• Määrällinen tutkimus (YZZZ0120-3009),
         22.09.2022 – 14.05.2023,  5 op  (YSY21SJ, ...) — Lähiopetus +-
    Osaamistavoitteet
    Opintojakson tarkoitus:
    Opintojakson tarkoituksena on, että ymmärrät määrällisen tutkimuksen merkityksen ja osaat käyttää määrällisen tutkimuksen menetelmiä työelämän kehittämis- ja tutkimustoiminnassa.

    Opintojakson osaamiset:
    Oppimisen ja tiedonhallinnan osaaminen
    Eettinen osaaminen
    Alakohtaiset osaamiset
    Palveluliiketoiminnan johtamisosaaminen

    Opintojakson osaamistavoite:
    Opintojakson suoritettuasi tiedät määrällisen tutkimuksen perusteet. Ymmärrät määrällisen tutkimuksen vahvuudet ja heikkoudet. Tunnistat erilaisten määrällisten aineistojen ja menetelmien soveltuvuuden erityyppisten tutkimustehtävien ratkaisemiseen. Sinulla on valmiudet tehdä sekä arvioida määrällistä tutkimusta ja sen soveltuvuutta oman alasi tutkimus- ja kehittämistyöhön.
    Sisältö
    Määrällisen tutkimuksen tietoteoreettiset perusteet
    Tutkimusaiheen rajaus, tutkimuskysymysten määrittely
    Määrällisen tutkimuksen kulku
    Keskeiset aineistonkeruumenetelmät
    Keskeiset aineiston analysointimenetelmät Yamk opinnäytetyössä
    Määrällisen tutkimuksen luotettavuus
    Määrällisen tutkimuksen eettisyys
    Arviointikriteerit
    Arviointikriteeri - arvosana 1 ja 2
    Välttävä 1
    Opiskelija osoittaa ymmärtävänsä määrällisen tutkimuksensa tietoteoreettiset perusteet sekä vahvuudet ja heikkoudet. Opiskelija tunnistaa erilaisia määrällisiä aineistoja ja menetelmiä, jotka soveltuvuvat erityyppisten tutkimustehtävien ratkaisemiseen. Opiskelijalla on perusvalmiudet tehdä määrällistä tutkimusta. Opiskelija hahmottaa miten arvioidaan määrällistä tutkimusta.

    Tyydyttävä 2
    Opiskelija osoittaa ymmärtävänsä määrällisen tutkimuksensa tietoteoreettiset perusteet sekä vahvuudet ja heikkoudet. Opiskelija tunnistaa ja pystyy valitseemaan erilaisia määrällisiä aineistoja ja menetelmiä, jotka soveltuvuvat erityyppisten tutkimustehtävien ratkaisemiseen. Opiskelijalla on perusvalmiudet tehdä määrällistä tutkimusta. Opiskelija hahmottaa miten arvioidaan määrällistä tutkimusta ja soveltaa tietoa oman alansa tutkimus- ja kehittämistyöhön.
    Arviointikriteeri - arvosana 3 ja 4
    Hyvä 3
    Opiskelija osoittaa ymmärtävänsä määrällisen tutkimuksensa tietoteoreettiset perusteet sekä vahvuudet ja heikkoudet. Opiskelija valitsee ja perustelee määrällisen aineiston ja menetelmien valintansa, jotka soveltuvuvat hänen opinnäyetyönsä tutkimustehtävien ratkaisemiseen. Opiskelijalla on hyvät valmiudet tehdä määrällistä tutkimusta. Opiskelija osaa arvioida määrällistä tutkimusta ja soveltaa tietoa oman alansa tutkimus- ja kehittämistyöhön.

    Kiitettävä 4
    Opiskelija määrittelee perustellen määrällisen tutkimuksensa tietoteoreettiset perusteet ja menetelmät. Opiskelija tarkastelee asiantuntevasti määrällisen tutkimuksen vahvuuksia ja heikkouksia. Opiskelija arvioi erilaisten määrällisten aineistojen ja menetelmien soveltuvuutta erityyppisten tutkimustehtävien ratkaisemiseen. Opiskelijalla on kiitettävät valmiudet tehdä määrällistä tutkimusta. Opiskelija arvioi määrällistä tutkimusta ja sen soveltuvuutta oman alansa tutkimus- ja kehittämistyöhön.
    Arviointikriteeri - arvosana 5
    Erinomainen 5
    Opiskelija määrittelee perustellen määrällisen tutkimuksensa tietoteoreettiset perusteet ja menetelmät. Opiskelija tarkastelee asiantuntevasti määrällisen tutkimuksen vahvuuksia ja heikkouksia. Opiskelija arvioi erilaisten määrällisten aineistojen ja menetelmien soveltuvuutta erityyppisten tutkimustehtävien ratkaisemiseen. Opiskelijalla on erinomaiset valmiudet tehdä määrällistä tutkimusta. Opiskelija arvioi kriittisesti määrällistä tutkimusta ja sen soveltuvuutta oman alansa tutkimus- ja kehittämistyöhön.

    Opetuskieli

    Suomi

    Opetusmenetelmät ja ohjaus

    Työpajatyöskentely kontaktissa tai webinaareissa 1op
    Oppimistehtävät 1op
    Itsenäinen työskentely 3op

    Opettaja

    Tiina Kuukkanen

    Opettaja

    Tiina Kuukkanen, Kristiina Juntunen, Niilo Kuokkanen

    Työelämäyhteydet

    Opintojakson toteutustapa ja tuotos kiinnittyy työelämätarpeeseen.

    Ajoitus

    22.09.2022 - 14.05.2023

    Opiskelijan oppimistehtävät ja ajankäyttö

    Työpajatyöskentely kontaktissa tai webinaareissa 1op = 27 tuntia
    Oppimistehtävät 1op = 27 tuntia
    Itsenäinen työskentely 3op = 81 tuntia

    Ilmoittautumisaika

    01.08.2022 - 25.08.2022

    Ryhmä
    • YSY21SJ
    • ZJA21SSYM
    • ZJA21SSYT
    • YSY21SM
    • ZJA21SSYP
    • YSY21SK
    • ZJA21SSYV
    • YSV21S1
    • YSY21ST
    • ZJA21SSYK
    • ZJA21SSYS
    Arviointimenetelmät

    Työpajatyöskentelyn lisäksi järjestetään yksilöllisempään ohjaukseen keskittyviä webinaareja.

    Arvioinnissa käytetään:
    Itsearviointia
    Vertaisarviointia
    Opettajan palautetta ja arviointia

    Tutkinto-ohjelma

    Organisaation ja talouden johtaminen (YAMK), Projektijohtaminen, sosiaali- ja terveysala (YAMK), Digitaalinen toimitusketju (YAMK), Logistiikka (YAMK), Matkailu- ja palveluliiketoiminnan johtaminen (YAMK), Verkostojohtaminen, teknologia (YAMK), Verkostojohtaminen, sosiaali- ja terveysala (YAMK), Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK (YAMK)

    Toteutustapa

    Lähiopetus

    Opintopistemäärä
    • 5 op
    Vastuuyksikkö

    Hyvinvointiyksikkö