämisen asiantuntijuuden arviointi kansainvälisten akkreditointikriteereiden mukaisesti (IUHPE Health Promotion Practitioner akkreditointikriteerit)
-kirjallinen oppimistehtävä pienryhmätyönä koskien terveyden edistämisen asiantuntijan verkosto- ja sidosryhmätyötä
-kirjallinen oppimistehtävä koskien opiskelijan valitseman alueen hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen strategioita ja ohjelmia
-terveyden edistämisen asiantuntijan blogiteksti
-koko opintojakson ajan kirjoitettava reflektiivinen oppimispäiväkirja Moodle-oppimisalustalla.
Pauliina Soanvaara
Green, J., Cross, R. Woodall, J. & Tones, K. 2019. Health promotion: planning and strategies. Los Angeles: Sage. (Health public policy, Mass communication, Working with communities, Settings for health)
IUHPE Health Promotion Accreditation system. Health Promotion Practitioner. https://www.iuhpe.org/index.php/en/the-accreditation-system
Jalava, M. 2017. Sidosryhmien kartoitus ja sidosryhmäsuhteiden hallinta. Kandidaatintyö. Lappeenrannan teknillinen yliopisto, tuotantotalous. http://urn.fi/URN:NBN:fi-fe201705156414
Melkas, T. 2013. Health in all policies as a priority in Finnish health policy: A case study on national health policy development. Scandinavian Journal of Public Health. Viitattu 7.12.2018. https://doi.org/10.1177/1403494812472296
Ottawa Charter. 1986. WHO. https://www.who.int/healthpromotion/conferences/previous/ottawa/en/
Stakeholder engagement. 2014. RICS guidance note. 1st edition.
https://www.apm.org.uk/media/6673/stakeholder_engagement_1st_edition_pgguidance_2014.pdf
Terveyden edistämisen laatusuositus. 2006. STM julkaisuja 2006:19. http://urn.fi/URN:NBN:fi-fe201504226805
Vaikutusten ennakkoarviointi kunnallisessa päätöksenteossa. 2011. Toim. S. Sundqvist & L. Oulasvirta. Kuntaliitto. http://shop.kuntaliitto.fi/product_details.php?p=2572
Verkostojohtamisen opas. 2019. Valtioneuvoston kanslian julkaisuja 2019:12.
Terveyden ja hyvinvoinnin kansalliset suositukset ja ohjelmat opiskelijan oman asiantuntijuusalueen mukaan.
Kangasniemi, M., Halminen, O., Hult, M., Kallio, H., Linna, M. & Suominen, S. 2021. Kohdennettu ja ennakoitu hyvinvoinnin, terveyden ja turvallisuuden edistäminen: vaikutusten ja kustannusten arviointityökalut. Valtioneuvoston selvitys- ja tutkimustoiminnan julkaisusarja 2021:54. http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-383-421-7
PODCASTIT JA VIDEOT:
Ajankohtainen materiaali tarkennetaan opintojakson alussa.
VERKKOSIVUSTOT - soveltuvin osin
Hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen johtaminen. 2022. Terveyden ja hyvinvoinnin laitos. https://thl.fi/fi/web/hyvinvoinnin-ja-terveyden-edistamisen-johtaminen
Health Impact Assessment. WHO/Europe. http://www.euro.who.int/en/health-topics/environment-and-health/health-impact-assessment
Päätösten vaikutusten ennakkoarviointi (EVA). 2021. https://thl.fi/fi/web/hyvinvoinnin-ja-terveyden-edistamisen-johtaminen/hyvinvointijohtaminen/paatosten-vaikutusten-ennakkoarviointi
WHO Health Promotion. https://www.who.int/health-topics/health-promotion#tab=tab_1
EuroHealthNet. https://eurohealthnet.eu/
Ajankohtainen muu oppimateriaali tarkennetaan opintojakson alkaessa.
Emilia Lahdenperä, Pauliina Soanvaara
Opintojaksolla hyödynnetään alumnivierailuja.
Opintojaksolla hyödynnetään WHO:n ja WHO:n Euroopan alueen englanninkielistä videoluentomateriaalia.
Osaamisen itsearviointi tehdään IUHPEn (International Union for Health Promotion and Education) organisaation Health Promotion Practitioner akkreditoinnin arviointiaineistoon pohjautuen.
16.01.2023 - 14.05.2023
Webinaarit (sis. valmistautumisen ja jälkityöt) 14 tuntia
Itsenäinen työskentely:
Verkkoluennot ja tietotestit 6 tuntia
Oman osaamisen itsearviointi IUHPEn mittarilla 6 tuntia
Muut oppimistehtävät ja tietotestit 52 tuntia
Muu itsenäinen työskentely sisältäen reflektiivisen oppimispäiväkirjan kirjoittamisen 57 tuntia
Yhteensä 135 tuntia
01.11.2022 - 05.01.2023
Verkko-oppimisympäristö rakentuu modulaarisesti, joista kunkin moduulin suorittaminen vie aikaa 2-3 viikkoa työn ohella.
M1: Asiantuntijuus terveyden edistämisen johtamisessa
M2: Terveyden edistämisen strategiat ja ohjelmat
M3: Verkosto- ja sidosryhmäyhteistyö terveyden edistämisen johtamisessa
M4: Näyttöön perustuvat terveyden edistämisen johtamisen työvälineet
Jokaisessa moduulissa on yksi webinaari. Webinaarien ajankohdat ovat seuraavat:
1.webinaari ti 31.1.2023 klo 13-15.30
2.webinaari ti 7.3.2023 klo 13-15.30
3.webinaari ti 4.4.2023 klo 13-15.30
4.webinaari ti 2.5.2023 klo 13-15.30
15 - 25
Arviointi on kehittävää arviointia, joka pohjautuu opintojakson osaamistavoitteisiin. Keskeisessä roolissa on sinun, opiskelijan oma reflektiivinen itsearviointi osaamisesi kehittymisestä. Vertaiskommentointi tukee sinua terveyden edistämisen asiantuntijuuden ja johtamisen oppimisessa.
Oppimistehtävät ja reflektiivinen oppimispäiväkirja arvioidaan hyväksytty/täydennettävä. Opintojakson arviointikriteerien mukaiseen hyväksyttyyn suoritukseen vaaditaan oppimistehtävien ja reflektiivisen oppimispäiväkirjan hyväksytty suoritus.
Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK (YAMK)
Verkko-opetus
5 op
Hyvinvointiyksikkö