Siirry suoraan sisältöön

Liikunnan ohjaaminenLaajuus (5 op)

Tunnus: FT00CJ90

Laajuus

5 op

Opetuskieli

  • suomi

Vastuuhenkilö

  • Maija Jylhä

Osaamistavoitteet

Opintojakson tarkoitus

Opintojakson tarkoituksena on oppia suunnittelemaan ja ohjaamaan turvallista ja tavoitteellista liikuntaa lapsille ja työikäisille sekä tarkastella itselle luontaista ohjaamistapaa.

Opintojakson osaamiset:

Ammatillinen ja ammattien välinen toiminta 
Ammatillinen vuorovaikutus 
Oppimaan oppiminen 

Opintojakson osaamistavoite:

Osaat toimia asiakaslähtöisesti, edistäen yksilöiden ja ryhmien terveyttä ja hyvinvointia, korostamalla fyysisen aktiivisuuden ja liikunnan merkitystä.
Osaat luoda vastavuoroisen ja osallistavan vuorovaikutussuhteen huomioiden asiakkaan tarpeet.
Osaat kommunikoida selkeästi, täsmällisesti ja ymmärrettävästi ohjaustilanteissa.  
Osaat arvioida ja kehittää osaamistasi liikunnan ohjaamisen taidoissa.

Sisältö

Opintojakson keskeisimpänä sisältönä on lasten ja työikäisten turvallisen ja tavoitteellisen liikunnan ohjaamisen periaatteet ja liikuntatuokion rakenne. Lasten liikunnan sisältöinä on ikätason mukaiset liikunnalliset leikit, motorinen rata ja ulkoliikunta. Työikäisten liikunnan sisältöinä on keskivartalon syvien tukilihasten merkitys ja oikeiden liikeratojen hallinta lihaskuntoharjoitteiden ohjauksessa, alku- ja loppuverryttelyn periaatteet sekä musiikin mukaan ohjaaminen. Opintojakso sisältää ohjaustuokiot lapsille ja työikäisille sekä taukoliikunnan ohjaustuokiot

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Ymmärrät, mistä tekijöistä turvallinen ja tavoitteellinen liikuntatuokio muodostuu. Osaat hyödyntää liikunnanohjaamisen periaatteita lasten ja työikäisten liikuntatuokion suunnittelussa ja toteuttamisessa. Hahmotat oman kehon asennon ja liikeradat lihaskuntoharjoitteiden ohjauksessa sekä osaat käyttää musiikkia ohjaamisen tukena. Toimit luontevassa vuorovaikutussuhteessa asiakkaittesi kanssa. Tunnistat oman ohjausosaamisesi vahvuudet ja kehitettävät kohdat.

Ilmoittautumisaika

18.11.2024 - 09.01.2025

Ajoitus

13.01.2025 - 18.05.2025

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

2.5 op

Toteutustapa

50 % Lähiopetus, 50 % Verkko-opetus

Yksikkö

Hyvinvointiyksikkö

Toimipiste

Lutakon kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

20 - 35

Koulutus
  • Fysioterapeutti (AMK)
Opettaja
  • Maija Jylhä
Ryhmät
  • ZJASFT25KM
    Avoin AMK, sote, AMK- Väylät, fysioterapeutti monimuoto
  • ZJA25KS
    Avoin AMK, sote
  • SFT25KM
    Fysioterapeutin tutkinto-ohjelma (AMK)

Tavoitteet

Opintojakson tarkoitus

Opintojakson tarkoituksena on oppia suunnittelemaan ja ohjaamaan turvallista ja tavoitteellista liikuntaa lapsille ja työikäisille sekä tarkastella itselle luontaista ohjaamistapaa.

Opintojakson osaamiset:

Ammatillinen ja ammattien välinen toiminta 
Ammatillinen vuorovaikutus 
Oppimaan oppiminen 

Opintojakson osaamistavoite:

Osaat toimia asiakaslähtöisesti, edistäen yksilöiden ja ryhmien terveyttä ja hyvinvointia, korostamalla fyysisen aktiivisuuden ja liikunnan merkitystä.
Osaat luoda vastavuoroisen ja osallistavan vuorovaikutussuhteen huomioiden asiakkaan tarpeet.
Osaat kommunikoida selkeästi, täsmällisesti ja ymmärrettävästi ohjaustilanteissa.  
Osaat arvioida ja kehittää osaamistasi liikunnan ohjaamisen taidoissa.

Sisältö

Opintojakson keskeisimpänä sisältönä on lasten ja työikäisten turvallisen ja tavoitteellisen liikunnan ohjaamisen periaatteet ja liikuntatuokion rakenne. Lasten liikunnan sisältöinä on ikätason mukaiset liikunnalliset leikit, motorinen rata ja ulkoliikunta. Työikäisten liikunnan sisältöinä on keskivartalon syvien tukilihasten merkitys ja oikeiden liikeratojen hallinta lihaskuntoharjoitteiden ohjauksessa, alku- ja loppuverryttelyn periaatteet sekä musiikin mukaan ohjaaminen. Opintojakso sisältää ohjaustuokiot lapsille ja työikäisille sekä taukoliikunnan ohjaustuokiot

Aika ja paikka

Lähiopetustunnit toteutetaan Rajakadun kampuksen liikuntasalissa
Lasten ohjaustuokiot pidetään päiväkodeissa ja työikäisten ohjaustuokiot koulun ulkopuolisissa toimintaympäristöissä. Ohjattavat ryhmät ja toimintapaikat opiskelija sopii itse.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Ilmoitetaan opintojakson alussa ja Moodlessa

Opetusmenetelmät

Lähiopetustunneilla kampuksella harjoittelemme lasten ja työikäisten henkilöiden liikunnan ohjaamisen perustaitoja sekä perehdymme turvallisen ja tavoitteellisen liikunnan ohjaamisen periaatteisiin. Perustaitoja opit toiminnallisen teorian ja käytännön harjoitusten kautta sekä ohjaamalla omalle opiskeluryhmälle kaksi lyhyttä ohjausharjoitusta. Ohjausharjoituksiin valmistaudut etukäteen huolella ja teet kirjallisen suunnitelman. Ohjausten jälkeen osallistut rakentavaan vertaispalautekeskusteluun.

Ohjaat liikunnan tuokioita myös aidoille lasten ja työikäisten henkilöiden ryhmille ja syvennät omaa ohjausosaamistasi sekä luontevaa ja ammatillista kontaktinottoa ryhmään. Aidoille asiakasryhmille tehtävät ohjaukset voit toteuttaa yksin tai parin kanssa. Ohjattavat asiakkaat hankit ensisijaisesti itse. Ohjaustuokioihin valmistaudut tekemällä alkukartoitukset ohjattavista ryhmistä sekä tavoitteelliset tuokiosuunnitelmat.

Videoit noin 15 min pituiset koosteet työikäisille henkilöille ohjatuista tuokioista ja saat sen pohjalta opettajalta palautteen ennen seuraavaa ohjaustuokiota.

Itsearvioinnin omasta ohjausosaamisestasi teet ohjausten lopussa. Arvioinnissa pohdit miten olet ohjaajana kehittynyt opintojakson aikana, tunnistat omat vahvuutesi sekä mahdolliset kehitettävät osa-alueet.

Loppuwebinaarissa keskustelet oppimiskokemuksistasi ja jaat saavutettua osaamista omille kurssikavereille. Webinaariin osallistuminen edellyttää toimivaa kameraa ja mikrofonia.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Lasten liikunnan ohjaustuokiot toteutetaan päiväkodeissa. Taukoliikunnan ohjaukset toteutetaan ammattikorkeakoulun henkilöstölle. Työikäisten liikunnan ohjaustuokiot voi ohjata omalla työpaikalla.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Tehtävät jakautuvat tasaisesti koko opintojakson ajalle ja tarkempi aikataulu ilmoitetaan Moodlessa opintojakson alussa.
Opintojaksolla ei ole tenttejä.

Vaihtoehtoiset suoritustavat

Opintojaksolla ei ole vaihtoehtoisia suoritustapoja

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Kontaktiopetus 54t
Ohjausharjoituksiin valmistautuminen, toteutus ja itsearviointi 81t

Sisällön jaksotus

Tehtävien etenemisjärjestys:
Ohjausharjoitukset omalle ryhmälle lähiopetustunneilla kaksi kertaa: suunnitelma, toteutus ja vertaisarviointi
Ohjausharjoitukset päiväkotilapsille kaksi kertaa: ryhmän alkukartoitus, ohjaussuunnitelmat ja ohjaustuokioiden toteutukset
Ohjausharjoitukset työikäisille henkilöille kaksi kertaa: ryhmän alkukartoitus, ohjaussuunnitelmat ja ohjaustuokioiden toteutukset, ohjausten videointi ja videoiden palautus Moodleen
Taukoliikunnan ohjaukset koko opintojakson ajan.

Lisätietoja opiskelijoille

Avoin amk: 2 paikkaa (joustava väylä)

Arviointi on hyväksytty-hylätty. Hyväksytyn suorituksen arviointi pohjautuu ohjausharjoituksissa osoitettuihin osaamisen taitoihin.

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Ymmärrät, mistä tekijöistä turvallinen ja tavoitteellinen liikuntatuokio muodostuu. Osaat hyödyntää liikunnanohjaamisen periaatteita lasten ja työikäisten liikuntatuokion suunnittelussa ja toteuttamisessa. Hahmotat oman kehon asennon ja liikeradat lihaskuntoharjoitteiden ohjauksessa sekä osaat käyttää musiikkia ohjaamisen tukena. Toimit luontevassa vuorovaikutussuhteessa asiakkaittesi kanssa. Tunnistat oman ohjausosaamisesi vahvuudet ja kehitettävät kohdat.

Ilmoittautumisaika

01.08.2024 - 22.08.2024

Ajoitus

26.08.2024 - 20.12.2024

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

3 op

Toteutustapa

40 % Lähiopetus, 60 % Verkko-opetus

Yksikkö

Hyvinvointiyksikkö

Toimipiste

Lutakon kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

0 - 40

Koulutus
  • Fysioterapeutti (AMK)
Opettaja
  • Maija Jylhä
Vastuuopettaja

Maija Jylhä

Ryhmät
  • ZJASFT24S1
    Avoin AMK, sote, AMK-väylät, fysioterapeutti päivä
  • SFT24S1
    Fysioterapeutin tutkinto-ohjelma (AMK)
  • ZJA24SS
    Avoin AMK, sote

Tavoitteet

Opintojakson tarkoitus

Opintojakson tarkoituksena on oppia suunnittelemaan ja ohjaamaan turvallista ja tavoitteellista liikuntaa lapsille ja työikäisille sekä tarkastella itselle luontaista ohjaamistapaa.

Opintojakson osaamiset:

Ammatillinen ja ammattien välinen toiminta 
Ammatillinen vuorovaikutus 
Oppimaan oppiminen 

Opintojakson osaamistavoite:

Osaat toimia asiakaslähtöisesti, edistäen yksilöiden ja ryhmien terveyttä ja hyvinvointia, korostamalla fyysisen aktiivisuuden ja liikunnan merkitystä.
Osaat luoda vastavuoroisen ja osallistavan vuorovaikutussuhteen huomioiden asiakkaan tarpeet.
Osaat kommunikoida selkeästi, täsmällisesti ja ymmärrettävästi ohjaustilanteissa.  
Osaat arvioida ja kehittää osaamistasi liikunnan ohjaamisen taidoissa.

Sisältö

Opintojakson keskeisimpänä sisältönä on lasten ja työikäisten turvallisen ja tavoitteellisen liikunnan ohjaamisen periaatteet ja liikuntatuokion rakenne. Lasten liikunnan sisältöinä on ikätason mukaiset liikunnalliset leikit, motorinen rata ja ulkoliikunta. Työikäisten liikunnan sisältöinä on keskivartalon syvien tukilihasten merkitys ja oikeiden liikeratojen hallinta lihaskuntoharjoitteiden ohjauksessa, alku- ja loppuverryttelyn periaatteet sekä musiikin mukaan ohjaaminen. Opintojakso sisältää ohjaustuokiot lapsille ja työikäisille sekä taukoliikunnan ohjaustuokiot

Aika ja paikka

Lähiopetustunnit toteutetaan Rajakadun kampuksen liikuntasalissa
Lasten ohjaustuokiot pidetään päiväkodeissa ja työikäisten ohjaustuokiot koulun ulkopuolisissa toimintaympäristöissä. Ohjattavat ryhmät ja toimintapaikat opiskelija sopii itse.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Ilmoitetaan opintojakson alussa ja Moodlessa

Opetusmenetelmät

Lähiopetustunneilla kampuksella harjoittelemme lasten ja työikäisten henkilöiden liikunnan ohjaamisen perustaitoja sekä perehdymme turvallisen ja tavoitteellisen liikunnan ohjaamisen periaatteisiin. Perustaitoja opit toiminnallisen teorian ja käytännön harjoitusten kautta sekä ohjaamalla omalle opiskeluryhmälle kaksi lyhyttä ohjausharjoitusta. Ohjausharjoituksiin valmistaudut etukäteen huolella ja teet kirjallisen suunnitelman. Ohjausten jälkeen osallistut rakentavaan vertaispalautekeskusteluun.

Ohjaat liikunnan tuokioita myös aidoille lasten ja työikäisten henkilöiden ryhmille ja syvennät omaa ohjausosaamistasi sekä luontevaa ja ammatillista kontaktinottoa ryhmään. Aidoille asiakasryhmille tehtävät ohjaukset voit toteuttaa yksin tai parin kanssa. Ohjattavat asiakkaat hankit ensisijaisesti itse. Ohjaustuokioihin valmistaudut tekemällä alkukartoitukset ohjattavista ryhmistä sekä tavoitteelliset tuokiosuunnitelmat.

Videoit noin 15 min pituiset koosteet työikäisille henkilöille ohjatuista tuokioista ja saat sen pohjalta opettajalta palautteen ennen seuraavaa ohjaustuokiota.

Itsearvioinnin omasta ohjausosaamisestasi teet ohjausten lopussa. Arvioinnissa pohdit miten olet ohjaajana kehittynyt opintojakson aikana, tunnistat omat vahvuutesi sekä mahdolliset kehitettävät osa-alueet.

Loppuwebinaarissa keskustelet oppimiskokemuksistasi ja jaat saavutettua osaamista omille kurssikavereille. Webinaariin osallistuminen edellyttää toimivaa kameraa ja mikrofonia.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Lasten liikunnan ohjaustuokiot toteutetaan päiväkodeissa. Taukoliikunnan ohjaukset toteutetaan ammattikorkeakoulun henkilöstölle. Työikäisten liikunnan ohjaustuokiot voi ohjata omalla työpaikalla.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Tehtävät jakautuvat tasaisesti koko opintojakson ajalle ja tarkempi aikataulu ilmoitetaan Moodlessa opintojakson alussa.
Opintojaksolla ei ole tenttejä.

Vaihtoehtoiset suoritustavat

Opintojaksolla ei ole vaihtoehtoisia suoritustapoja

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Kontaktiopetus 54t
Ohjausharjoituksiin valmistautuminen, toteutus ja itsearviointi 81t

Sisällön jaksotus

Tehtävien etenemisjärjestys:
Ohjausharjoitukset omalle ryhmälle lähiopetustunneilla kaksi kertaa: suunnitelma, toteutus ja vertaisarviointi
Ohjausharjoitukset päiväkotilapsille kaksi kertaa: ryhmän alkukartoitus, ohjaussuunnitelmat ja ohjaustuokioiden toteutukset
Ohjausharjoitukset työikäisille henkilöille kaksi kertaa: ryhmän alkukartoitus, ohjaussuunnitelmat ja ohjaustuokioiden toteutukset, ohjausten videointi ja videoiden palautus Moodleen
Taukoliikunnan ohjaukset koko opintojakson ajan.

Lisätietoja opiskelijoille

Avoin amk: 2 paikkaa (joustava väylä)

Arviointi on hyväksytty-hylätty. Hyväksytyn suorituksen arviointi pohjautuu ohjausharjoituksissa osoitettuihin osaamisen taitoihin.

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Ymmärrät, mistä tekijöistä turvallinen ja tavoitteellinen liikuntatuokio muodostuu. Osaat hyödyntää liikunnanohjaamisen periaatteita lasten ja työikäisten liikuntatuokion suunnittelussa ja toteuttamisessa. Hahmotat oman kehon asennon ja liikeradat lihaskuntoharjoitteiden ohjauksessa sekä osaat käyttää musiikkia ohjaamisen tukena. Toimit luontevassa vuorovaikutussuhteessa asiakkaittesi kanssa. Tunnistat oman ohjausosaamisesi vahvuudet ja kehitettävät kohdat.