• Terveyden edistämisen asiantuntijuus ja johtaminen (YSEA0200-3006),
         16.01.2023 – 14.05.2023,  5 op  (ZJAYSC23KM, ...) — Verkko-opetus +-
    Osaamistavoitteet
    Tarkoituksena on, että saat valmiuksia toimia terveyden ja hyvinvoinnin vaativan tason asiantuntijana julkisen,yksityisen ja kolmannen sektorin organisaatioissa. Opit johtamaan ja koordinoimaan hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen toimintaa erilaisissa organisaatioissa ja sidosryhmäyhteistyössä.

    Osaamiset: .
    Eettinen osaaminen
    Yrittäjyys-, työyhteisö- ja työyhteisöosaaminen
    Terveyden edistämisen asiantuntijaosaaminen

    Opintojakso suoritettuasi tiedät kansainväliset vaatimukset terveyden ja hyvinvoinnin edistämisen asiantuntijuudelle ja strategiselle johtamiselle.Kykenet kriittisesti arvioimaan omaa terveyden ja hyvinvoinnin edistämisen asiantuntijuuttasi ja pyrit sen jatkuvaan kehittämiseen, yhdessä oppimiseen ja asiantuntijuuden jakamiseen. Osaat arvioida tulevaisuussuuntautuneesti ja kriittisesti oman toimialansa ja palveluiden muutoksia sekä niiden vaikutuksia terveyden ja hyvinvoinnin edistämisen toimintaan. Osa aktivoida ja tehdä yhteistyötä verkostojen ja sidosryhmien kanssa edistääkseen terveyden j edistämisen strategian toteutumista ja näyttöön perustuvaa toimintaa. Hyödynnät näyttöön perustuvia terveyden edistämisen johtamisen työvälineitä kehittäessäsi ja johtaessasi hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen toimintaa.
    Sisältö
    Asiantuntijuus terveyden edistämisen johtamisessa
    Terveyden edistämisen strategiat ja ohjelma
    Verkosto- ja sidosryhmäyhteistyö terveyden edistämisen johtamisessa
    Näyttöön perustuvat terveyden edistämisen johtamisen työvälineet
    Arviointikriteerit
    Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
    Opintojakson hyväksytyssä suorituksessa
    Opiskelija osaa arvioida kriittisesti omaa terveyden edistämisen asiantuntijuuttaan kansainvälisen arviointimittarin mukaisesti sekä tuo esille omia kehittämiskohteitaan terveyden edistämisen osaamisessa. Opiskelija osoittaa opintojakson aikana kykyä yhdessä oppimiseen ja asiantuntijuuden jakamiseen. Hän arvioi tulevaisuussuuntautuneesti ja kriittisesti oman toimialansa ja palveluiden muutoksia sekä niiden vaikutuksia terveyden edistämisen toimintaan ja sen johtamiseen. Opiskelija tietää millaisia verkostoja ja sidosryhmiä terveyttä edistävään toimintaan liittyy hän omalla toimialueellaan. Hän ottaa haltuun erilaisia verkostoja ja sidosryhmiä osallistavia ja yhteistyötä aktivoivia työmenetelmiä, joiden avulla hän voi edistää terveyden edistämisen strategian toteutumista ja kehittää tutkittuun tietoon perstuvaa toimintaa. Opiskelija osaa hyödyntää tutkittuun tietoon perustuvia terveyden edistämisen johtamisen työvälineitä kehittäessään ja johtaessaan hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen toimintaa julkisissa, yksityisissä tai kolmannen sektorin organisaatioissa.

    Opetuskieli

    Suomi

    Opetusmenetelmät ja ohjaus

    Opintojakso toteutetaan kokonaan verkossa Moodle-oppimisympäristössä. Ohjaaminen ja palautteen anto tapahtuu verkko-oppimisympäristössä.
    Opiskelu koostuu itsenäisestä opiskelusta ja webinaareista (Zoom).
    Opintojaksolla käytetään menetelmänä Fipped learningia, jolloin opintojakson kunkin moduulin itsenäinen työskentely (oppimateriaaliin perehtyminen ja oppimistehtävät) tehdään aina ennen webinaareja
    Opintojaksolla on osana itsenäistä opiskelua nauhoitettuja verkkoluentoja, joissa on mukana testikysymyksiä oppimistehtävinä.
    Yhdessä oppimista ja vertaistukea erityisesti opintojakson webinaareissa ja pienryhmätehtävien yhteydessä.
    Itsenäiseen opiskeluun sisältyy oppimistehtävinä:
    -reflektiivinen oman terveyden edistämisen asiantuntijuuden arviointi kansainvälisten akkreditointikriteereiden mukaisesti (IUHPE Health Promotion Practitioner akkreditointikriteerit)
    -kirjallinen oppimistehtävä pienryhmätyönä koskien terveyden edistämisen asiantuntijan verkosto- ja sidosryhmätyötä
    -kirjallinen oppimistehtävä koskien opiskelijan valitseman alueen hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen strategioita ja ohjelmia
    -terveyden edistämisen asiantuntijan blogiteksti
    -koko opintojakson ajan kirjoitettava reflektiivinen oppimispäiväkirja Moodle-oppimisalustalla.

    Opettaja

    Pauliina Soanvaara

    Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

    Green, J., Cross, R. Woodall, J. & Tones, K. 2019. Health promotion: planning and strategies. Los Angeles: Sage. (Health public policy, Mass communication, Working with communities, Settings for health)

    IUHPE Health Promotion Accreditation system. Health Promotion Practitioner. https://www.iuhpe.org/index.php/en/the-accreditation-system

    Jalava, M. 2017. Sidosryhmien kartoitus ja sidosryhmäsuhteiden hallinta. Kandidaatintyö. Lappeenrannan teknillinen yliopisto, tuotantotalous. http://urn.fi/URN:NBN:fi-fe201705156414

    Melkas, T. 2013. Health in all policies as a priority in Finnish health policy: A case study on national health policy development. Scandinavian Journal of Public Health. Viitattu 7.12.2018. https://doi.org/10.1177/1403494812472296

    Ottawa Charter. 1986. WHO. https://www.who.int/healthpromotion/conferences/previous/ottawa/en/

    Stakeholder engagement. 2014. RICS guidance note. 1st edition.
    https://www.apm.org.uk/media/6673/stakeholder_engagement_1st_edition_pgguidance_2014.pdf

    Terveyden edistämisen laatusuositus. 2006. STM julkaisuja 2006:19. http://urn.fi/URN:NBN:fi-fe201504226805

    Vaikutusten ennakkoarviointi kunnallisessa päätöksenteossa. 2011. Toim. S. Sundqvist & L. Oulasvirta. Kuntaliitto. http://shop.kuntaliitto.fi/product_details.php?p=2572

    Verkostojohtamisen opas. 2019. Valtioneuvoston kanslian julkaisuja 2019:12.

    Terveyden ja hyvinvoinnin kansalliset suositukset ja ohjelmat opiskelijan oman asiantuntijuusalueen mukaan.

    Kangasniemi, M., Halminen, O., Hult, M., Kallio, H., Linna, M. & Suominen, S. 2021. Kohdennettu ja ennakoitu hyvinvoinnin, terveyden ja turvallisuuden edistäminen: vaikutusten ja kustannusten arviointityökalut. Valtioneuvoston selvitys- ja tutkimustoiminnan julkaisusarja 2021:54. http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-383-421-7

    PODCASTIT JA VIDEOT:
    Ajankohtainen materiaali tarkennetaan opintojakson alussa.

    VERKKOSIVUSTOT - soveltuvin osin
    Hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen johtaminen. 2022. Terveyden ja hyvinvoinnin laitos. https://thl.fi/fi/web/hyvinvoinnin-ja-terveyden-edistamisen-johtaminen

    Health Impact Assessment. WHO/Europe. http://www.euro.who.int/en/health-topics/environment-and-health/health-impact-assessment

    Päätösten vaikutusten ennakkoarviointi (EVA). 2021. https://thl.fi/fi/web/hyvinvoinnin-ja-terveyden-edistamisen-johtaminen/hyvinvointijohtaminen/paatosten-vaikutusten-ennakkoarviointi

    WHO Health Promotion. https://www.who.int/health-topics/health-promotion#tab=tab_1

    EuroHealthNet. https://eurohealthnet.eu/

    Ajankohtainen muu oppimateriaali tarkennetaan opintojakson alkaessa.

    Opettaja

    Emilia Lahdenperä, Pauliina Soanvaara

    Työelämäyhteydet

    Opintojaksolla hyödynnetään alumnivierailuja.

    Kansainvälisyys

    Opintojaksolla hyödynnetään WHO:n ja WHO:n Euroopan alueen englanninkielistä videoluentomateriaalia.
    Osaamisen itsearviointi tehdään IUHPEn (International Union for Health Promotion and Education) organisaation Health Promotion Practitioner akkreditoinnin arviointiaineistoon pohjautuen.

    Ajoitus

    16.01.2023 - 14.05.2023

    Opiskelijan oppimistehtävät ja ajankäyttö

    Webinaarit (sis. valmistautumisen ja jälkityöt) 14 tuntia
    Itsenäinen työskentely:
    Verkkoluennot ja tietotestit 6 tuntia
    Oman osaamisen itsearviointi IUHPEn mittarilla 6 tuntia
    Muut oppimistehtävät ja tietotestit 52 tuntia
    Muu itsenäinen työskentely sisältäen reflektiivisen oppimispäiväkirjan kirjoittamisen 57 tuntia
    Yhteensä 135 tuntia

    Ilmoittautumisaika

    01.11.2022 - 15.01.2023

    Aikataulu

    Verkko-oppimisympäristö rakentuu modulaarisesti, joista kunkin moduulin suorittaminen vie aikaa 2-3 viikkoa työn ohella.
    M1: Asiantuntijuus terveyden edistämisen johtamisessa
    M2: Terveyden edistämisen strategiat ja ohjelmat
    M3: Verkosto- ja sidosryhmäyhteistyö terveyden edistämisen johtamisessa
    M4: Näyttöön perustuvat terveyden edistämisen johtamisen työvälineet

    Jokaisessa moduulissa on yksi webinaari. Webinaarien ajankohdat ovat seuraavat:
    1.webinaari ti 31.1.2023 klo 13-15.30
    2.webinaari ti 7.3.2023 klo 13-15.30
    3.webinaari ti 4.4.2023 klo 13-15.30
    4.webinaari ti 2.5.2023 klo 13-15.30

    Ryhmä
    • ZJAYSC23KM
    • YSC23KM
    Paikkoja

    15 - 25

    Arviointimenetelmät

    Arviointi on kehittävää arviointia, joka pohjautuu opintojakson osaamistavoitteisiin. Keskeisessä roolissa on sinun, opiskelijan oma reflektiivinen itsearviointi osaamisesi kehittymisestä. Vertaiskommentointi tukee sinua terveyden edistämisen asiantuntijuuden ja johtamisen oppimisessa.
    Oppimistehtävät ja reflektiivinen oppimispäiväkirja arvioidaan hyväksytty/täydennettävä. Opintojakson arviointikriteerien mukaiseen hyväksyttyyn suoritukseen vaaditaan oppimistehtävien ja reflektiivisen oppimispäiväkirjan hyväksytty suoritus.

    Tutkinto-ohjelma

    Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK (YAMK)

    Toteutustapa

    Verkko-opetus

    Virtuaaliosuus

    5 op

    Opintopistemäärä
    • 5 op
    Vastuuyksikkö

    Hyvinvointiyksikkö