• Tuotekehitystoiminnan johtaminen (YTTJ8101-3002),
         01.09.2022 – 31.12.2022,  5 op — Lähiopetus +-
    Osaamistavoitteet
    Opiskelija ymmärtää tuotekehitysstrategian merkityksen ja tuotekehitysprosessin etenemisen. Hän tuntee tuotekehitys- ja projektitoiminnan osa-alueet. Opiskelija osaa käynnistää kannattavia ja asiakaslähtöisiä kehittämisprojekteja sekä kykenee hahmottamaan laajoja kokonaisuuksia ja asioiden välisiä syy-seuraussuhteita. Hän ymmärtää teknologisten innovaatioiden ja kehitystrendien tarjoamat mahdollisuudet.
    Edeltävä osaaminen
    Opiskelija ymmärtää tuotekehitystoiminnan merkityksen osana liiketoimintaa.
    Sisältö
    Tuotekehitystoiminnan piirteet. Tuotekehitysprosessi vaiheineen. Tuotekehitysprojektin johtaminen. Tuotekehitystoiminnan laatu. Tuotestandardisointi.
    Tuotesuojaus.
    Arviointikriteerit
    Arviointikriteeri - arvosana 1 ja 2
    1 (välttävä)
    Opiskelija tuntee tuotekehitystoiminnan ominaispiirteet, prosessit ja osa-alueet. Opiskelija tuntee tuotekehitystoiminnan ja tuotekehitysprojektien johtamisen merkityksen strategisessa johtamisessa.

    2 (tyydyttävä)
    Opiskelija hallitsee tuotekehitystoiminnan peruskäsitteistön. Opiskelija osaa arvioida organisaation tuotekehitystoiminnan prosesseja sekä tuotekehitystoiminnan ja tuotekehitysprojektien johtamisen tasoa.

    3 (hyvä)
    Opiskelija hallitsee tuotekehitystoiminnan käsitteistön. Hän tuntee erilaisia tuotekehitysstrategioita. Opiskelija osaa arvioida organisaation tuotekehitystoiminnan prosesseja ja tuotekehitystoiminnan johtamisen tasoa sekä esittää niiden kehittämistarpeita ja kehittämisen toteutusmalleja. Hän tunnistaa niiden vaikutuksen liiketoimintaan.

    4 (kiitettävä)
    Opiskelija hallitsee tuotekehitystoiminnan käsitteistön laajasti. Hän pystyy kriittisesti arvioimaan organisaatioiden tuotekehitystoiminnan prosesseja sekä tuotekehitystoiminnan ja tuotekehitysprojektien johtamisen tasoa sekä esittää niiden kehittämistarpeita ja kehittämisen toteutusmalleja. Opiskelija osaa käynnistää kannattavia ja asiakaslähtöisiä kehittämisprojekteja sekä kykenee hahmottamaan laajoja kokonaisuuksia ja asioiden välisiä syy-seuraussuhteita.
    Opiskelija osaa soveltaa käsiteltyä tietoperustaa ongelmien ratkaisuissa.

    5 (erinomainen)
    Opiskelija hallitsee tuotekehitystoiminnan käsitteistön laajasti. Hän pystyy kriittisesti arvioimaan organisaatioiden tuotekehitystoiminnan prosesseja sekä tuotekehitystoiminnan ja tuotekehitysprojektien johtamisen tasoa sekä esittää niiden kehittämistarpeita ja kehittämisen toteutusmalleja. Opiskelija osaa käynnistää kannattavia ja asiakaslähtöisiä kehittämisprojekteja sekä kykenee hahmottamaan laajoja kokonaisuuksia ja asioiden välisiä syy-seuraussuhteita.
    Opiskelija osaa soveltaa käsiteltyä tietoperustaa ongelmien ratkaisuissa.
    Opiskelija pystyy osoittamaan asiantuntijuutta ja laajaa omaehtoiseen tietoperustaan perehtymistä.
    Arviointikriteeri - arvosana 3 ja 4
    3 (hyvä) Hallitset tuotekehitystoiminnan käsitteistön. Tunnet erilaisia tuotekehitysstrategioita. Osaat arvioida organisaation tuotekehitystoiminnan prosesseja ja tuotekehitystoiminnan johtamisen tasoa sekä esittää niiden kehittämistarpeita ja kehittämisen toteutusmalleja. Tunnistat niiden vaikutuksen liiketoimintaan.

    4 (kiitettävä) Hallitset tuotekehitystoiminnan käsitteistön laajasti. Hän pystyt kriittisesti arvioimaan organisaatioiden tuotekehitystoiminnan prosesseja sekä tuotekehitystoiminnan ja tuotekehitysprojektien johtamisen tasoa sekä kykenet esittämään niiden kehittämistarpeita ja kehittämisen toteutusmalleja. Osaat käynnistää kannattavia ja asiakaslähtöisiä kehittämisprojekteja sekä kykenet hahmottamaan laajoja kokonaisuuksia ja asioiden välisiä syy-seuraussuhteita. Osaat soveltaa käsiteltyä tietoperustaa ongelmien ratkaisuissa.
    Arviointikriteeri - arvosana 5
    5 (erinomainen) Hallitset tuotekehitystoiminnan käsitteistön laajasti. Pystyt kriittisesti arvioimaan organisaatioiden tuotekehitystoiminnan prosesseja sekä tuotekehitystoiminnan ja tuotekehitysprojektien johtamisen tasoa sekä esittät niiden kehittämistarpeita ja kehittämisen toteutusmalleja. Osaat käynnistää kannattavia ja asiakaslähtöisiä kehittämisprojekteja sekä kykenet hahmottamaan laajoja kokonaisuuksia ja asioiden välisiä syy-seuraussuhteita. Osaat soveltaa käsiteltyä tietoperustaa ongelmien ratkaisuissa. Pystyt osoittamaan asiantuntijuutta ja laajaa omaehtoiseen tietoperustaan perehtymistä.

    Opetuskieli

    Suomi

    Opetusmenetelmät ja ohjaus

    - luennot
    - itseopiskelu
    - verkko-opinnot
    - harjoitustyöt
    - oppimistehtävät
    - seminaarit

    Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

    Verkko-oppimisympäristössä julkaistava sähköinen materiaali.
    TUOTEKEHITYSTOIMINTA. Esa Hietikko. Books on Demand. 3. p.

    Opettaja

    Matti Siistonen

    Työelämäyhteydet

    - projektit

    Ajoitus

    01.09.2022 - 31.12.2022

    Opiskelijan oppimistehtävät ja ajankäyttö

    Yksi opintopiste (1 op) tarkoittaa keskimäärin 27 tunnin työtä.

    - luennot 24 h
    - harjoitustyöt 36 h
    - tehtävät 35 h
    - itsenäinen työskentely 40 h
    Yhteensä 135 h

    Ilmoittautumisaika

    01.08.2022 - 05.09.2022

    Toteutuksen valinnaiset oppimistavat

    Hyväksilukemisen menettelytavat kuvataan tutkintosäännössä ja opinto-oppaassa. Opintojakson opettaja antaa lisätietoa mahdollisista opintojakson erityiskäytänteistä.

    Arviointimenetelmät

    Avoin amk 5

    Tutkinto-ohjelma

    Teknologialiiketoiminnan johtaminen (YAMK)

    Toteutustapa

    Lähiopetus

    Opintopistemäärä
    • 5 op
    Vastuuyksikkö

    Teknologiayksikkö