• Tutkiva kehittäminen (YZZZ0110-3041),
         24.04.2023 – 16.06.2023,  5 op  (YTM22S1, ...) — Verkko-opetus +-
    Osaamistavoitteet
    Opintojakson tarkoitus
    Opintojakson tarkoituksena on, että ymmärrät tutkivan otteen merkityksen työelämän kehittämisessä ja saat koottua itsellesi oman työkalupakin työelämän kehittämismenetelmistä.

    Opintojakson osaamiset
    Eettinen osaaminen
    Oppimisen ja tiedonhallinnan osaaminen
    Yrittäjyys-, innovaatio- ja työyhteisöosaaminen

    Opintojakson osaamistavoitteet
    Opintojakson käytyäsi ymmärrät tieteellisen tutkimuksen ja tutkimuksellisen kehittämistoiminnan eron. Ymmärrät tutkimuksellisen kehittämistoiminnan periaatteita eli metodologisia lähtökohtia. Tiedät tutkimuksellisen kehittämistoiminnan prosessin. Hallitset ja osaat soveltaa joitakin työelämän kehittämismenetelmiä oman alasi kehittämistoiminnassa. Ymmärrät tutkimusetiikan ja hyvän tieteellsen käytännön merkityksen tutkivassa kehittämistoiminnassa.
    Sisältö
    Tutkivan kehittämisen lähtökohdat ja metodologia
    Tutkimusetiikka ja hyvä tieteellinen käytäntö
    Tutkivan kehittämisen prosessi ja sen hallinta
    Kehittämismenetelmät, aineistot ja aineistojen analyysit
    Arviointi osana tutkivaa kehittämistä
    Arviointikriteerit
    Arviointikriteeri - arvosana 1 ja 2
    Välttävä 1
    Opiskelija tietää tutkimusperustaisen kehittämisen ja tieteellisen tutkimuksen eroja. Opiskelija osaa kuvata kehittämisprosessin vaiheet sekä valita tutkimus-/kehittämisaiheeseensa soveltuvia menetelmiä. Opiskelija ymmärtää tutkimusetiikan merkityksen tutkivassa kehittämistoiminnassa

    Tyydyttävä 2
    Opiskelija ymmärtää tutkimusperustaisen kehittämisen ja tieteellisen tutkimuksen eroja ja yhtäläisyyksiä. Opiskelija kuvailee kehittämisprosessin vaiheet ja valitsee kehittämisaiheeseensa soveltuvia menetelmiä sekä pohtii ja arvioi niiden soveltuvuutta hyödyntäen kirjallisuutta. Opiskelija ymmärtää tutkimusetiikan merkityksen tutkivassa kehittämistoiminnassa.

    .
    Arviointikriteeri - arvosana 3 ja 4
    Hyvä 3
    Opiskelija kykenee vertailemaan tutkimusperustaisen kehittämisen ja tieteellisen tutkimuksen eroja ja yhtäläisyyksiä. Opiskelija kykenee analysoimaan kehittämisprosesseja, kehittämisaiheeseensa soveltuvia menetelmiä sekä pohtii ja arvioi niiden soveltuvuutta kirjallisuutta hyödyntäen. Opiskelija ymmärtää tutkimusetiikan merkityksen tutkivassa kehittämistoiminnassa.

    Kiitettävä 4
    Opiskelija vertailee monipuolisesti tutkimusperustaisen kehittämisen ja tieteellisen tutkimuksen eroja ja yhtäläisyyksiä. Opiskelija kuvaa perustellen kehittämisprosessin vaiheet, soveltaa kehittämisaiheeseensa soveltuvia menetelmiä sekä pohtii ja arvioi niiden soveltuvuutta kriittisesti ja hyödyntäen kirjallisuutta. Opiskelija ymmärtää tutkimusetiikan merkityksen tutkivassa kehittämistoiminnassa.
    Arviointikriteeri - arvosana 5
    Erinomainen 5
    Opiskelija osaa arvioida kriittisesti tutkimusperustaista kehittämistä. Opiskelija kuvaa perustellen kehittämisprosessin vaiheet, soveltaa kehittämisaiheeseensa soveltuvia menetelmiä sekä arvioi kriittisesti niiden soveltuvuutta alan kehittämistyöhön. Opiskelija ymmärtää tutkimusetiikan merkityksen tutkivassa kehittämistoiminnassa.
    Lisätietoja opiskelijalle
    Opintojakso voidaan opinnollistaa tutkintosäännön 17 § Osaamisen tunnistamisen ja tunnustamisen ohjeiden sekä JAMKin prosessien mukaisesti.

    Opetuskieli

    Suomi

    Opetusmenetelmät ja ohjaus

    Opintojakso toteutetaan täysin verkossa eli opintojaksolla sovelletaan erilaisia verkkopedagogisia menetelmiä.
    Webinaarit/verkkoluennot
    Oppimistehtävät

    Opettaja

    Sanna Nieminen

    Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

    Toikko, T. & Rantanen, T. 2009. Tutkimuksellinen kehittämistoiminta. Tampere: Tampereen yliopistopaino
    Ojasalo, K., Moilanen, T. & Ritalahti, J. 2015. Kehittämistyön menetelmät. Uudenlaista osaamista liiketoimintaan. Helsinki: WSOYpro

    Opettaja

    Jukka Eerola, Sanna Nieminen

    Työelämäyhteydet

    Opintojaksolla laaditaan kehittämistyön suunnitelma työelämän kehittämiseksi.

    Toimipiste

    Pääkampus

    Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

    Verkkotentti keväällä 2023. Opiskelijalla on kaksi uusintamahdollisuutta.

    Ajoitus

    24.04.2023 - 16.06.2023

    Opiskelijan oppimistehtävät ja ajankäyttö

    webinaarit 4 h
    oppimistehtävät 50 h
    opiskelumateriaaliin perehtyminen 41 h
    tenttiin valmistautuminen 40 h
    Yhteensä 135 tuntia.

    Ilmoittautumisaika

    01.11.2022 - 05.01.2023

    Ryhmä
    • YTM22S1
    • YTV22S1
    • ZJAYTV22S1
    • YLO22S1
    • ZJA22STVEJ
    • ZJAYTM22S1
    • ZJAYLO22S1
    Paikkoja

    0 - 100

    Arviointimenetelmät

    Opintojakson arviointi pohjautuu oppimistavoitteista johdettuihin arviointikriteereihin. Kokonaisarvosana muodostuu tentin ja kehittämistyön suunnitelman arvosanan keskiarvosta.
    Tentti arvioidaan asteikolla 0-5
    Kehittämistyön suunnitelma arvioidaan asteikolla 0-5
    Hissipuhe arvioidaan asteikolla hyväksytty - hylätty.
    Vertaisarviointi arvioidaan asteikolla hyväksytty - hylätty

    Tutkinto-ohjelma

    Digitaalinen toimitusketju (YAMK), Logistiikka (YAMK), Verkostojohtaminen, teknologia (YAMK)

    Toteutustapa

    Verkko-opetus

    Virtuaaliosuus

    5 op

    Opintopistemäärä
    • 5 op
    Vastuuyksikkö

    Teknologiayksikkö