Siirry suoraan sisältöön

Curriculum Development in Nursing Education (5op)

Opintojakson tunnus: YZ00CT65

Opintojakson perustiedot


Laajuus
5 op
Opetuskieli
englanti

Osaamistavoitteet

Tavoitteena on syventää ymmärrystäsi opetussuunnitelman kehittämisen periaatteista hyödyntäen ajankohtaista näyttöä nykyaikaisesta hoitotyön koulutuksesta. Opintojakso tarjoaa kattavan perehdytyksen opetussuunnitelman suunnitteluun, kehittämiseen, toteuttamiseen ja arviointiin hoitotyön koulutuksen kontekstissa. Opintojakso tarkastelee kasvatustieteen teorioita, nykyaikaisia pedagogisia lähestymistapoja sekä terveydenhuollon trendien vaikutusta opetussuunnitelman suunnitteluun. Painopiste on opetussuunnitelman linjaamisessa ammatillisten standardien, sääntelyvaatimusten sekä monimuotoisten oppijoiden ja terveydenhuoltojärjestelmien kehittyvien tarpeiden kanssa.
Kriittisen analyysin ja käytännön soveltamisen kautta opit rakentamaan merkityksellisiä oppimiskokemuksia, integroimaan näyttöön perustuvaa sisältöä ja varmistamaan opetussuunnitelman johdonmukaisuuden akateemisissa ja kliinisissä ympäristöissä. Kurssi käsittelee myös strategioita sidosryhmien sitouttamiseen, ohjelmien akkreditointiin sekä jatkuvaan laadun parantamiseen hoitotyön koulutuksessa.
Opintojakson päättyessä osaat kriittisesti analysoida hoitotyön opetussuunnitelman kehittämiseen liittyviä kasvatuksellisia filosofioita ja teorioita sekä suunnitella opetussuunnitelman osia, jotka heijastavat ajankohtaista hoitotyön käytäntöä, osaamisvaatimuksia ja yhteiskunnan terveyden tarpeita. Osaat soveltaa opetuksen suunnittelun ja arvioinnin periaatteita hoitotyön koulutukseen. Osaat arvioida opetussuunnitelman vaikuttavuutta sopivien mittareiden ja palautemekanismien avulla. Yhteistyötaitosi akateemisten ja kliinisten kumppaneiden kanssa vahvistuvat, jotta opetussuunnitelma pysyy relevanttina ja kestävänä.

Sisältö

Kasvatustieteen filosofiat ja oppimisteoriat
Osaamisperusteinen koulutus
Opetussuunnitelman kartoitustekniikat
Nykyaikaiset pedagogiset lähestymistavat
Oppimistavoitteiden ja osaamisvaatimusten suunnittelu
Näyttöön perustuvan sisällön integrointi
Arviointistrategiat
Opetussuunnitelman toteutus
Opetussuunnitelman arviointi ja laadun parantaminen

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Osoittaa rajallista ymmärrystä pedagogisista teorioista; soveltaminen on epäjohdonmukaista ja pinnallista.
Suunnittelee kliinisiä oppimiskokemuksia perustasolla, ilman merkittävää panostusta kriittisen ajattelun tai osaamisen kehittämiseen.
Käyttää digitaalisia työkaluja ja simulaatiota satunnaisesti, ilman selkeää pedagogista tarkoitusta.
Eettiset, kulttuuriset ja potilaskeskeiset näkökulmat huomioidaan vain pintapuolisesti.
Mentorointistrategioiden käyttö on satunnaista ja rakenteetonta.
Moniammatillisen koulutuksen ja tiimityön periaatteiden ymmärrys on vähäistä.
Opetuksen vaikuttavuutta arvioidaan vain perustason palautteen avulla.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Soveltaa pedagogisia teorioita johdonmukaisesti ja perustelee valinnat käytännön esimerkein.
Suunnittelee ja arvioi kliinisiä oppimiskokemuksia, jotka tukevat oppimistavoitteita ja edistävät kriittistä ajattelua.
Integroi digitaalisia työkaluja ja simulaatiota tehokkaasti opetuksen parantamiseksi.
Sisällyttää eettiset, kulttuurisesti kompetentit ja potilaskeskeiset lähestymistavat opetukseen käytännössä.
Käyttää mentorointistrategioita aktiivisesti ammatillisen identiteetin tukemiseksi.
Soveltaa moniammatillisuutta ja tiimityön periaatteita kliinisessä kontekstissa ja edistää yhteistyötä.
Käyttää monipuolisia mittareita ja analysoi tuloksia opetuksen vaikuttavuuden arvioinnissa.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Soveltaa pedagogisia teorioita monipuolisesti ja perustelee valinnat sekä teoreettisesti että käytännön esimerkein.
Suunnittelee innovatiivisia ja kriittisesti arvioituja kliinisiä oppimiskokemuksia, jotka merkittävästi kehittävät osaamista ja kriittistä ajattelua.
Integroi simulaation ja digitaaliset työkalut luovasti ja pedagogisesti perustellen, muuttaen kliinisen opetuksen laatua.
Sisällyttää eettiset, kulttuuriset ja potilaskeskeiset periaatteet syvällisesti kaikkiin opetusratkaisuihin ja kehittää uusia käytäntöjä.
Toteuttaa mentorointia strategisesti ja kehittää malleja, jotka tukevat ammatillisen identiteetin muodostumista.
Edistää aktiivisesti moniammatillista yhteistyötä ja toimii sen kehittäjänä kliinisessä koulutuksessa.
Käyttää systemaattisia, näyttöön perustuvia arviointimenetelmiä ja parantaa jatkuvasti opetuskäytäntöjä palautteen avulla.

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Osoittaa kykyä kriittisesti analysoida ja vertailla keskeisiä kasvatuksellisia filosofioita ja oppimisteorioita.
Tunnistaa hoitotyön keskeiset osaamisvaatimukset ja integroi ne opetussuunnitelman suunnitteluun.
Suunnittelee oppimistoimintoja, jotka ovat linjassa osaamisperusteisten viitekehysten kanssa.
Kartoit­taa opetussuunnitelman osat tarkasti oppimistavoitteisiin ja osaamisvaatimuksiin.
Perustelee valinnat ajankohtaisen näytön ja hoitotyön koulutuksen parhaiden käytäntöjen pohjalta.
Muotoilee selkeät, mitattavat ja saavutettavissa olevat oppimistavoitteet.
Sisällyttää ajankohtaista tutkimusta ja näyttöön perustuvia käytäntöjä opetussuunnitelman sisältöön.
Kehittää päteviä ja luotettavia arviointivälineitä opiskelijoiden suoritusten arvioimiseksi.
Linjaa arviointimenetelmät oppimistavoitteiden ja osaamisvaatimusten kanssa.
Suunnittelee tehokkaita strategioita opetussuunnitelman toteuttamiseksi akateemisissa ja kliinisissä ympäristöissä.
Ehdottaa näyttöön perustuvia suosituksia jatkuvan laadun parantamiseksi.

Siirry alkuun