Liikunnan ohjaaminenLaajuus (5 op)
Tunnus: FT00CJ90
Laajuus
5 op
Opetuskieli
- suomi
Vastuuhenkilö
- Maija Jylhä
Osaamistavoitteet
Opintojakson tarkoitus
Opintojakson tarkoituksena on oppia suunnittelemaan ja ohjaamaan turvallista ja tavoitteellista liikuntaa lapsille ja työikäisille sekä tarkastella itselle luontaista ohjaamistapaa.
Opintojakson osaamiset:
Ammatillinen ja ammattien välinen toiminta
Ammatillinen vuorovaikutus
Oppimaan oppiminen
Opintojakson osaamistavoite:
Osaat toimia asiakaslähtöisesti, edistäen yksilöiden ja ryhmien terveyttä ja hyvinvointia, korostamalla fyysisen aktiivisuuden ja liikunnan merkitystä.
Osaat luoda vastavuoroisen ja osallistavan vuorovaikutussuhteen huomioiden asiakkaan tarpeet.
Osaat kommunikoida selkeästi, täsmällisesti ja ymmärrettävästi ohjaustilanteissa.
Osaat arvioida ja kehittää osaamistasi liikunnan ohjaamisen taidoissa.
Sisältö
Opintojakson keskeisimpänä sisältönä on lasten ja työikäisten turvallisen ja tavoitteellisen liikunnan ohjaamisen periaatteet ja liikuntatuokion rakenne. Lasten liikunnan sisältöinä on ikätason mukaiset liikunnalliset leikit, motorinen rata ja ulkoliikunta. Työikäisten liikunnan sisältöinä on keskivartalon syvien tukilihasten merkitys ja oikeiden liikeratojen hallinta lihaskuntoharjoitteiden ohjauksessa, alku- ja loppuverryttelyn periaatteet sekä musiikin mukaan ohjaaminen. Opintojakso sisältää ohjaustuokiot lapsille ja työikäisille sekä taukoliikunnan ohjaustuokiot
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Ymmärrät, mistä tekijöistä turvallinen ja tavoitteellinen liikuntatuokio muodostuu. Osaat hyödyntää liikunnanohjaamisen periaatteita lasten ja työikäisten liikuntatuokion suunnittelussa ja toteuttamisessa. Hahmotat oman kehon asennon ja liikeradat lihaskuntoharjoitteiden ohjauksessa sekä osaat käyttää musiikkia ohjaamisen tukena. Toimit luontevassa vuorovaikutussuhteessa asiakkaittesi kanssa. Tunnistat oman ohjausosaamisesi vahvuudet ja kehitettävät kohdat.
Ilmoittautumisaika
18.11.2024 - 09.01.2025
Ajoitus
13.01.2025 - 18.05.2025
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
2.5 op
Toteutustapa
50 % Lähiopetus, 50 % Verkko-opetus
Yksikkö
Hyvinvointiyksikkö
Toimipiste
Lutakon kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 35
Koulutus
- Fysioterapeutti (AMK)
Opettaja
- Maija Jylhä
Ryhmät
-
ZJASFT25KMAvoin AMK, sote, AMK- Väylät, fysioterapeutti monimuoto
-
ZJA25KSAvoin AMK, sote
-
SFT25KMFysioterapeutin tutkinto-ohjelma (AMK)
Tavoitteet
Opintojakson tarkoitus
Opintojakson tarkoituksena on oppia suunnittelemaan ja ohjaamaan turvallista ja tavoitteellista liikuntaa lapsille ja työikäisille sekä tarkastella itselle luontaista ohjaamistapaa.
Opintojakson osaamiset:
Ammatillinen ja ammattien välinen toiminta
Ammatillinen vuorovaikutus
Oppimaan oppiminen
Opintojakson osaamistavoite:
Osaat toimia asiakaslähtöisesti, edistäen yksilöiden ja ryhmien terveyttä ja hyvinvointia, korostamalla fyysisen aktiivisuuden ja liikunnan merkitystä.
Osaat luoda vastavuoroisen ja osallistavan vuorovaikutussuhteen huomioiden asiakkaan tarpeet.
Osaat kommunikoida selkeästi, täsmällisesti ja ymmärrettävästi ohjaustilanteissa.
Osaat arvioida ja kehittää osaamistasi liikunnan ohjaamisen taidoissa.
Sisältö
Opintojakson keskeisimpänä sisältönä on lasten ja työikäisten turvallisen ja tavoitteellisen liikunnan ohjaamisen periaatteet ja liikuntatuokion rakenne. Lasten liikunnan sisältöinä on ikätason mukaiset liikunnalliset leikit, motorinen rata ja ulkoliikunta. Työikäisten liikunnan sisältöinä on keskivartalon syvien tukilihasten merkitys ja oikeiden liikeratojen hallinta lihaskuntoharjoitteiden ohjauksessa, alku- ja loppuverryttelyn periaatteet sekä musiikin mukaan ohjaaminen. Opintojakso sisältää ohjaustuokiot lapsille ja työikäisille sekä taukoliikunnan ohjaustuokiot
Aika ja paikka
Lähiopetustunnit toteutetaan Rajakadun kampuksen liikuntasalissa
Lasten ohjaustuokiot pidetään päiväkodeissa ja työikäisten ohjaustuokiot koulun ulkopuolisissa toimintaympäristöissä. Ohjattavat ryhmät ja toimintapaikat opiskelija sopii itse.
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Ilmoitetaan opintojakson alussa ja Moodlessa
Opetusmenetelmät
Lähiopetustunneilla kampuksella harjoittelemme lasten ja työikäisten henkilöiden liikunnan ohjaamisen perustaitoja sekä perehdymme turvallisen ja tavoitteellisen liikunnan ohjaamisen periaatteisiin. Perustaitoja opit toiminnallisen teorian ja käytännön harjoitusten kautta sekä ohjaamalla omalle opiskeluryhmälle kaksi lyhyttä ohjausharjoitusta. Ohjausharjoituksiin valmistaudut etukäteen huolella ja teet kirjallisen suunnitelman. Ohjausten jälkeen osallistut rakentavaan vertaispalautekeskusteluun.
Ohjaat liikunnan tuokioita myös aidoille lasten ja työikäisten henkilöiden ryhmille ja syvennät omaa ohjausosaamistasi sekä luontevaa ja ammatillista kontaktinottoa ryhmään. Aidoille asiakasryhmille tehtävät ohjaukset voit toteuttaa yksin tai parin kanssa. Ohjattavat asiakkaat hankit ensisijaisesti itse. Ohjaustuokioihin valmistaudut tekemällä alkukartoitukset ohjattavista ryhmistä sekä tavoitteelliset tuokiosuunnitelmat.
Videoit noin 15 min pituiset koosteet työikäisille henkilöille ohjatuista tuokioista ja saat sen pohjalta opettajalta palautteen ennen seuraavaa ohjaustuokiota.
Itsearvioinnin omasta ohjausosaamisestasi teet ohjausten lopussa. Arvioinnissa pohdit miten olet ohjaajana kehittynyt opintojakson aikana, tunnistat omat vahvuutesi sekä mahdolliset kehitettävät osa-alueet.
Loppuwebinaarissa keskustelet oppimiskokemuksistasi ja jaat saavutettua osaamista omille kurssikavereille. Webinaariin osallistuminen edellyttää toimivaa kameraa ja mikrofonia.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Lasten liikunnan ohjaustuokiot toteutetaan päiväkodeissa. Taukoliikunnan ohjaukset toteutetaan ammattikorkeakoulun henkilöstölle. Työikäisten liikunnan ohjaustuokiot voi ohjata omalla työpaikalla.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Tehtävät jakautuvat tasaisesti koko opintojakson ajalle ja tarkempi aikataulu ilmoitetaan Moodlessa opintojakson alussa.
Opintojaksolla ei ole tenttejä.
Vaihtoehtoiset suoritustavat
Opintojaksolla ei ole vaihtoehtoisia suoritustapoja
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Kontaktiopetus 54t
Ohjausharjoituksiin valmistautuminen, toteutus ja itsearviointi 81t
Sisällön jaksotus
Tehtävien etenemisjärjestys:
Ohjausharjoitukset omalle ryhmälle lähiopetustunneilla kaksi kertaa: suunnitelma, toteutus ja vertaisarviointi
Ohjausharjoitukset päiväkotilapsille kaksi kertaa: ryhmän alkukartoitus, ohjaussuunnitelmat ja ohjaustuokioiden toteutukset
Ohjausharjoitukset työikäisille henkilöille kaksi kertaa: ryhmän alkukartoitus, ohjaussuunnitelmat ja ohjaustuokioiden toteutukset, ohjausten videointi ja videoiden palautus Moodleen
Taukoliikunnan ohjaukset koko opintojakson ajan.
Lisätietoja opiskelijoille
Avoin amk: 2 paikkaa (joustava väylä)
Arviointi on hyväksytty-hylätty. Hyväksytyn suorituksen arviointi pohjautuu ohjausharjoituksissa osoitettuihin osaamisen taitoihin.
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Ymmärrät, mistä tekijöistä turvallinen ja tavoitteellinen liikuntatuokio muodostuu. Osaat hyödyntää liikunnanohjaamisen periaatteita lasten ja työikäisten liikuntatuokion suunnittelussa ja toteuttamisessa. Hahmotat oman kehon asennon ja liikeradat lihaskuntoharjoitteiden ohjauksessa sekä osaat käyttää musiikkia ohjaamisen tukena. Toimit luontevassa vuorovaikutussuhteessa asiakkaittesi kanssa. Tunnistat oman ohjausosaamisesi vahvuudet ja kehitettävät kohdat.
Ilmoittautumisaika
01.08.2024 - 22.08.2024
Ajoitus
26.08.2024 - 20.12.2024
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
3 op
Toteutustapa
40 % Lähiopetus, 60 % Verkko-opetus
Yksikkö
Hyvinvointiyksikkö
Toimipiste
Lutakon kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 40
Koulutus
- Fysioterapeutti (AMK)
Opettaja
- Maija Jylhä
Vastuuopettaja
Maija Jylhä
Ryhmät
-
ZJASFT24S1Avoin AMK, sote, AMK-väylät, fysioterapeutti päivä
-
SFT24S1Fysioterapeutin tutkinto-ohjelma (AMK)
-
ZJA24SSAvoin AMK, sote
Tavoitteet
Opintojakson tarkoitus
Opintojakson tarkoituksena on oppia suunnittelemaan ja ohjaamaan turvallista ja tavoitteellista liikuntaa lapsille ja työikäisille sekä tarkastella itselle luontaista ohjaamistapaa.
Opintojakson osaamiset:
Ammatillinen ja ammattien välinen toiminta
Ammatillinen vuorovaikutus
Oppimaan oppiminen
Opintojakson osaamistavoite:
Osaat toimia asiakaslähtöisesti, edistäen yksilöiden ja ryhmien terveyttä ja hyvinvointia, korostamalla fyysisen aktiivisuuden ja liikunnan merkitystä.
Osaat luoda vastavuoroisen ja osallistavan vuorovaikutussuhteen huomioiden asiakkaan tarpeet.
Osaat kommunikoida selkeästi, täsmällisesti ja ymmärrettävästi ohjaustilanteissa.
Osaat arvioida ja kehittää osaamistasi liikunnan ohjaamisen taidoissa.
Sisältö
Opintojakson keskeisimpänä sisältönä on lasten ja työikäisten turvallisen ja tavoitteellisen liikunnan ohjaamisen periaatteet ja liikuntatuokion rakenne. Lasten liikunnan sisältöinä on ikätason mukaiset liikunnalliset leikit, motorinen rata ja ulkoliikunta. Työikäisten liikunnan sisältöinä on keskivartalon syvien tukilihasten merkitys ja oikeiden liikeratojen hallinta lihaskuntoharjoitteiden ohjauksessa, alku- ja loppuverryttelyn periaatteet sekä musiikin mukaan ohjaaminen. Opintojakso sisältää ohjaustuokiot lapsille ja työikäisille sekä taukoliikunnan ohjaustuokiot
Aika ja paikka
Lähiopetustunnit toteutetaan Rajakadun kampuksen liikuntasalissa
Lasten ohjaustuokiot pidetään päiväkodeissa ja työikäisten ohjaustuokiot koulun ulkopuolisissa toimintaympäristöissä. Ohjattavat ryhmät ja toimintapaikat opiskelija sopii itse.
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Ilmoitetaan opintojakson alussa ja Moodlessa
Opetusmenetelmät
Lähiopetustunneilla kampuksella harjoittelemme lasten ja työikäisten henkilöiden liikunnan ohjaamisen perustaitoja sekä perehdymme turvallisen ja tavoitteellisen liikunnan ohjaamisen periaatteisiin. Perustaitoja opit toiminnallisen teorian ja käytännön harjoitusten kautta sekä ohjaamalla omalle opiskeluryhmälle kaksi lyhyttä ohjausharjoitusta. Ohjausharjoituksiin valmistaudut etukäteen huolella ja teet kirjallisen suunnitelman. Ohjausten jälkeen osallistut rakentavaan vertaispalautekeskusteluun.
Ohjaat liikunnan tuokioita myös aidoille lasten ja työikäisten henkilöiden ryhmille ja syvennät omaa ohjausosaamistasi sekä luontevaa ja ammatillista kontaktinottoa ryhmään. Aidoille asiakasryhmille tehtävät ohjaukset voit toteuttaa yksin tai parin kanssa. Ohjattavat asiakkaat hankit ensisijaisesti itse. Ohjaustuokioihin valmistaudut tekemällä alkukartoitukset ohjattavista ryhmistä sekä tavoitteelliset tuokiosuunnitelmat.
Videoit noin 15 min pituiset koosteet työikäisille henkilöille ohjatuista tuokioista ja saat sen pohjalta opettajalta palautteen ennen seuraavaa ohjaustuokiota.
Itsearvioinnin omasta ohjausosaamisestasi teet ohjausten lopussa. Arvioinnissa pohdit miten olet ohjaajana kehittynyt opintojakson aikana, tunnistat omat vahvuutesi sekä mahdolliset kehitettävät osa-alueet.
Loppuwebinaarissa keskustelet oppimiskokemuksistasi ja jaat saavutettua osaamista omille kurssikavereille. Webinaariin osallistuminen edellyttää toimivaa kameraa ja mikrofonia.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Lasten liikunnan ohjaustuokiot toteutetaan päiväkodeissa. Taukoliikunnan ohjaukset toteutetaan ammattikorkeakoulun henkilöstölle. Työikäisten liikunnan ohjaustuokiot voi ohjata omalla työpaikalla.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Tehtävät jakautuvat tasaisesti koko opintojakson ajalle ja tarkempi aikataulu ilmoitetaan Moodlessa opintojakson alussa.
Opintojaksolla ei ole tenttejä.
Vaihtoehtoiset suoritustavat
Opintojaksolla ei ole vaihtoehtoisia suoritustapoja
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Kontaktiopetus 54t
Ohjausharjoituksiin valmistautuminen, toteutus ja itsearviointi 81t
Sisällön jaksotus
Tehtävien etenemisjärjestys:
Ohjausharjoitukset omalle ryhmälle lähiopetustunneilla kaksi kertaa: suunnitelma, toteutus ja vertaisarviointi
Ohjausharjoitukset päiväkotilapsille kaksi kertaa: ryhmän alkukartoitus, ohjaussuunnitelmat ja ohjaustuokioiden toteutukset
Ohjausharjoitukset työikäisille henkilöille kaksi kertaa: ryhmän alkukartoitus, ohjaussuunnitelmat ja ohjaustuokioiden toteutukset, ohjausten videointi ja videoiden palautus Moodleen
Taukoliikunnan ohjaukset koko opintojakson ajan.
Lisätietoja opiskelijoille
Avoin amk: 2 paikkaa (joustava väylä)
Arviointi on hyväksytty-hylätty. Hyväksytyn suorituksen arviointi pohjautuu ohjausharjoituksissa osoitettuihin osaamisen taitoihin.
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Ymmärrät, mistä tekijöistä turvallinen ja tavoitteellinen liikuntatuokio muodostuu. Osaat hyödyntää liikunnanohjaamisen periaatteita lasten ja työikäisten liikuntatuokion suunnittelussa ja toteuttamisessa. Hahmotat oman kehon asennon ja liikeradat lihaskuntoharjoitteiden ohjauksessa sekä osaat käyttää musiikkia ohjaamisen tukena. Toimit luontevassa vuorovaikutussuhteessa asiakkaittesi kanssa. Tunnistat oman ohjausosaamisesi vahvuudet ja kehitettävät kohdat.