Fysioterapeutti: Päivätoteutus
Tunnus: SFT2025KM
Valitse opintojen ajoitus-, rakenne- tai jäsentelynäkymä
Näytä opintojen ajoitukset lukuvuosittain, lukukausittain tai periodeittain
Tunnus | Opinnon nimi | Laajuus (op) | 2024-2025 | 2025-2026 | 2026-2027 | 2027-2028 | Kevät 2025 | Syksy 2025 | Kevät 2026 | Syksy 2026 | Kevät 2027 | Syksy 2027 | Kevät 2028 | 2. / 2025 | 3. / 2025 | 1. / 2025 | 2. / 2026 | 3. / 2026 | 1. / 2026 | 2. / 2027 | 3. / 2027 | 1. / 2027 | 2. / 2028 | 3. / 2028 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
SFT2025KM-1001 |
TYÖELÄMÄVALMIUDET
(Valitaan kaikki ) |
8 | ||||||||||||||||||||||
ZZ00CB57 | Minä korkeakouluopiskelijana | 2 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | ||||||||||||||||
ZZ00CB58 | Tiedonhankinta ja raportointi | 1 | 1 | 1 | 1 | |||||||||||||||||||
ZZ00CB59 | Urasuunnittelu- ja työelämätaidot | 2 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | ||||||||||||||||
ZZ00CB60 | ICT-valmiudet | 3 | 3 | 3 | 3 | |||||||||||||||||||
SFT2025KM-1002 |
KIELET JA VIESTINTÄ
(Valitaan kaikki ) |
11 | ||||||||||||||||||||||
ZZ00CD00 | Työelämän englanti | 4 | 4 | 2 | 2 | 2 | 2 | |||||||||||||||||
ZZ00CD01 | Työelämän ruotsi | 4 | 4 | 2 | 2 | 2 | 2 | |||||||||||||||||
ZZ00CD02 | Työelämän viestintä | 3 | 3 | 3 | 3 | |||||||||||||||||||
SFT2025KM-1003 |
JAMK FUTURE FACTORY
(Valitaan kaikki ) |
15 | ||||||||||||||||||||||
ZZ00CD13 | Kestävän kehityksen perusteet | 1 | 1 | 1 | 1 | |||||||||||||||||||
ZZ00CK91 | InnoFlash | 2 | 2 | 2 | 2 | |||||||||||||||||||
ZZ00CK90 | Yrittäjyys | 3 | 3 | 3 | 3 | |||||||||||||||||||
ZZ00CD11 | Työelämäprojekti | 9 | 9 | 9 | 9 | |||||||||||||||||||
SFT2025KM-1004 |
KEHITTÄMISTOIMINTA JA OPINNÄYTETYÖ
(Valitaan kaikki ) |
20 | ||||||||||||||||||||||
ZZ00CK89 | Kehittämis- ja tutkimustoiminta | 5 | 5 | 5 | 5 | |||||||||||||||||||
ZZ00BL91 | Opinnäytetyön suunnittelu, AMK | 3 | 3 | 3 | 3 | |||||||||||||||||||
ZZ00BL97 | Opinnäytetyön kirjoittaminen, AMK | 2 | 2 | 2 | 2 | |||||||||||||||||||
ZZ00BL92 | Opinnäytetyön toteutus, AMK | 6 | 6 | 6 | 6 | |||||||||||||||||||
ZZ00BL93 | Opinnäytetyön raportointi ja arviointi, AMK | 4 | 4 | 4 | 4 | |||||||||||||||||||
ZZOA0220 | Kypsyysnäyte, AMK | 0 | ||||||||||||||||||||||
SFT2025KM-1005 |
AMMATILLINEN VUOROVAIKUTUS JA OHJAAMINEN
(Valitaan kaikki ) |
18 | ||||||||||||||||||||||
SZ00CI71 | Kohtaaminen ja vuorovaikutus ohjaustyössä | 5 | 5 | 5 | 5 | |||||||||||||||||||
FT00CJ90 | Liikunnan ohjaaminen | 5 | 5 | 5 | 5 | |||||||||||||||||||
FT00CJ91 | Motorinen oppiminen | 3 | 3 | 3 | 3 | |||||||||||||||||||
FT00CJ92 | Liikuntaneuvonta osana elintapaohjausta | 5 | 5 | 5 | 5 | |||||||||||||||||||
SFT2025KM-1006 |
ASIAKKUUS MUUTTUVASSA TOIMINTAYMPÄRISTÖSSÄ
(Valitaan kaikki ) |
14 | ||||||||||||||||||||||
SZ00CK11 | Työ- ja toimintakyvyn perusteet | 3 | 3 | 3 | 3 | |||||||||||||||||||
SZ00CK12 | Työ- ja toimintakyvyn arvioinnin perusteet ja liikkumisen avustaminen | 2 | 2 | 2 | 2 | |||||||||||||||||||
SZ00CI69 | Sosiaali- ja terveysalan palvelujärjestelmä ja lainsäädäntö | 3 | 3 | 3 | 3 | |||||||||||||||||||
SZ00CI99 | Näyttöön perustuvat käytänteet | 3 | 3 | 3 | 3 | |||||||||||||||||||
SZ00CI70 | Mielenterveys ja neuropsykiatriset haasteet | 3 | 3 | 3 | 3 | |||||||||||||||||||
SFT2025KM-1007 |
KEHON RAKENNE, TOIMINTA JA TOIMINTAKYVYN ARVIOINTI
(Valitaan kaikki ) |
24 - 25 | ||||||||||||||||||||||
FT00CJ95 | Toiminnallinen anatomia | 7 | 7 | 7 | 7 | |||||||||||||||||||
FT00CJ96 | Fysiologia ja kuormitusfysiologia | 5 | 5 | 5 | 5 | |||||||||||||||||||
FT00CJ97 | Toimintakyvyn arviointi | 10 | 10 | 5 | 5 | 5 | 5 | |||||||||||||||||
SZ00CJ98 | Lääketiede osana kuntoutusta | 2 - 3 | 3 | 3 | 3 | |||||||||||||||||||
SFT2025KM-1008 |
FYSIOTERAPEUTTISET MENETELMÄT
(Valitaan kaikki ) |
44 | ||||||||||||||||||||||
FT00CJ99 | Fysioterapia kansansairauksien ennaltaehkäisyssä ja kuntoutuksessa | 8 | 8 | 8 | 8 | |||||||||||||||||||
FT00CK00 | Fysioterapia tuki- ja liikuntaelimistön toimintakyvyn ylläpitämisessä sekä kuntoutuksessa | 11 | 11 | 11 | 11 | |||||||||||||||||||
FT00CK01 | Fysioterapia keskus- ja ääreishermoston toimintarajoitteissa | 11 | 11 | 11 | 11 | |||||||||||||||||||
FT00CK02 | Terapeuttisen harjoittelun menetelmät fysioterapiassa | 4 | 4 | 4 | 4 | |||||||||||||||||||
FT00CK03 | Wellness technology | 5 | 5 | 5 | 5 | |||||||||||||||||||
FT00CK04 | Soveltava liikunta ikääntyneiden toimintakyvyn tukemisessa | 2 | 2 | 2 | 2 | |||||||||||||||||||
FT00CK05 | Soveltava liikunta keskus- ja ääreishermoston toimintarajoitteissa | 3 | 3 | 3 | 3 | |||||||||||||||||||
SFT2025KM-1009 |
FYSIOTERAPIAN SOVELTAMINEN TYÖELÄMÄSSÄ
(Valitaan kaikki ) |
40 | ||||||||||||||||||||||
FT00CK06 | Orientoiva harjoittelu | 2 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | ||||||||||||||||
FT00CK07 | Fysioterapia kansansairauksien ennaltaehkäisyssä ja kuntoutuksessa -harjoittelu | 8 | 8 | 8 | 8 | |||||||||||||||||||
FT00CK08 | Fysioterapia tuki- ja liikuntaelimistön toimintakyvyn ylläpitämisessä ja kuntoutuksessa -harjoittelu | 10 | 10 | 5 | 5 | 5 | 5 | |||||||||||||||||
FT00CK09 | Fysioterapia keskus- ja ääreishermoston toimintarajoitteissa -harjoittelu | 10 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | ||||||||||||||||
FT00CK10 | Fysioterapian ammattitaitoa syventävä harjoittelu | 10 | 10 | 10 | 10 | |||||||||||||||||||
SFT2025KM-1010 |
TÄYDENTÄVÄT AMMATTIOPINNOT
(Valitaan opintopisteitä: 15) |
5 - 15 | ||||||||||||||||||||||
SFT2025KM-1011 |
EDUFUTURA
(Valitaan erillisten kriteerien mukaan: 10) |
0 - 10 | ||||||||||||||||||||||
SFT2025KM-1012 |
VAPAASTI VALITTAVAT KUNTOUTUSINSTITUUTTI
(Valitaan erillisten kriteerien mukaan: 5) |
0 - 5 | ||||||||||||||||||||||
SZ00CI93 | Työkyky ja tulevaisuuden työelämä | 5 | ||||||||||||||||||||||
SZ00CJ06 | Vaihtoehtoiset kommunikaatiomenetelmät | 5 | ||||||||||||||||||||||
SZVAPVAL24 |
VAPAASTI VALITTAVAT AMK
(Valitaan erillisten kriteerien mukaan: 25) |
0 - 25 | ||||||||||||||||||||||
SZ00CM30 | Hyvinvointivalmennuksen menetelmät | 5 | 5 | 5 | 5 | |||||||||||||||||||
SZ00CM31 | Hyvinvoinnin ja elämäntaitojen tukeminen | 3 | ||||||||||||||||||||||
SZ00CQ13 | Opiskelijan hyvinvointi ja elämäntaidot | 2 | ||||||||||||||||||||||
SZ00CM32 | Ravitsemus osana hyvinvointia | 3 | ||||||||||||||||||||||
ZS00CJ12 | Life Balance - Tasapainoa elämään | 5 | ||||||||||||||||||||||
SZ00CM33 | Leikki ja liikunta tukea tarvitsevan lapsen hyvinvoinnin ja oppimisen tukena | 5 | ||||||||||||||||||||||
SZ00CK70 | Mediakasvatus lapsen ja nuoren hyvinvoinnin tukena | 5 | ||||||||||||||||||||||
SZ00CK71 | Nuorisokulttuuri ja nuorisotyö | 5 | ||||||||||||||||||||||
SZ00CO25 | Digitaalinen turvallisuus ja kyberuhat terveysalalla | 5 | ||||||||||||||||||||||
SZ00CL01 | Green Care PRO perusteet | 5 | ||||||||||||||||||||||
SZ00CL02 | Green Care PRO asiakkuudet ja toimintaympäristöt | 5 | ||||||||||||||||||||||
SZ00CM35 | Ikääntyneiden seksuaalisuus | 5 | ||||||||||||||||||||||
SZ00CL36 | Imetysohjaus | 1.5 | ||||||||||||||||||||||
SZ00CM36 | Lasten ja nuorten mielen hyvinvointi ja sen edistäminen | 5 | ||||||||||||||||||||||
SZ00CL91 | Ihmiskauppa ilmiönä ja sen tunnistaminen | 1 | ||||||||||||||||||||||
SWZZ1550 | Multicultural Work in Social and Healthcare Services | 3 | ||||||||||||||||||||||
SZ00CL39 | Seksuaaliterveyden edistäminen | 5 | ||||||||||||||||||||||
SZ00CL51 | Läheisväkivallan ennaltaehkäisy | 5 | ||||||||||||||||||||||
SZ00CL29 | Lapset puheeksi -menetelmä perheiden asiakkuuksissa | 3 - 5 | ||||||||||||||||||||||
SZ00BZ81 | Lasten ja nuorten seksuaali- ja tasa-arvokasvatus | 3 | ||||||||||||||||||||||
SZ00CQ05 | Voimavaroja työhön ja vapaa-aikaan | 2 | ||||||||||||||||||||||
SZ00BB70 | Rokotusosaamisen syventävät opinnot | 1 | ||||||||||||||||||||||
SFT2025KM-1013 |
VAPAASTI VALITTAVAT OPINNOT
(Valitaan erillisten kriteerien mukaan: 10) |
10 | ||||||||||||||||||||||
ZZHYVIN |
Opiskelija- ja työhyvinvointi (AMK-opiskelijalle)
(Valitaan erillisten kriteerien mukaan: 57) |
0 - 57 | ||||||||||||||||||||||
SZZZ1910 | Opiskelijan hyvinvointi ja elämäntaidot | 2 | ||||||||||||||||||||||
ZS00CJ12 | Life Balance - Tasapainoa elämään | 5 | 5 | 5 | 5 | |||||||||||||||||||
BI00BB51 | Sujuvuutta opiskeluun, opiskelukirjoittaminen | 2 | ||||||||||||||||||||||
BI00BB52 | Sujuvuutta opiskeluun, opiskelutekniikat | 2 | ||||||||||||||||||||||
BI00BB50 | Sujuvuutta opiskeluun, kielenhuollon kertaus | 1 | ||||||||||||||||||||||
ZZ00CM49 | Mentorointi | 3 - 5 | ||||||||||||||||||||||
ZZ00BM06 | Opiskelijatutorointi | 3 - 5 | ||||||||||||||||||||||
ZZ00BM07 | Monimuototutorointi | 3 - 5 | ||||||||||||||||||||||
ZW00BM05 | Degree Student Tutoring | 3 - 5 | ||||||||||||||||||||||
ZW00BM04 | Exchange Student Tutoring | 3 - 5 | ||||||||||||||||||||||
ZZAJ0100 | Opiskelija aktiivina JAMKissa | 5 - 15 | ||||||||||||||||||||||
ZZ00BP80 | Buustia urallesi! Urasuunnittelu- ja työelämävalmiudet | 2 | ||||||||||||||||||||||
YHTYRI |
Yhteiset yrittäjyysopinnot (AMK- ja YAMK-opiskelijalle)
(Valitaan erillisten kriteerien mukaan: 23) |
0 - 23 | ||||||||||||||||||||||
ZZ00BC02 | Ideasta yritykseksi | 5 | 5 | 5 | 5 | |||||||||||||||||||
ZZ00BC03 | Yrittäjävalmennus | 8 | ||||||||||||||||||||||
ZYVZ0200 | Unelmat+Inspiraatio! | 3 | ||||||||||||||||||||||
ZZ00CQ16 | Yrittäjyystarinoita | 2 | ||||||||||||||||||||||
ZZ00CQ17 | Valmiina yrittämään | 3 | ||||||||||||||||||||||
ZZ00CQ18 | Vuosi yrittäjänä | 1 - 5 | ||||||||||||||||||||||
ZZ00CQ62 | Yritystoimintaa kehittävät opinnot | 1 - 5 | ||||||||||||||||||||||
SFT2025KM-1014 |
URHEILIJAN OPINNOT
(Valitaan erillisten kriteerien mukaan: 15) |
0 - 15 | ||||||||||||||||||||||
HL00CB27 | Urheilijan hyvinvointi | 5 | ||||||||||||||||||||||
HL00CB28 | Urheilijan yhteistyösuhteet | 5 | ||||||||||||||||||||||
HL00CB29 | Urheilijan urasuunnittelu | 5 | ||||||||||||||||||||||
HL00CA16 | Athlete stakeholder relations | 5 | ||||||||||||||||||||||
SFT2025KM-1015 |
RISTIINOPISKELUN OPINNOT
(Valitaan erillisten kriteerien mukaan: 0) |
0 | ||||||||||||||||||||||
SFT2025KM-1016 |
EUDRES
(Valitaan erillisten kriteerien mukaan: 0) |
0 | ||||||||||||||||||||||
Yhteensä | 210 | 26 | 61 | 64 | 59 | 26 | 33 | 28 | 27 | 37 | 31 | 28 | 26 | 0 | 33 | 28 | 0 | 27 | 32 | 5 | 31 | 28 | 0 |
Lukukausi- ja lukuvuosikohtaiset opintopistekertymät vaihtelevat valinnaisten ja vapaasti valittavien opintojen ajoituksesta johtuen.
Opintojen tyyppi (AMK)
Opintojen pakollisuus (Kuntoutus- ja sosiaaliala AMK)
AMK: Yhteiset osaamiset 2023-2025
Eettisyys
Valmistuva opiskelija toimii ammattialan eettisten periaatteiden ja arvojen mukaisesti huomioiden tasa-arvon ja yhdenvertaisuuden periaatteet. |
Minä korkeakouluopiskelijana |
Tiedonhankinta ja raportointi |
Urasuunnittelu- ja työelämätaidot |
ICT-valmiudet |
Työelämän englanti |
Työelämän ruotsi |
Työelämän viestintä |
Kestävän kehityksen perusteet |
Työelämäprojekti |
Kehittämis- ja tutkimustoiminta |
Opinnäytetyön suunnittelu, AMK |
Opinnäytetyön kirjoittaminen, AMK |
Opinnäytetyön toteutus, AMK |
Kypsyysnäyte, AMK |
Kohtaaminen ja vuorovaikutus ohjaustyössä |
Sosiaali- ja terveysalan palvelujärjestelmä ja lainsäädäntö |
Mielenterveys ja neuropsykiatriset haasteet |
Lääketiede osana kuntoutusta |
Orientoiva harjoittelu |
Fysioterapia kansansairauksien ennaltaehkäisyssä ja kuntoutuksessa -harjoittelu |
Ennakoiva kehittäminen
Valmistuva opiskelija osaa kehittää oman alan tulevaisuutta ennakoivia ratkaisuja soveltaen olemassa olevaa tietoa sekä tutkimus-ja kehittämismenetelmiä. |
Kestävän kehityksen perusteet |
InnoFlash |
Yrittäjyys |
Työelämäprojekti |
Kehittämis- ja tutkimustoiminta |
Opinnäytetyön suunnittelu, AMK |
Opinnäytetyön kirjoittaminen, AMK |
Opinnäytetyön toteutus, AMK |
Opinnäytetyön raportointi ja arviointi, AMK |
Kypsyysnäyte, AMK |
Näyttöön perustuvat käytänteet |
Fysioterapian ammattitaitoa syventävä harjoittelu |
Kansainvälisyys ja monikulttuurisuus
Valmistuva opiskelija osaa toimia monikulttuurisissa ja kansainvälisissä toimintaympäristöissä ja verkostoissa. |
Minä korkeakouluopiskelijana |
Urasuunnittelu- ja työelämätaidot |
Työelämän englanti |
Työelämän ruotsi |
Työelämän viestintä |
Kehittämis- ja tutkimustoiminta |
Wellness technology |
Kestävä kehitys
Valmistuva opiskelija tuntee kestävän kehityksen periaatteet, edistää niiden toteutumista sekä toimii vastuullisesti ammattilaisena ja yhteiskunnan jäsenenä. |
Kestävän kehityksen perusteet |
Sosiaali- ja terveysalan palvelujärjestelmä ja lainsäädäntö |
Näyttöön perustuvat käytänteet |
Oppimaan oppiminen
Valmistuva opiskelija tunnistaa osaamisensa ja oppimistapojensa vahvuuksia ja kehityskohteita sekä hyödyntää oppimisessaan yhteisöllisyyden ja digitalisaation mahdollisuuksia. |
Minä korkeakouluopiskelijana |
Tiedonhankinta ja raportointi |
Urasuunnittelu- ja työelämätaidot |
ICT-valmiudet |
Työelämän englanti |
Työelämän ruotsi |
Työelämän viestintä |
InnoFlash |
Yrittäjyys |
Kehittämis- ja tutkimustoiminta |
Opinnäytetyön suunnittelu, AMK |
Opinnäytetyön kirjoittaminen, AMK |
Opinnäytetyön toteutus, AMK |
Opinnäytetyön raportointi ja arviointi, AMK |
Kypsyysnäyte, AMK |
Liikunnan ohjaaminen |
Näyttöön perustuvat käytänteet |
Wellness technology |
Fysioterapian ammattitaitoa syventävä harjoittelu |
Työelämässä toimiminen
Valmistuva opiskelija omaa monipuoliset työelämävalmiudet ja osaa toimia alansa työyhteisöissä. |
Urasuunnittelu- ja työelämätaidot |
ICT-valmiudet |
Työelämän englanti |
Työelämän ruotsi |
Työelämän viestintä |
InnoFlash |
Yrittäjyys |
Työelämäprojekti |
Opinnäytetyön suunnittelu, AMK |
Opinnäytetyön kirjoittaminen, AMK |
Opinnäytetyön toteutus, AMK |
Kypsyysnäyte, AMK |
Kohtaaminen ja vuorovaikutus ohjaustyössä |
Työ- ja toimintakyvyn perusteet |
Orientoiva harjoittelu |
Fysioterapia kansansairauksien ennaltaehkäisyssä ja kuntoutuksessa -harjoittelu |
Fysioterapia tuki- ja liikuntaelimistön toimintakyvyn ylläpitämisessä ja kuntoutuksessa -harjoittelu |
Fysioterapia keskus- ja ääreishermoston toimintarajoitteissa -harjoittelu |
Fysioterapian ammattitaitoa syventävä harjoittelu |
Luokittelemattomat |
Motorinen oppiminen |
Liikuntaneuvonta osana elintapaohjausta |
Työ- ja toimintakyvyn arvioinnin perusteet ja liikkumisen avustaminen |
Toiminnallinen anatomia |
Fysiologia ja kuormitusfysiologia |
Toimintakyvyn arviointi |
Fysioterapia kansansairauksien ennaltaehkäisyssä ja kuntoutuksessa |
Fysioterapia tuki- ja liikuntaelimistön toimintakyvyn ylläpitämisessä sekä kuntoutuksessa |
Fysioterapia keskus- ja ääreishermoston toimintarajoitteissa |
Terapeuttisen harjoittelun menetelmät fysioterapiassa |
Soveltava liikunta ikääntyneiden toimintakyvyn tukemisessa |
Soveltava liikunta keskus- ja ääreishermoston toimintarajoitteissa |
Työkyky ja tulevaisuuden työelämä |
Vaihtoehtoiset kommunikaatiomenetelmät |
Urheilijan hyvinvointi |
Urheilijan yhteistyösuhteet |
Urheilijan urasuunnittelu |
Athlete stakeholder relations |
AMK: Fysioterapeutti 2024
Ammatillinen ja ammattien välinen toiminta
Fysioterapeutti edistää yksilöiden ja ryhmien terveyttä ja hyvinvointia, korostamalla fyysisen aktiivisuuden ja liikunnan merkitystä. Fysioterapeutti toimii asiakaslähtöisesti; tarjoaa oikeudenmukaisia, tasapuolisia, osallistavia ja voimaannuttavia, laadukkaita palveluja. Fysioterapeutti osaa työskennellä asiakkaan ja perheen kanssa, monialaisissa ja moniammatillisissa tiimeissä sekä osaa tarvittaessa ohjata asiakkaan toiselle sopivalle ammattihenkilölle ja helpottaa siirtymistä fysioterapiasta toisen ammattihenkilön hoitoon. |
Liikunnan ohjaaminen |
Motorinen oppiminen |
Liikuntaneuvonta osana elintapaohjausta |
Sosiaali- ja terveysalan palvelujärjestelmä ja lainsäädäntö |
Toiminnallinen anatomia |
Fysiologia ja kuormitusfysiologia |
Lääketiede osana kuntoutusta |
Fysioterapia keskus- ja ääreishermoston toimintarajoitteissa |
Soveltava liikunta ikääntyneiden toimintakyvyn tukemisessa |
Soveltava liikunta keskus- ja ääreishermoston toimintarajoitteissa |
Orientoiva harjoittelu |
Fysioterapia tuki- ja liikuntaelimistön toimintakyvyn ylläpitämisessä ja kuntoutuksessa -harjoittelu |
Fysioterapia keskus- ja ääreishermoston toimintarajoitteissa -harjoittelu |
Ammatillinen vuorovaikutus
Fysioterapeutti osaa kommunikoida selkeästi, täsmällisesti, ymmärrettävästi ja tehokkaasti eri tilanteissa, niin kasvokkain kuin etätyöskentelyssä. Hän osaa toimia asiakkaan osallisuutta tukevasti sekä luoda vastavuoroisen terapeuttisen vuorovaikutussuhteen. Hän osaa myös viestiä ja dokumentointia lakisääteisten, kansallisten ja organisaatioiden kirjaamisvaatimusten mukaisesti. |
Kohtaaminen ja vuorovaikutus ohjaustyössä |
Liikunnan ohjaaminen |
Liikuntaneuvonta osana elintapaohjausta |
Fysioterapia kansansairauksien ennaltaehkäisyssä ja kuntoutuksessa |
Fysioterapia tuki- ja liikuntaelimistön toimintakyvyn ylläpitämisessä sekä kuntoutuksessa |
Terapeuttisen harjoittelun menetelmät fysioterapiassa |
Soveltava liikunta ikääntyneiden toimintakyvyn tukemisessa |
Soveltava liikunta keskus- ja ääreishermoston toimintarajoitteissa |
Fysioterapeuttinen arviointi
Fysioterapeutti osaa suunnitella ja toteuttaa tilanteeseen sopivan, tarvittaessa laajan, asiakaslähtöisen arvioinnin käyttäen päteviä ja luotettavia menetelmiä (haastattelu, havainnointi ja mittaaminen ja palpointi), huomioiden myös yksilö- ja ympäristötekijät. |
Motorinen oppiminen |
Työ- ja toimintakyvyn arvioinnin perusteet ja liikkumisen avustaminen |
Toiminnallinen anatomia |
Fysiologia ja kuormitusfysiologia |
Toimintakyvyn arviointi |
Fysioterapia tuki- ja liikuntaelimistön toimintakyvyn ylläpitämisessä sekä kuntoutuksessa |
Fysioterapia keskus- ja ääreishermoston toimintarajoitteissa |
Fysioterapia kansansairauksien ennaltaehkäisyssä ja kuntoutuksessa -harjoittelu |
Fysioterapia tuki- ja liikuntaelimistön toimintakyvyn ylläpitämisessä ja kuntoutuksessa -harjoittelu |
Fysioterapia keskus- ja ääreishermoston toimintarajoitteissa -harjoittelu |
Fysioterapian menetelmät
Fysioterapeutin vastuulla on suunnitella ja toteuttaa interventioita turvallisesti ja tehokkaasti hyödyntäen näyttöön perustuvia ja tarkoituksenmukaisia fysioterapian menetelmiä. Tavoitteena on työ- ja toimintakyvyn edistäminen sekä toimintarajoitteiden ennaltaehkäisy fysioterapian menetelmin, tukemalla fyysistä ja psyykkistä terveyttä, maksimoimalla työ- ja toimintakyky ja toipuminen, minimoimalla työkyvyttömyys ja parantamalla elämänlaatua, hyvinvointia, itsenäistä elämää ja työkykyä. Fysioterapeutti osaa myös muokata ympäristöä (esim. koti, koulu, työpaikka) esteettömyyden ja saavutettavuuden näkökulmasta osallistumisen ja osallisuuden tukemiseksi. |
Työ- ja toimintakyvyn arvioinnin perusteet ja liikkumisen avustaminen |
Mielenterveys ja neuropsykiatriset haasteet |
Toiminnallinen anatomia |
Fysiologia ja kuormitusfysiologia |
Fysioterapia kansansairauksien ennaltaehkäisyssä ja kuntoutuksessa |
Fysioterapia tuki- ja liikuntaelimistön toimintakyvyn ylläpitämisessä sekä kuntoutuksessa |
Fysioterapia keskus- ja ääreishermoston toimintarajoitteissa |
Terapeuttisen harjoittelun menetelmät fysioterapiassa |
Fysioterapia kansansairauksien ennaltaehkäisyssä ja kuntoutuksessa -harjoittelu |
Fysioterapia tuki- ja liikuntaelimistön toimintakyvyn ylläpitämisessä ja kuntoutuksessa -harjoittelu |
Fysioterapia keskus- ja ääreishermoston toimintarajoitteissa -harjoittelu |
Teknologia ja digitaalisuus
Fysioterapeutti osaa työssään hyödyntää digitaalisuutta ja teknologiaa asiakkaan liikkumis- ja toimintakyvyn arvioinnissa, suunnittelussa, kuntoutuksessa, ohjauksessa ja neuvonnassa. Hän osaa hyödyntää virtuaalisia ympäristöjä ja robotiikkaa liikkumis- ja toimintakyvyn sekä fyysisen aktiivisuuden tukemisessa. Lisäksi hän osaa hyödyntää apuvälineteknologiaa asiakkaiden fyysisen aktiivisuuden- ja toimintakyvyn tukemisessa. Fysioterapeutti osaa myös huomioida yksityisyyteen, turvallisuuteen sekä tietojen tallentamiseen liittyvät asiat. |
Fysioterapia kansansairauksien ennaltaehkäisyssä ja kuntoutuksessa |
Fysioterapia keskus- ja ääreishermoston toimintarajoitteissa |
Wellness technology |
Luokittelemattomat |
Minä korkeakouluopiskelijana |
Tiedonhankinta ja raportointi |
Urasuunnittelu- ja työelämätaidot |
ICT-valmiudet |
Työelämän englanti |
Työelämän ruotsi |
Työelämän viestintä |
Kestävän kehityksen perusteet |
InnoFlash |
Yrittäjyys |
Työelämäprojekti |
Kehittämis- ja tutkimustoiminta |
Opinnäytetyön suunnittelu, AMK |
Opinnäytetyön kirjoittaminen, AMK |
Opinnäytetyön toteutus, AMK |
Opinnäytetyön raportointi ja arviointi, AMK |
Kypsyysnäyte, AMK |
Työ- ja toimintakyvyn perusteet |
Näyttöön perustuvat käytänteet |
Fysioterapian ammattitaitoa syventävä harjoittelu |
Työkyky ja tulevaisuuden työelämä |
Vaihtoehtoiset kommunikaatiomenetelmät |
Urheilijan hyvinvointi |
Urheilijan yhteistyösuhteet |
Urheilijan urasuunnittelu |
Athlete stakeholder relations |