• Energiatuotteiden ja -palveluiden kehittämismallit (YTNK0100-3002),
         01.09.2022 – 31.12.2022,  5 op  (YTK21S1, ...) — Lähiopetus, Verkko-opetus +-
    Osaamistavoitteet
    Opiskelija ymmärtää palveluiden johtamisen roolin osana yrityksen strategiaa. Opiskelija ymmärtää palvelustrategian merkityksen ja palveluiden kehitysprosessin etenemisen. Hän tuntee energiatuotteiden ja palveluiden kehittämismallit ja osa-alueet sekä ymmärtää niiden tarjoamat mahdollisuudet. Opiskelija osaa käynnistää kannattavia ja asiakaslähtöisiä kehittämisprojekteja sekä kykenee hahmottamaan laajoja kokonaisuuksia ja asioiden välisiä syy-seuraussuhteita. Opiskelija tietää käyttöomaisuuden hallinnan merkityksen ja hallitsee keskeiset menetelmät.
    Edeltävä osaaminen
    -
    Sisältö
    - Palvelun määrittely, sisältö ja rakenne.
    - Palveluiden kehittäminen ja tuotteistaminen
    - Palvelumuotoilu
    - Elinkaaren ja käyttöomaisuuden hallinta
    - Palveluiden hankinta
    - Energialiiketoiminnan tuotteet ja palvelut
    Arviointikriteerit
    Arviointikriteeri - arvosana 1 ja 2
    1 (välttävä)
    Opiskelija tuntee tuotekehitys- ja palveluliiketoiminnan ominaispiirteet, prosessit ja osa-alueet. Opiskelija tuntee kehitys- ja projektitoiminnan merkityksen strategisessa johtamisessa.

    2 (tyydyttävä)
    Opiskelija hallitsee aihe-alueen peruskäsitteistön. Opiskelija osaa arvioida organisaation johtamisen ja prosessien johtamisen tasoa.
    Arviointikriteeri - arvosana 3 ja 4
    3 (hyvä) Osaat arvioida tuotteiden ja palvelujen kehittämistarpeita ja osaat ehdottaa palveluiden tarjontastrategioita ja esittää niihin kehittämisehdotuksia. Tunnistat niiden vaikutuksen liiketoimintaan.

    4 (kiitettävä) Hallitset aihe-alueen käsitteistön laajasti ja pystyt kriittisesti arvioimaan tuotteiden ja palvelujen toteutuksen johtamisen tilaa sekä muuttamaan ja kehittämään vallitsevia käytäntöjä. Osaat käynnistää kannattavia ja asiakaslähtöisiä kehitysprojekteja sekä pystyt hahmottamaan laajoja kokonaisuuksia.
    Arviointikriteeri - arvosana 5
    5 (erinomainen) Pystyt kehittämään/määrittelemään uuden liiketoiminnassa hyödynnettävän palvelutuotteen, jolla on kytkentä käytännön toteutuksen tasolle. Osaat soveltaa käsiteltyä tietoperustaa ongelmien ratkaisuissa. Pystyt osoittamaan asiantuntijuutta ja laajaa omaehtoiseen tietoperustaan perehtymistä.

    Opetuskieli

    Suomi

    Opetusmenetelmät ja ohjaus

    - luennot
    - itseopiskelu
    - verkko-opinnot
    - harjoitustyöt
    - oppimistehtävät
    - seminaarit

    Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

    Verkko-oppimisympäristössä julkaistava sähköinen materiaali.
    Jaakkola, Elina; Orava, Markus; Varjonen Virpi; Grönroos, Christian. 2000. Service management and marketing : a customer relationship management approach.
    Rekola, Katri. ; Haapio, Helena. 2009. Industrial services and service contracts : a proactive approach The Federation of Finnish Technology Industries . Helsinki : Teknologiainfo Teknova, 2009.
    Mikko Koivisto, Johanna Säynäjäkangas ja Sofia Forsberg. 2019. Palvelumuotoilun bisneskirja. Alma Talent 2019.

    Opettaja

    Matti Siistonen, Jaakko Oksanen

    Työelämäyhteydet

    - projektit

    Ajoitus

    01.09.2022 - 31.12.2022

    Opiskelijan oppimistehtävät ja ajankäyttö

    Yksi opintopiste (1 op) tarkoittaa keskimäärin 27 tunnin työtä.

    - luennot 24 h
    - harjoitustyöt 36 h
    - tehtävät 35 h
    - itsenäinen työskentely 40 h
    Yhteensä 135 h

    Ilmoittautumisaika

    01.08.2022 - 31.08.2022

    Ryhmä
    • YTK21S1
    • ZJA21STPYKE
    Toteutuksen valinnaiset oppimistavat

    Hyväksilukemisen menettelytavat kuvataan tutkintosäännössä ja opinto-oppaassa. Opintojakson opettaja antaa lisätietoa mahdollisista opintojakson erityiskäytänteistä.

    Paikkoja

    0 - 25

    Arviointimenetelmät

    Avoin amk 5

    Tutkinto-ohjelma

    Kestävä energia (YAMK)

    Toteutustapa

    Lähiopetus, Verkko-opetus

    Virtuaaliosuus

    4 op

    Opintopistemäärä
    • 5 op
    Vastuuyksikkö

    Teknologiayksikkö