Vaihtoehtoiset kommunikaatiomenetelmätLaajuus (3 op)
Tunnus: SKOS2015
Laajuus
3 op
Opetuskieli
- suomi
Vastuuhenkilö
- Jaana Ritsilä
Osaamistavoitteet
Opintojakso antaa perusvalmiudet ymmärtää puhevammaisten ja neuropsykiatrisia (nepsy) vaikeuksia omaavien henkilöiden vuorovaikutukseen liittyviä tarpeita sekä vuorovaikutusvälineitä heidän kanssa kommunikointiin.
Opintojakson suoritettuasi osaat siis tunnistaa puhevammaisten ja neuropsykiatrisia vaikeuksia omaavien henkilöiden kommunikoinnin haasteita sekä tuen tarpeita arjessa toimimisen ja osallisuuden näkökulmista. Tiedät puheen ja kielen kehitykseen sekä kommunikoinnin häiriöihin liittyviä teoreettisia näkökulmia sekä käsitteitä ja osaat soveltaa niiden sisältöjä asiakkaiden toimintakyvyn kuvaamiseen kommunikoinnin näkökulmasta.
Käytyäsi opintojakson tiedät yleisimpiä vaihtoehtoisia kommunikointimenetelmiä. Osaamisesi vaihtoehtoisten kommunikointimenetelmien käyttäjänä kasvaa tai monipuolistuu ja tiedät konkreettisia keinoja käydä dialogia puhevammaisten tai neuropsykiatrisia vaikeuksia omaavien asiakkaiden kanssa. Tiedät myös millaisia palveluja ja apuvälineitä puhevammaisille henkilöille on tarjolla sekä osaat ohjata asiakasta niiden hakemisessa.
Sisältö
Opintojakson sisältöinä ovat puhevammaisen ja neuropsykiatrisia vaikeuksia omaavan henkilön tuen tarpeet ja kommunikoinnin kuntoutuksen perusteet sekä aiheeseen liittyvät teorianäkökulmat ja käsitteet.
Vaihtoehtoisista kommunikointimenetelmistä opintojaksolla tarkastellaan ele- ja esinekommunikaatiota, kuva- ja symbolikommunikaatiota, piirroskommunikaatiota ja selkokieltä. Lisäksi perehdytään sosiaalisten tarinoiden ja sarjakuvitetun keskustelun periaatteisiin sekä strukturoituun pedaogiikkaan toiminnanohjauksen tukemisessa.
Opintojakson aikana tutustutaan myös puhevammaisille henkilöille tarjolla oleviin palveluihin sekä neuropsykiatriseen valmennukseen vuorovaikutuksen näkökulmasta.
Esitietovaatimukset
-
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
1 Välttävä
Opiskelija osaa tarkastella puhevammaisten palveluita välttävällä tasolla liittyen tulkkipalveluihin ja muihin tukitoimiin.
Opiskelija osaa luetella joitakin kommunikoinnin haasteita omaavien henkilöiden kommunikoinnin erityispiirteitä sekä tarkastella niitä suppeasti. Hän nimeää yksittäisen kommunikoinnin haasteisiin liittyvän teoreettisen näkökulman ja osaa yhdistää sen asiakkaan toimintakyvyn kuvaamiseen. Opiskelija osaa valita asiakkaalle soveltuvan kommunikointia tukevan keinon.
2 Tyydyttävä
Opiskelija osaa tarkastella puhevammaisten palveluita tyydyttävällä tasolla liittyen tulkkipalveluihin ja muihin tukitoimiin.
Opiskelija osaa luetella erilaisia kommunikoinnin haasteita omaavien henkilöiden kommunikoinnin erityispiirteitä sekä tarkastella tuen tarpeita arjessa toimimisen näkökulmasta. Hän tietää kommunikoinnin haasteisiin liittyviä teoreettisia näkökulmia ja osaa yhdistää niitä asiakkaan toimintakyvyn kuvaamiseen. Opiskelija osaa valita asiakkaalle soveltuvan kommunikointia tukevan keinon ja innovoida uusia mahdollisuuksia. Opiskelija osaa hyödyntää lähteitä.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
3 Hyvä
Opiskelija osaa tarkastella puhevammaisten palveluita hyvällä tasolla huomioiden niin tulkkipalvelut kuin muutkin mahdolliset tukitoimet.
Opiskelija osaa tunnistaa kommunikoinnin haasteita omaavien henkilöiden kommunikoinnin erityispiirteitä sekä tarkastella tuen tarpeita arjessa toimimisen ja osallisuuden näkökulmasta. Hän tietää kommunikoinnin haasteisiin liittyviä teoreettisia näkökulmia ja käsitteitä ja osaa käyttää niitä asiakkaan toimintakyvyn kuvaamisessa. Opiskelija osaa valita asiakkaalle soveltuvia kommunikointia tukevia keinoja ja innovoida uusia mahdollisuuksia. Opiskelija osaa hyödyntää lähteitä.
4 Kiitettävä
Opiskelija osaa tarkastella puhevammaisten palveluita kiitettävällä tasolla huomioiden niin tulkkipalvelut kuin muutkin mahdolliset tukitoimet.
Opiskelija osaa tunnistaa ja jäsentää kommunikoinnin haasteita omaavien henkilöiden kommunikoinnin erityispiirteitä kattavasti sekä tarkastella laajasti tuen tarpeita arjessa toimimisen ja osallisuuden näkökulmasta. Hän tietää kommunikoinnin haasteisiin liittyviä teoreettisia näkökulmia ja käsitteitä ja osaa käyttää niitä asiakkaan toimintakyvyn kuvaamisessa. Opiskelija osaa valita asiakkaalle soveltuvia kommunikointia tukevia keinoja ja innovoida pohtien ja uusia mahdollisuuksia asiakkaan osallisuuden mahdollistamiseksi. Opiskelija osaa hyödyntää luotettavia lähteitä.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
5 Erinomainen
Opiskelija osaa tarkastella puhevammaisten palveluita erinomaisella tasolla huomioiden niin tulkkipalvelut kuin muutkin mahdolliset tukitoimet.
Opiskelija osaa tunnistaa, jäsentää ja analysoida kommunikoinnin haasteita omaavien henkilöiden kommunikoinnin erityispiirteitä kattavasti ja monipuolisesti sekä tarkastella laajasti tuen tarpeita arjessa toimimisen ja osallisuuden näkökulmasta. Hän tietää kommunikoinnin haasteisiin liittyviä teoreettisia näkökulmia ja käsitteitä ja osaa käyttää niitä monipuolisesti asiakkaan toimintakyvyn kuvaamisessa. Opiskelija osaa valita asiakkaalle soveltuvia kommunikointia tukevia keinoja ja innovoida pohtien ja vertaillen uusia mahdollisuuksia asiakkaan osallisuuden mahdollistamiseksi. Opiskelija osaa hyödyntää monipuolisesti luotettavia lähteitä ja tuo esiin myös opintojakson teemojen ulkopuolisia uusia näkökulmia.
Lisätiedot
Opintojaksolle osallistuminen edellyttää että sinulla on käytettävissä sujuva internet-yhteys sekä mikrofoni- ja videokuvayhteys verkko-opetukseen osallistumista varten.
Ilmoittautumisaika
01.04.2025 - 30.04.2025
Ajoitus
19.05.2025 - 31.07.2025
Opintopistemäärä
3 op
Virtuaaliosuus
2 op
Toteutustapa
34 % Lähiopetus, 66 % Verkko-opetus
Yksikkö
Hyvinvointiyksikkö
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 40
Koulutus
- Kuntoutuksen ohjaaja (AMK)
- Toimintaterapeutti (AMK)
Opettaja
- Jaana Ritsilä
- kp 502 Toimintaterapia 1 Virtuaaliopettaja
Vastuuopettaja
Jaana Ritsilä
Ryhmät
-
SKO22SMKuntoutuksen ohjaaja (AMK)
-
SKO23SMKuntoutuksen ohjaaja (AMK)
Tavoitteet
Opintojakso antaa perusvalmiudet ymmärtää puhevammaisten ja neuropsykiatrisia (nepsy) vaikeuksia omaavien henkilöiden vuorovaikutukseen liittyviä tarpeita sekä vuorovaikutusvälineitä heidän kanssa kommunikointiin.
Opintojakson suoritettuasi osaat siis tunnistaa puhevammaisten ja neuropsykiatrisia vaikeuksia omaavien henkilöiden kommunikoinnin haasteita sekä tuen tarpeita arjessa toimimisen ja osallisuuden näkökulmista. Tiedät puheen ja kielen kehitykseen sekä kommunikoinnin häiriöihin liittyviä teoreettisia näkökulmia sekä käsitteitä ja osaat soveltaa niiden sisältöjä asiakkaiden toimintakyvyn kuvaamiseen kommunikoinnin näkökulmasta.
Käytyäsi opintojakson tiedät yleisimpiä vaihtoehtoisia kommunikointimenetelmiä. Osaamisesi vaihtoehtoisten kommunikointimenetelmien käyttäjänä kasvaa tai monipuolistuu ja tiedät konkreettisia keinoja käydä dialogia puhevammaisten tai neuropsykiatrisia vaikeuksia omaavien asiakkaiden kanssa. Tiedät myös millaisia palveluja ja apuvälineitä puhevammaisille henkilöille on tarjolla sekä osaat ohjata asiakasta niiden hakemisessa.
Sisältö
Opintojakson sisältöinä ovat puhevammaisen ja neuropsykiatrisia vaikeuksia omaavan henkilön tuen tarpeet ja kommunikoinnin kuntoutuksen perusteet sekä aiheeseen liittyvät teorianäkökulmat ja käsitteet.
Vaihtoehtoisista kommunikointimenetelmistä opintojaksolla tarkastellaan ele- ja esinekommunikaatiota, kuva- ja symbolikommunikaatiota, piirroskommunikaatiota ja selkokieltä. Lisäksi perehdytään sosiaalisten tarinoiden ja sarjakuvitetun keskustelun periaatteisiin sekä strukturoituun pedaogiikkaan toiminnanohjauksen tukemisessa.
Opintojakson aikana tutustutaan myös puhevammaisille henkilöille tarjolla oleviin palveluihin sekä neuropsykiatriseen valmennukseen vuorovaikutuksen näkökulmasta.
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Ajankohtaiset oppaat ja nettilähteet puhevammaisen palveluista ja vaihtoehtoisista kommunikaatiomenetelmistä.
Opetusmenetelmät
Webinaarit ja webinaareihin liittyvät tehtävät
Tentti puhevammaisten palveluista
Ryhmätehtävä ja tehtävän esittäminen
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Verkkotentin ajankohta ilmoitetaan opintojakson alkaessa.
Vaihtoehtoiset suoritustavat
Opintojakson aloituswebinaariin ja päätöswebinaariin osallistuminen on pakollista. Opintojakson muihin webinaareihin osallistuminen ei ole pakollista, mutta webinaarista poissaolevan opiskelijan tulee tehdä itsenäinen webinaaripoissaoloa korvaava tehtävä.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Webinaareihin osallistuminen ja itsenäisten tehtävien suorittaminen = noin 1op
Verkkotentti = noin 1op
Ryhmätehtävä = noin 1op
Lisätietoja opiskelijoille
Oppimisen arviointi perustuu tenttisuorituksen ja ryhmätehtävän arviointiin. Lisäksi opiskelija kirjoittaa itsearviointia ryhmätehtävässä ja saa sanallista vertaisarviointia ryhmätehtävän esityksen yhteydessä.
Arviointiasteikko
0-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
1 Välttävä
Opiskelija osaa tarkastella puhevammaisten palveluita välttävällä tasolla liittyen tulkkipalveluihin ja muihin tukitoimiin.
Opiskelija osaa luetella joitakin kommunikoinnin haasteita omaavien henkilöiden kommunikoinnin erityispiirteitä sekä tarkastella niitä suppeasti. Hän nimeää yksittäisen kommunikoinnin haasteisiin liittyvän teoreettisen näkökulman ja osaa yhdistää sen asiakkaan toimintakyvyn kuvaamiseen. Opiskelija osaa valita asiakkaalle soveltuvan kommunikointia tukevan keinon.
2 Tyydyttävä
Opiskelija osaa tarkastella puhevammaisten palveluita tyydyttävällä tasolla liittyen tulkkipalveluihin ja muihin tukitoimiin.
Opiskelija osaa luetella erilaisia kommunikoinnin haasteita omaavien henkilöiden kommunikoinnin erityispiirteitä sekä tarkastella tuen tarpeita arjessa toimimisen näkökulmasta. Hän tietää kommunikoinnin haasteisiin liittyviä teoreettisia näkökulmia ja osaa yhdistää niitä asiakkaan toimintakyvyn kuvaamiseen. Opiskelija osaa valita asiakkaalle soveltuvan kommunikointia tukevan keinon ja innovoida uusia mahdollisuuksia. Opiskelija osaa hyödyntää lähteitä.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
3 Hyvä
Opiskelija osaa tarkastella puhevammaisten palveluita hyvällä tasolla huomioiden niin tulkkipalvelut kuin muutkin mahdolliset tukitoimet.
Opiskelija osaa tunnistaa kommunikoinnin haasteita omaavien henkilöiden kommunikoinnin erityispiirteitä sekä tarkastella tuen tarpeita arjessa toimimisen ja osallisuuden näkökulmasta. Hän tietää kommunikoinnin haasteisiin liittyviä teoreettisia näkökulmia ja käsitteitä ja osaa käyttää niitä asiakkaan toimintakyvyn kuvaamisessa. Opiskelija osaa valita asiakkaalle soveltuvia kommunikointia tukevia keinoja ja innovoida uusia mahdollisuuksia. Opiskelija osaa hyödyntää lähteitä.
4 Kiitettävä
Opiskelija osaa tarkastella puhevammaisten palveluita kiitettävällä tasolla huomioiden niin tulkkipalvelut kuin muutkin mahdolliset tukitoimet.
Opiskelija osaa tunnistaa ja jäsentää kommunikoinnin haasteita omaavien henkilöiden kommunikoinnin erityispiirteitä kattavasti sekä tarkastella laajasti tuen tarpeita arjessa toimimisen ja osallisuuden näkökulmasta. Hän tietää kommunikoinnin haasteisiin liittyviä teoreettisia näkökulmia ja käsitteitä ja osaa käyttää niitä asiakkaan toimintakyvyn kuvaamisessa. Opiskelija osaa valita asiakkaalle soveltuvia kommunikointia tukevia keinoja ja innovoida pohtien ja uusia mahdollisuuksia asiakkaan osallisuuden mahdollistamiseksi. Opiskelija osaa hyödyntää luotettavia lähteitä.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
5 Erinomainen
Opiskelija osaa tarkastella puhevammaisten palveluita erinomaisella tasolla huomioiden niin tulkkipalvelut kuin muutkin mahdolliset tukitoimet.
Opiskelija osaa tunnistaa, jäsentää ja analysoida kommunikoinnin haasteita omaavien henkilöiden kommunikoinnin erityispiirteitä kattavasti ja monipuolisesti sekä tarkastella laajasti tuen tarpeita arjessa toimimisen ja osallisuuden näkökulmasta. Hän tietää kommunikoinnin haasteisiin liittyviä teoreettisia näkökulmia ja käsitteitä ja osaa käyttää niitä monipuolisesti asiakkaan toimintakyvyn kuvaamisessa. Opiskelija osaa valita asiakkaalle soveltuvia kommunikointia tukevia keinoja ja innovoida pohtien ja vertaillen uusia mahdollisuuksia asiakkaan osallisuuden mahdollistamiseksi. Opiskelija osaa hyödyntää monipuolisesti luotettavia lähteitä ja tuo esiin myös opintojakson teemojen ulkopuolisia uusia näkökulmia.
Esitietovaatimukset
-
Lisätiedot
Opintojaksolle osallistuminen edellyttää että sinulla on käytettävissä sujuva internet-yhteys sekä mikrofoni- ja videokuvayhteys verkko-opetukseen osallistumista varten.
Ilmoittautumisaika
18.11.2024 - 09.01.2025
Ajoitus
10.03.2025 - 18.05.2025
Opintopistemäärä
3 op
Virtuaaliosuus
2 op
Toteutustapa
34 % Lähiopetus, 66 % Verkko-opetus
Yksikkö
Hyvinvointiyksikkö
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 40
Koulutus
- Kuntoutuksen ohjaaja (AMK)
- Toimintaterapeutti (AMK)
Opettaja
- Jaana Ritsilä
- kp 502 Toimintaterapia 1 Virtuaaliopettaja
Vastuuopettaja
Jaana Ritsilä
Ryhmät
-
SKO22SMKuntoutuksen ohjaaja (AMK)
-
SKO23SMKuntoutuksen ohjaaja (AMK)
Tavoitteet
Opintojakso antaa perusvalmiudet ymmärtää puhevammaisten ja neuropsykiatrisia (nepsy) vaikeuksia omaavien henkilöiden vuorovaikutukseen liittyviä tarpeita sekä vuorovaikutusvälineitä heidän kanssa kommunikointiin.
Opintojakson suoritettuasi osaat siis tunnistaa puhevammaisten ja neuropsykiatrisia vaikeuksia omaavien henkilöiden kommunikoinnin haasteita sekä tuen tarpeita arjessa toimimisen ja osallisuuden näkökulmista. Tiedät puheen ja kielen kehitykseen sekä kommunikoinnin häiriöihin liittyviä teoreettisia näkökulmia sekä käsitteitä ja osaat soveltaa niiden sisältöjä asiakkaiden toimintakyvyn kuvaamiseen kommunikoinnin näkökulmasta.
Käytyäsi opintojakson tiedät yleisimpiä vaihtoehtoisia kommunikointimenetelmiä. Osaamisesi vaihtoehtoisten kommunikointimenetelmien käyttäjänä kasvaa tai monipuolistuu ja tiedät konkreettisia keinoja käydä dialogia puhevammaisten tai neuropsykiatrisia vaikeuksia omaavien asiakkaiden kanssa. Tiedät myös millaisia palveluja ja apuvälineitä puhevammaisille henkilöille on tarjolla sekä osaat ohjata asiakasta niiden hakemisessa.
Sisältö
Opintojakson sisältöinä ovat puhevammaisen ja neuropsykiatrisia vaikeuksia omaavan henkilön tuen tarpeet ja kommunikoinnin kuntoutuksen perusteet sekä aiheeseen liittyvät teorianäkökulmat ja käsitteet.
Vaihtoehtoisista kommunikointimenetelmistä opintojaksolla tarkastellaan ele- ja esinekommunikaatiota, kuva- ja symbolikommunikaatiota, piirroskommunikaatiota ja selkokieltä. Lisäksi perehdytään sosiaalisten tarinoiden ja sarjakuvitetun keskustelun periaatteisiin sekä strukturoituun pedaogiikkaan toiminnanohjauksen tukemisessa.
Opintojakson aikana tutustutaan myös puhevammaisille henkilöille tarjolla oleviin palveluihin sekä neuropsykiatriseen valmennukseen vuorovaikutuksen näkökulmasta.
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Ajankohtaiset oppaat ja nettilähteet puhevammaisen palveluista ja vaihtoehtoisista kommunikaatiomenetelmistä.
Opetusmenetelmät
Webinaarit ja webinaareihin liittyvät tehtävät
Tentti puhevammaisten palveluista
Ryhmätehtävä ja tehtävän esittäminen
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Verkkotentin ajankohta ilmoitetaan opintojakson alkaessa.
Vaihtoehtoiset suoritustavat
Opintojakson aloituswebinaariin ja päätöswebinaariin osallistuminen on pakollista. Opintojakson muihin webinaareihin osallistuminen ei ole pakollista, mutta webinaarista poissaolevan opiskelijan tulee tehdä itsenäinen webinaaripoissaoloa korvaava tehtävä.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Webinaareihin osallistuminen ja itsenäisten tehtävien suorittaminen = noin 1op
Verkkotentti = noin 1op
Ryhmätehtävä = noin 1op
Lisätietoja opiskelijoille
Oppimisen arviointi perustuu tenttisuorituksen ja ryhmätehtävän arviointiin. Lisäksi opiskelija kirjoittaa itsearviointia ryhmätehtävässä ja saa sanallista vertaisarviointia ryhmätehtävän esityksen yhteydessä.
Avoin amk 7 opiskelijaa
Arviointiasteikko
0-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
1 Välttävä
Opiskelija osaa tarkastella puhevammaisten palveluita välttävällä tasolla liittyen tulkkipalveluihin ja muihin tukitoimiin.
Opiskelija osaa luetella joitakin kommunikoinnin haasteita omaavien henkilöiden kommunikoinnin erityispiirteitä sekä tarkastella niitä suppeasti. Hän nimeää yksittäisen kommunikoinnin haasteisiin liittyvän teoreettisen näkökulman ja osaa yhdistää sen asiakkaan toimintakyvyn kuvaamiseen. Opiskelija osaa valita asiakkaalle soveltuvan kommunikointia tukevan keinon.
2 Tyydyttävä
Opiskelija osaa tarkastella puhevammaisten palveluita tyydyttävällä tasolla liittyen tulkkipalveluihin ja muihin tukitoimiin.
Opiskelija osaa luetella erilaisia kommunikoinnin haasteita omaavien henkilöiden kommunikoinnin erityispiirteitä sekä tarkastella tuen tarpeita arjessa toimimisen näkökulmasta. Hän tietää kommunikoinnin haasteisiin liittyviä teoreettisia näkökulmia ja osaa yhdistää niitä asiakkaan toimintakyvyn kuvaamiseen. Opiskelija osaa valita asiakkaalle soveltuvan kommunikointia tukevan keinon ja innovoida uusia mahdollisuuksia. Opiskelija osaa hyödyntää lähteitä.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
3 Hyvä
Opiskelija osaa tarkastella puhevammaisten palveluita hyvällä tasolla huomioiden niin tulkkipalvelut kuin muutkin mahdolliset tukitoimet.
Opiskelija osaa tunnistaa kommunikoinnin haasteita omaavien henkilöiden kommunikoinnin erityispiirteitä sekä tarkastella tuen tarpeita arjessa toimimisen ja osallisuuden näkökulmasta. Hän tietää kommunikoinnin haasteisiin liittyviä teoreettisia näkökulmia ja käsitteitä ja osaa käyttää niitä asiakkaan toimintakyvyn kuvaamisessa. Opiskelija osaa valita asiakkaalle soveltuvia kommunikointia tukevia keinoja ja innovoida uusia mahdollisuuksia. Opiskelija osaa hyödyntää lähteitä.
4 Kiitettävä
Opiskelija osaa tarkastella puhevammaisten palveluita kiitettävällä tasolla huomioiden niin tulkkipalvelut kuin muutkin mahdolliset tukitoimet.
Opiskelija osaa tunnistaa ja jäsentää kommunikoinnin haasteita omaavien henkilöiden kommunikoinnin erityispiirteitä kattavasti sekä tarkastella laajasti tuen tarpeita arjessa toimimisen ja osallisuuden näkökulmasta. Hän tietää kommunikoinnin haasteisiin liittyviä teoreettisia näkökulmia ja käsitteitä ja osaa käyttää niitä asiakkaan toimintakyvyn kuvaamisessa. Opiskelija osaa valita asiakkaalle soveltuvia kommunikointia tukevia keinoja ja innovoida pohtien ja uusia mahdollisuuksia asiakkaan osallisuuden mahdollistamiseksi. Opiskelija osaa hyödyntää luotettavia lähteitä.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
5 Erinomainen
Opiskelija osaa tarkastella puhevammaisten palveluita erinomaisella tasolla huomioiden niin tulkkipalvelut kuin muutkin mahdolliset tukitoimet.
Opiskelija osaa tunnistaa, jäsentää ja analysoida kommunikoinnin haasteita omaavien henkilöiden kommunikoinnin erityispiirteitä kattavasti ja monipuolisesti sekä tarkastella laajasti tuen tarpeita arjessa toimimisen ja osallisuuden näkökulmasta. Hän tietää kommunikoinnin haasteisiin liittyviä teoreettisia näkökulmia ja käsitteitä ja osaa käyttää niitä monipuolisesti asiakkaan toimintakyvyn kuvaamisessa. Opiskelija osaa valita asiakkaalle soveltuvia kommunikointia tukevia keinoja ja innovoida pohtien ja vertaillen uusia mahdollisuuksia asiakkaan osallisuuden mahdollistamiseksi. Opiskelija osaa hyödyntää monipuolisesti luotettavia lähteitä ja tuo esiin myös opintojakson teemojen ulkopuolisia uusia näkökulmia.
Esitietovaatimukset
-
Lisätiedot
Opintojaksolle osallistuminen edellyttää että sinulla on käytettävissä sujuva internet-yhteys sekä mikrofoni- ja videokuvayhteys verkko-opetukseen osallistumista varten.
Ilmoittautumisaika
01.08.2024 - 22.08.2024
Ajoitus
26.08.2024 - 27.10.2024
Opintopistemäärä
3 op
Virtuaaliosuus
3 op
Toteutustapa
Verkko-opetus
Yksikkö
Hyvinvointiyksikkö
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 30
Koulutus
- Kuntoutuksen ohjaaja (AMK)
- Toimintaterapeutti (AMK)
- Sosionomi (AMK)
- Fysioterapeutti (AMK)
Opettaja
- Jaana Ritsilä
Vastuuopettaja
Jaana Ritsilä
Ryhmät
-
SKO22SMKuntoutuksen ohjaaja (AMK)
Tavoitteet
Opintojakso antaa perusvalmiudet ymmärtää puhevammaisten ja neuropsykiatrisia (nepsy) vaikeuksia omaavien henkilöiden vuorovaikutukseen liittyviä tarpeita sekä vuorovaikutusvälineitä heidän kanssa kommunikointiin.
Opintojakson suoritettuasi osaat siis tunnistaa puhevammaisten ja neuropsykiatrisia vaikeuksia omaavien henkilöiden kommunikoinnin haasteita sekä tuen tarpeita arjessa toimimisen ja osallisuuden näkökulmista. Tiedät puheen ja kielen kehitykseen sekä kommunikoinnin häiriöihin liittyviä teoreettisia näkökulmia sekä käsitteitä ja osaat soveltaa niiden sisältöjä asiakkaiden toimintakyvyn kuvaamiseen kommunikoinnin näkökulmasta.
Käytyäsi opintojakson tiedät yleisimpiä vaihtoehtoisia kommunikointimenetelmiä. Osaamisesi vaihtoehtoisten kommunikointimenetelmien käyttäjänä kasvaa tai monipuolistuu ja tiedät konkreettisia keinoja käydä dialogia puhevammaisten tai neuropsykiatrisia vaikeuksia omaavien asiakkaiden kanssa. Tiedät myös millaisia palveluja ja apuvälineitä puhevammaisille henkilöille on tarjolla sekä osaat ohjata asiakasta niiden hakemisessa.
Sisältö
Opintojakson sisältöinä ovat puhevammaisen ja neuropsykiatrisia vaikeuksia omaavan henkilön tuen tarpeet ja kommunikoinnin kuntoutuksen perusteet sekä aiheeseen liittyvät teorianäkökulmat ja käsitteet.
Vaihtoehtoisista kommunikointimenetelmistä opintojaksolla tarkastellaan ele- ja esinekommunikaatiota, kuva- ja symbolikommunikaatiota, piirroskommunikaatiota ja selkokieltä. Lisäksi perehdytään sosiaalisten tarinoiden ja sarjakuvitetun keskustelun periaatteisiin sekä strukturoituun pedaogiikkaan toiminnanohjauksen tukemisessa.
Opintojakson aikana tutustutaan myös puhevammaisille henkilöille tarjolla oleviin palveluihin sekä neuropsykiatriseen valmennukseen vuorovaikutuksen näkökulmasta.
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Ajankohtaiset oppaat ja nettilähteet puhevammaisen palveluista ja vaihtoehtoisista kommunikaatiomenetelmistä.
Opetusmenetelmät
Webinaarit ja webinaareihin liittyvät tehtävät
Tentti puhevammaisten palveluista
Ryhmätehtävä ja tehtävän esittäminen
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Verkkotentin ajankohta ilmoitetaan opintojakson alkaessa.
Vaihtoehtoiset suoritustavat
Opintojakson aloituswebinaariin ja päätöswebinaariin osallistuminen on pakollista. Opintojakson muihin webinaareihin osallistuminen ei ole pakollista, mutta webinaarista poissaolevan opiskelijan tulee tehdä itsenäinen webinaaripoissaoloa korvaava tehtävä.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Webinaareihin osallistuminen ja itsenäisten tehtävien suorittaminen = noin 1op
Verkkotentti = noin 1op
Ryhmätehtävä = noin 1op
Lisätietoja opiskelijoille
Oppimisen arviointi perustuu tenttisuorituksen ja ryhmätehtävän arviointiin. Lisäksi opiskelija kirjoittaa itsearviointia ryhmätehtävässä ja saa sanallista vertaisarviointia ryhmätehtävän esityksen yhteydessä.
Avoin amk 7 opiskelijaa
Arviointiasteikko
0-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
1 Välttävä
Opiskelija osaa tarkastella puhevammaisten palveluita välttävällä tasolla liittyen tulkkipalveluihin ja muihin tukitoimiin.
Opiskelija osaa luetella joitakin kommunikoinnin haasteita omaavien henkilöiden kommunikoinnin erityispiirteitä sekä tarkastella niitä suppeasti. Hän nimeää yksittäisen kommunikoinnin haasteisiin liittyvän teoreettisen näkökulman ja osaa yhdistää sen asiakkaan toimintakyvyn kuvaamiseen. Opiskelija osaa valita asiakkaalle soveltuvan kommunikointia tukevan keinon.
2 Tyydyttävä
Opiskelija osaa tarkastella puhevammaisten palveluita tyydyttävällä tasolla liittyen tulkkipalveluihin ja muihin tukitoimiin.
Opiskelija osaa luetella erilaisia kommunikoinnin haasteita omaavien henkilöiden kommunikoinnin erityispiirteitä sekä tarkastella tuen tarpeita arjessa toimimisen näkökulmasta. Hän tietää kommunikoinnin haasteisiin liittyviä teoreettisia näkökulmia ja osaa yhdistää niitä asiakkaan toimintakyvyn kuvaamiseen. Opiskelija osaa valita asiakkaalle soveltuvan kommunikointia tukevan keinon ja innovoida uusia mahdollisuuksia. Opiskelija osaa hyödyntää lähteitä.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
3 Hyvä
Opiskelija osaa tarkastella puhevammaisten palveluita hyvällä tasolla huomioiden niin tulkkipalvelut kuin muutkin mahdolliset tukitoimet.
Opiskelija osaa tunnistaa kommunikoinnin haasteita omaavien henkilöiden kommunikoinnin erityispiirteitä sekä tarkastella tuen tarpeita arjessa toimimisen ja osallisuuden näkökulmasta. Hän tietää kommunikoinnin haasteisiin liittyviä teoreettisia näkökulmia ja käsitteitä ja osaa käyttää niitä asiakkaan toimintakyvyn kuvaamisessa. Opiskelija osaa valita asiakkaalle soveltuvia kommunikointia tukevia keinoja ja innovoida uusia mahdollisuuksia. Opiskelija osaa hyödyntää lähteitä.
4 Kiitettävä
Opiskelija osaa tarkastella puhevammaisten palveluita kiitettävällä tasolla huomioiden niin tulkkipalvelut kuin muutkin mahdolliset tukitoimet.
Opiskelija osaa tunnistaa ja jäsentää kommunikoinnin haasteita omaavien henkilöiden kommunikoinnin erityispiirteitä kattavasti sekä tarkastella laajasti tuen tarpeita arjessa toimimisen ja osallisuuden näkökulmasta. Hän tietää kommunikoinnin haasteisiin liittyviä teoreettisia näkökulmia ja käsitteitä ja osaa käyttää niitä asiakkaan toimintakyvyn kuvaamisessa. Opiskelija osaa valita asiakkaalle soveltuvia kommunikointia tukevia keinoja ja innovoida pohtien ja uusia mahdollisuuksia asiakkaan osallisuuden mahdollistamiseksi. Opiskelija osaa hyödyntää luotettavia lähteitä.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
5 Erinomainen
Opiskelija osaa tarkastella puhevammaisten palveluita erinomaisella tasolla huomioiden niin tulkkipalvelut kuin muutkin mahdolliset tukitoimet.
Opiskelija osaa tunnistaa, jäsentää ja analysoida kommunikoinnin haasteita omaavien henkilöiden kommunikoinnin erityispiirteitä kattavasti ja monipuolisesti sekä tarkastella laajasti tuen tarpeita arjessa toimimisen ja osallisuuden näkökulmasta. Hän tietää kommunikoinnin haasteisiin liittyviä teoreettisia näkökulmia ja käsitteitä ja osaa käyttää niitä monipuolisesti asiakkaan toimintakyvyn kuvaamisessa. Opiskelija osaa valita asiakkaalle soveltuvia kommunikointia tukevia keinoja ja innovoida pohtien ja vertaillen uusia mahdollisuuksia asiakkaan osallisuuden mahdollistamiseksi. Opiskelija osaa hyödyntää monipuolisesti luotettavia lähteitä ja tuo esiin myös opintojakson teemojen ulkopuolisia uusia näkökulmia.
Esitietovaatimukset
-
Lisätiedot
Opintojaksolle osallistuminen edellyttää että sinulla on käytettävissä sujuva internet-yhteys sekä mikrofoni- ja videokuvayhteys verkko-opetukseen osallistumista varten.
Ilmoittautumisaika
01.04.2024 - 30.04.2024
Ajoitus
20.05.2024 - 31.07.2024
Opintopistemäärä
3 op
Virtuaaliosuus
3 op
Toteutustapa
Verkko-opetus
Yksikkö
Hyvinvointiyksikkö
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 25
Koulutus
- Kuntoutuksen ohjaaja (AMK)
Opettaja
- Jaana Ritsilä
Ryhmät
-
SKO21SMKuntoutuksen ohjaaja (AMK)
Tavoitteet
Opintojakso antaa perusvalmiudet ymmärtää puhevammaisten ja neuropsykiatrisia (nepsy) vaikeuksia omaavien henkilöiden vuorovaikutukseen liittyviä tarpeita sekä vuorovaikutusvälineitä heidän kanssa kommunikointiin.
Opintojakson suoritettuasi osaat siis tunnistaa puhevammaisten ja neuropsykiatrisia vaikeuksia omaavien henkilöiden kommunikoinnin haasteita sekä tuen tarpeita arjessa toimimisen ja osallisuuden näkökulmista. Tiedät puheen ja kielen kehitykseen sekä kommunikoinnin häiriöihin liittyviä teoreettisia näkökulmia sekä käsitteitä ja osaat soveltaa niiden sisältöjä asiakkaiden toimintakyvyn kuvaamiseen kommunikoinnin näkökulmasta.
Käytyäsi opintojakson tiedät yleisimpiä vaihtoehtoisia kommunikointimenetelmiä. Osaamisesi vaihtoehtoisten kommunikointimenetelmien käyttäjänä kasvaa tai monipuolistuu ja tiedät konkreettisia keinoja käydä dialogia puhevammaisten tai neuropsykiatrisia vaikeuksia omaavien asiakkaiden kanssa. Tiedät myös millaisia palveluja ja apuvälineitä puhevammaisille henkilöille on tarjolla sekä osaat ohjata asiakasta niiden hakemisessa.
Sisältö
Opintojakson sisältöinä ovat puhevammaisen ja neuropsykiatrisia vaikeuksia omaavan henkilön tuen tarpeet ja kommunikoinnin kuntoutuksen perusteet sekä aiheeseen liittyvät teorianäkökulmat ja käsitteet.
Vaihtoehtoisista kommunikointimenetelmistä opintojaksolla tarkastellaan ele- ja esinekommunikaatiota, kuva- ja symbolikommunikaatiota, piirroskommunikaatiota ja selkokieltä. Lisäksi perehdytään sosiaalisten tarinoiden ja sarjakuvitetun keskustelun periaatteisiin sekä strukturoituun pedaogiikkaan toiminnanohjauksen tukemisessa.
Opintojakson aikana tutustutaan myös puhevammaisille henkilöille tarjolla oleviin palveluihin sekä neuropsykiatriseen valmennukseen vuorovaikutuksen näkökulmasta.
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Ajankohtaiset oppaat ja nettilähteet puhevammaisen palveluista ja vaihtoehtoisista kommunikaatiomenetelmistä.
Opetusmenetelmät
Webinaarit ja webinaareihin liittyvät tehtävät
Tentti puhevammaisten palveluista
Ryhmätehtävä ja tehtävän esittäminen
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Tentin ajankohta ilmoitetaan opintojakson alkaessa.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Webinaareihin osallistuminen ja itsenäisten tehtävien suorittaminen = noin 1op
Verkkotentti = noin 1op
Ryhmätehtävä = noin 1op
Lisätietoja opiskelijoille
Avoin amk 10 paikkaa
Campus Online 5 paikkaa
Arviointiasteikko
0-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
1 Välttävä
Opiskelija osaa tarkastella puhevammaisten palveluita välttävällä tasolla liittyen tulkkipalveluihin ja muihin tukitoimiin.
Opiskelija osaa luetella joitakin kommunikoinnin haasteita omaavien henkilöiden kommunikoinnin erityispiirteitä sekä tarkastella niitä suppeasti. Hän nimeää yksittäisen kommunikoinnin haasteisiin liittyvän teoreettisen näkökulman ja osaa yhdistää sen asiakkaan toimintakyvyn kuvaamiseen. Opiskelija osaa valita asiakkaalle soveltuvan kommunikointia tukevan keinon.
2 Tyydyttävä
Opiskelija osaa tarkastella puhevammaisten palveluita tyydyttävällä tasolla liittyen tulkkipalveluihin ja muihin tukitoimiin.
Opiskelija osaa luetella erilaisia kommunikoinnin haasteita omaavien henkilöiden kommunikoinnin erityispiirteitä sekä tarkastella tuen tarpeita arjessa toimimisen näkökulmasta. Hän tietää kommunikoinnin haasteisiin liittyviä teoreettisia näkökulmia ja osaa yhdistää niitä asiakkaan toimintakyvyn kuvaamiseen. Opiskelija osaa valita asiakkaalle soveltuvan kommunikointia tukevan keinon ja innovoida uusia mahdollisuuksia. Opiskelija osaa hyödyntää lähteitä.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
3 Hyvä
Opiskelija osaa tarkastella puhevammaisten palveluita hyvällä tasolla huomioiden niin tulkkipalvelut kuin muutkin mahdolliset tukitoimet.
Opiskelija osaa tunnistaa kommunikoinnin haasteita omaavien henkilöiden kommunikoinnin erityispiirteitä sekä tarkastella tuen tarpeita arjessa toimimisen ja osallisuuden näkökulmasta. Hän tietää kommunikoinnin haasteisiin liittyviä teoreettisia näkökulmia ja käsitteitä ja osaa käyttää niitä asiakkaan toimintakyvyn kuvaamisessa. Opiskelija osaa valita asiakkaalle soveltuvia kommunikointia tukevia keinoja ja innovoida uusia mahdollisuuksia. Opiskelija osaa hyödyntää lähteitä.
4 Kiitettävä
Opiskelija osaa tarkastella puhevammaisten palveluita kiitettävällä tasolla huomioiden niin tulkkipalvelut kuin muutkin mahdolliset tukitoimet.
Opiskelija osaa tunnistaa ja jäsentää kommunikoinnin haasteita omaavien henkilöiden kommunikoinnin erityispiirteitä kattavasti sekä tarkastella laajasti tuen tarpeita arjessa toimimisen ja osallisuuden näkökulmasta. Hän tietää kommunikoinnin haasteisiin liittyviä teoreettisia näkökulmia ja käsitteitä ja osaa käyttää niitä asiakkaan toimintakyvyn kuvaamisessa. Opiskelija osaa valita asiakkaalle soveltuvia kommunikointia tukevia keinoja ja innovoida pohtien ja uusia mahdollisuuksia asiakkaan osallisuuden mahdollistamiseksi. Opiskelija osaa hyödyntää luotettavia lähteitä.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
5 Erinomainen
Opiskelija osaa tarkastella puhevammaisten palveluita erinomaisella tasolla huomioiden niin tulkkipalvelut kuin muutkin mahdolliset tukitoimet.
Opiskelija osaa tunnistaa, jäsentää ja analysoida kommunikoinnin haasteita omaavien henkilöiden kommunikoinnin erityispiirteitä kattavasti ja monipuolisesti sekä tarkastella laajasti tuen tarpeita arjessa toimimisen ja osallisuuden näkökulmasta. Hän tietää kommunikoinnin haasteisiin liittyviä teoreettisia näkökulmia ja käsitteitä ja osaa käyttää niitä monipuolisesti asiakkaan toimintakyvyn kuvaamisessa. Opiskelija osaa valita asiakkaalle soveltuvia kommunikointia tukevia keinoja ja innovoida pohtien ja vertaillen uusia mahdollisuuksia asiakkaan osallisuuden mahdollistamiseksi. Opiskelija osaa hyödyntää monipuolisesti luotettavia lähteitä ja tuo esiin myös opintojakson teemojen ulkopuolisia uusia näkökulmia.
Esitietovaatimukset
-
Lisätiedot
Opintojaksolle osallistuminen edellyttää että sinulla on käytettävissä sujuva internet-yhteys sekä mikrofoni- ja videokuvayhteys verkko-opetukseen osallistumista varten.
Ilmoittautumisaika
20.11.2023 - 04.01.2024
Ajoitus
08.01.2024 - 20.05.2024
Opintopistemäärä
3 op
Virtuaaliosuus
3 op
Toteutustapa
Verkko-opetus
Yksikkö
Hyvinvointiyksikkö
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 25
Koulutus
- Kuntoutuksen ohjaaja (AMK)
Opettaja
- Jaana Ritsilä
Ryhmät
-
SKO21SMKuntoutuksen ohjaaja (AMK)
Tavoitteet
Opintojakso antaa perusvalmiudet ymmärtää puhevammaisten ja neuropsykiatrisia (nepsy) vaikeuksia omaavien henkilöiden vuorovaikutukseen liittyviä tarpeita sekä vuorovaikutusvälineitä heidän kanssa kommunikointiin.
Opintojakson suoritettuasi osaat siis tunnistaa puhevammaisten ja neuropsykiatrisia vaikeuksia omaavien henkilöiden kommunikoinnin haasteita sekä tuen tarpeita arjessa toimimisen ja osallisuuden näkökulmista. Tiedät puheen ja kielen kehitykseen sekä kommunikoinnin häiriöihin liittyviä teoreettisia näkökulmia sekä käsitteitä ja osaat soveltaa niiden sisältöjä asiakkaiden toimintakyvyn kuvaamiseen kommunikoinnin näkökulmasta.
Käytyäsi opintojakson tiedät yleisimpiä vaihtoehtoisia kommunikointimenetelmiä. Osaamisesi vaihtoehtoisten kommunikointimenetelmien käyttäjänä kasvaa tai monipuolistuu ja tiedät konkreettisia keinoja käydä dialogia puhevammaisten tai neuropsykiatrisia vaikeuksia omaavien asiakkaiden kanssa. Tiedät myös millaisia palveluja ja apuvälineitä puhevammaisille henkilöille on tarjolla sekä osaat ohjata asiakasta niiden hakemisessa.
Sisältö
Opintojakson sisältöinä ovat puhevammaisen ja neuropsykiatrisia vaikeuksia omaavan henkilön tuen tarpeet ja kommunikoinnin kuntoutuksen perusteet sekä aiheeseen liittyvät teorianäkökulmat ja käsitteet.
Vaihtoehtoisista kommunikointimenetelmistä opintojaksolla tarkastellaan ele- ja esinekommunikaatiota, kuva- ja symbolikommunikaatiota, piirroskommunikaatiota ja selkokieltä. Lisäksi perehdytään sosiaalisten tarinoiden ja sarjakuvitetun keskustelun periaatteisiin sekä strukturoituun pedaogiikkaan toiminnanohjauksen tukemisessa.
Opintojakson aikana tutustutaan myös puhevammaisille henkilöille tarjolla oleviin palveluihin sekä neuropsykiatriseen valmennukseen vuorovaikutuksen näkökulmasta.
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Ajankohtaiset oppaat ja nettilähteet puhevammaisen palveluista ja vaihtoehtoisista kommunikaatiomenetelmistä.
Opetusmenetelmät
Webinaarit ja webinaareihin liittyvät tehtävät
Tentti puhevammaisten palveluista
Ryhmätehtävä ja tehtävän esittäminen
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Tentin ajankohta ilmoitetaan opintojakson alkaessa.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Webinaareihin osallistuminen ja itsenäisten tehtävien suorittaminen = noin 1op
Verkkotentti = noin 1op
Ryhmätehtävä = noin 1op
Lisätietoja opiskelijoille
Avoin AMK 2 paikkaa
Campus Online 5 paikkaa
Arviointiasteikko
0-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
1 Välttävä
Opiskelija osaa tarkastella puhevammaisten palveluita välttävällä tasolla liittyen tulkkipalveluihin ja muihin tukitoimiin.
Opiskelija osaa luetella joitakin kommunikoinnin haasteita omaavien henkilöiden kommunikoinnin erityispiirteitä sekä tarkastella niitä suppeasti. Hän nimeää yksittäisen kommunikoinnin haasteisiin liittyvän teoreettisen näkökulman ja osaa yhdistää sen asiakkaan toimintakyvyn kuvaamiseen. Opiskelija osaa valita asiakkaalle soveltuvan kommunikointia tukevan keinon.
2 Tyydyttävä
Opiskelija osaa tarkastella puhevammaisten palveluita tyydyttävällä tasolla liittyen tulkkipalveluihin ja muihin tukitoimiin.
Opiskelija osaa luetella erilaisia kommunikoinnin haasteita omaavien henkilöiden kommunikoinnin erityispiirteitä sekä tarkastella tuen tarpeita arjessa toimimisen näkökulmasta. Hän tietää kommunikoinnin haasteisiin liittyviä teoreettisia näkökulmia ja osaa yhdistää niitä asiakkaan toimintakyvyn kuvaamiseen. Opiskelija osaa valita asiakkaalle soveltuvan kommunikointia tukevan keinon ja innovoida uusia mahdollisuuksia. Opiskelija osaa hyödyntää lähteitä.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
3 Hyvä
Opiskelija osaa tarkastella puhevammaisten palveluita hyvällä tasolla huomioiden niin tulkkipalvelut kuin muutkin mahdolliset tukitoimet.
Opiskelija osaa tunnistaa kommunikoinnin haasteita omaavien henkilöiden kommunikoinnin erityispiirteitä sekä tarkastella tuen tarpeita arjessa toimimisen ja osallisuuden näkökulmasta. Hän tietää kommunikoinnin haasteisiin liittyviä teoreettisia näkökulmia ja käsitteitä ja osaa käyttää niitä asiakkaan toimintakyvyn kuvaamisessa. Opiskelija osaa valita asiakkaalle soveltuvia kommunikointia tukevia keinoja ja innovoida uusia mahdollisuuksia. Opiskelija osaa hyödyntää lähteitä.
4 Kiitettävä
Opiskelija osaa tarkastella puhevammaisten palveluita kiitettävällä tasolla huomioiden niin tulkkipalvelut kuin muutkin mahdolliset tukitoimet.
Opiskelija osaa tunnistaa ja jäsentää kommunikoinnin haasteita omaavien henkilöiden kommunikoinnin erityispiirteitä kattavasti sekä tarkastella laajasti tuen tarpeita arjessa toimimisen ja osallisuuden näkökulmasta. Hän tietää kommunikoinnin haasteisiin liittyviä teoreettisia näkökulmia ja käsitteitä ja osaa käyttää niitä asiakkaan toimintakyvyn kuvaamisessa. Opiskelija osaa valita asiakkaalle soveltuvia kommunikointia tukevia keinoja ja innovoida pohtien ja uusia mahdollisuuksia asiakkaan osallisuuden mahdollistamiseksi. Opiskelija osaa hyödyntää luotettavia lähteitä.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
5 Erinomainen
Opiskelija osaa tarkastella puhevammaisten palveluita erinomaisella tasolla huomioiden niin tulkkipalvelut kuin muutkin mahdolliset tukitoimet.
Opiskelija osaa tunnistaa, jäsentää ja analysoida kommunikoinnin haasteita omaavien henkilöiden kommunikoinnin erityispiirteitä kattavasti ja monipuolisesti sekä tarkastella laajasti tuen tarpeita arjessa toimimisen ja osallisuuden näkökulmasta. Hän tietää kommunikoinnin haasteisiin liittyviä teoreettisia näkökulmia ja käsitteitä ja osaa käyttää niitä monipuolisesti asiakkaan toimintakyvyn kuvaamisessa. Opiskelija osaa valita asiakkaalle soveltuvia kommunikointia tukevia keinoja ja innovoida pohtien ja vertaillen uusia mahdollisuuksia asiakkaan osallisuuden mahdollistamiseksi. Opiskelija osaa hyödyntää monipuolisesti luotettavia lähteitä ja tuo esiin myös opintojakson teemojen ulkopuolisia uusia näkökulmia.
Esitietovaatimukset
-
Lisätiedot
Opintojaksolle osallistuminen edellyttää että sinulla on käytettävissä sujuva internet-yhteys sekä mikrofoni- ja videokuvayhteys verkko-opetukseen osallistumista varten.
Ilmoittautumisaika
01.08.2023 - 24.08.2023
Ajoitus
28.08.2023 - 19.12.2023
Opintopistemäärä
3 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Hyvinvointiyksikkö
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 20
Koulutus
- Kuntoutuksen ohjaaja (AMK)
Opettaja
- Jaana Ritsilä
- Johanna Juola
- Lotta Lahti
Ryhmät
-
SKO21SMKuntoutuksen ohjaaja (AMK)
Tavoitteet
Opintojakso antaa perusvalmiudet ymmärtää puhevammaisten ja neuropsykiatrisia (nepsy) vaikeuksia omaavien henkilöiden vuorovaikutukseen liittyviä tarpeita sekä vuorovaikutusvälineitä heidän kanssa kommunikointiin.
Opintojakson suoritettuasi osaat siis tunnistaa puhevammaisten ja neuropsykiatrisia vaikeuksia omaavien henkilöiden kommunikoinnin haasteita sekä tuen tarpeita arjessa toimimisen ja osallisuuden näkökulmista. Tiedät puheen ja kielen kehitykseen sekä kommunikoinnin häiriöihin liittyviä teoreettisia näkökulmia sekä käsitteitä ja osaat soveltaa niiden sisältöjä asiakkaiden toimintakyvyn kuvaamiseen kommunikoinnin näkökulmasta.
Käytyäsi opintojakson tiedät yleisimpiä vaihtoehtoisia kommunikointimenetelmiä. Osaamisesi vaihtoehtoisten kommunikointimenetelmien käyttäjänä kasvaa tai monipuolistuu ja tiedät konkreettisia keinoja käydä dialogia puhevammaisten tai neuropsykiatrisia vaikeuksia omaavien asiakkaiden kanssa. Tiedät myös millaisia palveluja ja apuvälineitä puhevammaisille henkilöille on tarjolla sekä osaat ohjata asiakasta niiden hakemisessa.
Sisältö
Opintojakson sisältöinä ovat puhevammaisen ja neuropsykiatrisia vaikeuksia omaavan henkilön tuen tarpeet ja kommunikoinnin kuntoutuksen perusteet sekä aiheeseen liittyvät teorianäkökulmat ja käsitteet.
Vaihtoehtoisista kommunikointimenetelmistä opintojaksolla tarkastellaan ele- ja esinekommunikaatiota, kuva- ja symbolikommunikaatiota, piirroskommunikaatiota ja selkokieltä. Lisäksi perehdytään sosiaalisten tarinoiden ja sarjakuvitetun keskustelun periaatteisiin sekä strukturoituun pedaogiikkaan toiminnanohjauksen tukemisessa.
Opintojakson aikana tutustutaan myös puhevammaisille henkilöille tarjolla oleviin palveluihin sekä neuropsykiatriseen valmennukseen vuorovaikutuksen näkökulmasta.
Aika ja paikka
Kokonaan verkossa
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Ajankohtaiset oppaat ja nettilähteet puhevammaisen palveluista ja vaihtoehtoisista kommunikaatiomenetelmistä.
Opetusmenetelmät
Webinaarit ja webinaareihin liittyvät tehtävät
Tentti puhevammaisten palveluista
Ryhmätehtävä ja tehtävän esittäminen
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Tentin ajankohta ilmoitetaan opintojakson alkaessa.
Vaihtoehtoiset suoritustavat
Opintojakson aloituswebinaariin ja päätöswebinaariin on pakollinen osallistuminen. Muihin webinaareihin on suositeltavaa osallistua myös, mutta ne voi korvata myös itsenäisillä tehtävillä.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Webinaareihin osallistuminen ja itsenäisten tehtävien suorittaminen = noin 1op
Verkkotentti = noin 1op
Ryhmätehtävä = noin 1op
Lisätietoja opiskelijoille
Avoin AMK 10 paikkaa
Campus Online 5 paikkaa
Arviointiasteikko
0-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
1 Välttävä
Opiskelija osaa tarkastella puhevammaisten palveluita välttävällä tasolla liittyen tulkkipalveluihin ja muihin tukitoimiin.
Opiskelija osaa luetella joitakin kommunikoinnin haasteita omaavien henkilöiden kommunikoinnin erityispiirteitä sekä tarkastella niitä suppeasti. Hän nimeää yksittäisen kommunikoinnin haasteisiin liittyvän teoreettisen näkökulman ja osaa yhdistää sen asiakkaan toimintakyvyn kuvaamiseen. Opiskelija osaa valita asiakkaalle soveltuvan kommunikointia tukevan keinon.
2 Tyydyttävä
Opiskelija osaa tarkastella puhevammaisten palveluita tyydyttävällä tasolla liittyen tulkkipalveluihin ja muihin tukitoimiin.
Opiskelija osaa luetella erilaisia kommunikoinnin haasteita omaavien henkilöiden kommunikoinnin erityispiirteitä sekä tarkastella tuen tarpeita arjessa toimimisen näkökulmasta. Hän tietää kommunikoinnin haasteisiin liittyviä teoreettisia näkökulmia ja osaa yhdistää niitä asiakkaan toimintakyvyn kuvaamiseen. Opiskelija osaa valita asiakkaalle soveltuvan kommunikointia tukevan keinon ja innovoida uusia mahdollisuuksia. Opiskelija osaa hyödyntää lähteitä.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
3 Hyvä
Opiskelija osaa tarkastella puhevammaisten palveluita hyvällä tasolla huomioiden niin tulkkipalvelut kuin muutkin mahdolliset tukitoimet.
Opiskelija osaa tunnistaa kommunikoinnin haasteita omaavien henkilöiden kommunikoinnin erityispiirteitä sekä tarkastella tuen tarpeita arjessa toimimisen ja osallisuuden näkökulmasta. Hän tietää kommunikoinnin haasteisiin liittyviä teoreettisia näkökulmia ja käsitteitä ja osaa käyttää niitä asiakkaan toimintakyvyn kuvaamisessa. Opiskelija osaa valita asiakkaalle soveltuvia kommunikointia tukevia keinoja ja innovoida uusia mahdollisuuksia. Opiskelija osaa hyödyntää lähteitä.
4 Kiitettävä
Opiskelija osaa tarkastella puhevammaisten palveluita kiitettävällä tasolla huomioiden niin tulkkipalvelut kuin muutkin mahdolliset tukitoimet.
Opiskelija osaa tunnistaa ja jäsentää kommunikoinnin haasteita omaavien henkilöiden kommunikoinnin erityispiirteitä kattavasti sekä tarkastella laajasti tuen tarpeita arjessa toimimisen ja osallisuuden näkökulmasta. Hän tietää kommunikoinnin haasteisiin liittyviä teoreettisia näkökulmia ja käsitteitä ja osaa käyttää niitä asiakkaan toimintakyvyn kuvaamisessa. Opiskelija osaa valita asiakkaalle soveltuvia kommunikointia tukevia keinoja ja innovoida pohtien ja uusia mahdollisuuksia asiakkaan osallisuuden mahdollistamiseksi. Opiskelija osaa hyödyntää luotettavia lähteitä.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
5 Erinomainen
Opiskelija osaa tarkastella puhevammaisten palveluita erinomaisella tasolla huomioiden niin tulkkipalvelut kuin muutkin mahdolliset tukitoimet.
Opiskelija osaa tunnistaa, jäsentää ja analysoida kommunikoinnin haasteita omaavien henkilöiden kommunikoinnin erityispiirteitä kattavasti ja monipuolisesti sekä tarkastella laajasti tuen tarpeita arjessa toimimisen ja osallisuuden näkökulmasta. Hän tietää kommunikoinnin haasteisiin liittyviä teoreettisia näkökulmia ja käsitteitä ja osaa käyttää niitä monipuolisesti asiakkaan toimintakyvyn kuvaamisessa. Opiskelija osaa valita asiakkaalle soveltuvia kommunikointia tukevia keinoja ja innovoida pohtien ja vertaillen uusia mahdollisuuksia asiakkaan osallisuuden mahdollistamiseksi. Opiskelija osaa hyödyntää monipuolisesti luotettavia lähteitä ja tuo esiin myös opintojakson teemojen ulkopuolisia uusia näkökulmia.
Esitietovaatimukset
-
Lisätiedot
Opintojaksolle osallistuminen edellyttää että sinulla on käytettävissä sujuva internet-yhteys sekä mikrofoni- ja videokuvayhteys verkko-opetukseen osallistumista varten.
Ilmoittautumisaika
01.11.2022 - 05.01.2023
Ajoitus
13.03.2023 - 19.05.2023
Opintopistemäärä
3 op
Virtuaaliosuus
3 op
Toteutustapa
Verkko-opetus
Yksikkö
Hyvinvointiyksikkö
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 20
Koulutus
- Kuntoutuksen ohjaaja (AMK)
- Toimintaterapeutti (AMK)
- Sosionomi (AMK)
- Fysioterapeutti (AMK)
Opettaja
- Johanna Juola
Vastuuopettaja
Jaana Ritsilä
Ryhmät
-
SKO20SMKuntoutuksen ohjaaja (AMK)
Tavoitteet
Opintojakso antaa perusvalmiudet ymmärtää puhevammaisten ja neuropsykiatrisia (nepsy) vaikeuksia omaavien henkilöiden vuorovaikutukseen liittyviä tarpeita sekä vuorovaikutusvälineitä heidän kanssa kommunikointiin.
Opintojakson suoritettuasi osaat siis tunnistaa puhevammaisten ja neuropsykiatrisia vaikeuksia omaavien henkilöiden kommunikoinnin haasteita sekä tuen tarpeita arjessa toimimisen ja osallisuuden näkökulmista. Tiedät puheen ja kielen kehitykseen sekä kommunikoinnin häiriöihin liittyviä teoreettisia näkökulmia sekä käsitteitä ja osaat soveltaa niiden sisältöjä asiakkaiden toimintakyvyn kuvaamiseen kommunikoinnin näkökulmasta.
Käytyäsi opintojakson tiedät yleisimpiä vaihtoehtoisia kommunikointimenetelmiä. Osaamisesi vaihtoehtoisten kommunikointimenetelmien käyttäjänä kasvaa tai monipuolistuu ja tiedät konkreettisia keinoja käydä dialogia puhevammaisten tai neuropsykiatrisia vaikeuksia omaavien asiakkaiden kanssa. Tiedät myös millaisia palveluja ja apuvälineitä puhevammaisille henkilöille on tarjolla sekä osaat ohjata asiakasta niiden hakemisessa.
Sisältö
Opintojakson sisältöinä ovat puhevammaisen ja neuropsykiatrisia vaikeuksia omaavan henkilön tuen tarpeet ja kommunikoinnin kuntoutuksen perusteet sekä aiheeseen liittyvät teorianäkökulmat ja käsitteet.
Vaihtoehtoisista kommunikointimenetelmistä opintojaksolla tarkastellaan ele- ja esinekommunikaatiota, kuva- ja symbolikommunikaatiota, piirroskommunikaatiota ja selkokieltä. Lisäksi perehdytään sosiaalisten tarinoiden ja sarjakuvitetun keskustelun periaatteisiin sekä strukturoituun pedaogiikkaan toiminnanohjauksen tukemisessa.
Opintojakson aikana tutustutaan myös puhevammaisille henkilöille tarjolla oleviin palveluihin sekä neuropsykiatriseen valmennukseen vuorovaikutuksen näkökulmasta.
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Ajankohtaiset oppaat ja nettilähteet puhevammaisen palveluista ja vaihtoehtoisista kommunikaatiomenetelmistä.
Opetusmenetelmät
Webinaarit ja webinaareihin liittyvät tehtävät
Tentti puhevammaisten palveluista
Ryhmätehtävä ja tehtävän esittäminen
Arviointiasteikko
0-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
1 Välttävä
Opiskelija osaa tarkastella puhevammaisten palveluita välttävällä tasolla liittyen tulkkipalveluihin ja muihin tukitoimiin.
Opiskelija osaa luetella joitakin kommunikoinnin haasteita omaavien henkilöiden kommunikoinnin erityispiirteitä sekä tarkastella niitä suppeasti. Hän nimeää yksittäisen kommunikoinnin haasteisiin liittyvän teoreettisen näkökulman ja osaa yhdistää sen asiakkaan toimintakyvyn kuvaamiseen. Opiskelija osaa valita asiakkaalle soveltuvan kommunikointia tukevan keinon.
2 Tyydyttävä
Opiskelija osaa tarkastella puhevammaisten palveluita tyydyttävällä tasolla liittyen tulkkipalveluihin ja muihin tukitoimiin.
Opiskelija osaa luetella erilaisia kommunikoinnin haasteita omaavien henkilöiden kommunikoinnin erityispiirteitä sekä tarkastella tuen tarpeita arjessa toimimisen näkökulmasta. Hän tietää kommunikoinnin haasteisiin liittyviä teoreettisia näkökulmia ja osaa yhdistää niitä asiakkaan toimintakyvyn kuvaamiseen. Opiskelija osaa valita asiakkaalle soveltuvan kommunikointia tukevan keinon ja innovoida uusia mahdollisuuksia. Opiskelija osaa hyödyntää lähteitä.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
3 Hyvä
Opiskelija osaa tarkastella puhevammaisten palveluita hyvällä tasolla huomioiden niin tulkkipalvelut kuin muutkin mahdolliset tukitoimet.
Opiskelija osaa tunnistaa kommunikoinnin haasteita omaavien henkilöiden kommunikoinnin erityispiirteitä sekä tarkastella tuen tarpeita arjessa toimimisen ja osallisuuden näkökulmasta. Hän tietää kommunikoinnin haasteisiin liittyviä teoreettisia näkökulmia ja käsitteitä ja osaa käyttää niitä asiakkaan toimintakyvyn kuvaamisessa. Opiskelija osaa valita asiakkaalle soveltuvia kommunikointia tukevia keinoja ja innovoida uusia mahdollisuuksia. Opiskelija osaa hyödyntää lähteitä.
4 Kiitettävä
Opiskelija osaa tarkastella puhevammaisten palveluita kiitettävällä tasolla huomioiden niin tulkkipalvelut kuin muutkin mahdolliset tukitoimet.
Opiskelija osaa tunnistaa ja jäsentää kommunikoinnin haasteita omaavien henkilöiden kommunikoinnin erityispiirteitä kattavasti sekä tarkastella laajasti tuen tarpeita arjessa toimimisen ja osallisuuden näkökulmasta. Hän tietää kommunikoinnin haasteisiin liittyviä teoreettisia näkökulmia ja käsitteitä ja osaa käyttää niitä asiakkaan toimintakyvyn kuvaamisessa. Opiskelija osaa valita asiakkaalle soveltuvia kommunikointia tukevia keinoja ja innovoida pohtien ja uusia mahdollisuuksia asiakkaan osallisuuden mahdollistamiseksi. Opiskelija osaa hyödyntää luotettavia lähteitä.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
5 Erinomainen
Opiskelija osaa tarkastella puhevammaisten palveluita erinomaisella tasolla huomioiden niin tulkkipalvelut kuin muutkin mahdolliset tukitoimet.
Opiskelija osaa tunnistaa, jäsentää ja analysoida kommunikoinnin haasteita omaavien henkilöiden kommunikoinnin erityispiirteitä kattavasti ja monipuolisesti sekä tarkastella laajasti tuen tarpeita arjessa toimimisen ja osallisuuden näkökulmasta. Hän tietää kommunikoinnin haasteisiin liittyviä teoreettisia näkökulmia ja käsitteitä ja osaa käyttää niitä monipuolisesti asiakkaan toimintakyvyn kuvaamisessa. Opiskelija osaa valita asiakkaalle soveltuvia kommunikointia tukevia keinoja ja innovoida pohtien ja vertaillen uusia mahdollisuuksia asiakkaan osallisuuden mahdollistamiseksi. Opiskelija osaa hyödyntää monipuolisesti luotettavia lähteitä ja tuo esiin myös opintojakson teemojen ulkopuolisia uusia näkökulmia.
Esitietovaatimukset
-
Lisätiedot
Opintojaksolle osallistuminen edellyttää että sinulla on käytettävissä sujuva internet-yhteys sekä mikrofoni- ja videokuvayhteys verkko-opetukseen osallistumista varten.
Ilmoittautumisaika
01.11.2022 - 05.01.2023
Ajoitus
09.01.2023 - 12.03.2023
Opintopistemäärä
3 op
Virtuaaliosuus
3 op
Toteutustapa
Verkko-opetus
Yksikkö
Hyvinvointiyksikkö
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 35
Koulutus
- Kuntoutuksen ohjaaja (AMK)
- Toimintaterapeutti (AMK)
- Sosionomi (AMK)
- Fysioterapeutti (AMK)
Opettaja
- Jaana Ritsilä
- Johanna Juola
Ryhmät
-
SKO20SMKuntoutuksen ohjaaja (AMK)
Tavoitteet
Opintojakso antaa perusvalmiudet ymmärtää puhevammaisten ja neuropsykiatrisia (nepsy) vaikeuksia omaavien henkilöiden vuorovaikutukseen liittyviä tarpeita sekä vuorovaikutusvälineitä heidän kanssa kommunikointiin.
Opintojakson suoritettuasi osaat siis tunnistaa puhevammaisten ja neuropsykiatrisia vaikeuksia omaavien henkilöiden kommunikoinnin haasteita sekä tuen tarpeita arjessa toimimisen ja osallisuuden näkökulmista. Tiedät puheen ja kielen kehitykseen sekä kommunikoinnin häiriöihin liittyviä teoreettisia näkökulmia sekä käsitteitä ja osaat soveltaa niiden sisältöjä asiakkaiden toimintakyvyn kuvaamiseen kommunikoinnin näkökulmasta.
Käytyäsi opintojakson tiedät yleisimpiä vaihtoehtoisia kommunikointimenetelmiä. Osaamisesi vaihtoehtoisten kommunikointimenetelmien käyttäjänä kasvaa tai monipuolistuu ja tiedät konkreettisia keinoja käydä dialogia puhevammaisten tai neuropsykiatrisia vaikeuksia omaavien asiakkaiden kanssa. Tiedät myös millaisia palveluja ja apuvälineitä puhevammaisille henkilöille on tarjolla sekä osaat ohjata asiakasta niiden hakemisessa.
Sisältö
Opintojakson sisältöinä ovat puhevammaisen ja neuropsykiatrisia vaikeuksia omaavan henkilön tuen tarpeet ja kommunikoinnin kuntoutuksen perusteet sekä aiheeseen liittyvät teorianäkökulmat ja käsitteet.
Vaihtoehtoisista kommunikointimenetelmistä opintojaksolla tarkastellaan ele- ja esinekommunikaatiota, kuva- ja symbolikommunikaatiota, piirroskommunikaatiota ja selkokieltä. Lisäksi perehdytään sosiaalisten tarinoiden ja sarjakuvitetun keskustelun periaatteisiin sekä strukturoituun pedaogiikkaan toiminnanohjauksen tukemisessa.
Opintojakson aikana tutustutaan myös puhevammaisille henkilöille tarjolla oleviin palveluihin sekä neuropsykiatriseen valmennukseen vuorovaikutuksen näkökulmasta.
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Ajankohtaiset oppaat ja nettilähteet puhevammaisen palveluista ja vaihtoehtoisista kommunikaatiomenetelmistä.
Opetusmenetelmät
Webinaarit ja webinaareihin liittyvät tehtävät
Tentti puhevammaisten palveluista
Ryhmätehtävä ja tehtävän esittäminen
Arviointiasteikko
0-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
1 Välttävä
Opiskelija osaa tarkastella puhevammaisten palveluita välttävällä tasolla liittyen tulkkipalveluihin ja muihin tukitoimiin.
Opiskelija osaa luetella joitakin kommunikoinnin haasteita omaavien henkilöiden kommunikoinnin erityispiirteitä sekä tarkastella niitä suppeasti. Hän nimeää yksittäisen kommunikoinnin haasteisiin liittyvän teoreettisen näkökulman ja osaa yhdistää sen asiakkaan toimintakyvyn kuvaamiseen. Opiskelija osaa valita asiakkaalle soveltuvan kommunikointia tukevan keinon.
2 Tyydyttävä
Opiskelija osaa tarkastella puhevammaisten palveluita tyydyttävällä tasolla liittyen tulkkipalveluihin ja muihin tukitoimiin.
Opiskelija osaa luetella erilaisia kommunikoinnin haasteita omaavien henkilöiden kommunikoinnin erityispiirteitä sekä tarkastella tuen tarpeita arjessa toimimisen näkökulmasta. Hän tietää kommunikoinnin haasteisiin liittyviä teoreettisia näkökulmia ja osaa yhdistää niitä asiakkaan toimintakyvyn kuvaamiseen. Opiskelija osaa valita asiakkaalle soveltuvan kommunikointia tukevan keinon ja innovoida uusia mahdollisuuksia. Opiskelija osaa hyödyntää lähteitä.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
3 Hyvä
Opiskelija osaa tarkastella puhevammaisten palveluita hyvällä tasolla huomioiden niin tulkkipalvelut kuin muutkin mahdolliset tukitoimet.
Opiskelija osaa tunnistaa kommunikoinnin haasteita omaavien henkilöiden kommunikoinnin erityispiirteitä sekä tarkastella tuen tarpeita arjessa toimimisen ja osallisuuden näkökulmasta. Hän tietää kommunikoinnin haasteisiin liittyviä teoreettisia näkökulmia ja käsitteitä ja osaa käyttää niitä asiakkaan toimintakyvyn kuvaamisessa. Opiskelija osaa valita asiakkaalle soveltuvia kommunikointia tukevia keinoja ja innovoida uusia mahdollisuuksia. Opiskelija osaa hyödyntää lähteitä.
4 Kiitettävä
Opiskelija osaa tarkastella puhevammaisten palveluita kiitettävällä tasolla huomioiden niin tulkkipalvelut kuin muutkin mahdolliset tukitoimet.
Opiskelija osaa tunnistaa ja jäsentää kommunikoinnin haasteita omaavien henkilöiden kommunikoinnin erityispiirteitä kattavasti sekä tarkastella laajasti tuen tarpeita arjessa toimimisen ja osallisuuden näkökulmasta. Hän tietää kommunikoinnin haasteisiin liittyviä teoreettisia näkökulmia ja käsitteitä ja osaa käyttää niitä asiakkaan toimintakyvyn kuvaamisessa. Opiskelija osaa valita asiakkaalle soveltuvia kommunikointia tukevia keinoja ja innovoida pohtien ja uusia mahdollisuuksia asiakkaan osallisuuden mahdollistamiseksi. Opiskelija osaa hyödyntää luotettavia lähteitä.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
5 Erinomainen
Opiskelija osaa tarkastella puhevammaisten palveluita erinomaisella tasolla huomioiden niin tulkkipalvelut kuin muutkin mahdolliset tukitoimet.
Opiskelija osaa tunnistaa, jäsentää ja analysoida kommunikoinnin haasteita omaavien henkilöiden kommunikoinnin erityispiirteitä kattavasti ja monipuolisesti sekä tarkastella laajasti tuen tarpeita arjessa toimimisen ja osallisuuden näkökulmasta. Hän tietää kommunikoinnin haasteisiin liittyviä teoreettisia näkökulmia ja käsitteitä ja osaa käyttää niitä monipuolisesti asiakkaan toimintakyvyn kuvaamisessa. Opiskelija osaa valita asiakkaalle soveltuvia kommunikointia tukevia keinoja ja innovoida pohtien ja vertaillen uusia mahdollisuuksia asiakkaan osallisuuden mahdollistamiseksi. Opiskelija osaa hyödyntää monipuolisesti luotettavia lähteitä ja tuo esiin myös opintojakson teemojen ulkopuolisia uusia näkökulmia.
Esitietovaatimukset
-
Lisätiedot
Opintojaksolle osallistuminen edellyttää että sinulla on käytettävissä sujuva internet-yhteys sekä mikrofoni- ja videokuvayhteys verkko-opetukseen osallistumista varten.
Ilmoittautumisaika
01.08.2022 - 25.08.2022
Ajoitus
31.10.2022 - 21.12.2022
Opintopistemäärä
3 op
Virtuaaliosuus
3 op
Toteutustapa
Verkko-opetus
Yksikkö
Hyvinvointiyksikkö
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 35
Koulutus
- Kuntoutuksen ohjaaja (AMK)
- Toimintaterapeutti (AMK)
- Sosionomi (AMK)
- Fysioterapeutti (AMK)
Opettaja
- Jaana Ritsilä
- Johanna Juola
Ryhmät
-
SKO20SMKuntoutuksen ohjaaja (AMK)
Tavoitteet
Opintojakso antaa perusvalmiudet ymmärtää puhevammaisten ja neuropsykiatrisia (nepsy) vaikeuksia omaavien henkilöiden vuorovaikutukseen liittyviä tarpeita sekä vuorovaikutusvälineitä heidän kanssa kommunikointiin.
Opintojakson suoritettuasi osaat siis tunnistaa puhevammaisten ja neuropsykiatrisia vaikeuksia omaavien henkilöiden kommunikoinnin haasteita sekä tuen tarpeita arjessa toimimisen ja osallisuuden näkökulmista. Tiedät puheen ja kielen kehitykseen sekä kommunikoinnin häiriöihin liittyviä teoreettisia näkökulmia sekä käsitteitä ja osaat soveltaa niiden sisältöjä asiakkaiden toimintakyvyn kuvaamiseen kommunikoinnin näkökulmasta.
Käytyäsi opintojakson tiedät yleisimpiä vaihtoehtoisia kommunikointimenetelmiä. Osaamisesi vaihtoehtoisten kommunikointimenetelmien käyttäjänä kasvaa tai monipuolistuu ja tiedät konkreettisia keinoja käydä dialogia puhevammaisten tai neuropsykiatrisia vaikeuksia omaavien asiakkaiden kanssa. Tiedät myös millaisia palveluja ja apuvälineitä puhevammaisille henkilöille on tarjolla sekä osaat ohjata asiakasta niiden hakemisessa.
Sisältö
Opintojakson sisältöinä ovat puhevammaisen ja neuropsykiatrisia vaikeuksia omaavan henkilön tuen tarpeet ja kommunikoinnin kuntoutuksen perusteet sekä aiheeseen liittyvät teorianäkökulmat ja käsitteet.
Vaihtoehtoisista kommunikointimenetelmistä opintojaksolla tarkastellaan ele- ja esinekommunikaatiota, kuva- ja symbolikommunikaatiota, piirroskommunikaatiota ja selkokieltä. Lisäksi perehdytään sosiaalisten tarinoiden ja sarjakuvitetun keskustelun periaatteisiin sekä strukturoituun pedaogiikkaan toiminnanohjauksen tukemisessa.
Opintojakson aikana tutustutaan myös puhevammaisille henkilöille tarjolla oleviin palveluihin sekä neuropsykiatriseen valmennukseen vuorovaikutuksen näkökulmasta.
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Ajankohtaiset oppaat ja nettilähteet puhevammaisen palveluista ja vaihtoehtoisista kommunikaatiomenetelmistä.
Opetusmenetelmät
Webinaarit ja webinaareihin liittyvät tehtävät
Tentti puhevammaisten palveluista
Ryhmätehtävä ja tehtävän esittäminen
Arviointiasteikko
0-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
1 Välttävä
Opiskelija osaa tarkastella puhevammaisten palveluita välttävällä tasolla liittyen tulkkipalveluihin ja muihin tukitoimiin.
Opiskelija osaa luetella joitakin kommunikoinnin haasteita omaavien henkilöiden kommunikoinnin erityispiirteitä sekä tarkastella niitä suppeasti. Hän nimeää yksittäisen kommunikoinnin haasteisiin liittyvän teoreettisen näkökulman ja osaa yhdistää sen asiakkaan toimintakyvyn kuvaamiseen. Opiskelija osaa valita asiakkaalle soveltuvan kommunikointia tukevan keinon.
2 Tyydyttävä
Opiskelija osaa tarkastella puhevammaisten palveluita tyydyttävällä tasolla liittyen tulkkipalveluihin ja muihin tukitoimiin.
Opiskelija osaa luetella erilaisia kommunikoinnin haasteita omaavien henkilöiden kommunikoinnin erityispiirteitä sekä tarkastella tuen tarpeita arjessa toimimisen näkökulmasta. Hän tietää kommunikoinnin haasteisiin liittyviä teoreettisia näkökulmia ja osaa yhdistää niitä asiakkaan toimintakyvyn kuvaamiseen. Opiskelija osaa valita asiakkaalle soveltuvan kommunikointia tukevan keinon ja innovoida uusia mahdollisuuksia. Opiskelija osaa hyödyntää lähteitä.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
3 Hyvä
Opiskelija osaa tarkastella puhevammaisten palveluita hyvällä tasolla huomioiden niin tulkkipalvelut kuin muutkin mahdolliset tukitoimet.
Opiskelija osaa tunnistaa kommunikoinnin haasteita omaavien henkilöiden kommunikoinnin erityispiirteitä sekä tarkastella tuen tarpeita arjessa toimimisen ja osallisuuden näkökulmasta. Hän tietää kommunikoinnin haasteisiin liittyviä teoreettisia näkökulmia ja käsitteitä ja osaa käyttää niitä asiakkaan toimintakyvyn kuvaamisessa. Opiskelija osaa valita asiakkaalle soveltuvia kommunikointia tukevia keinoja ja innovoida uusia mahdollisuuksia. Opiskelija osaa hyödyntää lähteitä.
4 Kiitettävä
Opiskelija osaa tarkastella puhevammaisten palveluita kiitettävällä tasolla huomioiden niin tulkkipalvelut kuin muutkin mahdolliset tukitoimet.
Opiskelija osaa tunnistaa ja jäsentää kommunikoinnin haasteita omaavien henkilöiden kommunikoinnin erityispiirteitä kattavasti sekä tarkastella laajasti tuen tarpeita arjessa toimimisen ja osallisuuden näkökulmasta. Hän tietää kommunikoinnin haasteisiin liittyviä teoreettisia näkökulmia ja käsitteitä ja osaa käyttää niitä asiakkaan toimintakyvyn kuvaamisessa. Opiskelija osaa valita asiakkaalle soveltuvia kommunikointia tukevia keinoja ja innovoida pohtien ja uusia mahdollisuuksia asiakkaan osallisuuden mahdollistamiseksi. Opiskelija osaa hyödyntää luotettavia lähteitä.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
5 Erinomainen
Opiskelija osaa tarkastella puhevammaisten palveluita erinomaisella tasolla huomioiden niin tulkkipalvelut kuin muutkin mahdolliset tukitoimet.
Opiskelija osaa tunnistaa, jäsentää ja analysoida kommunikoinnin haasteita omaavien henkilöiden kommunikoinnin erityispiirteitä kattavasti ja monipuolisesti sekä tarkastella laajasti tuen tarpeita arjessa toimimisen ja osallisuuden näkökulmasta. Hän tietää kommunikoinnin haasteisiin liittyviä teoreettisia näkökulmia ja käsitteitä ja osaa käyttää niitä monipuolisesti asiakkaan toimintakyvyn kuvaamisessa. Opiskelija osaa valita asiakkaalle soveltuvia kommunikointia tukevia keinoja ja innovoida pohtien ja vertaillen uusia mahdollisuuksia asiakkaan osallisuuden mahdollistamiseksi. Opiskelija osaa hyödyntää monipuolisesti luotettavia lähteitä ja tuo esiin myös opintojakson teemojen ulkopuolisia uusia näkökulmia.
Esitietovaatimukset
-
Lisätiedot
Opintojaksolle osallistuminen edellyttää että sinulla on käytettävissä sujuva internet-yhteys sekä mikrofoni- ja videokuvayhteys verkko-opetukseen osallistumista varten.