Näyttöön perustuvat käytänteetLaajuus (3 op)
Tunnus: SZ00CI99
Laajuus
3 op
Opetuskieli
- suomi
Vastuuhenkilö
- Emmi Ritvos
- Katri Ylönen
Osaamistavoitteet
Opintojakson tarkoitus:
Opintojakson tarkoituksena on rakentaa ymmärrystä näyttöön perustuvan työskentelyprosessin perusteista sekä edistää tutkittujen käytänteiden sovelluskykyä omalla alalla.
Opintojakson osaamiset:
Oppimaan oppiminen
Ennakoiva kehittäminen
Kestävä kehitys
Opintojakson osaamistavoite:
Opintojakson jälkeen osaat selittää näyttöön perustuvan prosessin keskeisiä käsitteitä ja soveltaa sen vaiheita tarkoituksenmukaisesti. Osaat hankkia, lukea, arvioida kriittisesti ja soveltaa oman alasi kansallista ja kansainvälistä tutkimustietoa sekä hyviä käytänteitä. Huomioit tutkimuksia kestävän kehityksen näkökulmasta suhteessa ajankohtaisiin ilmiöihin. Kykenet arvioimaan omaa osaamistasi ja tunnistat kehittämiskohteita.
Sisältö
Opintojakson keskeisimpänä sisältönä on näyttöön perustuvan toiminnan lähtökohdat ja prosessi sekä oman alasi hyvät käytänteet. Paneudut tutkimusmetodologiaan, tiedonhakuun, tutkimusartikkelien lukemiseen, näytön kriittiseen arviointiin ja sen viemiseen käytäntöön. Käyt läpi ajankohtaisia oman alasi hyviä käytäntöjä ja tutustut tieteellisiin julkaisuihin. Harjoittelet tutkimusten lukemista kestävän kehityksen näkökulmasta suhteessa ajankohtaisiin ilmiöihin ja käytänteisiin.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Välttävä 1
Osaat selittää näyttöön perustuvien käytänteiden lähtökohdat sekä vaiheet yksinkertaisella tasolla. Tunnistat joitakin tutkimusmetodologian peruskäsitteitä. Harjoittelet tiedonhaun alkeita. Tutkimustiedon lukeminen ja sen kriittinen arvioiminen onnistuvat aloittelevalla tasolla. Harjoittelet ja pohdit näytön käytäntöön viemistä. Tunnistat joitakin kestävän kehityksen näkökulmia. Kykenet nimeämään oman alasi ajankohtaisia hyviä käytäntöjä. Kykenet arvioimaan omaa osaamistasi ja tunnistat ainakin yhden kehittämiskohteen.
Tyydyttävä 2
Osaat selittää ja havainnollistaa näyttöön perustuvien käytänteiden lähtökohdat sekä vaiheet. Tunnistat tutkimusmetodologian peruskäsitteitä. Kykenet itsenäiseen tiedonhakuun ja tunnistat eri tietokantoja. Tutkimustiedon lukeminen onnistuu ja näytön kriittinen arvioiminen on perusteltua. Harjoittelet ja pohdit näytön käytäntöön viemistä. Tunnistat joitakin kestävän kehityksen näkökulmia. Kykenet nimeämään ja pohtimaan oman alasi ajankohtaisia hyviä käytäntöjä. Kykenet arvioimaan omaa osaamistasi ja tunnistat joitakin kehittämiskohteita.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Hyvä 3
Osaat selittää ja havainnollistaa näyttöön perustuvien käytänteiden lähtökohdat sekä vaiheet monipuolisesti. Tunnistat tutkimusmetodologian peruskäsitteitä ja sovellat tietoa näistä perustellusti. Kykenet itsenäiseen tiedonhakuun sekä tunnistat eri tietokantoja. Tutkimustiedon lukeminen onnistuu ja näytön kriittinen arvioiminen on perusteltua sekä monipuolista. Pohdit näytön käytäntöön viemistä kriittisesti ja useammasta näkökannasta. Huomioit kestävän kehityksen näkökulmia. Kykenet nimeämään ja pohtimaan oman alasi ajankohtaisia hyviä käytäntöjä. Kykenet arvioimaan omaa osaamistasi ja tunnistat joitakin kehittämiskohteita.
Kiitettävä 4
Osaat selittää ja analysoida näyttöön perustuvien käytänteiden lähtökohtia sekä vaiheita monipuolisesti. Tunnistat tutkimusmetodologian peruskäsitteitä ja sovellat tietoa näistä perustellusti. Kykenet itsenäiseen tiedonhakuun sekä tunnistat eri tietokantoja. Tutkimustiedon lukeminen onnistuu yksityiskohtaisella tasolla. Näytön kriittinen arvioiminen on perusteltua, monipuolista ja vertailevaa. Pohdit näytön käytäntöön viemistä kriittisesti ja useammasta näkökannasta. Tarkastelet kestävän kehityksen näkökulmia monipuolisesti. Otat huomioon myös eettiset näkökulmat näyttöön perustuvassa prosessissa. Kykenet nimeämään ja pohtimaan alasi ajankohtaisia hyviä käytäntöjä perustellusti. Kykenet arvioimaan omaa osaamistasi monipuolisesti ja tunnistat kehittämiskohteita kirjallisuuteen peilaten.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Erinomainen 5
Osaat selittää ja analysoida näyttöön perustuvien käytänteiden lähtökohtia sekä vaiheita monipuolisesti. Tunnistat monipuolisesti tutkimusmetodologian peruskäsitteitä ja sovellat tietoa näistä perustellusti ja ansiokkaasti. Kykenet itsenäiseen tiedonhakuun, tunnistat eri tietokantoja ja osoitat perehtyneisyyttä tiedonhakuprosessiin ja sen kirjaamiseen. Tutkimustiedon lukeminen ja tiivistäminen onnistuu yksityiskohtaisella ja analyyttisellä tasolla. Näytön kriittinen arvioiminen on perusteltua, monipuolista ja vertailevaa. Pohdit näytön käytäntöön viemistä kriittisesti ja useammasta näkökannasta. Tarkastelet kestävän kehityksen näkökulmia monipuolisesti. Otat huomioon myös eettiset näkökulmat näyttöön perustuvassa prosessissa. Kykenet nimeämään ja pohtimaan oman alasi ajankohtaisia hyviä käytäntöjä perustellusti. Kykenet arvioimaan omaa osaamistasi monipuolisesti ja tunnistat kehittämiskohteita kirjallisuuteen peilaten.
Ilmoittautumisaika
18.11.2024 - 09.01.2025
Ajoitus
13.01.2025 - 31.03.2025
Opintopistemäärä
3 op
Virtuaaliosuus
2 op
Toteutustapa
34 % Lähiopetus, 66 % Verkko-opetus
Yksikkö
Hyvinvointiyksikkö
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 65
Koulutus
- Toimintaterapeutti (AMK)
- Kuntoutuksen ohjaaja (AMK)
- Sosionomi (AMK)
- Fysioterapeutti (AMK)
Opettaja
- Minna Haapakoski
- Katri Ylönen
- Emmi Ritvos
Vastuuopettaja
Emmi Ritvos
Ryhmät
-
STT24S1Toimintaterapeutti (AMK)
-
ZJASOS24SMAvoin AMK, sote, AMK-polut, sosionomi monimuoto
-
ZJASKO24SMAvoin AMK, sote, AMK-polut, kuntoutuksen ohjaaja monimuoto
-
SKO24SMKuntoutuksen ohjaaja (AMK)
-
ZJASFT24S1Avoin AMK, sote, AMK-väylät, fysioterapeutti päivä
-
SFT24S1Fysioterapeutin tutkinto-ohjelma (AMK)
-
ZJM24SSVGKAAvoin AMK, sote, 2. asteen väylä, Gradia ammatillinen, kuntoutus- ja sosiaaliala
-
ZJASTT24S1Avoin AMK, sote, AMK-väylät, toimintaterapeutti, päiväopetus
-
SOS24SMSosionomi (AMK)
Tavoitteet
Opintojakson tarkoitus:
Opintojakson tarkoituksena on rakentaa ymmärrystä näyttöön perustuvan työskentelyprosessin perusteista sekä edistää tutkittujen käytänteiden sovelluskykyä omalla alalla.
Opintojakson osaamiset:
Oppimaan oppiminen
Ennakoiva kehittäminen
Kestävä kehitys
Opintojakson osaamistavoite:
Opintojakson jälkeen osaat selittää näyttöön perustuvan prosessin keskeisiä käsitteitä ja soveltaa sen vaiheita tarkoituksenmukaisesti. Osaat hankkia, lukea, arvioida kriittisesti ja soveltaa oman alasi kansallista ja kansainvälistä tutkimustietoa sekä hyviä käytänteitä. Huomioit tutkimuksia kestävän kehityksen näkökulmasta suhteessa ajankohtaisiin ilmiöihin. Kykenet arvioimaan omaa osaamistasi ja tunnistat kehittämiskohteita.
Sisältö
Opintojakson keskeisimpänä sisältönä on näyttöön perustuvan toiminnan lähtökohdat ja prosessi sekä oman alasi hyvät käytänteet. Paneudut tutkimusmetodologiaan, tiedonhakuun, tutkimusartikkelien lukemiseen, näytön kriittiseen arviointiin ja sen viemiseen käytäntöön. Käyt läpi ajankohtaisia oman alasi hyviä käytäntöjä ja tutustut tieteellisiin julkaisuihin. Harjoittelet tutkimusten lukemista kestävän kehityksen näkökulmasta suhteessa ajankohtaisiin ilmiöihin ja käytänteisiin.
Aika ja paikka
Teoriaosuuden työskentely toteutuu verkossa itsenäisesti. Työpajat ovat aikaansidottua kontaktiopetusta koululla. Lukujärjestyksissä näkyy yhteensä 6 työpajavaihtoehtoa, joista osallistut kolmeen. Valinnat tehdään moodlessa opintojakson alussa.
Opetusmenetelmät
Opintojakso koostuu kahdesta osasta: non-stop teoriaosuudesta 2op ja kontaktissa toteutuvista työpajoista 1op.
Teoriaosuuden opiskelet itsenäisesti oman aikataulusi mukaisesti. Non-stop pitää sisällään opetustallenteita, materiaalien lukemista sekä erilaisia moodlen verkkopohjaisia tehtäviä. Lopussa osaamistasi testataan exam-tentissä.
Kun olet suorittanut teoriaosuuden niin voit osallistua työpajoihin. Työpajoissa syvennytään teorian aihealueisiin ja sovelletaan tietoa käytäntöön pienryhmissä. Erilaisia työpajoja on 3, joista sinun tulee suorittaa kaikki hyväksytysti.
Tekoälyn käyttöön on erilliset ohjeet Moodle-työtilassa.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Opintojakson tentin voit tehdä joustavasti itse varaamanasi aikana exam-tenttinä Jamkilla tai lähimmässä korkeakoulussasi, jossa voi tehdä exam vierailun. Tarkemmat tiedot löydät Moodlen-työtilasta.
Vaihtoehtoiset suoritustavat
Voit hakea hyväksilukua teoriaosuudesta perustuen aiempaan korkeakoulututkintoon, jossa olet suorittanut näyttöön perustuvuuteen liittyvän opintojakson tai opintojaksoja. Työpajoista ei voi hakea hyväksilukua. Vertaa aiempia opintojasi tämän opintojakson sisältöön ja keskustele opettajatutorisi kanssa asiasta. Tee osittainen hyväksilukuhakemus eAHOTin kautta vastuuopettajalle. Ilmoittaudu opintojaksolle normaalisti ja tule suorittamaan työpajat.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opintojakso on 3op laajuinen kokonaisuus eli 81h opiskelijan työtä.
Non-stop teoriaosuus 2op eli 54h:
Tallenteet
Materiaalien lukeminen
verkkotehtävät
Työpajat 1op eli 27h
Työpajoja on 3 erilaista, jokaiseen tulee valmistautua sekä jälkeenpäin tehdä itsearviointia. Työpaja kestää 4h, valmistaumiseen varataan 2h ja itsearviointiin 2h.
Työpaja 1: Miksi näyttöön perustuvuus on tärkeää ja millaista näyttöä olemassa? 9h
Työpaja 2: Tutkimuksen lukeminen ja näytön kriittinen arvioiminen 9h
Työpaja 3: Näytön käytäntöön vieminen 9h
Sisällön jaksotus
Teoriaosuuden voit opiskella itsenäisesti oman aikataulusi mukaan. Se tulee olla tehtynä ennen työpajoihin tuloa. Työpajat on aikataulutettu opintojakson toteutumisaikataulun loppupäähän.
Lisätietoja opiskelijoille
Teoriaosuudesta arvioidaan numeraalisesti exam-tentti asteikolla 0-5. Muut pienemmät tehtävät asteikolla hyväksytty/hylätty. Työpajat arvioidaan asteikolla hyväksytty/hylätty.
Lisäksi teet itse- ja vertaisarviointia.
12 paikkaa Gradian korkeakoulupolkulaisille.
Arviointiasteikko
0-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Välttävä 1
Osaat selittää näyttöön perustuvien käytänteiden lähtökohdat sekä vaiheet yksinkertaisella tasolla. Tunnistat joitakin tutkimusmetodologian peruskäsitteitä. Harjoittelet tiedonhaun alkeita. Tutkimustiedon lukeminen ja sen kriittinen arvioiminen onnistuvat aloittelevalla tasolla. Harjoittelet ja pohdit näytön käytäntöön viemistä. Tunnistat joitakin kestävän kehityksen näkökulmia. Kykenet nimeämään oman alasi ajankohtaisia hyviä käytäntöjä. Kykenet arvioimaan omaa osaamistasi ja tunnistat ainakin yhden kehittämiskohteen.
Tyydyttävä 2
Osaat selittää ja havainnollistaa näyttöön perustuvien käytänteiden lähtökohdat sekä vaiheet. Tunnistat tutkimusmetodologian peruskäsitteitä. Kykenet itsenäiseen tiedonhakuun ja tunnistat eri tietokantoja. Tutkimustiedon lukeminen onnistuu ja näytön kriittinen arvioiminen on perusteltua. Harjoittelet ja pohdit näytön käytäntöön viemistä. Tunnistat joitakin kestävän kehityksen näkökulmia. Kykenet nimeämään ja pohtimaan oman alasi ajankohtaisia hyviä käytäntöjä. Kykenet arvioimaan omaa osaamistasi ja tunnistat joitakin kehittämiskohteita.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Hyvä 3
Osaat selittää ja havainnollistaa näyttöön perustuvien käytänteiden lähtökohdat sekä vaiheet monipuolisesti. Tunnistat tutkimusmetodologian peruskäsitteitä ja sovellat tietoa näistä perustellusti. Kykenet itsenäiseen tiedonhakuun sekä tunnistat eri tietokantoja. Tutkimustiedon lukeminen onnistuu ja näytön kriittinen arvioiminen on perusteltua sekä monipuolista. Pohdit näytön käytäntöön viemistä kriittisesti ja useammasta näkökannasta. Huomioit kestävän kehityksen näkökulmia. Kykenet nimeämään ja pohtimaan oman alasi ajankohtaisia hyviä käytäntöjä. Kykenet arvioimaan omaa osaamistasi ja tunnistat joitakin kehittämiskohteita.
Kiitettävä 4
Osaat selittää ja analysoida näyttöön perustuvien käytänteiden lähtökohtia sekä vaiheita monipuolisesti. Tunnistat tutkimusmetodologian peruskäsitteitä ja sovellat tietoa näistä perustellusti. Kykenet itsenäiseen tiedonhakuun sekä tunnistat eri tietokantoja. Tutkimustiedon lukeminen onnistuu yksityiskohtaisella tasolla. Näytön kriittinen arvioiminen on perusteltua, monipuolista ja vertailevaa. Pohdit näytön käytäntöön viemistä kriittisesti ja useammasta näkökannasta. Tarkastelet kestävän kehityksen näkökulmia monipuolisesti. Otat huomioon myös eettiset näkökulmat näyttöön perustuvassa prosessissa. Kykenet nimeämään ja pohtimaan alasi ajankohtaisia hyviä käytäntöjä perustellusti. Kykenet arvioimaan omaa osaamistasi monipuolisesti ja tunnistat kehittämiskohteita kirjallisuuteen peilaten.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Erinomainen 5
Osaat selittää ja analysoida näyttöön perustuvien käytänteiden lähtökohtia sekä vaiheita monipuolisesti. Tunnistat monipuolisesti tutkimusmetodologian peruskäsitteitä ja sovellat tietoa näistä perustellusti ja ansiokkaasti. Kykenet itsenäiseen tiedonhakuun, tunnistat eri tietokantoja ja osoitat perehtyneisyyttä tiedonhakuprosessiin ja sen kirjaamiseen. Tutkimustiedon lukeminen ja tiivistäminen onnistuu yksityiskohtaisella ja analyyttisellä tasolla. Näytön kriittinen arvioiminen on perusteltua, monipuolista ja vertailevaa. Pohdit näytön käytäntöön viemistä kriittisesti ja useammasta näkökannasta. Tarkastelet kestävän kehityksen näkökulmia monipuolisesti. Otat huomioon myös eettiset näkökulmat näyttöön perustuvassa prosessissa. Kykenet nimeämään ja pohtimaan oman alasi ajankohtaisia hyviä käytäntöjä perustellusti. Kykenet arvioimaan omaa osaamistasi monipuolisesti ja tunnistat kehittämiskohteita kirjallisuuteen peilaten.
Ilmoittautumisaika
18.11.2024 - 09.01.2025
Ajoitus
13.01.2025 - 31.03.2025
Opintopistemäärä
3 op
Virtuaaliosuus
3 op
Toteutustapa
Verkko-opetus
Yksikkö
Hyvinvointiyksikkö
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 70
Koulutus
- Toimintaterapeutti (AMK)
- Kuntoutuksen ohjaaja (AMK)
- Sosionomi (AMK)
- Fysioterapeutti (AMK)
Opettaja
- Minna Haapakoski
- Katri Ylönen
- Emmi Ritvos
Vastuuopettaja
Emmi Ritvos
Ryhmät
-
STT24S1Toimintaterapeutti (AMK)
-
ZJASOS24SMAvoin AMK, sote, AMK-polut, sosionomi monimuoto
-
ZJASKO24SMAvoin AMK, sote, AMK-polut, kuntoutuksen ohjaaja monimuoto
-
SKO24SMKuntoutuksen ohjaaja (AMK)
-
ZJASFT24S1Avoin AMK, sote, AMK-väylät, fysioterapeutti päivä
-
SFT24S1Fysioterapeutin tutkinto-ohjelma (AMK)
-
ZJASTT24S1Avoin AMK, sote, AMK-väylät, toimintaterapeutti, päiväopetus
-
ZJA25KSAvoin AMK, sote
-
SOS24SMSosionomi (AMK)
Tavoitteet
Opintojakson tarkoitus:
Opintojakson tarkoituksena on rakentaa ymmärrystä näyttöön perustuvan työskentelyprosessin perusteista sekä edistää tutkittujen käytänteiden sovelluskykyä omalla alalla.
Opintojakson osaamiset:
Oppimaan oppiminen
Ennakoiva kehittäminen
Kestävä kehitys
Opintojakson osaamistavoite:
Opintojakson jälkeen osaat selittää näyttöön perustuvan prosessin keskeisiä käsitteitä ja soveltaa sen vaiheita tarkoituksenmukaisesti. Osaat hankkia, lukea, arvioida kriittisesti ja soveltaa oman alasi kansallista ja kansainvälistä tutkimustietoa sekä hyviä käytänteitä. Huomioit tutkimuksia kestävän kehityksen näkökulmasta suhteessa ajankohtaisiin ilmiöihin. Kykenet arvioimaan omaa osaamistasi ja tunnistat kehittämiskohteita.
Sisältö
Opintojakson keskeisimpänä sisältönä on näyttöön perustuvan toiminnan lähtökohdat ja prosessi sekä oman alasi hyvät käytänteet. Paneudut tutkimusmetodologiaan, tiedonhakuun, tutkimusartikkelien lukemiseen, näytön kriittiseen arviointiin ja sen viemiseen käytäntöön. Käyt läpi ajankohtaisia oman alasi hyviä käytäntöjä ja tutustut tieteellisiin julkaisuihin. Harjoittelet tutkimusten lukemista kestävän kehityksen näkökulmasta suhteessa ajankohtaisiin ilmiöihin ja käytänteisiin.
Aika ja paikka
Työskentely toteutuu verkossa. Työpajat ovat aikaansidottuja. Lukujärjestyksissä näkyy yhteensä 6 työpajavaihtoehtoa, joista osallistut kolmeen. Valinnat tehdään moodlessa opintojakson alussa.
Opetusmenetelmät
Opintojakso koostuu kahdesta osasta: non-stop teoriaosuudesta 2op ja kontaktiwebinaareissa toteutuvista työpajoista 1op.
Teoriaosuuden opiskelet itsenäisesti oman aikataulusi mukaisesti. Non-stop pitää sisällään opetustallenteita, materiaalien lukemista sekä erilaisia moodlen verkkopohjaisia tehtäviä. Lopussa osaamistasi testataan exam-tentissä.
Kun olet suorittanut teoriaosuuden niin voit osallistua työpajoihin. Työpajoissa syvennytään teorian aihealueisiin ja sovelletaan tietoa käytäntöön pienryhmissä. Erilaisia työpajoja on 3, joista sinun tulee suorittaa kaikki hyväksytysti.
Työpajawebinaareihin osallistuminen edellyttää toimivaa kameraa, kuulokkeita ja mikrofonia.
Tekoälyn käyttöön on erilliset ohjeet Moodle-työtilassa.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Opintojakson tentin voit tehdä joustavasti itse varaamanasi aikana exam-tenttinä Jamkilla tai lähimmässä korkeakoulussasi, jossa voi tehdä exam vierailun. Tarkemmat tiedot löydät Moodlen-työtilasta.
Vaihtoehtoiset suoritustavat
Voit hakea hyväksilukua teoriaosuudesta perustuen aiempaan korkeakoulututkintoon, jossa olet suorittanut näyttöön perustuvuuteen liittyvän opintojakson tai opintojaksoja. Työpajoista ei voi hakea hyväksilukua. Vertaa aiempia opintojasi tämän opintojakson sisältöön ja keskustele opettajatutorisi kanssa asiasta. Tee osittainen hyväksilukuhakemus eAHOTin kautta vastuuopettajalle. Ilmoittaudu opintojaksolle normaalisti ja tule suorittamaan työpajat.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opintojakso on 3op laajuinen kokonaisuus eli 81h opiskelijan työtä.
Non-stop teoriaosuus 2op eli 54h:
Tallenteet
Materiaalien lukeminen
verkkotehtävät
Työpajat 1op eli 27h
Työpajoja on 3 erilaista, jokaiseen tulee valmistautua sekä jälkeenpäin tehdä itsearviointia. Työpaja kestää 4h, valmistaumiseen varataan 2h ja itsearviointiin 2h.
Työpaja 1: Miksi näyttöön perustuvuus on tärkeää ja millaista näyttöä olemassa? 9h
Työpaja 2: Tutkimuksen lukeminen ja näytön kriittinen arvioiminen 9h
Työpaja 3: Näytön käytäntöön vieminen 9h
Sisällön jaksotus
Teoriaosuuden voit opiskella itsenäisesti oman aikataulusi mukaan. Se tulee olla tehtynä ennen työpajoihin tuloa. Työpajat on aikataulutettu opintojakson toteutumisaikataulun loppupäähän.
Lisätietoja opiskelijoille
Teoriaosuudesta arvioidaan numeraalisesti exam-tentti asteikolla 0-5. Muut pienemmät tehtävät asteikolla hyväksytty/hylätty. Työpajat arvioidaan asteikolla hyväksytty/hylätty.
Lisäksi teet itse- ja vertaisarviointia.
Avoin amk: 5 paikkaa (joustava väylä)
Arviointiasteikko
0-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Välttävä 1
Osaat selittää näyttöön perustuvien käytänteiden lähtökohdat sekä vaiheet yksinkertaisella tasolla. Tunnistat joitakin tutkimusmetodologian peruskäsitteitä. Harjoittelet tiedonhaun alkeita. Tutkimustiedon lukeminen ja sen kriittinen arvioiminen onnistuvat aloittelevalla tasolla. Harjoittelet ja pohdit näytön käytäntöön viemistä. Tunnistat joitakin kestävän kehityksen näkökulmia. Kykenet nimeämään oman alasi ajankohtaisia hyviä käytäntöjä. Kykenet arvioimaan omaa osaamistasi ja tunnistat ainakin yhden kehittämiskohteen.
Tyydyttävä 2
Osaat selittää ja havainnollistaa näyttöön perustuvien käytänteiden lähtökohdat sekä vaiheet. Tunnistat tutkimusmetodologian peruskäsitteitä. Kykenet itsenäiseen tiedonhakuun ja tunnistat eri tietokantoja. Tutkimustiedon lukeminen onnistuu ja näytön kriittinen arvioiminen on perusteltua. Harjoittelet ja pohdit näytön käytäntöön viemistä. Tunnistat joitakin kestävän kehityksen näkökulmia. Kykenet nimeämään ja pohtimaan oman alasi ajankohtaisia hyviä käytäntöjä. Kykenet arvioimaan omaa osaamistasi ja tunnistat joitakin kehittämiskohteita.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Hyvä 3
Osaat selittää ja havainnollistaa näyttöön perustuvien käytänteiden lähtökohdat sekä vaiheet monipuolisesti. Tunnistat tutkimusmetodologian peruskäsitteitä ja sovellat tietoa näistä perustellusti. Kykenet itsenäiseen tiedonhakuun sekä tunnistat eri tietokantoja. Tutkimustiedon lukeminen onnistuu ja näytön kriittinen arvioiminen on perusteltua sekä monipuolista. Pohdit näytön käytäntöön viemistä kriittisesti ja useammasta näkökannasta. Huomioit kestävän kehityksen näkökulmia. Kykenet nimeämään ja pohtimaan oman alasi ajankohtaisia hyviä käytäntöjä. Kykenet arvioimaan omaa osaamistasi ja tunnistat joitakin kehittämiskohteita.
Kiitettävä 4
Osaat selittää ja analysoida näyttöön perustuvien käytänteiden lähtökohtia sekä vaiheita monipuolisesti. Tunnistat tutkimusmetodologian peruskäsitteitä ja sovellat tietoa näistä perustellusti. Kykenet itsenäiseen tiedonhakuun sekä tunnistat eri tietokantoja. Tutkimustiedon lukeminen onnistuu yksityiskohtaisella tasolla. Näytön kriittinen arvioiminen on perusteltua, monipuolista ja vertailevaa. Pohdit näytön käytäntöön viemistä kriittisesti ja useammasta näkökannasta. Tarkastelet kestävän kehityksen näkökulmia monipuolisesti. Otat huomioon myös eettiset näkökulmat näyttöön perustuvassa prosessissa. Kykenet nimeämään ja pohtimaan alasi ajankohtaisia hyviä käytäntöjä perustellusti. Kykenet arvioimaan omaa osaamistasi monipuolisesti ja tunnistat kehittämiskohteita kirjallisuuteen peilaten.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Erinomainen 5
Osaat selittää ja analysoida näyttöön perustuvien käytänteiden lähtökohtia sekä vaiheita monipuolisesti. Tunnistat monipuolisesti tutkimusmetodologian peruskäsitteitä ja sovellat tietoa näistä perustellusti ja ansiokkaasti. Kykenet itsenäiseen tiedonhakuun, tunnistat eri tietokantoja ja osoitat perehtyneisyyttä tiedonhakuprosessiin ja sen kirjaamiseen. Tutkimustiedon lukeminen ja tiivistäminen onnistuu yksityiskohtaisella ja analyyttisellä tasolla. Näytön kriittinen arvioiminen on perusteltua, monipuolista ja vertailevaa. Pohdit näytön käytäntöön viemistä kriittisesti ja useammasta näkökannasta. Tarkastelet kestävän kehityksen näkökulmia monipuolisesti. Otat huomioon myös eettiset näkökulmat näyttöön perustuvassa prosessissa. Kykenet nimeämään ja pohtimaan oman alasi ajankohtaisia hyviä käytäntöjä perustellusti. Kykenet arvioimaan omaa osaamistasi monipuolisesti ja tunnistat kehittämiskohteita kirjallisuuteen peilaten.
Ilmoittautumisaika
18.11.2024 - 09.01.2025
Ajoitus
13.01.2025 - 31.03.2025
Opintopistemäärä
3 op
Virtuaaliosuus
3 op
Toteutustapa
Verkko-opetus
Yksikkö
Hyvinvointiyksikkö
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 70
Koulutus
- Toimintaterapeutti (AMK)
- Kuntoutuksen ohjaaja (AMK)
- Sosionomi (AMK)
- Fysioterapeutti (AMK)
Opettaja
- Minna Haapakoski
- Katri Ylönen
- Emmi Ritvos
Vastuuopettaja
Emmi Ritvos
Ryhmät
-
STT24S1Toimintaterapeutti (AMK)
-
ZJASOS24SMAvoin AMK, sote, AMK-polut, sosionomi monimuoto
-
ZJASKO24SMAvoin AMK, sote, AMK-polut, kuntoutuksen ohjaaja monimuoto
-
SKO24SMKuntoutuksen ohjaaja (AMK)
-
ZJASFT24S1Avoin AMK, sote, AMK-väylät, fysioterapeutti päivä
-
SFT24S1Fysioterapeutin tutkinto-ohjelma (AMK)
-
ZJASTT24S1Avoin AMK, sote, AMK-väylät, toimintaterapeutti, päiväopetus
-
ZJA25KSAvoin AMK, sote
-
SOS24SMSosionomi (AMK)
-
ZJM25KSEF, sote, yksittäiset opintojaksot
Tavoitteet
Opintojakson tarkoitus:
Opintojakson tarkoituksena on rakentaa ymmärrystä näyttöön perustuvan työskentelyprosessin perusteista sekä edistää tutkittujen käytänteiden sovelluskykyä omalla alalla.
Opintojakson osaamiset:
Oppimaan oppiminen
Ennakoiva kehittäminen
Kestävä kehitys
Opintojakson osaamistavoite:
Opintojakson jälkeen osaat selittää näyttöön perustuvan prosessin keskeisiä käsitteitä ja soveltaa sen vaiheita tarkoituksenmukaisesti. Osaat hankkia, lukea, arvioida kriittisesti ja soveltaa oman alasi kansallista ja kansainvälistä tutkimustietoa sekä hyviä käytänteitä. Huomioit tutkimuksia kestävän kehityksen näkökulmasta suhteessa ajankohtaisiin ilmiöihin. Kykenet arvioimaan omaa osaamistasi ja tunnistat kehittämiskohteita.
Sisältö
Opintojakson keskeisimpänä sisältönä on näyttöön perustuvan toiminnan lähtökohdat ja prosessi sekä oman alasi hyvät käytänteet. Paneudut tutkimusmetodologiaan, tiedonhakuun, tutkimusartikkelien lukemiseen, näytön kriittiseen arviointiin ja sen viemiseen käytäntöön. Käyt läpi ajankohtaisia oman alasi hyviä käytäntöjä ja tutustut tieteellisiin julkaisuihin. Harjoittelet tutkimusten lukemista kestävän kehityksen näkökulmasta suhteessa ajankohtaisiin ilmiöihin ja käytänteisiin.
Aika ja paikka
Työskentely toteutuu verkossa. Työpajat ovat aikaansidottuja.Lukujärjestyksissä näkyy yhteensä 6 työpajavaihtoehtoa, joista osallistut kolmeen. Valinnat tehdään moodlessa opintojakson alussa.
Opetusmenetelmät
Opintojakso koostuu kahdesta osasta: non-stop teoriaosuudesta 2op ja kontaktiwebinaareissa toteutuvista työpajoista 1op.
Teoriaosuuden opiskelet itsenäisesti oman aikataulusi mukaisesti. Non-stop pitää sisällään opetustallenteita, materiaalien lukemista sekä erilaisia moodlen verkkopohjaisia tehtäviä. Lopussa osaamistasi testataan exam-tentissä.
Kun olet suorittanut teoriaosuuden niin voit osallistua työpajoihin. Työpajoissa syvennytään teorian aihealueisiin ja sovelletaan tietoa käytäntöön pienryhmissä. Erilaisia työpajoja on 3, joista sinun tulee suorittaa kaikki hyväksytysti.
Työpajawebinaareihin osallistuminen edellyttää toimivaa kameraa, kuulokkeita ja mikrofonia.
Tekoälyn käyttöön on erilliset ohjeet Moodle-työtilassa.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Opintojakson tentin voit tehdä joustavasti itse varaamanasi aikana exam-tenttinä Jamkilla tai lähimmässä korkeakoulussasi, jossa voi tehdä exam vierailun. Tarkemmat tiedot löydät Moodlen-työtilasta.
Vaihtoehtoiset suoritustavat
Voit hakea hyväksilukua teoriaosuudesta perustuen aiempaan korkeakoulututkintoon, jossa olet suorittanut näyttöön perustuvuuteen liittyvän opintojakson tai opintojaksoja. Työpajoista ei voi hakea hyväksilukua. Vertaa aiempia opintojasi tämän opintojakson sisältöön ja keskustele opettajatutorisi kanssa asiasta. Tee osittainen hyväksilukuhakemus eAHOTin kautta vastuuopettajalle. Ilmoittaudu opintojaksolle normaalisti ja tule suorittamaan työpajat.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opintojakso on 3op laajuinen kokonaisuus eli 81h opiskelijan työtä.
Non-stop teoriaosuus 2op eli 54h:
Tallenteet
Materiaalien lukeminen
verkkotehtävät
Työpajat 1op eli 27h
Työpajoja on 3 erilaista, jokaiseen tulee valmistautua sekä jälkeenpäin tehdä itsearviointia. Työpaja kestää 4h, valmistaumiseen varataan 2h ja itsearviointiin 2h.
Työpaja 1: Miksi näyttöön perustuvuus on tärkeää ja millaista näyttöä olemassa? 9h
Työpaja 2: Tutkimuksen lukeminen ja näytön kriittinen arvioiminen 9h
Työpaja 3: Näytön käytäntöön vieminen 9h
Sisällön jaksotus
Teoriaosuuden voit opiskella itsenäisesti oman aikataulusi mukaan. Se tulee olla tehtynä ennen työpajoihin tuloa. Työpajat on aikataulutettu opintojakson toteutumisaikataulun loppupäähän.
Lisätietoja opiskelijoille
Teoriaosuudesta arvioidaan numeraalisesti exam-tentti asteikolla 0-5. Muut pienemmät tehtävät asteikolla hyväksytty/hylätty. Työpajat arvioidaan asteikolla hyväksytty/hylätty.
Lisäksi teet itse- ja vertaisarviointia.
Avoin amk: 2 paikkaa (min-max-määrässä)
Joustava väylä: 6 paikkaa (ei min-max-määrässä)
EF: 2 paikkaa (edufuturan yleinen tarjotin)
Arviointiasteikko
0-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Välttävä 1
Osaat selittää näyttöön perustuvien käytänteiden lähtökohdat sekä vaiheet yksinkertaisella tasolla. Tunnistat joitakin tutkimusmetodologian peruskäsitteitä. Harjoittelet tiedonhaun alkeita. Tutkimustiedon lukeminen ja sen kriittinen arvioiminen onnistuvat aloittelevalla tasolla. Harjoittelet ja pohdit näytön käytäntöön viemistä. Tunnistat joitakin kestävän kehityksen näkökulmia. Kykenet nimeämään oman alasi ajankohtaisia hyviä käytäntöjä. Kykenet arvioimaan omaa osaamistasi ja tunnistat ainakin yhden kehittämiskohteen.
Tyydyttävä 2
Osaat selittää ja havainnollistaa näyttöön perustuvien käytänteiden lähtökohdat sekä vaiheet. Tunnistat tutkimusmetodologian peruskäsitteitä. Kykenet itsenäiseen tiedonhakuun ja tunnistat eri tietokantoja. Tutkimustiedon lukeminen onnistuu ja näytön kriittinen arvioiminen on perusteltua. Harjoittelet ja pohdit näytön käytäntöön viemistä. Tunnistat joitakin kestävän kehityksen näkökulmia. Kykenet nimeämään ja pohtimaan oman alasi ajankohtaisia hyviä käytäntöjä. Kykenet arvioimaan omaa osaamistasi ja tunnistat joitakin kehittämiskohteita.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Hyvä 3
Osaat selittää ja havainnollistaa näyttöön perustuvien käytänteiden lähtökohdat sekä vaiheet monipuolisesti. Tunnistat tutkimusmetodologian peruskäsitteitä ja sovellat tietoa näistä perustellusti. Kykenet itsenäiseen tiedonhakuun sekä tunnistat eri tietokantoja. Tutkimustiedon lukeminen onnistuu ja näytön kriittinen arvioiminen on perusteltua sekä monipuolista. Pohdit näytön käytäntöön viemistä kriittisesti ja useammasta näkökannasta. Huomioit kestävän kehityksen näkökulmia. Kykenet nimeämään ja pohtimaan oman alasi ajankohtaisia hyviä käytäntöjä. Kykenet arvioimaan omaa osaamistasi ja tunnistat joitakin kehittämiskohteita.
Kiitettävä 4
Osaat selittää ja analysoida näyttöön perustuvien käytänteiden lähtökohtia sekä vaiheita monipuolisesti. Tunnistat tutkimusmetodologian peruskäsitteitä ja sovellat tietoa näistä perustellusti. Kykenet itsenäiseen tiedonhakuun sekä tunnistat eri tietokantoja. Tutkimustiedon lukeminen onnistuu yksityiskohtaisella tasolla. Näytön kriittinen arvioiminen on perusteltua, monipuolista ja vertailevaa. Pohdit näytön käytäntöön viemistä kriittisesti ja useammasta näkökannasta. Tarkastelet kestävän kehityksen näkökulmia monipuolisesti. Otat huomioon myös eettiset näkökulmat näyttöön perustuvassa prosessissa. Kykenet nimeämään ja pohtimaan alasi ajankohtaisia hyviä käytäntöjä perustellusti. Kykenet arvioimaan omaa osaamistasi monipuolisesti ja tunnistat kehittämiskohteita kirjallisuuteen peilaten.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Erinomainen 5
Osaat selittää ja analysoida näyttöön perustuvien käytänteiden lähtökohtia sekä vaiheita monipuolisesti. Tunnistat monipuolisesti tutkimusmetodologian peruskäsitteitä ja sovellat tietoa näistä perustellusti ja ansiokkaasti. Kykenet itsenäiseen tiedonhakuun, tunnistat eri tietokantoja ja osoitat perehtyneisyyttä tiedonhakuprosessiin ja sen kirjaamiseen. Tutkimustiedon lukeminen ja tiivistäminen onnistuu yksityiskohtaisella ja analyyttisellä tasolla. Näytön kriittinen arvioiminen on perusteltua, monipuolista ja vertailevaa. Pohdit näytön käytäntöön viemistä kriittisesti ja useammasta näkökannasta. Tarkastelet kestävän kehityksen näkökulmia monipuolisesti. Otat huomioon myös eettiset näkökulmat näyttöön perustuvassa prosessissa. Kykenet nimeämään ja pohtimaan oman alasi ajankohtaisia hyviä käytäntöjä perustellusti. Kykenet arvioimaan omaa osaamistasi monipuolisesti ja tunnistat kehittämiskohteita kirjallisuuteen peilaten.
Ajoitus
07.01.2025 - 31.07.2025
Opintopistemäärä
3 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Hyvinvointiyksikkö
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Toimintaterapeutti (AMK)
- Kuntoutuksen ohjaaja (AMK)
- Sosionomi (AMK)
- Fysioterapeutti (AMK)
Opettaja
- Sonja Salonen
Ryhmät
-
ZJA24SSAAvoin AMK, sote, YTOL-opinnot, Alkio-opisto
Tavoitteet
Opintojakson tarkoitus:
Opintojakson tarkoituksena on rakentaa ymmärrystä näyttöön perustuvan työskentelyprosessin perusteista sekä edistää tutkittujen käytänteiden sovelluskykyä omalla alalla.
Opintojakson osaamiset:
Oppimaan oppiminen
Ennakoiva kehittäminen
Kestävä kehitys
Opintojakson osaamistavoite:
Opintojakson jälkeen osaat selittää näyttöön perustuvan prosessin keskeisiä käsitteitä ja soveltaa sen vaiheita tarkoituksenmukaisesti. Osaat hankkia, lukea, arvioida kriittisesti ja soveltaa oman alasi kansallista ja kansainvälistä tutkimustietoa sekä hyviä käytänteitä. Huomioit tutkimuksia kestävän kehityksen näkökulmasta suhteessa ajankohtaisiin ilmiöihin. Kykenet arvioimaan omaa osaamistasi ja tunnistat kehittämiskohteita.
Sisältö
Opintojakson keskeisimpänä sisältönä on näyttöön perustuvan toiminnan lähtökohdat ja prosessi sekä oman alasi hyvät käytänteet. Paneudut tutkimusmetodologiaan, tiedonhakuun, tutkimusartikkelien lukemiseen, näytön kriittiseen arviointiin ja sen viemiseen käytäntöön. Käyt läpi ajankohtaisia oman alasi hyviä käytäntöjä ja tutustut tieteellisiin julkaisuihin. Harjoittelet tutkimusten lukemista kestävän kehityksen näkökulmasta suhteessa ajankohtaisiin ilmiöihin ja käytänteisiin.
Lisätietoja opiskelijoille
Alkion toteutus. Opetus Alkiolta.
Arviointiasteikko
0-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Välttävä 1
Osaat selittää näyttöön perustuvien käytänteiden lähtökohdat sekä vaiheet yksinkertaisella tasolla. Tunnistat joitakin tutkimusmetodologian peruskäsitteitä. Harjoittelet tiedonhaun alkeita. Tutkimustiedon lukeminen ja sen kriittinen arvioiminen onnistuvat aloittelevalla tasolla. Harjoittelet ja pohdit näytön käytäntöön viemistä. Tunnistat joitakin kestävän kehityksen näkökulmia. Kykenet nimeämään oman alasi ajankohtaisia hyviä käytäntöjä. Kykenet arvioimaan omaa osaamistasi ja tunnistat ainakin yhden kehittämiskohteen.
Tyydyttävä 2
Osaat selittää ja havainnollistaa näyttöön perustuvien käytänteiden lähtökohdat sekä vaiheet. Tunnistat tutkimusmetodologian peruskäsitteitä. Kykenet itsenäiseen tiedonhakuun ja tunnistat eri tietokantoja. Tutkimustiedon lukeminen onnistuu ja näytön kriittinen arvioiminen on perusteltua. Harjoittelet ja pohdit näytön käytäntöön viemistä. Tunnistat joitakin kestävän kehityksen näkökulmia. Kykenet nimeämään ja pohtimaan oman alasi ajankohtaisia hyviä käytäntöjä. Kykenet arvioimaan omaa osaamistasi ja tunnistat joitakin kehittämiskohteita.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Hyvä 3
Osaat selittää ja havainnollistaa näyttöön perustuvien käytänteiden lähtökohdat sekä vaiheet monipuolisesti. Tunnistat tutkimusmetodologian peruskäsitteitä ja sovellat tietoa näistä perustellusti. Kykenet itsenäiseen tiedonhakuun sekä tunnistat eri tietokantoja. Tutkimustiedon lukeminen onnistuu ja näytön kriittinen arvioiminen on perusteltua sekä monipuolista. Pohdit näytön käytäntöön viemistä kriittisesti ja useammasta näkökannasta. Huomioit kestävän kehityksen näkökulmia. Kykenet nimeämään ja pohtimaan oman alasi ajankohtaisia hyviä käytäntöjä. Kykenet arvioimaan omaa osaamistasi ja tunnistat joitakin kehittämiskohteita.
Kiitettävä 4
Osaat selittää ja analysoida näyttöön perustuvien käytänteiden lähtökohtia sekä vaiheita monipuolisesti. Tunnistat tutkimusmetodologian peruskäsitteitä ja sovellat tietoa näistä perustellusti. Kykenet itsenäiseen tiedonhakuun sekä tunnistat eri tietokantoja. Tutkimustiedon lukeminen onnistuu yksityiskohtaisella tasolla. Näytön kriittinen arvioiminen on perusteltua, monipuolista ja vertailevaa. Pohdit näytön käytäntöön viemistä kriittisesti ja useammasta näkökannasta. Tarkastelet kestävän kehityksen näkökulmia monipuolisesti. Otat huomioon myös eettiset näkökulmat näyttöön perustuvassa prosessissa. Kykenet nimeämään ja pohtimaan alasi ajankohtaisia hyviä käytäntöjä perustellusti. Kykenet arvioimaan omaa osaamistasi monipuolisesti ja tunnistat kehittämiskohteita kirjallisuuteen peilaten.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Erinomainen 5
Osaat selittää ja analysoida näyttöön perustuvien käytänteiden lähtökohtia sekä vaiheita monipuolisesti. Tunnistat monipuolisesti tutkimusmetodologian peruskäsitteitä ja sovellat tietoa näistä perustellusti ja ansiokkaasti. Kykenet itsenäiseen tiedonhakuun, tunnistat eri tietokantoja ja osoitat perehtyneisyyttä tiedonhakuprosessiin ja sen kirjaamiseen. Tutkimustiedon lukeminen ja tiivistäminen onnistuu yksityiskohtaisella ja analyyttisellä tasolla. Näytön kriittinen arvioiminen on perusteltua, monipuolista ja vertailevaa. Pohdit näytön käytäntöön viemistä kriittisesti ja useammasta näkökannasta. Tarkastelet kestävän kehityksen näkökulmia monipuolisesti. Otat huomioon myös eettiset näkökulmat näyttöön perustuvassa prosessissa. Kykenet nimeämään ja pohtimaan oman alasi ajankohtaisia hyviä käytäntöjä perustellusti. Kykenet arvioimaan omaa osaamistasi monipuolisesti ja tunnistat kehittämiskohteita kirjallisuuteen peilaten.